Vil du i trafikken frem, så tryk
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 21-04-06 12:47

http://www.jp.dk/timeout/artikel:aid=3684338/

Bilist brugte dims til at få trafiksignalerne til at danse efter hans pibe

Per, Esbjerg

Fra : Kim Persson

Dato : 21-04-06 13:19

> http://www.jp.dk/timeout/artikel:aid=3684338/
>
> Bilist brugte dims til at få trafiksignalerne til at danse efter hans pibe

ja brandvæsenet bruger en lignende dims derovre fremgår det af artiklen, men
er det danske brandvæsen så moderne?
(kan sgu næppe tro det hehe)

//Kim

Fra : OZ7PUS

Dato : 21-04-06 13:45

"Kim Persson" <5th@image.dk> skrev i en meddelelse

> ja brandvæsenet bruger en lignende dims derovre fremgår det af artiklen,
> men er det danske brandvæsen så moderne?
> (kan sgu næppe tro det hehe)
>
> //Kim

Der har været gang i noget forsøg men nogen af busserne i Kolding hvor det
foregik via noget radio styret sjov, virkede meget godt ifølge chaufføerne

Og der findes jo også lyskryds du kan give det lange lys så de skifter,
hvis der da er fri

OZ3BTO

Fra : K ö n i g

Dato : 21-04-06 14:07

"OZ7PUS" <elbartodkspampam@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Og der findes jo også lyskryds du kan give det lange lys så de skifter,
> hvis der da er fri

Det er en skrøne . . .

Mvh Peter

Fra : Klaus G.

Dato : 21-04-06 14:56

> Det er en skrøne . . .
Tænkte jeg også på. Kan se der er mange her i byen som blinker løs, hvor jeg
selv har den erfaring, at når jeg krydser nogle streger/striber på asfalten,
så skifter krydset.

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Kim Persson

Dato : 21-04-06 17:38

> [...]
> jeg
> selv har den erfaring, at når jeg krydser nogle streger/striber på

Samme sker for mig og altid til rødt når jeg krydser fodgængerfeltet.

Jeg har dog hørt om en hemmelig teknik jeg ikke ved om jeg bør afsløre
her... men hva' fan'

Når der er rødt, skal man stige ud af sin bil, gå hen til nærmeste lysmast
og tisse op af den, så sker der nogen kortslutningen og såd'en.
Tiden kan dog variere med alt ml 0-200sekunder, men tis eventuelt en ekstra,
så skifter det ti grønt q

//Kim

Fra : OZ7PUS

Dato : 21-04-06 20:18

"K ö n i g" <pommer-konigFJERN@email.dk> skrev i en meddelelse

> Det er en skrøne . . .
>

> Mvh Peter

Bestemt NEJ .. Køre dagligt igennem en del af disse mellem Billund og vejle
Faktisk samtlige lyskryds mellem Billund og vejle gør det samt ALLE kryds
på vejlevej i Kolding om natten

Så det er ikke en skrøne

OZ3BTO

Fra : Leonard

Dato : 21-04-06 20:31

"OZ7PUS" <elbartodkspampam@hotmail.com> wrote:

> [...]
>Faktisk samtlige lyskryds mellem Billund og vejle gør det samt ALLE kryds

Hvordan er det lige du forestiller dig at disse lyskryds virker ved
højlys dag med skarpt solskin?
Har du prøvet at lade være med at blinke af dem, for så at opdage at
lyset skifter alligevel?
- for det gør det.

Alle lyskryds i DK, der skifter efter hvor trafikken kommer fra (og
ellers typisk viser rødt i alle retninger) virker ved at der ligger en
tråd under asfalten, som påvirkes når en magnetisk ting kommer henover
den og derved registrerer styreelektronikken at der er trafik og
begynder skiftesekvensen.
Der findes ikke lyskryds, der reagerer på dit blinkeri med det lange
lys.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 21-04-06 20:46

On Fri, 21 Apr 2006 21:31:00 +0200, Leonard <usenet@leonard.dk> wrote:

> [...]
>begynder skiftesekvensen.
>Der findes ikke lyskryds, der reagerer på dit blinkeri med det lange

Du har ret.

Når lyskrydsene på den vej har været udsat for alt lyset fra de mange
lastbiler der kører på strækningen, ville de lyse grønt i flere dage,
af bare forskrækkelse.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-04-06 22:24

OZ7PUS skrev:
> [...]
> Faktisk samtlige lyskryds mellem Billund og vejle gør det samt ALLE kryds

En af mine bekender, der har kørt bybus fortæller mig at det har været
en funktion på Vejlevej. Det fungerede på den måde at de skulle blinke
to gange. Men da der var andre der fandt ud af det, og lyset derfor gik
helt i baglås blev det fjernet igen.

Det skulle havde været virksomt i omkring et halvt år for 3-4 år siden.

Og det er det første jeg får kendskab til at det overhovedet har været
brugt.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-04-06 15:05

OZ7PUS skrev:
> Og der findes jo også lyskryds du kan give det lange lys så de skifter,
> hvis der da er fri

Tror du selv på den?

I de 6½ år jeg kørte taxi i Århus var der næsten daglig kolleger der
enten snakkede om det eller som jeg så forsøge sig med det.

Ingen af dem kunne vise mig hvor i signalanlæget der skulle være en
"dims" der kunne reagere på blinket.

Men gået på klingen kunne jeg så vise dem hvor den føler i vejen, der
reagerede på bilen, var.

Og skulle der stadig være nogen der mener at det findes vil jeg da godt
se billeder af den lyssensor der vil være nødvendig for at få det til at
fungere.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 21-04-06 15:17

On Fri, 21 Apr 2006 16:05:03 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Og skulle der stadig være nogen der mener at det findes vil jeg da godt
>se billeder af den lyssensor der vil være nødvendig for at få det til at
>fungere.

>--

Sådan nogen som dig, der altid vil se fakta, og ikke tror på hvad
kolleger siger, skulle sendes ud og køre lastbil, skulle de.......

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-04-06 17:17

Folmer Rasmussen skrev:
> Sådan nogen som dig, der altid vil se fakta, og ikke tror på hvad
> kolleger siger, skulle sendes ud og køre lastbil, skulle de.......

Jatak, sågerne.

(Og der arbejdes da på sagen, selvom det går lidt trægt.) :-/

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 21-04-06 19:25

On Fri, 21 Apr 2006 18:17:25 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Jatak, sågerne.
>
>(Og der arbejdes da på sagen, selvom det går lidt trægt.) :-/

>--

Nu er du jo heller ikke nem at have med at gøre.

Tyskere kan du jo ikke li', og vi må jo erkende at Das Vaterland
ligger centralt placeret mht. international transport ud af Danmark.

Og du er også selektiv hvad angår de pakker der skal transporteres.

Skandinavien kan der ikke være tale om, for der kunne jo blive glat om
vinteren. *LOL*

Har du overvejet en grusbil, hvor de fiser ind i skuret og holder
vejrlig bare de hører vejrmeldingen. *LOL*

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-04-06 22:17

Folmer Rasmussen skrev:
> Nu er du jo heller ikke nem at have med at gøre.

Men jeg har en fordel fremfor visse andre; Jeg ved det, og har ikke
noget mod at indrømme det.

> Tyskere kan du jo ikke li', og vi må jo erkende at Das Vaterland
> ligger centralt placeret mht. international transport ud af Danmark.

Blot jeg kan nøjes med at bruge det transit kan jeg leve med det.

> Og du er også selektiv hvad angår de pakker der skal transporteres.

Ja, pakkerne skal kunne komme på og af selv. ;

> Skandinavien kan der ikke være tale om, for der kunne jo blive glat om
> vinteren. *LOL*

Har en debat i en anden gruppe med en normand, hvor jeg påpeger at de jo
kunne bruge nogle af deres oliemilliarder på snerydning.

> Har du overvejet en grusbil, hvor de fiser ind i skuret og holder
> vejrlig bare de hører vejrmeldingen. *LOL*

Sådan en med badekar kommer jo ikke ud og ryde sne.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : OZ7PUS

Dato : 21-04-06 20:20

> [...]
>
> Og skulle der stadig være nogen der mener at det findes vil jeg da godt se
> billeder af den lyssensor der vil være nødvendig for at få det til at

et fact er at det virker flere steder .. Kan finde en del exempler

OZ3BTO

Fra : Esben Taersker

Dato : 21-04-06 22:53

OZ7PUS wrote:
> "Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i en meddelelse

> et fact er at det virker flere steder .. Kan finde en del exempler
>
> OZ3BTO

Du vil altså ikke høre, hva?

Ja, lyset skifter når du blinker med lyset. MEN det er ikke FORDI du
blinker med lyset.

Hvis du nærlæser et par indlæg får du at vide, at du tilfældigvis ca.
samtidig kører over en føler i vejen.

Helt præcist fungerer kablet, der er fræst ned i vejen og støbt ind i
noget tjære-agtigt stads, som en "spole" der qua din passage inducerer
en strøm der omsættes til et signal til styringen af lyset.
Den fanger selv cykler. De har fandeme ellers svært ved at få
Nefa-lygten til at flashe så det kan måles af en føler på 50 meters
afstand i dagslys...

/Esben

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 21-04-06 21:58

> Den fanger selv cykler. De har fandeme ellers svært ved at få Nefa-lygten
> til at flashe så det kan måles af en føler på 50 meters afstand i
> dagslys...

Hvor meget magnetisk metal mon der i grunden skal til ? - en moderne
racercykel med kulfiberstel og komponenter af aluminium er i grunden meget
lidt magnetisk...?

Og de picup spoler som overvåger cykelstien er typisk installeret alt for
tæt på lyskrydsene - har man bare en smule fart på, så når de ikke at få
skiftet lyset til grønt før man må klodse bremserne - selvom er ikke er
skyggen af andre trafikanter i miles omkreds...

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Uffe Ravn

Dato : 21-04-06 22:06

Og så sidder der med naturligvis også dem her i gruppen, som udemærket ved
hvordan systemerne virker, og netop derfor ingen ting siger, for ellers
skulle systemerne laves om igen, fordi for mange nyttede dem.
--
Mvh. Uffe Ravn
Tavs

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 21-04-06 22:42

"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> writes:

> [...]
> at få skiftet lyset til grønt før man må klodse bremserne - selvom er
> ikke er skyggen af andre trafikanter i miles omkreds...

Udkørslen fra Panum Instituttet havde en gang sådan en sag, kalibreret
til biler. Hvis man kørte ca +/- 3 cm fra siden af trådfirkanten på
ca. 10 kg cykel (stål) gik porten op *næsten* hver gang. (Siden fik de
kortlæsere, hvilket gjorde det lidt sværere at slippe ud med de
ansattes biler...)

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-04-06 23:24

Andreas M. Hansen skrev:
> Hvor meget magnetisk metal mon der i grunden skal til ? - en moderne
> racercykel med kulfiberstel og komponenter af aluminium er i grunden
> meget lidt magnetisk...?

De felter kan laves så følsom så de kan reagere på et par
sikkerhedstræsko med stålsvang.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 22-04-06 10:15

> Hvor meget magnetisk metal mon der i grunden skal til ? - en moderne
> racercykel med kulfiberstel og komponenter af aluminium er i grunden meget
> lidt magnetisk...?

Det er en scooter også. Da jeg fræsede rundt med aviser i Esbjerg by valgte
jeg at køre veje efter hvor vidt lyssignalerne reagerede på min scooter.

Eller jeg tog den over for rødt (efter at have set mig for, natürlich), det
var jo sent på aftenen og før klippekortets indførelse :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-04-06 22:25

OZ7PUS skrev:
> et fact er at det virker flere steder .. Kan finde en del exempler

Der er virksom i dag?
(Se andet indlæg i tråden.)

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 22-04-06 16:36

OZ7PUS wrote:

> et fact er at det virker flere steder .. Kan finde en del exempler

Det lyder altså som en skrøne:

http://www.dr.dk/p3/morten_old/popup/flid-lyskryds.asp
http://www.helsingorkommune.dk/Trafik%20og%20milj%C3%B8/Gader%20og%20veje/Signalanl%C3%A6g%20i%20Helsing%C3%B8r%20Kommune.aspx

Til gengæld kunne der være ide i at få en prioritetssender (100-150 kHz)
fra en HT-bus eller udstyr fra et udrykningskøretøj

Fra http://www.vejdirektoratet.dk/pdf/rapport212.pdf:

"Busprioritering i signalanlæg

Ved en række rampeanlæg skal bussen forlade motorvejen for at komme til
stoppestederne. For at undgå unødige forsinkelser ved stop for rødt lys
er der i 9 signalanlæg på hele strækningen, heraf de 7 på Lyngbyvejens
lokalgader, etableret busprioritering. Prioriteringen sker ved selektiv
detektering, d.v.s. at kun busser udstyret med en særlig busenhed
(prioritetssender) får prioritering i de pågældende
signalanlæg. Busenheden påvirker en detektorspole i vejbanen, som sender
et signal til signalanlæggets styreapparat og derved kan grøntiden enten
forlænges eller startes tidligere, så busserne ikke behøver standse.
Busprioriteringen er på flere dele af strækningen suppleret med busbaner
før og efter krydsene for at øge bussernes fremkommelighed mest muligt
med endnu færre og kortere stop til følge."

Knus
Regnar

Fra : Brian

Dato : 22-04-06 17:05

OZ7PUS wrote:

> et fact er at det virker flere steder .. Kan finde en del exempler

Du er fra Kolding, ikke ?

Jeg ved ikke hvad der er med den by, men de rødder jeg kender
dernede, mener også helt bestemt at lyskrydset ved "pyramiden"
reagerer på lys - det er nok en Kolding ting

/Brian

Fra : NS

Dato : 22-04-06 22:05

OZ7PUS skrev:
> [...]
>
> Og der findes jo også lyskryds du kan give det lange lys så de skifter,

En skrøne, som nogle stædigt tror på. Det er
følere i vejen der aktiverer lysreguleringen og
ikke bilens lys.

Egentlig utroligt at folk bliver ved med at tro det...

NS

Fra : Jens

Dato : 23-04-06 10:45

NS <123@123.com> wrote:

> En skrøne, som nogle stædigt tror på. Det er
> følere i vejen der aktiverer lysreguleringen og
> ikke bilens lys.
>
> Egentlig utroligt at folk bliver ved med at tro det...

Jeg bruger en gammel TV-remote. Den virker da udmærket, selv om der
nogle gange skal trykkes både 3 og 4 gange.

Men det er nok bare batterierne, der er gamle
--

Jens F

Fra : Finn Guldmann

Dato : 23-04-06 14:41

Jens skrev:
> Jeg bruger en gammel TV-remote. Den virker da udmærket, selv om der
> nogle gange skal trykkes både 3 og 4 gange.
> Men det er nok bare batterierne, der er gamle

En del af mine kunder, da jeg kørte taxi i Århus,har nok regnet med at
jeg havde magiske evner.

Det skete tit at jeg på vej hen mod et lyskryds der viste rødt udbrød
"Skift". Og det gjorde det s*u.!

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Jens

Dato : 23-04-06 18:28

> [...]

> jeg havde magiske evner.
>
> Det skete tit at jeg på vej hen mod et lyskryds der viste rødt udbrød

En af dagene retter jeg remoten mod himlen og finder den kombination,
der får solen til at bryde frem. Det kræver nok lidt eksperimenteren;
men det skal nok lykkes
--

Jens F

Fra : Leonard

Dato : 23-04-06 21:23

spam@finds.dk (Jens) wrote:

>En af dagene retter jeg remoten mod himlen og finder den kombination,
>der får solen til at bryde frem. Det kræver nok lidt eksperimenteren;
>men det skal nok lykkes

Jeg fandt solen i dag, godt nok først oppe i 3.000 ft, men der er der
skam og venter bare på at skyerne flytter sig lidt, så det må være
remoten til skyerne du skal finde, for solen er tændt

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Jens

Dato : 24-04-06 06:02

> Jeg fandt solen i dag, godt nok først oppe i 3.000 ft, men der er der
> skam og venter bare på at skyerne flytter sig lidt, så det må være
> remoten til skyerne du skal finde, for solen er tændt

Jeg må have fat i sådan en universalfætter fra HN
--

Jens F

Fra : Leonard

Dato : 23-04-06 21:21

> [...]

>jeg havde magiske evner.
>
>Det skete tit at jeg på vej hen mod et lyskryds der viste rødt udbrød

Jeg har engang fået en kunde til at stige ud og smide en femmer i
lydfyret (det sorte aflange rør, der siger biplyde, så blinde kan høre
krydset har en passende rille, der kan ligne et møntindkast) og det
virkede skam fint, lyset skiftede jo.
Den unge fyr og jeg skreg af grin da de to andre endnu yngre fyre på
bagsædet var ved at tabe både næse og mund

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Jakob Skovgaard

Dato : 21-04-06 15:28

>ja brandvæsenet bruger en lignende
>dims derovre fremgår det af artiklen, men
>er det danske brandvæsen så moderne?
>(kan sgu næppe tro det hehe)
>
>//Kim

Næppe, har selv oplevet at holde ved siden af en politibil med
fuld og horn og blink, ved baneoverskæringen på Grenåvej i Århus
(provinsen mest trafikerede indfaldsvej). Betjentene så noget
fortvivlet ud.
Det er vist noget med at brandvæsenet ringer til DSB nu når de
har udrykningskørsel over netop denne baneoverskæring.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-04-06 22:30

Kim Persson skriver:

> ja brandvæsenet bruger en lignende dims derovre fremgår det af artiklen, men
> er det danske brandvæsen så moderne?

Brandvæsnet i Risskov kan styre 1 lyskryds. Så avanceret er de.

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 22-04-06 01:46

Kim Persson explained :
> ja brandvæsenet bruger en lignende dims derovre fremgår det af artiklen, men
> er det danske brandvæsen så moderne?
> (kan sgu næppe tro det hehe)

De får det i flere og flere byer - her i Esbjerg bruger ambulancerne
det, ved dog ikke helt hvordan det fungerer men vagtcentralen i Kolding
er vist inde over når det skal aktiveres. Jeg ved ikke om brandbilerne
også gør brug af det.

"To be or not to be. That's not really a question." - Jean-Luc Godard

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 22-04-06 10:15

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> inde over når det skal aktiveres. Jeg ved ikke om brandbilerne også gør

Mener også helt sikkert at brandbilerne bruger det. De kommer samme sted fra
;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-04-06 13:20

Det var vel også bare et spørgsmål om tid før det skete...