Spacers god eller skidt
Fra : Tonni Madsen

Dato : 20-04-06 08:26

Davs, det er jo blevet tid til at få alufætrene på igen, og jeg skal ha fat
i nogen nye bolte de gamle er blevet grimme...
Jeg faldt så over biltema hvor den slags jo er langt billigere.
Problemet er så at de bolte de har er lige ved det længste, men jeg
overvejer så at smide et par spacers på 5-8mm mellem..
Jeg ved godt det ikke er lovligt, det er jo min egen hovedpine, men hvordan
egenligt med køreegenskaber, og slitage o.l, det er jo en bil der skal
bruges, og ikke bare udstilles....
Bilen er en Renault Laguna II 1,9Dci fra 02, og fælgene er originale 17",
hvis det har nogen betydning...
Håber på lidt indput.

På forhånd tak
Tonni Madsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-04-06 08:39

Tonni Madsen skriver:

> Davs, det er jo blevet tid til at få alufætrene på igen, og jeg skal ha fat
> i nogen nye bolte de gamle er blevet grimme...

Hvad med at afrense de gamle ?

> Jeg ved godt det ikke er lovligt, det er jo min egen hovedpine, men hvordan
> egenligt med køreegenskaber, og slitage o.l, det er jo en bil der skal
> bruges, og ikke bare udstilles....

Du ændrer hele dit styretøjs geometri.
Dermed også styreegenskaberne.

Du riskere også at hjulene går på skærmen i wors case.

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 20-04-06 09:23

> Du riskere også at hjulene går på skærmen i wors case.

Og man risikerer også at det ser PISSE godt ud

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 20-04-06 09:34

"Kim Frederiksen" <kim@the-coffeeshop.dk> skrev i en meddelelse

> Og man risikerer også at det ser PISSE godt ud

Hvis der skal så lidt til at hjælpe så meget, er bilen vist ikke værd at
prale med - men bare du nøjes med at køre ned til tanken, til de andre
"brian'er" går det nok ;). Hjullejerne bliver belastet, længere "vægtarm".

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 20-04-06 09:54

> Hvis der skal så lidt til at hjælpe så meget, er bilen vist ikke værd at
> prale med

Øhhh .... det fatter jeg ikke en meter af. Styling er altså grimt eller
hvad?

- men bare du nøjes med at køre ned til tanken, til de andre
> "brian'er" går det nok ;). Hjullejerne bliver belastet, længere "vægtarm".

Min bil er ikke Brianiseret... den fremstår fuldstændigt original, bortset
fra 40mm sænkning og alufælge.

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 25-04-06 17:20

> Min bil er ikke Brianiseret... den fremstår fuldstændigt original, bortset
> fra 40mm sænkning og alufælge.

Na jah ... tiefer liegt nur der Titanic ...

:)

--
Per, Esbjerg

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-04-06 09:29

Kim Frederiksen skriver:

> Og man risikerer også at det ser PISSE godt ud

Det er ikke så fedt, hvis den kører ringe...

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-06 15:14

"Klaus D. Mikkelsen" <mailto:Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en
meddelelse

> Det er ikke så fedt, hvis den kører ringe...

Tværtiomd kan du forbedre bilens køreegenskaber. Især
hvis du køber noget ordentligt kram og ikke THansen-bras.

Til alle de teoretikere, som mener, at bilen bryder
sammen inden aften, kørte min Alfa Romeo 235.000 km
med spacere uden, at hjullejer eller dæk blev slidte
abnormt af dén grund !

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:149.226.255.200)

Fra : NS

Dato : 20-04-06 09:38

Tonni Madsen skrev:
> [...]
> bruges, og ikke bare udstilles....
> Bilen er en Renault Laguna II 1,9Dci fra 02, og fælgene er originale 17",

Køb nogle originale bolte eller går til en
ophugger og køb nogle brugte. Længere er den
såmænd ikke. Spacers betyder iøvrigt typisk øget
belastning af dine hjullejer og det er du vel ikke
interesseret i.

NS

Fra : Tonni Madsen

Dato : 20-04-06 17:35

> [...]
> Længere er den såmænd ikke. Spacers betyder iøvrigt typisk øget belastning
> af dine hjullejer og det er du vel ikke interesseret i.

Ang originale bolte... Så har renault ikke andet en galvaniserede, og ikke
ordenlig blanke som jeg gerne ville ha (hos de to forhandlere jeg har kikket
idet mindste) og hos NDI koster et sæt 400,-, mens Biltema skal ha 150,-,
deres er jo så bare et par mm for lange, men det var jo nemt at omgå med et
par spacers til 25,- hvis det ikke ændrede stort andet end den så lidt
federe ud, og evt stod lidt bedre fast grundet den lidt øgede sporvidte, men
hvis det er for slemt for lejer og des lignende går det jo ikke, selvom jeg
har lidt svært ved at forstå at 5mm fra eller til ændre det vildeste
iforhold til den belastning de er under iforvejen, men jeg er jo ikke
mekaniker, og ved det ikke, derfor søger jeg lidt erfaringer om hvor slemt/
ikke slemt det faktisk er i prakcis... Forresten ang kvalitet på spacers...
thansen/fancy mærke... er det hårdheden i metallet eller? det er vel nærmest
bare en "spændeskive" så den skal vel bare være lige tyk over det hele, men
det er måske det der er problemet, eller...?

På forhånd tak
Tonni Madsen

Fra : Lars

Dato : 20-04-06 17:59

"Tonni Madsen" <TonniMadsen@pivprivat.dk> wrote in message
> [...]
> omgå med et par spacers til 25,- hvis det ikke ændrede stort andet end den
> så lidt federe ud, og evt stod lidt bedre fast grundet den lidt øgede

Jeg har selv kørt med 5mm spacers i godt et år på min s4... det virker fint
og min syrreegenskaber syntes jeg er helt fantastisk.
vh Lars

Fra : can

Dato : 20-04-06 18:25

Alternativt forslag kunne vel være at slibe/skære enderne af de lange bolte
så de kom til at passe, og sætte dem i med en gang kobberfedt på enden så de
ikke rustede, overfladebehandlingen vil jo blive fjernet i enderne så.

Jeg har dog også kørt med spacere uden problemer. bortset fra at de 5 mm
ekstra gjorde at det var svært at centrere hjulene, da centerhullet i
hjullet ikke kunne nå helt ind og centrere ved navet.

Hilsen
Claus

Fra : Tonni Madsen

Dato : 20-04-06 18:44

"can" <canfjern@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ekstra gjorde at det var svært at centrere hjulene, da centerhullet i
> hjullet ikke kunne nå helt ind og centrere ved navet.

Har også overvejet at skære dem over, men er bange for om de bliver svækket,
tænker på hærding og den slags.
Det med centreringen er det så slemt når bare boltene er koniske ( er der
forresten andet end 60grader, og kugleformede "koniser"?)

Tonni Madsen

Fra : can

Dato : 20-04-06 20:19

"Tonni Madsen" > skrev i en meddelelse >
> [...]
> Det med centreringen er det så slemt når bare boltene er koniske ( er der
> forresten andet end 60grader, og kugleformede "koniser"?)

Jeg tror ikke at man ved at skære dem over, svækker eller hærder materialet
så meget at det har nogen betydning . Men måske andre kloge hoveder kan sige
noget med sikkerhed.

Mht centreringen skal der ikke meget til før det kan mærkes, det betød noget
i mit tilfælde.
Konusen på fælgen og bolten skal jo også passe ret godt på alle bolte, for
ikke at risikere at trække lidt skævt, for ikke at snakke om placeringen af
hullerne i fælgen ifht navet.

Bare min teori

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 20-04-06 21:25

> [...]
> Jeg tror ikke at man ved at skære dem over, svækker eller hærder
> materialet så meget at det har nogen betydning . Men måske andre kloge

Det gør man heller ikke, med mindre du sliber dem ned på bænk-sliberen ;).
Et gl. trick er at finde en møtrik at skrue på INDEN der skæres, så retter
man gevindet når man skruer den af igen.

> Konusen på fælgen og bolten skal jo også passe ret godt på alle bolte, for
> ikke at risikere at trække lidt skævt, for ikke at snakke om placeringen
> af hullerne i fælgen ifht navet.

Der er forskel på bolte til Alu. og stål. Du risikere at smide et hjul ved
at bruge de forkerte :(.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-04-06 22:27

"Jørgen M. Rasmussen" skriver:

> Der er forskel på bolte til Alu. og stål.

Ikke ved alle fælge/biler.

Mien alubasser skal have samme konus på bolten som stålfælgene.

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 21-04-06 05:48

> Mien alubasser skal have samme konus på bolten som stålfælgene.

Det må så, igen, komme an på fælgen, for mine alu-bolte er ikke *ægte*
koniske, mens mine stål var. Ergo jeg kunne ikke have brugt de samme.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-04-06 06:31

"Jørgen M. Rasmussen" skriver:

> Det må så, igen, komme an på fælgen, for mine alu-bolte er ikke *ægte*
> koniske, mens mine stål var. Ergo jeg kunne ikke have brugt de samme.

Jeps.

På mine tidligere "basser" og stålfælge var det 2 forskellige bilttyper.

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Tonni Madsen

Dato : 21-04-06 07:40

> På mine tidligere "basser" og stålfælge var det 2 forskellige bilttyper.

Det jeg mener er at hvis to sæt bolte (eller fælge) er koniske, er de så
enten 60grader, eller "kugleformede" eller kan de godt være koniske med en
anden graders hældning?

Mvh Tonni Madsen