Min Opel Astra, lidt fejl og mangler
Fra : Hanne

Dato : 18-04-06 14:50

Hejsa NG

Så har jeg endelig hentet Oplen Juhuu, og skiftet over til sommerdæk,
vasket, støvsuet og støvet den af inden i og self pudset vinduerne.

Men men men self er der et par ting som ikke er tilfredsstillende på min
dejlige lille bil. vindues viskerne stopper næsten midt på vinduerne,
starter med at gå ned og op og så stopper den halvejs nede. Agh. Og den
omme bagi virker slet ikke.

Så det skal fikses!!!! Ikke nødvendigvis i dag eller imorgen men sådan
på sigt ud i fremtiden.

Er det sådan noget man kan klare selv, (læs en lidt mere bilkyndig
kammerat), kan det ikke bedst betale sig at købe dem fra nye? Eller skal
jeg "bare" tage ud til en hugger? Og så skal jeg vidst købe en hulens
masse sikringer til ikke??

Så kommer vi til dyt hornet (signalhornet vil i nok kalde den) Den
virker slet ikke, suk.. er det en dyr erfærre? Eller er det også en
resavedel som er til at komme om sig?

Sidst men ikke mindst så er den gal med håndbremsen, den er ikke mere
gal end at den sagtens kan stå trukket et par døgn, men så sigt er det
da også rigtig tralst heletiden at skulle stille sin bil i gear.
Heldigvis bor vi et sted hvor bilen står plan.

Håber der er nogle kyndige Opel Folk derude som kan hjælpe med lidt lys
på sagen =)

Men udover disse par ting, som i første omgang er til at leve med så er
det ellers en meget fin lille bil =) Den kørte i påskeferien 15.32 på
literen og fik lige tanket den igår til 8.85 kr for 95 blyfri Juhuuu =)

Er meget glad for min første bil

Hanne Bülow
Opel Astra 1,6i NZ 3D '93

Fra : Ukendt

Dato : 18-04-06 15:48

"Hanne" <hanne@lyre.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa NG
>

> Så har jeg endelig hentet Oplen Juhuu, og skiftet over til sommerdæk,
> vasket, støvsuet og støvet den af inden i og self pudset vinduerne.

Ha jeg var så heldig at få fruen i huset til at støvsuge begge biler.

> [...]
> kammerat), kan det ikke bedst betale sig at købe dem fra nye? Eller skal
> jeg "bare" tage ud til en hugger? Og så skal jeg vidst købe en hulens

Muligvis er det ikke i stykker men skal bare efterses noget kan have løsnet
sig.
Det er sådan noget men plejer at gøre selv men det kræver lidt tålmodighed
og fingersnilde samt måske et multimeter til at måle med.
Bevares man kan også bare køre den til mekaniker men det KAN jo hurtigt
blive dyrt.

> Så kommer vi til dyt hornet (signalhornet vil i nok kalde den) Den
> virker slet ikke, suk.. er det en dyr erfærre? Eller er det også en
> resavedel som er til at komme om sig?

Det kan lige så godt være kontakten som sikringen som løsforbindelse. Det
lyder billigt hvis man kan selv.

> [...]
> da også rigtig tralst heletiden at skulle stille sin bil i gear.
> Heldigvis bor vi et sted hvor bilen står plan.

Sikkert noget som er rustet fast i tromlerne som kan fjernes og fedtes ind
uden det behøver koste det store

> Håber der er nogle kyndige Opel Folk derude som kan hjælpe med lidt lys
> på sagen =)

Problemet er ikke så meget at hjælpe dig via gruppen her, men at du eller en
ven skal i gang.
Det lyder som om der er en dags arbejde i det, men det er i
småtingsafdelingen

> [...]
> det ellers en meget fin lille bil =) Den kørte i påskeferien 15.32 på
> literen og fik lige tanket den igår til 8.85 kr for 95 blyfri Juhuuu =)

Kan jeg godt følge dig i, jeg husker også hvor vildt glad jeg var for min
første bil....og det har ikke aftaget meget med årene

--
Tom

Fra : Per Olsen

Dato : 18-04-06 16:02

"Hanne" skrev

> Så har jeg endelig hentet Oplen Juhuu, og skiftet over til sommerdæk,
> vasket, støvsuet og støvet den af inden i og self pudset vinduerne.

det hører jo foråret til.

> [...]
> kammerat), kan det ikke bedst betale sig at købe dem fra nye? Eller skal
> jeg "bare" tage ud til en hugger? Og så skal jeg vidst købe en hulens

Forhåbentlig er det bare lidt smørring og justering, evt. en sikring.
Den forreste viskermotor kan fåes til 1.400kr.
Den bagerste viskermotor kan fåes til 1.000kr
Og et nyt viskertræk kan fåes til 750kr
Forhåbentlig billigere hos hugget.

> Så kommer vi til dyt hornet (signalhornet vil i nok kalde den) Den
> virker slet ikke, suk.. er det en dyr erfærre? Eller er det også en
> resavedel som er til at komme om sig?

Det er nok forbindelsen ved glide-ringen på bagsiden af rattet det er
galt med.
Men pas nu på med at skille det ad hvis der er AirBag i rattet.
Så SKAL batteriet pilles fra i 20min før I går igang.
Og må IKKE tilsluttes før det hele er samlet igen.

Ellers prøv evt. at sætte 12v direkte fra batteriet til hornet.

> [...]
> da også rigtig tralst heletiden at skulle stille sin bil i gear.
> Heldigvis bor vi et sted hvor bilen står plan.

Det er faktisk ikke nogen god ide at lade bilen stå med håndbremsen
trukket i længere tid. Bakkerne kan sætte sig, og kablet bliver hurtig
trukket
længere, så man skal justere håndbremsen ofte.

Det skulle være ok at holde i første gear de fleste steder i danmark.
Og bilen springer jo ikke bare igang af sig selv.
Og du træder vel også koblingen ned når du starter bilen ik'

Der er faktisk altid hjælp at hente her eller på http://www.opelpower.dk

> [...]
> det ellers en meget fin lille bil =) Den kørte i påskeferien 15.32 på
> literen og fik lige tanket den igår til 8.85 kr for 95 blyfri Juhuuu =)

Og til sidst:
Velkommen her og tillykke med din første bil
Konen fik en tilsvarende sidste efterår.

Med venlig hilsen
Per Olsen

Fra : Dennis Yssing

Dato : 18-04-06 16:30

Hejsa Hanne

Jeg har selv haft samme model bare en '94

Bagrudeviskeren kan med held smøres op uden at skille den ad;
vip dækslet over møtrikken der holder viskerarmen
og brug noget tyndtflydende smøremiddel (da det højst sandsyneligt er skidt
der sidder i klemme) evt. WD40 som sælges mange steder
sprøjt den et par gange og lad det stå og løsne sig
prøv evt. forsigtigt at hjælpe den i gang, mens du har aktiveret motoren ved
hjælp af kontakten
og jeg mener forsigtigt ikke noget med at vride med vold - det holder den
ikke til
og hvis du så er heldig kommer den igang og så er det bare med at smøre den
og holde den smurt

De andre fejl er der kommet hjælp til, men ellers send mig en email, så skal
jeg se hvad jeg kan foreslå.
Havde bilen i lidt over 7 år, før den blev udskiftet til en Stc.car

Dennis

PS: Har bl.a KN-filter og et sæt nye Tromler+klodser+mont.sæt til bag +
rep.håndbog + 13"stålfølge m/vinterdæk, hvis det havde nogen interesse