Påkørt, hva nu ?
Fra : Peter Frost

Dato : 18-04-06 07:53

Hej gruppe...

For 14 dage siden kommer jeg kørende af Ingerslevsgade med 40 km/t, køre bag
en skole lastbil fra TEC. Ud fra en side vej kommer en patruljevogn med
blink, efter fulgt af 2-4 af de store LT transportere, også med blink på.
Jeg bremser ned for patruljevognen, idet den er på vej over fortov og
cykelsti. Jeg bremser ikke hård, men med fast fod. Det er vådt på vejen, og
ABS'en slår ikke til. Da jeg holder stille begynder patruljevognen at køre
frem igen. Og samtidig høre jeg lyden af dæk mod våd asfalt der ikke kan stå
fast, og bang. Mazda 626 oppe i min bagkofanger. Patruljen sætter sirene på,
og klor noget, da de jo så episoden. Da politiet er kørt forbi, sætter jeg
blinket til, og køre ind til siden. Manden, en fyr på en 30 år, beklager
flere gange, og tager skylden med det samme, ikke noget der. Jeg har fået en
del små ridser, og vil gerne ha den kontrolleret og lakkeret. Nu er vi
kommet hjem fra påske, og bilen kan udværes. Nå, men skadesanmeldelsen er
kommet, hvad gør jeg nu ?

På forhånd tak !

--
Med Venlig Hilsen
Peter Frost - www.gregand.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-04-06 07:55

Peter Frost skriver:

> Nå, men skadesanmeldelsen er kommet, hvad gør jeg nu ?

Udfylder den og sender den til forsikringsselskabet. Er det ikke "dyrt"
vil de oftest gerne at du tager direkte på værkstedet med bilen.

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Bo Velschow

Dato : 18-04-06 08:18

"Peter Frost" <peterfrost@cph-metronet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Nu er vi kommet hjem fra påske, og bilen kan udværes. Nå, men
> skadesanmeldelsen er kommet, hvad gør jeg nu ?

Skriver præcis hvad der er sket, med detaljeret beskrivelse af tid, sted,
forhold omkring din opbremsning, reference til politi-patruljen, der så
hændelsen osv. Har du vidner (sørg _altid_ for at få vidner!) til at
underbygge din historie?? Hvis ikke, så bliver det modpartens ord mod dit -
og i værste fald er han ikke længere interesseret i at "tage skylden" (hans
udtalelse umiddelbart efter uheldet kan i den forbindelse bruges til absolut
ingenting!). Derfor kan/vil han antagelig hævde, at du umotiveret bremsede
hårdt op, og at han ikke havde mulighed for at undgå påkørsel trods
tilstrækkelig afstand bla. bla. bla. I "morsomste" fald har _han_ vidner,
der kan underbygge _hans_ forklaring! Resultat: Forsikringsselskaberne deler
skylden 50/50, så du selv (dit forsikringsselskab) skal betale halvdelen af
skaderne (dvs. det koster måske en selvrisiko mv.).

Held og lykke med udredningen.

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Peter Frost

Dato : 18-04-06 08:32

"Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> Forsikringsselskaberne deler skylden 50/50, så du selv (dit
> forsikringsselskab) skal betale halvdelen af skaderne (dvs. det koster

Jeg havde en god ven i bilen, mens han kørte alene, men vil han kunne bruges
som vidne ?

--
Med Venlig Hilsen
Peter Frost - www.gregand.dk

Fra : Bo Velschow

Dato : 18-04-06 09:00

> Jeg havde en god ven i bilen, mens han kørte alene, men vil han kunne
> bruges som vidne ?

Det ved jeg faktisk ikke. Jeg mener ikke, man kan bruge familie som vidner
(fordi de ikke kan betragtes som "uvildige"? - kan dog ikke finde
dokumentation for dette) - men måske gælder det generelt personer, der
opholder sig i bilen?? Jeg ved det som sagt ikke - men jeg ville under alle
omstændigheder skrive ham på som vidne.

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 18-04-06 09:29

"Peter Frost" <peterfrost@cph-metronet.dk> skrev i en meddelelse

Du skal klart fremhæve i anmeldelsen at du holdt stille da han ramte dig, en
tidligere kollega holdt for rødt hvor han blev påkørt bagfra, i rapporten
skrev han at kan holdt stille.

Modparten fik den fulde skyld for uheldet.

MVH Hans

Fra : Henning

Dato : 18-04-06 14:55

>Du skal klart fremhæve i anmeldelsen at du holdt stille da han ramte dig, en
>tidligere kollega holdt for rødt hvor han blev påkørt bagfra, i rapporten
>skrev han at kan holdt stille.

.... og at du stadig havde foden på bremsen!

Fra : Peter Frost

Dato : 18-04-06 15:26

> ... og at du stadig havde foden på bremsen!

Automatgear... så havde jeg ikke det havde jeg ikke holdt stille ;)

--
Med Venlig Hilsen
Peter Frost - www.gregand.dk

Fra : Andersen [3650]

Dato : 18-04-06 16:21

> "Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i en meddelelse

> Automatgear... så havde jeg ikke det havde jeg ikke holdt stille ;)

Det er "altid" den bagfrakommende der får skylden, idet det
må formodes han ikke har holdt sin bremseafstand.
Vidner er alle uanset tilhørsforhold, sålænge de ikke har
opholdt sig i bilen under uheldet. (måske taxa'er er undtaget)

Fra : blue

Dato : 19-04-06 15:34

"Andersen [3650]" <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse

> Det er "altid" den bagfrakommende der får skylden, idet det
> må formodes han ikke har holdt sin bremseafstand.

Det er ikke altid den bagfrakommende, der får skylden. Foretager den
forankørende fx en bremseprøve og der ikke er en nogen færdselsmæssig grund
til at han bremser, er det ham, der får skylden.

> Vidner er alle uanset tilhørsforhold, sålænge de ikke har
> opholdt sig i bilen under uheldet.

*Alle* der ser uheldet, er vidner uanset, hvor de opholder sig. At de måske
ikke er uvildige eller ligefrem ikke har pligt til at udtale sig til
politiet eller i retten er en anden sag.

Fra : blue

Dato : 19-04-06 15:30

"Hans L. Jørgensen" <spam@fighter.dk> skrev i en meddelelse

> Du skal klart fremhæve i anmeldelsen at du holdt stille da han ramte dig

Det gør ingen forskel om han holder stille i dette tilfælde. Han foretager
en nedbremsning og om han når at holde stille eller ej inden påkørslen er
underordnet. Det er i begge tilfælde den bagvedkørende der har skylden.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-04-06 18:47

Peter Frost used his keyboard to write :
> Jeg havde en god ven i bilen, mens han kørte alene, men vil han kunne bruges
> som vidne ?

Ironisk nok kan en kammerat i bilen bruges som vidne mens et
familiemedlem på fortovet ikke kan bruges til noget som helst i den
forbindelse :/

"I´m sorry for whatever I´m going to do and I swear I didn´t do any of
that stuff I did." - Rufus Riley, The Minority Report

Fra : Michael D Clarke

Dato : 18-04-06 19:55

Jeg kan ikke se problemet.
Han kørte op i dig bagfra, uanset vil han får skylden, men det er ligemeget
da han har allerede taget skylden.
Hvis du ellers har hans nummer, så skal du bare kontakte ham og høre mht
forsikring, da det er hans forsikring som dækker. Du skal have skadesnummer
på blanketten som han selv skal bruge for at reparere hans egen bil.
Så alevere du din bil og aftaler med værkstedet om situationen, de ved
hvordan de så skal takle den derfra mht taksator og den slags.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-04-06 20:18

on 18-04-2006, Michael D Clarke supposed :
> Hvis du ellers har hans nummer, så skal du bare kontakte ham og høre mht
> forsikring, da det er hans forsikring som dækker.

Hvis der er kasko på den bil der blev påkørt er det den der skal dække.

"Careful, Chief. Dig up the past, all you get is dirty."
- Gideon, The Minority Report

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 18-04-06 20:38

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis der er kasko på den bil der blev påkørt er det den der skal dække.

Nu må du fandeme styrer dig lidt Stidsen, har du været i natpotten.;-/

Manden holder stille da han bliver påkørt, hans kasko kan aldrig komme i
brug i en sådan situation, havde der derimod været tale om at han kørte da
han blev påkørt kommer det ind under betegnelse harmonikasammenstød,
ansvarsfordeling 50/50.

MVH Hans

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-04-06 20:48

on 18-04-2006, Hans L. Jørgensen supposed :

> Nu må du fandeme styrer dig lidt Stidsen, har du været i natpotten.;-/

Nej, det er sandt nok...

> [...]
> i en sådan situation, havde der derimod været tale om at han kørte da han
> blev påkørt kommer det ind under betegnelse harmonikasammenstød,

Uanset hvad så er det kaskoen der tager sig af skaden - men regningen
bliver sendt direkte videre til ham der påkørte bilen. Selvrisikoen
kommer ikke i brug da regningen kan sendes videre til en anden.

Så i tilfælde af du bliver påkørt i din bil og du har kasko så melder
du det til din egen forsikring som så tager sig af resten - i praksis
blot administration og opkrævning af pengene. Har du ingen kasko skal
du have fat i modpartens forsikringsselskab og selv stå for
administration og opkrævning af pengene.

Så jo, det er din egen kasko der skal bruges hvis du bliver påkørt.

"Age is something that doesn't matter, unless you are a cheese."
- Luis Bunuel

Fra : Peter Frost

Dato : 19-04-06 19:23

Mon politiet har optaget noget i deres døgn-rapport, eller et notat ? Det
var nemlig et punkt på rapporten...

--
Med Venlig Hilsen
Peter Frost - www.gregand.dk