Renault Laguna?
Fra : Simon Walther-Larsen

Dato : 20-04-06 15:58

Hej NG.

Jeg skal have skiftet min gamle Volvo 440 ud, og har sat 40.000 -
60.000,- af til formålet.

Efter lidt research omkring holdbare brugtbiler, var jeg kommet frem
til at Toyota Carina E var løsningen.

I dag var jeg så ude at kigge på 2 af slagsen - begge 1,6 Xli fra
1994, og i begge tilfælde var jeg ikke helt tilfreds med standen, så
Volvoen fik lov at køre med hjem igen.

Den ene sted så jeg en Renault Laguna 2,0 RT fra 1996 til 54.800 (Link
nederst i denne post). I begyndelsen af mine overvejelser omkring ny
brugt bil tænkte jeg også på Laguna'en, men da den ikke bliver
anbefalet af nogen ifm andres spørgsmål omkring brugtbilkøb, så valgte
jeg at se bort fra den. Dette til trods for at jeg mener at den fik
glimrende anmeldelser da den kom frem for år tilbage..

Hvorfor er der ingen der anbefaler Renault Laguna i dag?

Link:
http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=555000031&page=1

.....og så er der jo også denne som er nyere og teoretisk set kører
længere på literen:

http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=705800088&page=1

--
Regards
Simon Walther-Larsen

Fra : Per Tolbøll

Dato : 20-04-06 16:20

> [...]
> glimrende anmeldelser da den kom frem for år tilbage..
>
> Hvorfor er der ingen der anbefaler Renault Laguna i dag?

Jamen så vil jeg da godt gøre det. Har kørt i både sedan og st.car
modellerne som udlejningsvogn. Masser af plads, god komfort og fine
køreegenskaber.
Jeg tror blot modellen er "overset".

/Per

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-04-06 16:39

Simon Walther-Larsen skriver:

> Hvorfor er der ingen der anbefaler Renault Laguna i dag?

Fordi der ikke er solgt så mange og fordi for få har erfaringer med den.

Læs:
http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/669F32A6-CEA1-4AC8-8FDF-DAB112088A15/0/070073.pdf

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 20-04-06 17:03

> Hvorfor er der ingen der anbefaler Renault Laguna i dag?

Fordi de ikke kender den - det er en kanon bil på flere måder.

God ruststyrke, meget god sikkerhed, god komfort, gode køreegenskaber og lav
brugtspris.

Carina E er langtfra lige så sikker, den ruster mere, og den kører
dårligere. Til gengæld er den nok 10 procent mere driftssikker.

--
/Jan W Nielsen

Fra : TDN

Dato : 20-04-06 18:06

> God ruststyrke, meget god sikkerhed, god komfort, gode køreegenskaber og
> lav brugtspris.
>
> --
> /Jan W Nielsen

Min kollegas Laguna fra 1995 er bundrådden af rust og dumpede med et brag
til syn pga. rusten der var gennemtæringer i karrosseriet man kunne stikke
en knyttet hånd igennem

Min Carina fra 11/1995 er total rustfri og dem der har rustangreb er typisk
i dørbundene og køleren ellers er de ikke så slemme.

Laguna har også et dårligt ry vedr. driftsikkerheden se f.eks. ADAC
statistik:

http://www.adac.de/Auto_Motorrad/pannenstatistik_maengelforum/pannenstatistik_2004/mittelklasse/default.asp?ComponentID=113328&SourcePageID=113507

Toyota klarer sig næsten 3 gange så godt

Mvh
Thomas

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 20-04-06 18:16

TDN skrev:

> Toyota klarer sig næsten 3 gange så godt

LOL
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-06 19:46

"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> Min kollegas Laguna fra 1995 er bundrådden af rust og dumpede med et brag
> til syn pga. rusten der var gennemtæringer i karrosseriet man kunne stikke
> en knyttet hånd igennem

så har han ikke behandlet den ret pænt. Lagunaen er godt rustbeskyttet, men
kræver selvfølgelig supplerende behandling og løbende vedligeholdelse, hvis
den skal holdes rustfri i over 10 år - ligesom stort set alle andre biler
skal.
Min laguna fra 97 er total rustfri.

> Min Carina fra 11/1995 er total rustfri og dem der har rustangreb er
> typisk i dørbundene og køleren ellers er de ikke så slemme.

Så har du vedligeholdt din carina godt, modsat din kollega.

Fra : Kasper H. Hansen [82~

Dato : 20-04-06 21:29

> [...]
> hvis den skal holdes rustfri i over 10 år - ligesom stort set alle andre

Jeg mener bestemt at have læst i en FDM synsstatistik (har ikke abb. så jeg
kan ikke finde den) at der er problemer med rust på de fleste Renault'er -
de ligger i hvert fald under snit. Samme gælder mange andre punkter hvor den
også var under snit. Til den negative side altså.
Min far havde en Laguna årg. 97, som han efter eget udsagn også har haft en
del problemer med - men jeg kender ikke detaljerne.
Stabilitetsmæssigt havde de 2-3 modeller på sidstepladserne i hver sin
kategori i ADAC's statistik et år.
Generelt har jeg ikke set mange statistikker der stiller Renault i et
positivt lys :(

http://www.bilbasen.dk/nyheder/bilnyheder/show_article.asp?id=2611
http://www.bilbasen.dk/nyheder/bilnyheder/show_article.asp?id=3709

(Klik på billederne - statistikkerne er billede 2 og frem)

/Kasper Hansen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 21-04-06 06:29

> Generelt har jeg ikke set mange statistikker der stiller Renault i et
> positivt lys :(

Efter min mening, bør man ikke skele for meget til fejlstatistikker på nyere
biler, når man skal købe en 10 år gammel bil eller ældre.

I så fald skulle vi alle køre rundt i Toyota eller Mazda med bunden fuld af
rusthuller.

Naturligvis skal man ikke købe noget, der er notorisk kendt for at være
noget lort - men ved købet af så gamle biler, bør man i stedet kigge efter
rust (det vigtigste), sikkerhed (det næstvigtigste), muligheden for at den
repareret billigt, køreegenskaber og komfort.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Kasper H. Hansen [82~

Dato : 21-04-06 13:22

> [...]
> nyere biler, når man skal købe en 10 år gammel bil eller ældre.
>
> I så fald skulle vi alle køre rundt i Toyota eller Mazda med bunden fuld

Du har fuldstændig ret - jeg kører selv Citroën, så fejlstatistikker betyder
ikke det store for mig ;)
ADAC's statistik gælder dog netop for biler der har været på markedet i
flere år, så jeg synes ikke den er helt irrelevant. Desuden er det da
påfaldende så mange bundskrabere Renault har præsteret i testen -det er
næppe et 100% tilfælde.

> [...]
> rust (det vigtigste), sikkerhed (det næstvigtigste), muligheden for at den
> repareret billigt, køreegenskaber og komfort.

Enig enig - en velholdt Laguna er sikkert også bedre end en udtjent Corolla.
Man skal købe bil med hjertet :)

/Kasper Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-06 20:54

> [...]
>
> Min Carina fra 11/1995 er total rustfri og dem der har rustangreb er
> typisk i dørbundene og køleren ellers er de ikke så slemme.

jeg tror dog man skal skelne mellem de forskellige årgange
http://www.fdm.dk/public/Presse/pressemeddelelser/Biler/biler/2005/nyebilerruster.htm

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-06 19:40

"Simon Walther-Larsen" <swalther_@_larsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=555000031&page=1
>
> ....og så er der jo også denne som er nyere og teoretisk set kører

Som lagunakører på 3. år må jeg lige blande mig.

Lagunaen kører rigtig godt, er ikke særligt hårdt ramt af diverse franske
fejl og holder ganske udmærket hvad angår rust.

Særlige ting du skal være opmærksom på:
Bilen SKAL have fået undervognsbehandling inden for de første 2-3 år, ellers
begynder den at ruste ved de indvendige vanger ved baghjulene. Renault har
kørt en kampagne med gratis supplerende behandling netop ved de omtalte
vanger.
2.0 motoren er meget slidstærk og momentstærk - men også tørstig. Forvent
10-11 km/l ved blandet kørsel. Hvis du kan få en 16v motor, er de langt at
foretrække.
Servorør skal være rustbeskyttet og i god orden - de er dyre at få skiftet.
forhjulsophæng må ingen mislyde have - svage punkter er
krængningsstabilisatorer og tårnlejer. Resten af bøsningerne er meget
slidstærke.

Jeg har været meget tilfreds med min laguna, har nu kørt 75 tkm uden andre
problemer end et tæret servorør (ved 165tkm) og en defekt lydpottet (ved
175tkm) ud over almindelig vedligeholdelse. Intet rust overhovedet og masser
af plads.

Som med alle andre biler kan der være meget forskel på hvor godt de er
blevet vedligeholdt. Gå efter et eksemplar med 16v motor og fuld
servicehistorie.

/bo

Fra : Simon Walther-Larsen

Dato : 29-04-06 18:17

Jeg spurgte:

> Hvorfor er der ingen der anbefaler Renault Laguna i dag?

... og så fik jeg nogle gode og brugbare svar.

Mange tak for svarene.
I næste uge er jeg ejer af en Renault Laguna 1,8 16V - 1998.

--
Regards
Simon Walther-Larsen

Fra : Jesper F Christensen

Dato : 01-05-06 15:33

Af ren nygerighed, hvor køber du den henne??

Hilsen Jesper

Fra : Simon Walther-Larsen

Dato : 01-05-06 19:23

> Af ren nygerighed, hvor køber du den henne??
>
> Hilsen Jesper

Jeg køber den ved Bil2 i Ballerup.
Det skulle vel ikke være din gamle?

--
Regards
Simon Walther-Larsen

Fra : Jesper F Christensen

Dato : 02-05-06 14:44

Simon Walther-Larsen skrev:

> Jeg køber den ved Bil2 i Ballerup.
> Det skulle vel ikke være din gamle?

Helt tilfældigt, så jo.
Den kørte ellers godt, og det var af samme grund at vi købte en Renault
igen, dog en stc.
Men tjek styrekugler/bærekugler, de sagde lyde da vi havde den, men det
sagde vi til ham, da det også stod på synsrapporten, så det har han nok
skiftet.

Hilsen Jesper