svejse i top
Fra : Brian Christensen

Dato : 23-04-06 21:36

Der er et hul ved udstødningsmanifolden på min volvo bådmotor (b230)

Se billeder i dk.bimaer.motor

Mon det kan svejses eller skal jeg lede efter en anden top?

Er der evt. nogle der har en volvo 531 top tilsalg.

Fra : NS

Dato : 23-04-06 22:13

Brian Christensen skrev:
> Der er et hul ved udstødningsmanifolden på min volvo bådmotor (b230)
>
> Se billeder i dk.bimaer.motor
>
> Mon det kan svejses eller skal jeg lede efter en anden top?
>
> Er der evt. nogle der har en volvo 531 top tilsalg.

Hvordan dælen er der kommet et hul der? Det lyder
da lidt mærkeligt. Men svejses kan det nu nok
godt... om det så holder i længden er en anden
sag, som kun tiden kan vise.

NS

Fra : Brian Christensen

Dato : 23-04-06 22:25

> Hvordan dælen er der kommet et hul der? Det lyder da lidt mærkeligt. Men
> svejses kan det nu nok godt... om det så holder i længden er en anden sag,
> som kun tiden kan vise.

Ja det er underligt - jeg købte båden sidste år, og kort tid efter jeg fik
den i vandet, begyndte den at larme ud af hullet. Først kun svagt, men
efterhånden mere og mere.
Jeg tror at stedet er revnet først og sidenhen knækket af fordi den
metalring har været påvirket af vand og er rustet lidt, hvorefter aluen er
revnet.
Det er et anderledes og mere hårdt miljø sådan en bådmotor er udsat for.

Brian

Fra : Jens Borchert Peders~

Dato : 24-04-06 15:07

"Brian Christensen" <brianc@fjerndetteesenet.dk> wrote in

> Der er et hul ved udstødningsmanifolden på min volvo bådmotor (b230)
>
> Se billeder i dk.bimaer.motor
>
> Mon det kan svejses eller skal jeg lede efter en anden top?
>
> Er der evt. nogle der har en volvo 531 top tilsalg.

Hej
Det ligner tæringer der helt har fjernet godstykkelsen det sted.
Og næste udstødning ser ud til at have samme tæringer.
Godset er sansynligvis væk, eller er så tyndt at det smelter bort når du
forsøger at svejse.

Er det kølevand eller udstødningsgas der kommer ud af hullet.
Kølevand: Så kan du måske tætne/lime med araldit.
Udstødningsrøg: Ny top....

Hilsen Jens

Fra : Brian Christensen

Dato : 24-04-06 19:07

> [...]
> Og næste udstødning ser ud til at have samme tæringer.
> Godset er sansynligvis væk, eller er så tyndt at det smelter bort når du

ja det er formodentlig tæringer der har ædt godset - det er kun den ene
cylinder de andre ser fine ud.

> Er det kølevand eller udstødningsgas der kommer ud af hullet.
> Kølevand: Så kan du måske tætne/lime med araldit.
> Udstødningsrøg: Ny top....

Jeg finder en anden top.

Fra : Niels Bengaard

Dato : 24-04-06 15:51

> Der er et hul ved udstødningsmanifolden på min volvo bådmotor (b230)
>
> Se billeder i dk.bimaer.motor
>
> Mon det kan svejses eller skal jeg lede efter en anden top?
>
> Er der evt. nogle der har en volvo 531 top tilsalg.

Find et andet, det der bliver aldrig godt.
Hvad med dette? http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=44117908
Har du strømfordeler på toppen eller i blokken? Hvis du har i blokken og der
er i toppen på denne kan man købe noget der dækker hullet hos Volvo.
Det betyder ikke så meget om det er en 530 eller 531 top.

Niels

Fra : Brian Christensen

Dato : 24-04-06 19:10

> [...]
> der er i toppen på denne kan man købe noget der dækker hullet hos Volvo.
> Det betyder ikke så meget om det er en 530 eller 531 top.

Er det ikke noget med at 531 toppen giver et bedre flow og måske 5-8 hk
mere?
Ikke fordi det betyder så meget, men motoren er ikke overdimensioneret til
båden i forvejen, der er vel også en grund til at alle marinemotorerne er
udstyret med 531 toppen.

Brian

Fra : Niels Bengaard

Dato : 24-04-06 19:23

> [...]
> båden i forvejen, der er vel også en grund til at alle marinemotorerne er

En 531 top giver mere topeffekt det er korrekt.
Hvis han giver fuld skrue ofte, så er en 531 måske bedst, ellers har det
ingen betydning. Men den der er til salg kan jo også være en 531 top, hvem
ved.

Niels

Fra : Brian Christensen

Dato : 24-04-06 19:32

> [...]
> ingen betydning. Men den der er til salg kan jo også være en 531 top, hvem

Motoren er ikke overdimensioneret til båden, og den skal levere fuld skrue
for at hive båden ud af vandet, i hvertfald med 4 personer ombord + en på
vandski, derfor er jeg nervøs for 530 toppen.
Jeg har fundet en 531 top hos en hugger til en plov, den sidder stadigt på
bilen og har en lille smule ir på overfladen og lidt rust på knasten, men
idet marinemotorerne anvender en anden knast, skal den alligevel flyttes
over, jeg vil nok flytte alt over hvis det bliver den top. Jeg har bare
aldrig prøvet at pille ventiler m.v. ud før, men en gang skal vel være den
første.

Fra : Niels Bengaard

Dato : 24-04-06 20:04

> [...]
> aldrig prøvet at pille ventiler m.v. ud før, men en gang skal vel være den

K knast eller hvad, den giver mest topeffekt, men ikke så meget moment.

Niels

Fra : Brian Christensen

Dato : 24-04-06 20:35

> K knast eller hvad, den giver mest topeffekt, men ikke så meget moment.

Det er jeg ikke hent sikker på - det er kun noget jeg har læst.
Der skulle sidde en slotted A knast i den type bådmotor - jeg kender ikke
forskellen på de forskellige knaster eller hvilken der sidder i en std. 531
top til bil.

brian