"ena" <ekk@nomail.com> skrev i en meddelelse
news:4446122d$0$2105$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Det rigtige - og det en rigtig pladesmed gør ved større
> karoserireparationer - er at sætte bilen i en bænk (fx gelette bænk) men
> for almindelige dødelige ville jeg nok ikke bekymre mig så meget omkring
> vridning hvis ellers du sætter bilen op på nogle gode bukke.
>
> Nu er udskiftning af en vange ikke det letteste sted at starte hvis du
> ingen erfaring har med karoseriarbejde, men du skal skare den nye vange
> ind efter du har skåret den gamle ud - som oftest er man nødt til også at
> reparere bunden der hvor vangen har siddet.
Udstyret til at klare opgaven er i orden, og jeg har erfaring med
rustarbejde.
Jeg har bare ikke prøvet at skifte en hel vange, og er derfor ikke klar over
hvor jeg bør klodse bilen op så den står godt, da jeg jo netop ikke har
bagvangen
til at støtte den længere.
"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:4446112c$0$84034$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Synes du skulle droppe projektet som ikke er et gør det selv
Jeg ville smide bilen i skraldespanden hvis det var min.
Det er så ikke et alternativ, da den er købt billigt med henblik på at blive
synet og solgt videre.
Hvis jeg smed biler i skraldespanden hver gang folk sagde det, så blev jeg
hurtigt fattig.
> Jeg tror jeg har mit liv for kært til at jeg ville lægge mig under en bil
> der bare står på nogle bukke.
Tøsedreng
Det er bukke der kan klare 6 tons plus jeg støtter yderligere med en stor
donkraft.
> Der ligger RIGTIG meget arbejde i at skifte en vange. Kan godt være at
> bagtøjet ikke skal afmonteres, men du skal i hvert fald afrense ALT
> undervognsbeskyttelse og det plejer at sidde ganske godt fast. Plejer at
> bruge en vinkelsliber til dette arbejde som man ganske let kører hen over
> overfladen.
Ja tak det har jeg fundet ud af. Har adskildt hele bagtøjet, så vangen er
klar til at blive afmonteret.
Det var meningen jeg blot ville lave et reperationsstykke rundt om stedet
hvor bagakslen bliver monteret,
men da forstærkningen inde i vangen også er rådden, har jeg valgt at skifte
hele lortet. Vil ikke gå på kompromi med
kvaliteten når det er en anden mand der skal køre i den.
> Læs også vejledningen fra tidl Statens Bilinspektion omkring hvad du må
> svejse i, samt hvor du skal skifte det hele.
Har snakket med dem. Egentlig utroligt hvor meget middelmådigt arbejde man
kan slippe afsted med.
Hvis du ikke får alt væk så kan du være 99% sikker på at du får
> sat ild til bilen når du svejser. Og sådan noget Pava eller hvad det er,
> det brænder MEGET godt.
Det kan vi hurtigt blive enige om. Af samme grund har jeg altid en
brandslukker ved hånden.
Mvh
Jimmy_K