Installere soltag i bil..?
Fra : Ukendt

Dato : 20-04-06 20:07

Nogen af jer, der har førsøgt jer med at installere et soltag i en bil, der
ikke er "født" med det?

Måske et spændende projekt at gå i gang med til sommer...

Fra : Leif Neland

Dato : 20-04-06 20:37

"jacob" <ni> skrev i en meddelelse
> Nogen af jer, der har førsøgt jer med at installere et soltag i en bil,
der
> ikke er "født" med det?
>
> Måske et spændende projekt at gå i gang med til sommer...

Husk at skære hul efter de invendige mål og ikke de udvendige...

Så du ikke gør som de, hvor vasken falder igennem hullet i bordpladen.

Der skulle ske nogle fingerede "biltyverier" på den konto, når nogle har
glemt det, har jeg hørt.

Leif

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 20-04-06 20:50

"jacob" <ni> wrote in message
> Nogen af jer, der har førsøgt jer med at installere et soltag i en bil,
> der ikke er "født" med det?

Jeg havde en gang en Nissan Sunny som jeg fik monteret et Farmont soltag i
hos den lokale Nissan forhandler - Farmont var dengang et af de bedre
glasluge soltage fortalte man mig.
Jeg fortrød faktisk at jeg fik sat det soltag i bilen, jeg syntes at det gik
ud over stivheden i bilen - når jeg kørte skævt over en indkørsel, så
knirkede det i hele karossen.
Jeg syntes også at det larmede en del, jeg mener helt klart at det ikke kan
sammenlignes med et originalt soltag.

Andreas M. Hansen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 21-04-06 06:11

> Jeg fortrød faktisk at jeg fik sat det soltag i bilen, jeg syntes at det
> gik ud over stivheden i bilen -

Det gør det også, biler med org. tag er somregl forstærkede. Min Octi er
fx., og den tilsv. Gålf, tilgengæld er den nu så vridningsstabil som....,
jeg kan uden probs åbne/lukke døre selv om den er hævet i den ene side. Mens
ejere uden tag klager over de "snakker" i dørene ved ujævnheder, om hjørner
etc. .

> Jeg syntes også at det larmede en del, jeg mener helt klart at det ikke
> kan sammenlignes med et originalt soltag.

Et org. har et indvendigt skydetag i himmelen, til at tage den støj som også
kommer når det er lukket. + Det ikke behøves at være vandtæt, der er
"omfangsdræn". Eftermont. tag er noget crap, jeg vil ikke købe en bil med
uorg.tag - så kan der også blive bøvl med resvedele :(.

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-06 20:59

"jacob" <ni> skrev i en meddelelse
> Nogen af jer, der har førsøgt jer med at installere et soltag i en bil,
> der ikke er "født" med det?
>
> Måske et spændende projekt at gå i gang med til sommer...

Hmm den ene af mine biler havde soltag, men jeg synes det var temmelig
træls. Man blev jo varmet godt og grundigt i knolden af solen og det virkede
faktisk temmelig anstrengende på længere ture i solskin.
Når man åbnede for taget så larmede det temmelig meget uden egentlig at give
særlig meget luft.

Jeg håber du har prøvet at køre med soltag før

--
Tom

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-04-06 22:32

Tom skriver:

> Jeg håber du har prøvet at køre med soltag før

Min Golf II'er havde rigtigt soltag, altså stålskydetag, ikke det der
glashimstregims der findes nu om dage.

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-06 22:48

> Tom skriver:

> Min Golf II'er havde rigtigt soltag, altså stålskydetag, ikke det der
> glashimstregims der findes nu om dage.

Det havde min Sierra også. Det kunne både skydes ind mellem tag og
"loftstæppet" eller vippes opad. Det var født med sådan en slags indstøbt
gitter med små huller og så var det røgfarvet.
Men ud over det jeg har nævnt så fik jeg ofte håret i klemme selv om jeg
ikke åbnede soltaget (palle pophår). Nej loftet bliver faktisk en del
mindre når soltaget er der, så man KAN få problemer med at være i
bilen......hvis man ikke klipper sig skaldet

--
Tom

Fra : jan@stevns.net

Dato : 21-04-06 06:19

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev :

>Nej loftet bliver faktisk en del
>mindre når soltaget er der, så man KAN få problemer med at være i
>bilen......hvis man ikke klipper sig skaldet

Er det ikke kun hvis man har haft sædet "helt oppe" ?

Jeg mindes da ikke at have problemer med lofthøjden i nogle af mine

(begge Scorpio'er - har originalt soltag)

--
jan@stevns.net

Hvem dælen har nu stillet en Nissan i min carport ???

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-04-06 06:33

Tom skriver:

> [...]
> mindre når soltaget er der, så man KAN få problemer med at være i
> bilen......hvis man ikke klipper sig skaldet

Selv i en Sierra ?

I min GII havde jeg højdejusterbare sæde. kørte jeg sædet _helt_ op
kunne jeg da mærke soltaget, ellers ikke.

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-04-06 22:31

jacob skriver:

> Nogen af jer, der har førsøgt jer med at installere et soltag i en bil, der
> ikke er "født" med det?

Ikke om jeg kunne finde på at sætte stiksaven i biltaget.

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 21-04-06 07:28

> jacob skriver:

> Ikke om jeg kunne finde på at sætte stiksaven i biltaget.

Det er først når man kommer lidt op i alderen at man finder ud af at
konstruktive ændringer som regel medfører fejl og uhensigtsmæssigheder på
længere sigt.

Alligevel bliver vi ved :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Kito

Dato : 21-04-06 06:26

"jacob" <ni> skrev i en meddelelse
> Nogen af jer, der har førsøgt jer med at installere et soltag i en bil,
> der ikke er "født" med det?
>
> Måske et spændende projekt at gå i gang med til sommer...

Jeg har soltag i min golf 2. Det er dejligt hver morgen når vandet drypper
ned fra taget, fordi gummiet er blevet stift.

vh
en der har fortrudt.
Poul>

Fra : MikLarsen@gmail.com

Dato : 21-04-06 07:47

Jeg har haft en bil med eftermonteret soltag og det var utæt. Drej til
venstre og passagersædet var vådt...

Jeg har i min tid på værksted set en del eftermonterede soltag og det
er og bliver noget lort. Det kan godt være det er magen til det
originale, men der kommer rust omkring hullet, det er næsten umligt at
undgå.

Jeg vil aldrig mere eje en bil med eftermonteret soltag. Køb et aircon
i stedet for.

Mikael

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 22-04-06 07:56

jacob wrote:
> Nogen af jer, der har førsøgt jer med at installere et soltag i en
> bil, der ikke er "født" med det?
>
> Måske et spændende projekt at gå i gang med til sommer...

Jeg ville ikke gøre det.
Jeg har monteret en del af de dersens billige 80'er soltage (tilbage i
80'erne) og der var tit og ofte problemer med dem efter noget tid
(utæthedder og vindstøj osv).
Jeg troede egentlig slet ikke man kunne købe den slags mere, da de jo er
gået totalt af "mode".

Men selve monteringen er der ingen ben i, såfremt men ikke har 10
tommelfingre og forstår at følge en brugsvejledning eller tænke selv.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : MK

Dato : 22-04-06 08:05

> Jeg ville ikke gøre det.

Jamen Per dog - et originalt soltag kan nemt være et eftermonteret :)

Min læge ville købe en 525i, hvilket man ikke havde på lager med
soltag. Bilen blev kørt til pladesmeden, et originalt soltag monteret
og en ny himmel isat og vupti, bilen var på lager...

> [...]
> (utæthedder og vindstøj osv).
> Jeg troede egentlig slet ikke man kunne købe den slags mere, da de jo er

Du taler om glasvippesoltag?
Dét var den store mode engang - og alle mine biler med det var
tætte og ok...

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 22-04-06 08:10

MK wrote:

> Jamen Per dog - et originalt soltag kan nemt være et eftermonteret :)

Det har jeg skam også prøvet, jeg troede bare at det var sådan en lille
glasklap der blev spurgt til

> Min læge ville købe en 525i, hvilket man ikke havde på lager med
> soltag. Bilen blev kørt til pladesmeden, et originalt soltag monteret
> og en ny himmel isat og vupti, bilen var på lager...

Jeg har også været med til at skifte tag ud på flere biler (Ford, Opel,
Mercedes, Mazda osv) for at rykke et soltag over, det giver jo selvfølgeligt
et noget andet resultat, jeg troede bare ikke lige det var det, der blev
spurgt til, men måske jeg tog fejl ?

> Du taler om glasvippesoltag?

Jeps.

> Dét var den store mode engang - og alle mine biler med det var
> tætte og ok...

Alle dem jeg montered var også tætte, i noget tid, så begyndte gummiet (i de
billigeste) at blive hårdt og vandet kom så ind.
Andre modeller havde så problemer med at beslag/hængsler knækkede efter
noget tid og andre igen at det simpelthen bare var for ringe kvalitet i det
hele taget.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport