Vægtafgift
Fra : Jacob Viberg Nielsen

Dato : 17-04-06 19:33

Vi er interesseret i at købe en VW transporter med sæder bagi. Den skal være
til almindeligt B kørekort og derfor max 9 sæder. Det skal være en ældre
model ca. 1990-1995.
Jeg har været ved at undersøge det med vægtafgiften, men kan ikke rigtig
finde ud af tallene. Nogen siger at når den er ældre end 1998, så er den
billig i vægtafgift, men andre tal jeg har set siger at den koster over
10.000 kr. om året.

totalvægten regner jeg med er 2800 kg og motoren en 2,5 liters diesel.

Nogen der kan hjælpe med tallene?

--
Venlig Hilsen

Jacob Viberg Nielsen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 17-04-06 20:10

Jacob Viberg Nielsen wrote:
> [...]
> koster over 10.000 kr. om året.
>
> totalvægten regner jeg med er 2800 kg og motoren en 2,5 liters diesel.

Ja. De 10.000 kr. er ikke helt ved siden af...
http://www.nysynet.dk/vagtafgift.htm

Egenvægten er vel mellem 1.501 => 2.000kg => 2.560 kr. 4 gange om året...

Fra : jan@stevns.net

Dato : 17-04-06 20:14

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev :

>Egenvægten er vel mellem 1.501 => 2.000kg => 2.560 kr. 4 gange om året...

Huh ?

Jeg giver 2 x 3880 for spirilen ~ 1900 kg egenvægt

--
jan@stevns.net

Hvem dælen har nu stillet en Nissan i min carport ???

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 17-04-06 20:41

jan@stevns.net wrote:

> Huh ?
>
> Jeg giver 2 x 3880 for spirilen ~ 1900 kg egenvægt

Kører den på diesel....?

Fra : jan@stevns.net

Dato : 17-04-06 20:44

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev :

>Kører den på diesel....?

<homer_mode>

Dohh!

</homer_mode>

<<<<< arghhhhhhhhh!.avi >>>>

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 17-04-06 20:54

jan@stevns.net wrote:

> <homer_mode>
>
> Dohh!
>
> </homer_mode>
>

> <<<<< arghhhhhhhhh!.avi >>>>

ROFL

Fra : Telemand

Dato : 17-04-06 21:23

Det vil han nok ikke fortælle.
Vi havde for ca 5 år siden en VW Transporter Diesel fra 80'erne til lille
kørekort. 8 pers. + fører.
Dengang kostede den 10.600 om året i vægtafgift, hvilket også var
medvirkende til at vi fravalgte denne vidunderlige bilstørrelse, som
afgiftssystemet afholder alm. mennesker fra at have råd til at køre i.
Telemand

meddelelse news:4443f270$0$15781$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 17-04-06 21:40

meddelelse news:4443e812$0$15786$14726298@news.sunsite.dk...

> Ja. De 10.000 kr. er ikke helt ved siden af...
> http://www.nysynet.dk/vagtafgift.htm
>
> Egenvægten er vel mellem 1.501 => 2.000kg => 2.560 kr. 4 gange om året...

Ja når det er diesel.

Med benzinmotor er det 4 x 1700 kr. => 6800 kr.

MVH Hans

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 18-04-06 08:20

Hans L. Jørgensen wrote:
> "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
> meddelelse news:4443e812$0$15786$14726298@news.sunsite.dk...

> Ja når det er diesel.

Og det er det jo...
Citat: "totalvægten regner jeg med er 2800 kg og motoren en 2,5 liters
_diesel_."

Fra : Michael D Clarke

Dato : 17-04-06 21:39

Hvis du har stort kørekort, så køber du en 10 personers bil, den koster
nemlig kun 2000,-kr om året. De andre er alt for dyr.....desværre.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 17-04-06 21:49

"Michael D Clarke" <clarke_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvis du har stort kørekort, så køber du en 10 personers bil, den koster
> nemlig kun 2000,-kr om året. De andre er alt for dyr.....desværre.

Det er kun hvis det store kørekort er erhvervet før 1995 ellers skal der
buskort erhverv, dog ikke nødvendigt med kvalifikationsbeviser..

MVH Hans

Fra : Jacob Viberg Nielsen

Dato : 17-04-06 22:55

Hvis man køber en VWer med 10 sæder, altså en bus. Så kan jeg forstå at man
skal have stort kørekort. Må man gerne efter man har købt den rive f.eks 6
sæder ud for at få mere plads til baggage?

--
Venlig hilsen

Jacob Viberg Nielsen
jacob@jv-web.dk
Tlf. 60290136

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-04-06 22:57

Jacob Viberg Nielsen skriver:

> Hvis man køber en VWer med 10 sæder, altså en bus. Så kan jeg forstå at man
> skal have stort kørekort. Må man gerne efter man har købt den rive f.eks 6
> sæder ud for at få mere plads til baggage?

SVJH ja, men du skal stadigt have det store kørekort.

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 18-04-06 07:14

"Jacob Viberg Nielsen" <jacob@(fjern det i parentesen)jv-web.dk> skrev i en
meddelelse news:44440f90$0$15792$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> skal have stort kørekort. Må man gerne efter man har købt den rive f.eks 6
> sæder ud for at få mere plads til baggage?

Nej det må du ikke, bilen skal bibeholde det antal sæder den er født med,
tager du blot et sæde ud skifter køretøjet jo status fra bus til privat
buskørsel til privat person transsport og skal afgiftsberigtiges efter andre
regler.

MVH Hans

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 18-04-06 11:31

Hans L. Jørgensen skrev:

> [...]
> buskørsel til privat person transsport og skal afgiftsberigtiges efter andre

Kan bus med mere end 10 sæder ikke være til privat buskørsel mere?. Og
hvad med dem der har to udførsler. Tænker på en Ducato jeg kender som 14
personers og som 8 personers?. Og derfor til stort eller lille kort?.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 18-04-06 12:30

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hans L. Jørgensen skrev:
>

> Kan bus med mere end 10 sæder ikke være til privat buskørsel mere?.

Jo det kan den naturligvis fortsat.

> Og hvad med dem der har to udførsler. Tænker på en Ducato jeg kender som
> 14 personers og som 8 personers?. Og derfor til stort eller lille kort?.

Naturligvis kan de det. Forskellen er blot registreringsafgiften op til 9
sæder er det stor afgift og stor ejerafgift/vægtafgift (privat
personbefordring).

Over 9 sæder er det lille registreringsafgift og lille ejerafgift/vægtafgift
(privat buskørsel).

Har selv en Ducato med 14 sæder.

MVH Hans