Til Tom (ang spoiler og forkofanger til Mo~
Fra : KO

Dato : 19-04-06 08:23

Ved jo at Tom har købt bl.a. spoiler i Tyskland til sin Mondeo. Dette kunne
jeg godt tænke mig at hører mere om

Har selv en Mondeo fra 94. Forkofangeren skal desværre skiftes
(rævnet/flænget), og syntes lige så godt, jeg kan få en spoiler med i samme
omgang. Ser jo unægtelig lidt bedre ud

Hvor købes spoiler i Tyskland? Vil jo gerne have det billigst muligt. Og har
de også forkofangeren?

Er sådan en spoiler nem at monterer? Har hørt man bruger rudelim....

Mvh
Kim, Odense

PS: Er der nogen her som sælger en forkofanger eller spoiler, så smid
endelig en mail

Fra : Christopher Stein

Dato : 19-04-06 10:26

KO skrev:
> [...]
>

> Mvh
> Kim, Odense
>
> PS: Er der nogen her som sælger en forkofanger eller spoiler, så smid

Hvilken farve er du ude efter? har måske en..

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 19-04-06 10:27

"KO" <kim.mail@SLETc.dk> skrev i en meddelelse

> Har selv en Mondeo fra 94. Forkofangeren skal desværre skiftes
> (rævnet/flænget), og syntes lige så godt, jeg kan få en spoiler med i
> samme omgang. Ser jo unægtelig lidt bedre ud

Du glemte (behændigt) at fortælle hvad du har gjort ved den for at revne den
;)

--
Per, Esbjerg

Fra : KO

Dato : 19-04-06 10:46

> Du glemte (behændigt) at fortælle hvad du har gjort ved den for at revne
> den

Næ, glemte det ikke. Udelukkede det bare
Jeg var nok for træt til at køre. Havde ikke sovet meget pga influenza! Så
kørte lige ud foran en bil! Holdt tilbage for de første 3 biler, og så ikke
bil nr. 4!! Men der skete ikke det store, og er blevet hjemme fra arbejdet i
dag.... så i morgen skulle jeg gerne være kampklar igen.

Bilen er rød. Ikke metalfarvet. Ferrari-rød

Fra : Ukendt

Dato : 19-04-06 11:18

> [...]
> samme omgang. Ser jo unægtelig lidt bedre ud
>
> Hvor købes spoiler i Tyskland? Vil jo gerne have det billigst muligt. Og

Jeg købte alt hos Ford i Flensborg.
Men nu er der kommet et større udvalg af brianspoilere på markedet. Hos
ebay.de har rigtig mange forskelle til rimelige penge (sammenlignet med
mine)
Mit kostede ca 15.000 + lakering. På ebay sælges komplet sæt til omkring
5.000 Kr som dog også skal lakeres

> Er sådan en spoiler nem at monterer? Har hørt man bruger rudelim....

Hvis det kun er spoileren og ikke sideskørter vi snakker om, så er den
udelukkende skruet fast. Den er temmelig let selv at montere. Ja faktisk så
let at enhver MAND burde kunne gøre det
Man behøver ikke engang en grav eller lift for at kunne montere den. Det
meste er spændt op i sideskærmene, så for at komme til skal man lige pille
inderskærmene ud, der også kun sidder fast med skruer. Det tager vel en time
eller to at montere.

Bagspoiler er fastgjort på samme måde som frontspoileren og kan man også
sagtens selv montere. Det værste er bare hvis der er jydekrog på bilen, så
tager det noget tid i hvert fald til mondeo II.

Sideskørter er limet fast hvilket er lidt mere tidskrævende. Først skal
lakkes afrenses, derefter skal der bruges en primer og så fyldes skørterne
med lim. De bliver derefter hæftet fast med tape ind til de er tørre.

hækspioleren skal både limes og skrues fast og kræver man er meget
omhyggelig. Især opmærkningen skal man checke 10 gange før men begynder at
bore i bagklappen. Når den skal limes fast (inden afrensning og primer), så
skal man påføre limen på bagklappen og helst sørge for at skruen rammer
rigtigt INDEN at spoilen lægges på klappen.
Synes selv jeg er sluppet ganske hæderligt fra monteringen og hækspoileren
ligger lige hvor den skal i begge sider og den sidder fast fordi forarbejdet
er gjort rigtigt.

--
Tom

Fra : KO

Dato : 19-04-06 11:32

> [...]
> inderskærmene ud, der også kun sidder fast med skruer. Det tager vel en

Hej Tom
Tak for svaret
Vil kun skifte forkofangeren og have en frontspoiler. Sidespoiler ser da
godt ud, men er ikke "nødvendige" i mine øjne. Den har allerede hækspoiler
på bagsmækken, så ingen problem der

Er det alle frontspoiler som skal monteres med skruer? Havde nemlig bare
kørt de skulle limes på!

Det er en MK1 jeg har, da den jo er fra 94. Men jydetræk, det har den!

Kender godt til eBay, men det er vel dyrt at sende så store pakker! Og kan
ikke finde en kofanger samme sted som frontspoiler :(

Fra : Ukendt

Dato : 19-04-06 11:44

> [...]

> på bagsmækken, så ingen problem der
>
> Er det alle frontspoiler som skal monteres med skruer? Havde nemlig bare

Jeg vil ikke lægge hovedet på blokken, men umiddelbart vil jeg sige JA det
er alle frontspoilere til mondeo I og II som kun skal skrues fast. Der ikke
den store forskel på mondeo I og II på andet end formerne...fastgørelsen er
den samme.
Jeg mener den sidder fast med 2 skruer bag kølegitteret, 2 skruer i venstre
skærm, 2 skruer i højre skærm og så selvfælgelig en 4-6 skruer i bundpladen.
Til min fulgte en ny bundplade med da spoileren jo har en anden udformning i
bunden.
Tjo og så var der jo også det her i gruppen elskede tåbelys, som bare er
skrue fast i spoilen og så en ledning m. stik til hver lygte.

> Det er en MK1 jeg har, da den jo er fra 94. Men jydetræk, det har den!
>
> Kender godt til eBay, men det er vel dyrt at sende så store pakker! Og kan
> ikke finde en kofanger samme sted som frontspoiler :(

Kan godt være at den koster 3-400 Kr i fragt, men hos Ford måtte jeg bløde
omkring 6.000 Kr for min (incl. tåbelygter, bundplade og RS gitter samt
diverse skruer til gitter og bundplade)

--
Tom

Fra : KO

Dato : 19-04-06 12:31

KLIP

> Til min fulgte en ny bundplade med da spoileren jo har en anden udformning
> i bunden.

Bundplade? Forklar gerne hvad der menes med dette. Noget som man SKAL bruge,
for at monterer spoileren? Har kikket på ebay, og der ser ikke udmiddelbart
ud til at denne følger med! Men tysk er jeg nu også ret dårlig til! Kunne
den evt. købes løs hos Ford?

Fra : Ukendt

Dato : 19-04-06 15:59

> [...]
> udmiddelbart ud til at denne følger med! Men tysk er jeg nu også ret
> dårlig til! Kunne den evt. købes løs hos Ford?

Jeg går ud fra at din mondeo også har en kæmpe stor PVC plade under hele det
forreste parti hvor motoren sidder....ellers er det ligemeget med
bundpladen.
Denne plade er dog delt op i 2 stykker hvor det er det forreste "mindre"
stykke som skulle udskiftes på min.
Bundpladen sidder for at beskytte motoren for alt muligt skidt og snavs
nedfra.

Når man skifter frontspoileren så passer den originale ikke mere. I hvert
fald hvis det er fra en std til en ST200 frontspoiler.

Hvis der ikke sidder noget plade i forvejen så kan det som sagt være
ligemeget, ellers kan du jo finde et eller andet stykke kunststof og selv
skære til of bruge det som ny bund. Det er ikke så vanskeligt

--
Tom

Fra : KO

Dato : 19-04-06 17:39

> [...]
> ligemeget, ellers kan du jo finde et eller andet stykke kunststof og selv
> skære til of bruge det som ny bund. Det er ikke så vanskeligt

OK. Så er jeg med. Sådan en bundplade

Har lige kikket. Der sidder kun den lille. Altså den ind mod
fronten/kofangeren. Bør jeg få fat på den store, så mere af motoren er
beskyttet? Hvad kræves der for at afmonterer disse?

Fra : Ukendt

Dato : 19-04-06 19:24

> [...]

> fronten/kofangeren. Bør jeg få fat på den store, så mere af motoren er
> beskyttet? Hvad kræves der for at afmonterer disse?

Jeg aner ikke om din skal være født med en sådan men noget kunne tyde på det
siden at den lille sidder der.
Jeg ville helt klart få fat i den store plade hos en hugger. Den yderen
meget god beskyttelse til alt i motorrummet og taget i betragtning hvor
meget sne og salt vi har her i landet, så vil jeg sige den bør monteres.

Den sidder fast med noge lange skruer (ligner træskruer). Den er nærmest
umulig at montere uden at have en grav eller lift, hvorimod den lille kan
man komme til forfra.

--
Tom