bilradio
Fra : Martin

Dato : 19-04-06 17:30

jeg har et anlæg (blue tinium) som jeg vil have sat i min nye bil en kia rio
som jeg får om ca. 3 uger,mit spørgsmål er så om det er muligt,grunden til
at det ikk skulle være det er pga. det iso stik der sidder i radioen har et
iso stik i den ene ende og den anden sidder der ca. 15 ledninger,jeg har
diagram osv,men tør bare ikke pille ved det når det er en ny bil,er det
muligt at få et stik der passer i radioen til kia'en,jeg ved godt der findes
isostik til de forskellige biler,men findes der også speciel stik til div
radioer ? jeg har set flere forskellige stik i bilradioer og vil nødig
brænde noget af ved forkert valg af stik

kort sagt hvor kan jeg købe et sådan stik ?

Martin

Fra : Jakob Skovgaard

Dato : 19-04-06 20:03

Martin <ole@ole.ole> skrev:
> [...]
>forskellige stik i bilradioer og vil nødig
>brænde noget af ved forkert valg af stik
>

>kort sagt hvor kan jeg købe et sådan stik ?

Nu ved jeg ikke sådan lige hvordan det hænger sammen, i sådan en
koreanerslæde, men mon ikke der sidder et ISO stik i bilen, som
passer direkte i radioen. Det ISO stik der følger med til
radioen, er hvis den skal sættes i en gammel bil der ikke følger
ISO standarden, og derfor manuelt skal loddes sammen.
Går ud fra at RIO-fætter ikke benytter canbus system, for så kan
vanskelighederne være væsenligt større, ved at sætte en anden
radio i.

Hvis stikkene passer sammen altså fra bil til radio, plobber du
bare det hele sammen, det kan ikke gå galt, hvis ikke, må du ned
forbi den lokale biltilbehørsbix/KIA bilforhandler og købe et
omformerkabel der passer til bilen, de koster ikke alverden.

Fra : Martin

Dato : 19-04-06 21:17

> [...]
> forbi den lokale biltilbehørsbix/KIA bilforhandler og købe et
> omformerkabel der passer til bilen, de koster ikke alverden.

ok,takker,men er der ikke forskellige iso stik til div. radioer ? eller ?
mener jeg har set 2-3 forskellige...

Martin

Fra : Eliasen

Dato : 19-04-06 21:21

"Martin" <ole@ole.ole> wrote in message

> ok,takker,men er der ikke forskellige iso stik til div. radioer ?
> eller ? mener jeg har set 2-3 forskellige...

Forhåbentlig ikke. ISO er betegnelse for en standard i den sammenhæng,
men det er selvfølgelig set før at der er producenter, der går egne
veje.

--
Eliasen
www.tomtom-user.dk - Europas største TomTom-forum.

Fra : Martin

Dato : 19-04-06 21:33

> Forhåbentlig ikke. ISO er betegnelse for en standard i den sammenhæng,
> men det er selvfølgelig set før at der er producenter, der går egne veje.

ok,tak for svarene

Martin

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 19-04-06 22:32

"Eliasen" <kyskoen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> www.tomtom-user.dk - Europas største TomTom-forum.
> Flere end 18.000 har allerede valgt at blive medlem - GRATIS!
Yep - egne veje går de. Købte en Ford ocus for en måned siden og skulle
netop sætte den samme radio i.
Men Ford bruger jo ikke ISO-stik...ind til en auto-udstyrsforretning og købe
den rigtige ISO-adapter. Det er et bundt ledninger - rettere 2 bundter - med
ISO-stik i den ene ende og Ford-stik i den anden.
Monteringen er aldrig gået så hurtig før - og jeg har da prøvet det nogle
gange.
Det er ikke svært at klippe bilens stik af og forbinde ledningerne med
radioens - men den tid, det tager, kan du ikke forsvare at bruge når
ISO-adapterne kun koster ca 100 kr.
Jeg gider i det mindste ikke mere

Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller
Ford når det spilder

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 20-04-06 07:42

"Jesper Hedegaard" <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse

Det er et bundt ledninger - rettere 2 bundter - med
> ISO-stik i den ene ende og Ford-stik i den anden.

ISOstikket er i 2 ½-dele, funktionerne i den ene og udgangene i den anden.

> Det er ikke svært at klippe bilens stik af og forbinde ledningerne med
> radioens

CHOK, MAN KLIPPER IKKE I BILENS ORG: LEDNINGSNET, det er roden til alt ondt
hvis man ikke samler det fugttæt og proff. igen, dårlige forbindelser,
kortslutninger etc. etc. :((. Det er lige så råddent som at bruge strømtyve,
BRUG HELLER ALDRIG det "#¤%§ :((.

Fra : Martin

Dato : 20-04-06 10:27

> [...]
>>

> Forhåbentlig ikke. ISO er betegnelse for en standard i den sammenhæng, men
> det er selvfølgelig set før at der er producenter, der går egne veje.

F.eks. Wolksvagen, som bruger ISO stik, men af uransaglige grunde har valgt
at forbinde ledningerne i stikket på en alternativ måde.

/Martin

Fra : Jakob Skovgaard

Dato : 20-04-06 14:12

>F.eks. Wolksvagen, som bruger ISO
>stik, men af uransaglige grunde har valgt
>at forbinde ledningerne i stikket på
>en alternativ måde.
>
>/Martin

Det forstår jeg ikke helt, på min gamle Octavia (fra 02) passede
isostikket lige ind i en sony radio, og kan ikke forestille mig
andet end at VW og Skoda bruger samme ledningsnet, ligesom så
meget andet.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 20-04-06 15:15

"Jakob Skovgaard (slet QBRNH)" <jakob.dorte@QBRNHmail.dk> skrev i en
meddelelse

> Det forstår jeg ikke helt, på min gamle Octavia (fra 02) passede
> isostikket lige ind i en sony radio,

VW har, har haft?, en pervers ide med at bytte rundt på "permanent 12V." og
"tændingslås 12V."i ISOstikket.

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-06 15:31

> "Jakob Skovgaard (slet QBRNH)" <jakob.dorte@QBRNHmail.dk> skrev i en
> meddelelse

> VW har, har haft?, en pervers ide med at bytte rundt på "permanent 12V."
> og "tændingslås 12V."i ISOstikket.

tyske ingeniører kan også finde på at drikke af natpotten

--
Tom

Fra : Finn Guldmann

Dato : 20-04-06 17:14

Tom skrev:
> tyske ingeniører kan også finde på at drikke af natpotten

"Kan finde på"? Gør de ikke det konsekvent?

I den Mazda jeg havde tidligere havde jeg et problem der lyder til at
kunne være af den grund. Den ville ikke slukke med tændingen.

I Opelloen vil den heller ikke. Men her er der et ISO-stik som jeg ikke
selv har monteret. (Samme radio - anden bil)

Problemets enkle løsning er at fjerne forpladen når man forlader bilen.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 20-04-06 15:36

> VW har, har haft?, en pervers ide med at bytte rundt på "permanent 12V."
> og "tændingslås 12V."i ISOstikket.

Aha ! - dette forklarer mig hvorfor min Blaupunkt radio i min O2'er fra
sidste år fungerer uden tænding tilkoblet...

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Jakob Skovgaard

Dato : 20-04-06 18:39

Andreas M. Hansen <nokke99@hotmail.com> skrev:

>Aha ! - dette forklarer mig hvorfor
>min Blaupunkt radio i min O2'er fra
>sidste år fungerer uden tænding
>tilkoblet...
>
>mvh
>
>Andreas M. Hansen

Går ud fra at koden O2 dækker over Octavia 2. Dette har intet
med sagen at gøre, derimod den at en Octavia 2 er udstyret med
Canbus, dette betyder at bilradioen ikke kan styres over
tændingen. Derfor kan det kun anbefales at smide minimum en
orginal STREAM radio i netop denne bil. Dette giver en masser
fordele, både rent designmæssigt (da den danske radiomontering
er en skændsel i denne bil), samtid kommer der masser af
informationer i radioen display såsom klima indstilling,
baksensor, udvendig temp osv.
Hvis en uorg radio skal køre ordenlig i en bil med Canbus, skal
man købe en canbus adaptor der koster spidsen af en jetjager (ca
1000 kr) og den har importøren altså ikke ofret.

En nobet lang historie

Fra : Martin

Dato : 24-04-06 10:52

> "Jakob Skovgaard (slet QBRNH)" <jakob.dorte@QBRNHmail.dk> skrev i en
> meddelelse

> VW har, har haft?, en pervers ide med at bytte rundt på "permanent 12V."
> og "tændingslås 12V."i ISOstikket.

Det har de stadig - i hvert fald på konens Fox, som SMC måtte have to gange
på værksted før end de fattede det. Radioen (Blaupunkt Freestyler m. GPS)
var umulig at slukke helt, da der var konstant spænding på "tænding 12V",
med det resultat at Falck to gange på 14 dage måtte hjælpe med at starte
den.

I mine øjne er det helt til grin at VW ikke følger standarden og at SMC ikke
ved at standarden ikke følges. Da vi for otte år siden købte en Polo, var
problemet nøjagtigt det samme - og tog sjovt nok også to værkstedsbesøg at
udbedre.

/Martin