ny tråd vedrørende dæktabel AKA "svare mig~
Fra : Thomas

Dato : 22-04-06 17:17

Hej NG

Jeg forsøgte at få et svar under en anden tråd, men enten er jeg blevet
overset, folk gider ikke svare eller jeg har lavet en pinlig regnefejl ingen
vil kommentere

Ang. www.dkfritidbil.dk/oplysninger/om_daek/tabellen.htm

"Hej NG

Nogen der kan forklare mig hvorfor man får andre værdier hvis man selv
regner dem ud ?

Tager man fx en 195/50 - 15 siger tabellen 1760 i omkreds

Jeg får det til 15*2,54 + 2*( 0,5*195) = 57,60 i diameter , 3.14*57,60 =
1809 i omkreds

Regner tabellen med en slidværdi eller hvor meget dækket er presset ned når
bilen står på jorden ? eller hvad sker der

Mvh

Thomas"

Håber en vil svare nu

Mvh

Thomas

Fra : John Sahl

Dato : 22-04-06 17:21

Thomas wrote:
> Jeg forsøgte at få et svar under en anden tråd, men enten er jeg
> blevet overset, folk gider ikke svare eller jeg har lavet en pinlig
> regnefejl ingen vil kommentere

Et af problemerne i din regning er at du ikke bare kan tage
halvdelen af 195 og sige det er højden som skal smides oveni
fælgens diameter. Et andet problem er at du jo trods alt har
afrundet en tomme til 2,54cm

--
John Sahl,
http://www.fotofaelden.dk - ikke helt det du troede

Fra : Thomas

Dato : 22-04-06 17:27

"John Sahl" <spamtrap9@mandezonen.dk> wrote in message

> Et af problemerne i din regning er at du ikke bare kan tage
> halvdelen af 195 og sige det er højden som skal smides oveni
> fælgens diameter. Et andet problem er at du jo trods alt har
> afrundet en tomme til 2,54cm

Hm jeg troede ellers at dækprofilen, var procentsatsen af dækkets bredde,
men måske jeg har misset noget her. Ang. tommen, hvad vil du så foreslå ?

Mvh

Thomas

Fra : alexbo

Dato : 22-04-06 17:38

"Thomas" skrev

> [...]
> når
> bilen står på jorden ? eller hvad sker der

Tabellen skriver selv rulleomkreds, dvs den strækning et sådant hjul
tilbagelægger på en omgang.
De regner åbenbart med ca. 8 mm. nedtrykning.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jens

Dato : 22-04-06 17:47

"Thomas" <bambanosFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> når
> bilen står på jorden ? eller hvad sker der

Ellers så ligger den på www.daekimporten.dk jeg regner med at det er de tal
dækfirmaerne bruger.
MVH
Jens

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 22-04-06 19:28

Thomas wrote:

> Håber en vil svare nu

Jeg undrede mig over det for en måneds tid siden - og her var hvad jeg
kom frem til ved lidt netkravleri.

Som jeg har forstået det, er den formel du anvender for så vidt korrekt.

Der er bare den lille finte, at der så vidt jeg ved tages højde for at
dækket jo er belastet når det er monteret på bilen, og derfor ikke
beskriver en perfekt cirkel.

Så din beregning er (381 + 195 * 0,5 * 2) * pi = 1810 mm

Ifølge http://www.auto4ever.com/reifenrechner.php#1 har
http://www.etrto.org/ nogle standardformler til beregning.

Beregningen på reifenrechner angiver en radius på 1757 mm. Divideret med
2*pi svarer det til en diameter på 280 mm svarende til den beregnede
dynamiske rulleradius. Som jeg har forstået det er den dynamiske
rulleradius den radius dækket har ved normalbelastning, ved foreskrevet
tryk, når bilen bevæger sig med 60 km/h.

I praksis er en god tommelfingerregel at bruge 3,05 i stedet for pi som
en god approksimation.

Du kan købe standarderne her: http://www.etrto.org/Pages/order2.htm

Knus
Regnar

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 22-04-06 19:36

Regnar Bang Lyngsø wrote:

> 2*pi svarer det til en diameter på 280 mm svarende til den beregnede

radius på 280 mm - fjols!

Fra : Thomas

Dato : 22-04-06 20:01

"Regnar Bang Lyngsø" <regnar@writeme.com> wrote in message

> Jeg undrede mig over det for en måneds tid siden - og her var hvad jeg kom
> frem til ved lidt netkravleri.
>
> Som jeg har forstået det, er den formel du anvender for så vidt korrekt.

Hej

Tak for svaret

Ja jeg regnede nok med det var sådanne noget. Og kan godt se pointen i det
i forhold til loven +- 5 omkreds, men er der så forskel fra dæk til dæk `?
Jeg tænker på at den nedtrykkede værdi kan man jo ikke rigtig bruge til
noget, når det kommer til pladsen i skærmkassen................
for at tage et nyt eksempel..... har 205/40-17 altid den samme "RIGTIGE
MÅLTE" diameter eller kan folk risikere at det ene dæk mærke/type skraber på
og det andet ikke ? (for at gå til ekstremerne)

Mvh

Thomas

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 25-04-06 21:17

> for at tage et nyt eksempel..... har 205/40-17 altid den samme "RIGTIGE
> MÅLTE" diameter eller kan folk risikere at det ene dæk mærke/type skraber
> på og det andet ikke ? (for at gå til ekstremerne)

Det kan du risikere, ja ...

--
Per, Esbjerg

Fra : Hr. Platz

Dato : 23-04-06 12:53

Et nyt dæk har 8 mm mønster. Et halv slidt dæk har så 4 mm. Forskellen
bliver 8 mm i diameter.

Mon ikke de bare regner med et halvslidt dæk??

/Henrik Platz

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 25-04-06 21:17

"Hr. Platz" <betjenten@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Et nyt dæk har 8 mm mønster. Et halv slidt dæk har så 4 mm. Forskellen
> bliver 8 mm i diameter.

Vinterdæk har 10 mm ...

--
Per, Esbjerg