Fælgbrede
Fra : Jens Hansen

Dato : 21-04-06 17:08

Hej

Hvordan finder man ud af hvor bred en fælg skal/må værger ?

Hvis man i dag har en stål fælg på der er 5½J14 med 195/70 dæk dette giver
en diameter på 628.6mm

Kan man så skifte til 7J15 med 205/60 det giver kun -1,6mm i diameter 627.0
mm

Men hvad betyder det at det er en 7" fælg?
Hvordan ved man om dækket passer til fælgbrede?

(diameter beregnet vha.: http://www.miata.net/garage/tirecalc.html)

--
-Jens Hansen
(Slet det med STORT der er dårligt i min mail)

Fra : Jakob Skovgaard

Dato : 21-04-06 17:36

Jens Hansen <jensbh@BADgmail.com> skrev:
> [...]
>

>--
>-Jens Hansen
>(Slet det med STORT der er dårligt i min mail)

Ja det må du gerne, mener du ændre omkredsen +-5%
Du kan se en omregningstabel her:
http://www.sds.dk/sider/omregnpv.html

Der står også anbefalet nogle fælge bredder der, men mange
alufælge i 15" er 7" brede altså 7x15"

Der står også masser af andre gode råd inde på www.sds.dk

Men dette er ikke det hele, for der er også indpresningsdybden
at tage højde til, også kaldet ET, men det skal du nok have lidt
hjælp til ved dit lokale dækcenter, men mener man må øge
sporvidden med op til 20 mm, dog skal man jo passe på at dækket
ikke støder på nogle steder.

Det sidste du skal tage højde for er hvordan dit nav på bilen er
demensioneret, og med hvor mange huller. F.eks. en golf V bruger
et nav der hedder 5X112 mm, og det skal fælgen så også være.

Håber dette kunne bruges til lidt.

Mvh
Jakob

Fra : MK

Dato : 21-04-06 19:41

www.dkfritidbil.dk/oplysninger/om_daek/tabellen.htm

Fra : Thomas

Dato : 21-04-06 20:54

"MK" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> wrote in message

> www.dkfritidbil.dk/oplysninger/om_daek/tabellen.htm

Hej NG

Nogen der kan forklare mig hvorfor man får andre værdier hvis man selv
regner dem ud ?

Tager man fx en 195/50 - 15 siger tabellen 1760 i omkreds

Jeg får det til 15*2,54 + 2*( 0,5*195) = 57,60 i diameter , 3.14*57,60 =
1809 i omkreds

Regner tabellen med en slidværdi eller hvor meget dækket er presset ned når
bilen står på jorden ? eller hvad sker der

Mvh

Thomas

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 21-04-06 19:52

Jens Hansen wrote:
> Hej
>
> Hvordan finder man ud af hvor bred en fælg skal/må værger ?

Ved at fortælle hvilken bil det er til...

> Kan man så skifte til 7J15 med 205/60 det giver kun -1,6mm i
> diameter 627.0 mm

Umiddelbart ja...
Dog skal ET/indpresningen på fælgen være korrekt.

> Men hvad betyder det at det er en 7" fælg?

At den er bredere...