Udvidelseskontrol slutter
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 16-06-01 21:13

Hvordan kan udvidelseskontrol MacOS 9.1 stoppe vd åbning pga. fejl nr.
1?

Ove Steen Smidt

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 16-06-01 23:08

Ove Steen Smidt <ossmidt@post11.tele.dk> wrote:

> Hvordan kan udvidelseskontrol MacOS 9.1 stoppe vd åbning pga. fejl nr.
> 1?
>
> Ove Steen Smidt

Prøv at starte op uden udvidelser og skot Udvidelseskontrols prefs
--
Jesper Oersted.
"Beware what you wish for, especially if it's 13-and-a-half

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-06-01 01:39

Hej ove

Ove Steen Smidt wrote:

> Hvordan kan udvidelseskontrol MacOS 9.1 stoppe vd åbning pga. fejl nr.
> 1?

Der er højst sandsynlig fordi, der er sket en ødelæggelse af selve
indstillingsfilen til Udvidelseskontrol. Åbn mappen 'Indstillnger' og
find mappen 'Udvidelseskontrol' og slet filen 'Udvidelseskontrol
indstillinger'. Luk så mapperne igen og find den i Kontrolpaneler og
tildel den ca. 128kb mere RAM. Det vil lette lidt på situationen.

Problemerne opstår som regel, hvis man har mange og tunge udv. til fx. MS
Office og til grafikprogrammer, Photoshop, Illustrator, Pagemaker,
Indesign osv., der bruger fx. Kodak Precision Color Management
udvidelserne, hvad flere af dem gør.

Genstart, og den vil automatisk lægge en ny indstillingsfil, og der vil
ikke være sket noget i dine valg i kontrolpanelet, sålænge du ikke har
fjernet de sæt-indstillinger, der ligger i udvidelsesmappen også.

mvh. ERik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 17-06-01 12:46

> [...]
>
> - Nisus Email, A Revolution In Emailing - Visit: <http://www.nisus.com>
> ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Tak. Jeg er efterhånden ved at have lært, at ovenstående er ikke så lidt
af et universalråd, som er nemt og omkostningsfrit at følge. Det burde
være grundlæggende lærdom, at systemet altid selv genskaber de
indstillingsfiler, der måtte mangle eller er fjernet, hvis man vil viske
tavlen ren. Det bør da foretrækkes fremfor det råd, jeg fik fornylig i
en sag om at installere en alternativ systemmappe.

Jeg skal lige fortælle, hvorfor jeg var igang med udvidelserne.
Jeg har lige anskaffet Acrobat 5.0. Efter installering og genstart kunne
jeg ikke komme ind i programmet (jeg har haft samme problem, da jeg
fornylig hentede vers. 5 af readeren). Det kunne imidlertid lykkes med
valg af MacOS standardudvidelsessæt. Jeg oprettede så et nyt sæt som
kopi af standardsættet. Og så kunne jeg begynde at flytte de øvrige
udvidelser (109 stk.) ind enkeltvis eller i håndfulde. Af alle dem var
det gratisudgaven af søgemaskinen Copernikus (hentet for ca. 1 år
siden), der lavede problemet. Forstå det, hvem der kan.
Samtidig har jeg nu endelig fået adgang til Mac hjælpecenteret, der har
været aflåst for mig siden jeg gik op til Mac OS 9.1.
Livet er fuldt af gåder.

Ove Steen Smidt

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 17-06-01 14:57

> [...]

> Samtidig har jeg nu endelig fået adgang til Mac hjælpecenteret, der har
> været aflåst for mig siden jeg gik op til Mac OS 9.1.

Crashede Acrobat 5 hver gang du startede det? Jeg har præcist samme
problem på min maskine på arbejdet. Det en DP450 G4 og vi har en maskine
til, der er konfigureret 99% magen til, og der er ingen problemer.

Jeg bruger dog Mac OS 9.1IE og jeg har endnu ikke fundet løsningen...

--
René

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 17-06-01 17:22

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> [...]
> til, der er konfigureret 99% magen til, og der er ingen problemer.
>
> Jeg bruger dog Mac OS 9.1IE og jeg har endnu ikke fundet løsningen...

Der skete det, at programmet begyndte at åbne, når jeg klikkede på det,
hvorefter denne proces gik i stå straks efter. Alt stod stille. Så kunne
jeg afbryde det med æble-alt-esc. Bekræftelsesdialogen sagde navnet på
det program, jeg forgæves prøvede at åbne. Jeg har haft samme problem
med StuffIt 6/6.01, mens ældre versioner virkede - ligesom med Acrobat.
Men i skrivende stund virker det hele - efter ovennævnte
foranstaltninger. Og af mærkelige årsager var altså lige netop
Copernikus, der var synderen.
Altså: prøv at starte med MacOS standardudvidelser. Hvis fejlen så er
væk, må man prøve at lægge øvrige udvidelser ind en efter en eller i
passende bundter og genstarte hver gang. Man skal have noget andet
praktisk at tage sig til i mellemtiden. Jeg fik gennemgået en stor bunke
ulæste aviser.
Men der er jo også programmer, der ikke kan lide kombinationen af en ny
MacOS og en lidt ældre ATM.

God jagt
Ove Steen Smidt

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 17-06-01 17:31

> [...]

> Men i skrivende stund virker det hele - efter ovennævnte
> foranstaltninger. Og af mærkelige årsager var altså lige netop

Det er tilsyneladende ikke det samme problem. Jeg får en boks op om, at
Acrobat 5 crashede, 2 sekunder efter at jeg har dobbeltklikket på
programmet.

> [...]
> passende bundter og genstarte hver gang. Man skal have noget andet
> praktisk at tage sig til i mellemtiden. Jeg fik gennemgået en stor bunke

Jeg har bare ikke så meget tid til den slags, når jeg er på arbejde, men
selvfølgelig koster et crash også megen tid såehh...

> Men der er jo også programmer, der ikke kan lide kombinationen af en ny
> MacOS og en lidt ældre ATM.

Det er ikke der problemet ligger på min maskine. Der er i det hele taget
meget få 3. parts udvidelser på den, så det undrer mig lidt...

--
René

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-06-01 03:38

Hej René

René Frej Nielsen wrote:

> I.....I
> Det er tilsyneladende ikke det samme problem. Jeg får en boks op om, at
> Acrobat 5 crashede, 2 sekunder efter at jeg har dobbeltklikket på
> programmet.

Prøv at fjerne alle indstillingerne til Acrobat/Acrobat Reader fra
systemmappen. Glem heller ikke de 2 usynlige filer 'ATM Temp' og
'_tm_temp.xxx'. De er begge tilknyttet til både Acrobat og AcroRead + ATM
kontrolpanelet.. Det kan være derfor, vhis de er specielt installeret fra en
ældre version, så kan en nyere ikke umiddelbart få adgang til de
indstillinger, der er lavet med en ældre version.

> Jeg har bare ikke så meget tid til den slags, når jeg er på arbejde, men
> selvfølgelig koster et crash også megen tid såehh...

Hvad med Conflict Catcher 8.08? - Den 'fanger utroligt meget...

> Det er ikke der problemet ligger på min maskine. Der er i det hele taget
> meget få 3. parts udvidelser på den, så det undrer mig lidt...

Har du automatisk softwareopdaterings softwaren installeret og aktiv?
Er der drivere til fx. SCSI kort?
Bruger du OmniPage Pro 8.x? - Den er ikke 'gode venner' med 9.1
Er der fx. 'schedulers' til NAV og NU, Virex? - så slet ihvertfald dem/slå
dem fra.
Er 'Webdeling'/'Websharing' installeret / aktiv?
Bruger du Suitcase 8.x eller 9.x sammen med ATM kontrolpanelet?

- Blot lidt, så du har noget at gå ud fra...

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 18-06-01 15:59

> [...]
> ældre version, så kan en nyere ikke umiddelbart få adgang til de
> indstillinger, der er lavet med en ældre version.

Der har aldrig været "gammel" software på maskinen, da den er
forholdsvis ny og den fik fra starten installeret følgende (i nævnte
rækkefølge): ATM Light 4.6.1, Acrobat 4.0, InDesign 1.5.2, Illustrator
9.02 og Photoshop 6.01. Derudover er der Quark 4.11 og diverse småting.
Acrobat er så siden blevet opdateret til 5.0.

Jeg har prøvet at fjerne Acrobat indstillingerne, men det hjalp ikke.

> Hvad med Conflict Catcher 8.08? - Den 'fanger utroligt meget...

Haves ikke og så er det jo ikke under opstart, at problemet ligger.
Problemet er, at Acrobat bare crashe når man prøver at starte det. Det
sker ikke altid, kun når man har travlt...

> Har du automatisk softwareopdaterings softwaren installeret og aktiv?

Installeret, men sat til manuel.

> Er der drivere til fx. SCSI kort?

Nope.

> Bruger du OmniPage Pro 8.x? - Den er ikke 'gode venner' med 9.1

Nope.

> Er der fx. 'schedulers' til NAV og NU, Virex? - så slet ihvertfald dem/slå
> dem fra.

Der er Sophos Antivirus på maskinen.

> Er 'Webdeling'/'Websharing' installeret / aktiv?

Ikke installeret.

> Bruger du Suitcase 8.x eller 9.x sammen med ATM kontrolpanelet?

Suitcase 9.01 og ATM Light 4.6.1; en kombination der ingen problemer har
på andre maskiner på én der er 100% magen til.

> - Blot lidt, så du har noget at gå ud fra...

Jo tak, jeg skal bare lige finde tiden til at efterprøve det.

Maskinen er forresten en G4 450 Dual (Gigabit) med 512 MB RAM og Mac OS
9.1 IE og alle opdateringer fra Software Update installeret.

--
René

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-06-01 03:06

Hej René

René Frej Nielsen wrote:

> [...]
> 9.02 og Photoshop 6.01. Derudover er der Quark 4.11 og diverse småting.
> Acrobat er så siden blevet opdateret til 5.0.

Hm... Der er flere af vore Nisus Writer folk, der har rapporteret fejl med brugen
af ATM / ATM Lite 4.6.1 og 9.1IE sammen med bl.a. Acrobat 4.0 og Photoshop 6.x.
Samt også med Illustrator 9.0.2, hvis den første 9.02 opd. blev anvendt AI 9.02
opd. blev jo trukket tilbage og kom først igen efter nogle uger, så måske har du
den 'gamle' og ikke den nye opd.. Prøv evt. at 'downgrade til ATM Lite 4.6.0.

> Jeg har prøvet at fjerne Acrobat indstillingerne, men det hjalp ikke.

Prøv at fordoble min. RAM tildeling og tredoble ønsket RAM tildeling.

> Haves ikke og så er det jo ikke under opstart, at problemet ligger.
> Problemet er, at Acrobat bare crashe når man prøver at starte det. Det
> sker ikke altid, kun når man har travlt...

Så tror jeg du skal give den RAM som ovenfor nævnt.

> Installeret, men sat til manuel.

Prøv at slå det fra i Udvidelseskontrol. - Og så kun bruge det, når du ønsker at
checke for nye opdateringer.

> Der er Sophos Antivirus på maskinen.

Prøv at slå scheduleren fra, og istedet konfigurere Sophus i prefs.

> Suitcase 9.01 og ATM Light 4.6.1; en kombination der ingen problemer har
> på andre maskiner på én der er 100% magen til.

Der er faktisk en 'periodisk' konflikt mellem SC 9.0.1 og ATM /ATM Lite 4.6.1, Så
enten skal du opdatere til nyeste Suitcase eller downgrade til ATM/ATMLite 4.6.0

Det er bare svært at lokalisere konflikten, netop fordi den er periodisk, men den
viser sig oftest, hvis der bruges Adobe skrifter og skrifter fra ITC.

> Jo tak, jeg skal bare lige finde tiden til at efterprøve det.
>
> Maskinen er forresten en G4 450 Dual (Gigabit) med 512 MB RAM og Mac OS
> 9.1 IE og alle opdateringer fra Software Update installeret.

Har du også den seneste driver til Dual processoren? - Den findes såvidt jeg
husker kun i en US version, men kan bruges på alle systemer - også dansk, om det
skulle være. Link: <http://asu.info.apple.com/swupdates.nsf/artnum/n11903>

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 19-06-01 22:39

> [...]
> nogle uger, så måske har du den 'gamle' og ikke den nye opd.. Prøv evt. at

Som sagt, så har vi en maskine der er konfigureret på næsten samme måde,
med samme software. Vi kører også ATM 4.6.1 og 9.1 IE på andre maskiner
og det virker ikke som om, at det er her problemet ligger. Desuden har
jeg ikke ATM 4.6.0.

Opdateringen til Illustrator er den nyeste og det eneste problem jeg har
med maskinen er Acrobat 5. Alt andet kører helt stabilt og med meget få
nedbrud selv ved hård belastning hele dagen. Kun hvis jeg skal bruge
Acrobat 5 - hvilket sker ret tit - så kan jeg være 50% sikker på et
crash.

> Prøv at fordoble min. RAM tildeling og tredoble ønsket RAM tildeling.

Min. RAM-tildeling har jeg ikke rørt, men den ønskede er mindst
fordoblet allerede. Selv om Acrobat 5 er det første program jeg starter
efter opstart, så kan crashet ske og der har maskinen 460 MB RAM ledig.

> Prøv at slå det fra i Udvidelseskontrol. - Og så kun bruge det, når du
> ønsker at checke for nye opdateringer.

Kan prøve, men er der problemer med dette kontrolpanel/udvidelse? Jeg
har ikke oplevet noget på andre maskiner og det er jo ikke rigtigt
aktivt, når det er sat til manuelt. Eller?

> Prøv at slå scheduleren fra, og istedet konfigurere Sophus i prefs.

SVJH er der ikke en scheduler, men programmet henter selv opdateringer
fra vores server ud for et eller andet fastsat interval. Valget af
Sophus er ikke mit, men er truffet af vores tilknyttede IT-firma som har
været med i flere år, lang tid før jeg kom til. Jeg er mere tilhænger af
Virex.

> Der er faktisk en 'periodisk' konflikt mellem SC 9.0.1 og ATM /ATM Lite
> 4.6.1, Så enten skal du opdatere til nyeste Suitcase eller downgrade til
> ATM/ATMLite 4.6.0

Det er da nyeste Suitcase!

> Det er bare svært at lokalisere konflikten, netop fordi den er periodisk,
> men den viser sig oftest, hvis der bruges Adobe skrifter og skrifter fra
> ITC.

Ja Adobe-skrifter bruger vi jo nok sådan cirka 100% af tiden...

> Har du også den seneste driver til Dual processoren? - Den findes såvidt
> jeg husker kun i en US version, men kan bruges på alle systemer - også
> [...]

Virker ikke just som noget, der har med dette at gøre. Da vi fik
maskinerne rodede jeg hele Apple's site igennem for opdateringer igennem
og jeg har nok kørt denne. Jeg husker det ikke helt, for det er et
stykke tid siden.

Jeg vil lige rode lidt mere med det, når jeg får tid. Jeg vil lige
tjekke, hvad jeg har gjort anderledes på den maskine der ingen problemer
har og evt. vil jeg installere det igen for at se, om det har nogen
effekt. Jeg skal nok vende tilbage med resultatet.

--
René

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-06-01 04:54

Hej René

René Frej Nielsen wrote:

> [...]
> med samme software. Vi kører også ATM 4.6.1 og 9.1 IE på andre maskiner
> og det virker ikke som om, at det er her problemet ligger. Desuden har

Jeg er lige blevet opmærksom på, at der nu er kommet en ATM Lite 4.6.2. Prøv om
den kan hjælpe. Link: <http://www.adobe.com/products/atmlight/main.html>

> [...]
> nedbrud selv ved hård belastning hele dagen. Kun hvis jeg skal bruge
> Acrobat 5 - hvilket sker ret tit - så kan jeg være 50% sikker på et

Jeg har d.d. fået en oplysning fra USA om, at der kan være problemer med nogle
programmer og så 'Apple Menu Options' kontrlp., 'Apple Enet' udv., 'AppleTalk'
kontrlp. og 'Open Transport' udv. i både 9.1US og 9.1IE, men hvilke programmer,
det drejer sig om, må jeg desværre ikke oplyse på nuværende tidspunkt, men det
er da muligt, at ATM og Acrobat er mellem dem (...-)...)

Du kan hente en ny opd. af OpenTransport - ver. 2.7.6 fra Apple.

> Min. RAM-tildeling har jeg ikke rørt, men den ønskede er mindst
> fordoblet allerede. Selv om Acrobat 5 er det første program jeg starter
> efter opstart, så kan crashet ske og der har maskinen 460 MB RAM ledig.

Prøv alligevel at fordoble minimum tildeling.

> Kan prøve, men er der problemer med dette kontrolpanel/udvidelse? Jeg
> har ikke oplevet noget på andre maskiner og det er jo ikke rigtigt
> aktivt, når det er sat til manuelt. Eller?

Jo, udvidelsen er aktiv, da den loades ved opstart, men processen træder jo
naturligvis først i aktion, når du vælger opdateringen.

> [...]
> Sophus er ikke mit, men er truffet af vores tilknyttede IT-firma som har
> været med i flere år, lang tid før jeg kom til. Jeg er mere tilhænger af

Jeg er enig med dig i, at Virex er langt det bedste antivirusprogram til Mac.
Sophus er, som der var en, der sagde til mig, - noget makværk med K! -). -
Skulle jeg selv vælge et alternativ, ville det helt klart blive det franske
VirusBarrier. Den er fuldt så pålidelig som Virex.

Men prøv at slå den automatik i Sophus fra, - det kan godt være det, der
konflikter. Funktionen svarer jo til den automatiske opdatering i både Virex og
NAV.

> Det er da nyeste Suitcase!

-) øøhh.... Her forsnakkede jeg mig vist lidt.... Men OK, så kan jeg oplyse, at
der meget snart kommer en ny Suitcase.

> Ja Adobe-skrifter bruger vi jo nok sådan cirka 100% af tiden...

Har I evt. adgang til at prøve enten URW fonte eller fra Agfa Fontlibrary. De
har mange - vel nok de fleste, - af de samme skrifter, som Adobe har. Især
Agfas skrifter er specielt tilpasset de europæiske normer, og de få, jeg har
haft lejlighed til at prøve, har været langt bedre i udprint end de tilsvarende
Adobe PS skrifter.

> [...]
> har og evt. vil jeg installere det igen for at se, om det har nogen
> effekt. Jeg skal nok vende tilbage med resultatet.

- For øvrigt kommer jeg til at tænke på, om du har slået 'font smoothing' til i
Appearance kontrolpanelet... Så slå det fra og vælg det i ATM kontrolpanelet
istedet for. Det kan give problemer med visse grafiske programmer, hvis det er
slået til begge steder. Bl.a. Pagemaker og Illustrator. Jeg har ikke selv
erfaret det, men har fået oplysningen fra en PM og AI bruger i Australien.

Men held og lykke med 'jagten'

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 20-06-01 10:59

> [...]
> jeg har haft lejlighed til at prøve, har været langt bedre i udprint end

LOL

Preben

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 20-06-01 22:32

> [...]
> hvilke programmer, det drejer sig om, må jeg desværre ikke oplyse på
> nuværende tidspunkt, men det er da muligt, at ATM og Acrobat er mellem dem

Altså dér!

Hvad skal vi bruge ovenstående til. Det er fuldstændigt udokumenteret og
påståeligt. "Desværre ikke oplyse" - nu må du sgu holde op. I stedet for
at sprede den slags - som i værste fald - kan forvirre mindre sikre
brugere, så skulle du vente til der var hold i det (hvis der overhovedet
er...)

Thomas Tvegaard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-06-01 23:21

Hej Thomas

Thomas Tvegaard wrote:

> Altså dér!

-))

> [...]
> at sprede den slags - som i værste fald - kan forvirre mindre sikre
> brugere, så skulle du vente til der var hold i det (hvis der overhovedet

Thomas, jeg ville ønske, det var en 'påstand' som du kalder det, men det er
desværre rigtig og særdeles veldokumentert efterhånden. Jeg er i øjeblikket ved
at teste nogle ting i forbindelse med visse programmer, og som går direkte
videre til det firma, jeg arbejder sammen med.

Det eneste, jeg kan sige, er, at Apple _er_ klar over problemet, og at de er
ved at finde en løsning. Og Apple har meddelt os, at fejlen _er_ i Open
Transport og Apple Enet, og at det bl.a. influerer på Apple Talk!

Grunden til, at jeg her faktisk går videre end det, jeg må, er, at jeg er
interesseret i at få så mange oplysninger frem omkring det som mulig. Og jeg
vil faktisk tilråde en vis forsigtighed med installation af visse programmer, -
bl.a. dem, jeg nævner, og især dem, jeg _ikke_ nævner - (tilføj selv
navnene).....

Og så vil jeg også opfordre til, at de, der oplever de samme problemer meget
gerne må sende mig en notits om det og i hvilke programmer, det forekommer, og
så skal jeg nok lade det gå videre til den ansvarlige, så vi kan få lagt så
meget pres på Apple som muligt. De har indtil nu vist en vis træghed til at
ville rette problemet.

Jeg kan også tilføje, at fejlen i OT også er i den nye Mac OS 9.2, der nu snart
er klar til frigivelse, - og det er simpelthen for dårligt!

Så jeg er ked af at måtte sige det, men jeg _véd_ hvad jeg snakker om! - Og jeg
_véd_, det vil blive et stort problem i den nye OS X + 9.2 kombination!

Og med hensyn til at lade være med at bringe det op. Så synes jeg, det er en
særdeles dårlig idé. Det er da langt bedre, at du/vi/I bliver klar over, _at_
der er et problem - og tilnærmelsevis også, hvor problemet er. Det vil spare en
masse tid og kræfter på spekulationer og arbejde med at finde problemet.

Så jeg kan ikke andet en opfordre folk til at vente, indtil Apple frigiver en
opdatering af hhv. Open Transport og Apple Enet.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 21-06-01 00:53

> Jeg er lige blevet opmærksom på, at der nu er kommet en ATM Lite 4.6.2.
> Prøv om den kan hjælpe. Link:
> <http://www.adobe.com/products/atmlight/main.html>

Jeg skal prøve den i morgen, men mine første tests vidste forbedring, da
jeg slog Suitcase Menufonts fra. Dette kontrolpanel har altid været lidt
"ufærdigt" i mine øjne, men desværre er det også ret uundværligt. Jeg
havde dog ikke så megen tid til at rode med det i dag...

> [...]
> hvilke programmer, det drejer sig om, må jeg desværre ikke oplyse på
> nuværende tidspunkt, men det er da muligt, at ATM og Acrobat er mellem dem

Nu ved jeg ikke lige, hvad du har fået at vide, men da vi har flere
maskiner med samme system installeret tror jeg ikke, at det er her
problemet ligger.

> Du kan hente en ny opd. af OpenTransport - ver. 2.7.6 fra Apple.

Den mener jeg da, at jeg har installeret.

> Prøv alligevel at fordoble minimum tildeling.

Har lige prøvet at give det afsindigt mere RAM. Ingen forbedring
overhovedet!

> Jo, udvidelsen er aktiv, da den loades ved opstart, men processen træder
> jo naturligvis først i aktion, når du vælger opdateringen.

Kan da prøve, men tror ikke rigtigt på det.

> [...]
> -). - Skulle jeg selv vælge et alternativ, ville det helt klart blive det
> franske VirusBarrier. Den er fuldt så pålidelig som Virex.

Vi beholder vist Sophus, da IT-firmaet insisterer på det. Det kører også
fint på vores PC'ere og servere, så det er nok derfor.

> Men prøv at slå den automatik i Sophus fra, - det kan godt være det, der
> konflikter. Funktionen svarer jo til den automatiske opdatering i både
> Virex og NAV.

Der er tilsyneladende kun én udvidelse, som indeholder både "scanner" og
scheduler, så det kan ikke lade sig gøre.

> -) øøhh.... Her forsnakkede jeg mig vist lidt.... Men OK, så kan jeg
> oplyse, at der meget snart kommer en ny Suitcase.

Ja, i dag! 10'eren er lige udgivet og jeg har netop installeret den. Det
gav ingen forskel, men vi opgraderer nok vores maskiner alligevel.

> [...]
> jeg har haft lejlighed til at prøve, har været langt bedre i udprint end

En PS-font er en PS-font! Ovenstående må være for helt din egen regning,
for det lyder helt ude i skoven for mig!

Desuden skal vi bruge de skrifter som kunderne bruger og
Adobe-skrifterne er klart mest brugte.

> [...]
> programmer, hvis det er slået til begge steder. Bl.a. Pagemaker og
> Illustrator. Jeg har ikke selv erfaret det, men har fået oplysningen fra

Jeg mener at Font Smoothing er slået til i Appearance, men helt sikkert
ikke i ATM. Jeg prøver at slå det helt fra (desperat!).

> Men held og lykke med 'jagten'

Tak.

--
René

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-06-01 02:38

Hej Ove

Ove Steen Smidt wrote:

> [...]
> tavlen ren. Det bør da foretrækkes fremfor det råd, jeg fik fornylig i
> en sag om at installere en alternativ systemmappe.

Enig, men det er ikke alle hverken kontrolpaneler eller andre systemdele, der
gendanner indstillingerne, somman har lavet dem. Fx. vil Finder og System gå
tilbage til en standardindstilling, hvis man sletter dem, og ja, det er
brandirriterende !!

Så et lille tip kunne være, at når man har konfigureret sit system med div.
forskellige indstillinger, der bruges af Finder og System - udseende,
skrifttyper, farver osv.. Lav så en kopi af de indstillingsfiler og gem dem på
et sikkert sted, - fx. en diskette, hvis man da stadig har diskettedrev, -
eller på en CD, zip, jaz - eller et andet backup medie. Skulle der så ske
noget med de indstillingsfiler, der pt bruges, så kan man altid udskifte dem
med 'sikkerhedskopien', og man bibeholder fuldt ud de forudindstillede ting.

> [...]
> Jeg har lige anskaffet Acrobat 5.0. Efter installering og genstart kunne
> jeg ikke komme ind i programmet (jeg har haft samme problem, da jeg

Der er flere, der har haft samme problem med Acrobat 5 og Acrobat Reader 5,
men selv har jeg ikke haft dem.

Mange på de Nisus Writer og Nisus Email lister, hvor jeg er supporter har
anbefalet, at man 'nøjes' med Acrobat 4.6.0 og undlader opd. til 4.6.1 eller
opgraderingen til 5.0, da der er andre konflikter i 5.0 og OS 9.0.x og 9.1.
AcroRead skulle derimod være nogenlunde pålidelig i 9.1, hvad jeg også selv
har erfaret, - bortset fra, at den særdeles gerne vil have meeeeget RAM for at
køre nogenlunde hurtig.

> [...]
> det gratisudgaven af søgemaskinen Copernikus (hentet for ca. 1 år
> siden), der lavede problemet. Forstå det, hvem der kan.

Mange af de 'søgemaskiner' / 'søgeprogrammer' var på det tidspunkt kun
beregnet til at kunne bruge AcroRead 4.0/4.0.5, fordi de er i stand til at
åbne et PDF dokument direkte via den pågældende søgemaskine, og hvis du så
installerer en AcroRead 5, vil Copernicus ikke kunne 'genkende' programmet.

> Samtidig har jeg nu endelig fået adgang til Mac hjælpecenteret, der har
> været aflåst for mig siden jeg gik op til Mac OS 9.1.

Den kan jeg ikke greje! - Hjælpecenter/Helpcenter styres da af Apple
Hjælpefremviser, ellers er der da noget, jeg har misforstået....

> Livet er fuldt af gåder.

Tja,....og computere endnu flere -)

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 18-06-01 21:01

> Den kan jeg ikke greje! - Hjælpecenter/Helpcenter styres da af Apple
> Hjælpefremviser, ellers er der da noget, jeg har misforstået....

Ja, der findes noget, der kan få Mac-hjælp til at forsvinde, men hvad
har jeg ikke efterforsket nærmere. På min egen Mac er den væk under
DK-9.1, og da der er en del udvidelser mm., så er det sikker en af dem,
men jeg gider ikke undersøge sagen nærmere ok, sløvt!

Thomas Tvegaard

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-06-01 23:05

In article <1ev7wy1.1eia41i1u3yibuN%tvegaard@mac.com>,
tvegaard@mac.com (Thomas Tvegaard) wrote:

> Ja, der findes noget, der kan få Mac-hjælp til at forsvinde, men hvad
> har jeg ikke efterforsket nærmere.

HTMLRenderingLib?

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 18-06-01 23:32

> HTMLRenderingLib?

Naah. Jeg tænker på en tredjepartsudvidelse eller lign. Geninstallation
og alle programmer og systemudvidelser geninst. fra nyt af virker
tilsyneladende, men da jeg har en masse indstillinger, så har
dovenskaben vundet og sagen lagt i arkiv...

Thomas Tvegaard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-06-01 10:41

Ove Steen Smidt <ossmidt@post11.tele.dk> wrote:

> Hvordan kan udvidelseskontrol MacOS 9.1 stoppe vd åbning pga. fejl nr.
> 1?

Tildel kontrolpanelet mere hukommelse, du har for mange emner i din
systemmappe til at Udvidelseskontontrol kan håndtere dem med den
standart tildelte mænge hukommelse.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Juhu, jeg har endelig fået en bolig))))

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 18-06-01 16:13

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> Tildel kontrolpanelet mere hukommelse, du har for mange emner i din
> systemmappe til at Udvidelseskontontrol kan håndtere dem med den
> standart tildelte mænge hukommelse.

Hermed gjort, tak. Man skal bare lige have lært, at kontrolpaneler også
er en slags programmer, som kan tildeles hukommelse. Måske skulle man
tage en tur rundt og se, om der er andre kontrolpaneler, der kunne have
lignende behov.
Ove Steen Smidt

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-06-01 19:43