Martin Christiansen skriver:
>
> 1) Hvordan måler bilen sit øjeblikkelige dieselforbrug (km/ltr)? Er der blot
> tale om en simpel vacuum-måling, eller sker der virkelig en reel flowmåling
> af brændstoffet?
Den kender hastigheden og så kender den nogenlunde, hvor meget diesel
der sprøjtes ind ved hver omdrejning.
> 2) Hvor nøjagtig er målingen mon?
Kan være +/- en del. På VW's modeller ligger den ca 8% "for godt", men
der kan det justeres, Min sidste tankfuld viste instrumentet 20,0 og
udregningen sagde 19,89 (+/- usikkerheden ved tankstudsen)
> 3) Hvis jeg under kørsel kobler ud, så viser forbrugsmålingen (afhængig af
> fart) f.eks. 125 eller 200 km/l. Jeg går ud fra, at der er tale om det
> nødvendige forbrug for at holde motoren kørende i tomgang?
Jeps
> 4) Hvis jeg under kørsel ikke kobler ud, men nøjes med at slippe speederen,
> så viser forbrugsmålingen 999 km/l. Er det fordi der simpelt hen lukkes
> totalt for brændstoftilførslen?
Jeps
> Hvis ja, er der så ikke et smøringsproblem
> (hvis det varer længe, altså)?
Nope
> 5) Under hvilke omstændigheder kører en dieselmotor mest økonomisk? (mon
> ikke det skal udtrykkes ved omdrejningstal?)
Ved højeste drejningsmoment, plejer den at være mest økonimisk.
> 6)Hvis jeg kører med en konstant fart (fartpilot), som ligger på grænsen
> imellem to gear - hvilket gear skal jeg da vælge for at køre mest økonomisk?
Ved de laveste omdrejninger, men inden motoren mister sit moment.
På lige vej, trækker min Golf fint i tomgang med 50 km/t og har meget
lavt forbrug.
> 7) Bliver brændstoføkonomien gradvist bedre ved yderligere "tilkørsel" af
> bilen?
Det kan den gøre
> Jeg kørte fra Esbjerg til Åbenrå (ca. 90 km) ad landevej med et
> gennemsnitligt forbrug på ca. 21 km/l. Adskillige små byer undervejs med
> deraf følgende fartnedsættelser/standsninger.
Det lyder okay, hvad var gennemsnitsfarten ?
> Jeg kørte fra Rødekro til Århus ad motorvej med max. tilladt hastighed hele
> vejen (130 indtil kolding, derefter 110 indtil nord for Vejle, igen 130
> indtil lige efter Ejer Bavnehøj, derefter 110 resten af vejen). Denne tur
> blev gjort med 17.5 km/l. Jeg havde medvind.
Jeg kørte Hammel - Odense via motorvej og havde samme forbrug
> Hvad er jeres erfaringer med samme bil? (st.car og alm. 3/5-dørs regnes for
> ens her).
Pas, har en Golf V 105Hk's
> Jeg har også opdaget, at vinden faktisk betyder en hel del - måske 5 km/l
> til forskel på samme strækning i med-/modvind.
Så meget har jeg ikek opdaget. Kørte i fredags fra Hammel til Ebeltoft
med medvind, tom trailer og fartpiloten på 80 km/t, instrumentet sagde
23,5 km/l på tuden derud. Turen hjem med modvind og læsset trailer sagde
18,5, men her tillægger jeg tailervægten en del.
> Samtidig kan jeg se, at
> brændstofforbruget stiger drastisk med stigende hastighed:
>
> 80 km/t: Typisk 22 km/l
> 110 km/t: Typisk 17,5 km/l
> 130 km/t: Typisk 13,5 km/l.
> (Alle målt i 5. gear)
Ganske naturligt.
> Man skal selvfølgelig også tænke på, at man i sin spareiver ikke bliver et
> konstant irritationsmoment for sine medtrafikanter!
Jeps. Derfor kørte jeg eksempelvis turen til Ebeltoft og retur gennem
Rønde og ikek via motortrafikvejen. Jeg bliver selv "idiot" af at ligge
bagved en "trailist"
> PS: Hvordan tester jeg nemmest (og mest risikofrit!) om ESP-systemet
> fungerer? Jeg har endnu tilgode at se ESP-lampen lyse op, selv når jeg kører
> rådde... æh... friskt!
En _hurtig_ igangsætning på våd vej, burde få den til det.
> Jeg har også prøvet at lave hjulspin ved
> igangsætning - skulle ESP ikke forhindre dette?
Jo, til dels.
Klaus
--
Pænt pynt i stuen:
http://home6.inet.tele.dk/moppe/togstue.html