Hjælp til køb af Skoda Fabia Stationcar.
Fra : Knud Hjørlund

Dato : 22-04-06 19:54

Jeg ville blive meget glad for lidt hjælp til køb af en Skoda Fabia
Stationcar. Jeg har kigget lidt på bilbasen og fundet frem til følgende tre
biler der potentielt kunne være interessante (jeg ved ikke så hulens meget
om biler). Hvis nogle af jer sidder inde med erfaringer eller gode råd vil
jeg meget gerne høre nærmere.
Mit kørselsbehov er ca. 10-14 tusind kilometer om året, primært bykørsel.
Den skal både kunne klare en trailer og/eller 4 personer i bilen op ad bakke
uden at gå død. Derudover skal bilen helst kunne holde i 7+ år.

Jeg har fundet tre bud. De to af dem har jeg prøvet idag og den sidste skal
prøves imorgen.

1. Skoda Fabia Breeze St.car 1.4 101hk (med airc og fartpilot) fra midten af
2002 og kørt 78.000. Prisen er på 139.000, hvilket ifølge bilpriser er for
dyrt :( Den var ellers meget velholdt og kørte rigtigt godt.

2. Skoda Fabia St.car 1.2 12V 64hk fra starten af 2004 og kørt 30.000.
Prisen er 139.000, hvilket ifølge bilpriser er rimeligt. Den kører godt men
jeg er bange for at motoren er en tand for sløv når der kommer læs på
(trailer eller 5 mennesker i bilen).

3. Skoda Fabia St.car 1.4 101hk fra midten af 2003 og kørt 30.000. Prisen er
139.000, hvilket ifølge bilpriser er okay. Har ikke prøvekørt den men skal
imorgen :).

Kan i komme med nogle guldkorn?

På forhånd tak :)

Fra : Ukendt

Dato : 22-04-06 20:10

"Knud Hjørlund" <knud.hjoerlund@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Den skal både kunne klare en trailer og/eller 4 personer i bilen op ad
> bakke uden at gå død. Derudover skal bilen helst kunne holde i 7+ år.

Uanset hvilken bil du vælger så ville jeg med 100% sikkerhed vælge en med
automatgear hvis den primært skal bruges til bykørsel. Det er lige netop
dette en tomatkasse er skabt til og den manuelle er til de lange stræk samt
ræs

Tom

Fra : Knud Hjørlund

Dato : 23-04-06 07:40

Automatgear er ikke lige mig, kan godt lide at have kontrol over tingene :)
Men kan godt
se idéen i det :)

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 22-04-06 22:32

> Den skal både kunne klare en trailer og/eller 4 personer i bilen op ad
> bakke uden at gå død.

Hvad betyder det nærmere for dig - hvad mener du helt præcist med det..?

--
/Jan W Nielsen

Fra : Knud Hjørlund

Dato : 23-04-06 07:41

Det betyder bare at den skal kunne klare 4 mennesker i bilen uden at gå død.
Det skal ikke være
sådan at speedometeret begynder at gå i den forkerte retning når man kører
op ad bakke på vej
til jylland. Det skal heller ikke være sådan at jeg kun kan tage en lille
trailer med der ikke er lastet
særligt meget for at den kan klare det.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 23-04-06 09:03

> Det skal ikke være
> sådan at speedometeret begynder at gå i den forkerte retning når man kører
> op ad bakke på vej.

Hvis den blot skal kunne holde 100 km/t op af Ejer Bavnehøj så kan du nøjes
med en 1,2.

Hvis du har fire af dem her med (http://tinyurl.com/258o8), så lægger du den
bare et gear ned.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Knud Hjørlund

Dato : 23-04-06 09:11

haha :).

Bare af nysgerrighed, taler du ud fra erfaring eller kender du nogen som har
en Fabia 1.2 St.car ?

Venlig Hilsen

Knud

Fra : Ukendt

Dato : 23-04-06 10:38

"Knud Hjørlund" <knud.hjoerlund@mail.dk> wrote in message
> haha :).
>
> Bare af nysgerrighed, taler du ud fra erfaring eller kender du nogen som
> har en Fabia 1.2 St.car ?
>
> Venlig Hilsen
>
> Knud

Hej mine svigerforældre har en 1.2'er og bortset fra det ikke er nogen ræser
eller sejtrækker med overdådigt kraftoverskud kører den nu ganske udemærket.
De udsagn med den blot kan holde 100 kmt. op over Ejer Bavnehøj passer
ikke... Vi har for nyligt kørt 5 personer i vognen fra Aalborg til Odense og
det uden problemer med holde trit med trafikken. Den lille 1.2'er skal dog
have noget gas for være med, og elene af den grund ville jeg nok personligt
vælge 1.4 modellen , men smag og behag til primært bykørsel ville det IMHO
være et glimrende valg med "den lille"

--
Hygge

Jan
RSV Tuono ...
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=59
www.gugmc.dk
http://www.aprilia-club.dk/

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 23-04-06 10:54

> De udsagn med den blot kan holde 100 kmt. op over Ejer Bavnehøj passer
> ikke...

Hvem skriver det..?

--
/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 23-04-06 12:31

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote in message

> Hvem skriver det..?
>
> --
> /Jan W Nielsen
Æh læste det lige igen ....Hvis den blot skal kunne holde 100 km/t op af
Ejer Bavnehøj så kan du nøjes
med en 1,2.

En 1.2 kan også nemt holde mere *S*

Fra : Knud Hjørlund

Dato : 23-04-06 16:31

Nå, men vi har lige købt en Skoda Fabia Combi 1.4 16V 101hk idag :) fra
5/2003 og kørt 30.000 for 137.000,-. Så det er kanon, glæder mig fandme til
at få den :).

Med hensyn til 1.2'eren så ville den måske kunne opfylde vores behov men med
1.4'eren ved vi den kan...

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 23-04-06 20:15

> Nå, men vi har lige købt en Skoda Fabia Combi 1.4 16V 101hk idag :) fra
> 5/2003 og kørt 30.000 for 137.000,-. Så det er kanon, glæder mig fandme
> til at få den :).

Kanon - tillykke med den..

--
/Jan W Nielsen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 23-04-06 10:45

> Bare af nysgerrighed, taler du ud fra erfaring eller kender du nogen som
> har en Fabia 1.2 St.car ?

Kender nogle der har en - og ved jeg bare generelt, hvad 64 hk/ 112 Nm kan,
og hvad det ikke kan - har selv haft biler med den effekt og det moment.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 23-04-06 09:23

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> writes:

> Hvis du har fire af dem her med (http://tinyurl.com/258o8), så lægger du den
> bare et gear ned.

Fnis. "Tinyurl" indeed...

Fra : mohr

Dato : 22-04-06 23:00

"Knud Hjørlund" <knud.hjoerlund@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har fundet tre bud. De to af dem har jeg prøvet idag og den sidste
> skal prøves imorgen.

Med de brugtbilspriser på Fabia Combi, ville det måske være en overvejelse
værd, at se på Skodas kampangepriser - men det har du jo nok allerede gjort

Fabia blev faceliftet sidst på sommeren 2004, såvidt jeg husker (bl.a. med
ESP som std.).

http://skoda.dk/kundeservice/pdf/Kampagnepriser_Fabia_Tour_2006.pdf

\Morten

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 22-04-06 23:16

> Med de brugtbilspriser på Fabia Combi, ville det måske være en overvejelse
> værd, at se på Skodas kampangepriser

Hélt enig - jeg købte ikke den bil brugt, hvis jeg havde muligheden for at
købe den ny - dertil er de brugte simpelthen ikke billige nok.

--
/Jan W Nielsen

Fra : mohr

Dato : 23-04-06 00:52

> Hélt enig - jeg købte ikke den bil brugt, hvis jeg havde muligheden for at
> købe den ny - dertil er de brugte simpelthen ikke billige nok.

Særligt når det tillige typisk er muligt at hente 10-13K i rabat på en
Fabia - det skulle undre mig, om det ikke også er muligt på
kampangepriserne.

\Morten

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 23-04-06 06:20

"mohr" <mohr.fjern-dette..@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Særligt når det tillige typisk er muligt at hente 10-13K i rabat på en
> Fabia - det skulle undre mig, om det ikke også er muligt på
> kampangepriserne.

Og jeg ville ikke gå efter 1.4, 101hk, den skal have omdr. for at lave
noget. Så i praksis er den ikke bedre end 1.2.

Fra : Knud Hjørlund

Dato : 23-04-06 07:41

Jeg giver dig ret i at 1.2'eren trækker rigtigt fint men jeg har ikke prøvet
den med læs.

Jeg er bare nervøs for om den kan klare en trailer / 5 personer i bilen uden
at gå død.
Jeg vil ikke give så mange penge for en bil og så tænke "æv, skulle have
købt en med lidt større motor".

Men som sagt ved jeg ikke om det er et problem...?

Fra : Knud Hjørlund

Dato : 23-04-06 08:30

Forresten, er der noget man skal være opmærksom på når man prøvekører en
Skoda Fabia Stationcar?
Noget specielt man skal kigge efter?

Fra : Lars Frandsen

Dato : 23-04-06 08:56

> Forresten, er der noget man skal være opmærksom på når man prøvekører en
> Skoda Fabia Stationcar?
> Noget specielt man skal kigge efter?

Rustbobler på bagklap og inde under samme, især i toppen.
--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 23-04-06 09:08

> Rustbobler på bagklap og inde under samme, især i toppen.

Er det ikke kun på den gamle Octavia..?

--
/Jan W Nielsen

Fra : Lars Frandsen

Dato : 23-04-06 10:52

> Er det ikke kun på den gamle Octavia..?

Nej, desværre har et hold venner med Fabia også det problem.
--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 23-04-06 10:58

> Nej, desværre har et hold venner med Fabia også det problem.

Ok - det undrede mig, for Fabia er generelt meget stærk mod rust - men jeg
fandt forklaringen i det svenske rustregister:

"Skoda Fabia är bra konstruerad och effektivt behandlad för att motstå
rostangrepp, precis som alla andra bilar från VW-koncernen. Det som hindrar
Skoda Fabia från att få toppbetyget fem är att det inte finns någon invändig
behandling i motorhuv och baklucka."

Ergo - tøm en spraydåse med hulrums-tectyl i bagsmækken og motorhjelmen, når
du køber den - og gør dette hvert andet år - så skulle den ikke være
længere.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Lars Frandsen

Dato : 23-04-06 11:25

> [...]
>
> Ergo - tøm en spraydåse med hulrums-tectyl i bagsmækken og motorhjelmen,
> når du køber den - og gør dette hvert andet år - så skulle den ikke være

Ja, den må på listen over ekstraudstyr.
--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming

Fra : mohr

Dato : 23-04-06 11:47

> Ergo - tøm en spraydåse med hulrums-tectyl i bagsmækken og motorhjelmen,
> når du køber den - og gør dette hvert andet år - så skulle den ikke være
> længere.

Det samme konkluderes i det seneste nummer af MOTOR, der har testet de ti
mest solgte biler i DK for rustbeskyttelse (2005/ 2006 modeller). Fabia er
samlet set den bedst rustbeskyttede af disse biler. Dog påpeger de ligeledes
at der mangler i bagsmækken og motorhjelmen.

\Morten

Fra : Knud Hjørlund

Dato : 23-04-06 09:24

På en af de skoda'er vi kiggede på var der lidt rust dernede, hvor
reservedækket ligger, altså helt nede i bunden men det var ikke bobler,
nærmere rust-vand der var løbet i sport (kun lidt men det var der).

Fra : mohr

Dato : 23-04-06 12:58

"Knud Hjørlund" skrev:

> Forresten, er der noget man skal være opmærksom på når man prøvekører en
> Skoda Fabia Stationcar?
> Noget specielt man skal kigge efter?

Jf. mine oplevelser med to stk. Fabia:

Periodevis knirken fra instrumentbrædt, tydeligst ved den ikke-faceliftede
version. Kan dog løses ved et kort besøg på værkstedet.

Jeg mailer dig FDM's brugtbilstest.

\Morten

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 23-04-06 09:04

> Jeg er bare nervøs for om den kan klare en trailer / 5 personer i bilen
> uden
> at gå død.

Må jeg spørge, hvor ofte den situation forekommer..?

Om ikke andet kan du jo smide den i 4. eller 3. gear - så skulle den nok
kunne hive jer op ag alle de småbakker, I kan møde i Danmark..

--
/Jan W Nielsen

Fra : Knud Hjørlund

Dato : 23-04-06 09:20

Jeg har en Suzuki Alto nu og den går fuldstændig død når man kører 4-5
mennesker i den.
Vil bare ikke stå en situation, hvor man ægrer sig over at have sparet
5k-10k og fået en for
lille motor. Men hvis man ikke kan mærke forskel på 1.2 12V og 1.4 (101hk /
75hk) så er
der jo ingen grund til at vælge en dyrere bil :)

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 23-04-06 10:53

> Jeg har en Suzuki Alto nu og den går fuldstændig død når man kører 4-5
> mennesker i den. Vil bare ikke stå en situation, hvor man ægrer sig over
> at have sparet 5k-10k og fået en for lille motor.

Det er altid svært med den slags her - for "går død" er jo ikke en eksakt
betegnelse.

Fabia' en med 1,2-motor har 30 procent mere drejningsmoment end din Alto.
Dog er Fabia'en stadig ingen sprinter, og om den "går død" er en rent
subjektiv vurdering, som du kun selv kan foretage.

> Men hvis man ikke kan mærke forskel på 1.2 12V og 1.4 (101hk / 75hk) så er
> der jo ingen grund til at vælge en dyrere bil :)

Naturligvis man kan mærke forskel - jég kan i hvert fald.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Kent Glerup

Dato : 23-04-06 11:04

On Sun, 23 Apr 2006 07:19:56 +0200, "Jørgen M. Rasmussen"
<j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote:

>Og jeg ville ikke gå efter 1.4, 101hk, den skal have omdr. for at lave
>noget. Så i praksis er den ikke bedre end 1.2.

Ikke helt enig der.
Kører selv i 101 HK'eren, mens min far har en 64HK'er (1,2 12V). 101
HK'eren har flere kræfter over hele skalaen, samt en ordentlig
mundfuld mere over 4000 rpm.
En anden fordel ved 1,4 16V'erne er en mere harmonisk motorgang.
12V'eren lyder noget grovere ved lave omdrejninger.

Men lever 1,2'eren op til ens krav, er det en ganske fin maskine!
Men man skal huske at ha' en 1,4 16V 75HK med i betragtningerne. Det
er nok den mest harmoniske i programmet!

/Kent Glerup

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 23-04-06 11:39

"Kent Glerup" <glerupYEAH.olesenRIGHT@post.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse

> Men man skal huske at ha' en 1,4 16V 75HK med i betragtningerne. Det
> er nok den mest harmoniske i programmet!

Deri er jeg enig, men den var ikke option. Jeg svarede bare ifht det ;)... .

Fra : Knud Hjørlund

Dato : 23-04-06 17:22

Nå, men jeg fik købt bil idag og valget faldt som beskrevet ovenover på en
Skoda Fabia 1Combi .4 16V 101hk fra 5/2003, kørt 30.000. Fik den for
137.000,- hvilket er en fair pris i forhold til, hvad jeg ellers har set på
:)

Fra : Anders Majland

Dato : 27-04-06 17:54

> Hélt enig - jeg købte ikke den bil brugt, hvis jeg havde muligheden for at
> købe den ny - dertil er de brugte simpelthen ikke billige nok.

Forsåvidt enig - vi endte med en god pris på en demo* i 2004 da 2005 blev
langseret

* Med en troværdig historie om at forhandlerens kone havde kørt i den hele
sommeren - han havde i forvejen en anden indregristeret som demo med et
"højt" kmtal.

--

Anders DOT Majland AT jyde DOT dk
Skoda fabia Kombi 1,2 12v 64hk 2004

Fra : Knud Hjørlund

Dato : 23-04-06 07:41

Jeg kan i princippet godt se idéen i at købe en ny men vi startede ud med et
budget
der hed 100k og 140k er absolut alltime maximum vi vil give. Vi kører trods
alt ikke så
meget i bil. Det er mest ud til forældre, stranden (nogle gange arbejde når
der regner).

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 23-04-06 09:06

> 140k er absolut alltime maximum vi vil give.

Tænk over, hvor meget det koster jer om måneden - der er det ikke dyrere ta
have en ny (der jo også holder lidt længere i den anden ende), end det er er
have en brugt.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Knud Hjørlund

Dato : 23-04-06 09:23

Det kan godt være du har ret men et eller andet sted skal man sætte en
grænse og for os går
den ved 140k. Det er også derfor jeg spurgte om de tre biler jeg havde
listet var for dyre når
man tager i betragtning der er brugte.

Fra : Anders Majland

Dato : 27-04-06 17:51

> [...]
> Prisen er 139.000, hvilket ifølge bilpriser er rimeligt. Den kører godt
> men jeg er bange for at motoren er en tand for sløv når der kommer læs på

Hvor tung en trailer ? Hvis det bare en er sådan en 500kg's hobbyting (må
vist kun trække 400kg uden bremser) så er det ikke et problem at køre med
fuld læs og fartpiloten på 103km/t fra hobro til grænsen og hjem igen .Dvs
der er lige et par bakker hvor 4,gear er tiltrængt. Jeg har taget turen med
trailer med mc, 10kasser flaskeøl, 36 2liter cola og 8 rammer dåsesodavand.
Efter min hovedregniung var det tæt på maks last af bil og trailer når nu
jeg også selv var med

Klart det er ikke nogen racer, men hvis det daglige kørsel er by og landevej
så er den imho et bedre køb - den grønne ejerafgift er noget laverer og
vores har gået 15,9km/l i snit over de første 42000km