Strømforbrug v. slukket motor - Aud
Fra : Henrik Christiansen

Dato : 17-04-06 18:35

Hejsa
Jeg har nogle problemer med at batteriet taber strøm over meget få dage.
Jeg har lige målt alle sikringer igennem for at checke om der løber
strøm igennem når motor er slukket og nøglen taget ud.
Der er strøm på sikringsnumre
8 - Inv.lys, klimaanlæg, memory på sidespejle og sæde mm
9 - Bremselys
10 - Advarselsblink
19 - Diagnose, signalhorn mm.
Kan det passe der skal løbe strøm igennem alle disse sikringer ??

Mvh
Henrik Christiansen

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 17-04-06 18:54

"Henrik Christiansen" <hhc@hoegh-christiansen.dk> wrote in message
> [...]
> 10 - Advarselsblink
> 19 - Diagnose, signalhorn mm.
> Kan det passe der skal løbe strøm igennem alle disse sikringer ??

De omtalte sikringer er ihvertfald normalt der er strøm på.
Har du målt om der er nogen af de omtalte grupper der har et stort forbrug?
Det er ikke sådan det er din generator istedet for ikke lader nok?

--

/Dennis
Seat Leon 1.9 TDi - 303Nm at 2358rpm

Fra : Leif Neland

Dato : 17-04-06 18:54

"Henrik Christiansen" <hhc@hoegh-christiansen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Der er strøm på sikringsnumre
> 8 - Inv.lys, klimaanlæg, memory på sidespejle og sæde mm

Ja, ellers kan du jo ikke se at få nøglen i nøglehullet, når det er mørkt

> 9 - Bremselys

Ingen grund til at belaste tændingsnøglen med det, det er en relativ kraftig
strøm, bremselys trækker.
Og nogen skal jo sidde og vade på pedalen, så hvis man tømmer batteriet med
det, er man sgu selv ude om det.

> 10 - Advarselsblink

Naturligvis, du skal da kunne forlade en havareret bil blinkende uden at
skulle efterlade nøgle.
> 19 - Diagnose, signalhorn mm.

Diagnosen glemmer måske, hvis den ikke får strøm.
Og du skal da kunne dytte utålmodigt efter konen, uden at skulle have
startet bilen.
Igen, du skal trykke på hornet for at bruge strøm, så naboen stopper dig nok
før du har tømt batteriet

> Kan det passe der skal løbe strøm igennem alle disse sikringer ??

Men, mener du virkelig, der løber strøm igennem; har du taget sikringen ud
og målt strømmen med et amperemeter, eller har du kun målt spænding?

Leif

Fra : Henrik Christiansen

Dato : 17-04-06 19:09

Leif Neland skrev:
> [...]
>
> Men, mener du virkelig, der løber strøm igennem; har du taget sikringen ud
> og målt strømmen med et amperemeter, eller har du kun målt spænding?

Jeg var næsten klar over det med loftlyset og advarselsblinket, men
kunne lige så godt nævne dem
Det jeg har gjort er at sætte en 12V strømmåler på (sådan en som ligner
en skruetrækker hvor der er en ledning til minus/stel).
Den lyser når jeg sætter den på de 4 nævnte sikringer, og de sidder i
når jeg gør det. Alle andre sikringer "slukker" når jeg slukker bilen.
Derfor undrede det mig at især Bremselys ser ud til at have strøm når
bilen er sluttet.
Mit problem er batteriet som sagt kan virke fint igår aftes. Så her til
morgen kan bilen ikke starte. Så enten er batteriet død, eller noget
tager strøm når bilen er slukket. Så tænkte jeg at hvis der er spænding
på sikringer kan det være nogle af de dele som tømmer batteriet.
MEN - jeg starter med at skifte batteriet.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-04-06 20:19

Henrik Christiansen skriver:

> Det jeg har gjort er at sætte en 12V strømmåler på (sådan en som ligner
> en skruetrækker hvor der er en ledning til minus/stel).

Spændingsmåler.

Husk strømmen løber gennem ledningen (som strømmen i en flod) Spændingen
er vandstanden i floden, høj vandstand = høj spænding - prøv selv at
spørg dem i mellemeuropa. De vilel godt have mere strøm i deres floder,
så det var knapt så spændingsfyldt at bo der

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Rune Larsen

Dato : 17-04-06 20:36

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Spændingen er vandstanden i floden, høj vandstand = høj spænding - prøv selv at
> spørg dem i mellemeuropa. De vilel godt have mere strøm i deres floder,
> så det var knapt så spændingsfyldt at bo der

LOL!

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-04-06 20:39

Rune Larsen skriver:

> LOL!

Kom ikke og sig at du ikke kan huske det nu !

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Uffe Ravn

Dato : 17-04-06 21:13

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> [...]
> prøv selv at spørg dem i mellemeuropa. De vilel godt have mere strøm
> i deres floder, så det var knapt så spændingsfyldt at bo der

Beboerne kunne sikkert også ønske at deres byers snævre flodløb, ikke gav
vandet så stor MODSTAND imod gennemstrømningen.

Det ville så have den EFFEKT at den høje vandstand, kombineret med den stor
tilstrømning, ville forsvinde.

Kunne de nu få anlage nogle AFLEDNINGSkanaler med en god vandafLEDNINGSEVNE
ville det SPÆNDINGsmoment oversvømmelsen udgør, også forsvinde.

I øvrigt lige som det gør på et bilbatteri når lampen til bagagerummet ikke
slukker.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : alexbo

Dato : 17-04-06 18:48

"Henrik Christiansen" skrev

> [...]
> 10 - Advarselsblink
> 19 - Diagnose, signalhorn mm.
> Kan det passe der skal løbe strøm igennem alle disse sikringer ??

Ikke løbe igennem, men strøm på,
ellers ville dit indv. lys ikke kunne tænde når du åbner døren.
Dit katastrofeblink skal kunne virke selv om du forlader bilen.
Det andet er ikke så vigtigt nogle horn virker med tænding nogle horn uden.

Hvis du rigtigt vil måle, skal du måle strømforbruget med et Aperemeter, og
så tage sikringer ud een efter een, for at finde den der bruger strøm.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 17-04-06 20:44

> Ikke løbe igennem, men strøm på,
> ellers ville dit indv. lys ikke kunne tænde når du åbner døren.

Du mener formentlig Spænding (volt), det er jo først ved forbrug der løber
strøm (amp)

MVH Hans

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 17-04-06 18:59

"Henrik Christiansen" <hhc@hoegh-christiansen.dk> skrev i en meddelelse

> Kan det passe der skal løbe strøm igennem alle disse sikringer ??

Du har målt en spænding, 12V., det som dræber dit batt. er rigtig nok
strøm - den måler du med et amperemeter, A. . Hvad måler du med?, hvis du
evt. har et link til instrumentet, så du kan blive guidet til at betjene det
:).. Man kan nemlig godt lave ulykker, hvis man prøver at måle strøm, uden
at vide 100% hvad man har gang i ;).
BTW. Så ser det rigtigt ud, det du har målt.

Fra : Chrisko

Dato : 17-04-06 18:59

"Henrik Christiansen" <hhc@hoegh-christiansen.dk> wrote in message
> Hejsa
> Jeg har nogle problemer med at batteriet taber strøm over meget få dage.

Er du sikker på dit batteri er ok ?

> Jeg har lige målt alle sikringer igennem for at checke om der løber strøm
> igennem når motor er slukket og nøglen taget ud.

I stedet for - sæt et ampere-meter imellem batteri og stel , og mål
forbruget der ( A ) !

> [...]
> 10 - Advarselsblink
> 19 - Diagnose, signalhorn mm.
> Kan det passe der skal løbe strøm igennem alle disse sikringer ??

Det er muligt , du mener det rigtigt , men om der er strøm ( V ) på disse
grupper siger intet om forbruget ( A ) .
Hvis du har et unormalt forbrug ved måling over dit batteri , så kan du
bruge din sikringsmetode til at finde "synderen" ved at fjerne en sikring af
gangen ...
For en sikkerheds-skyld , husk det er A = ampere , du skal måle !

Vi lures ... jørn

Fra : Henrik Christiansen

Dato : 17-04-06 19:21

Chrisko skrev:
> [...]
> gangen ...
> For en sikkerheds-skyld , husk det er A = ampere , du skal måle !

Ja, jeg må jo nok erkende det er Volt jeg har målt.
Jeg prøver lige at måle forbruget inden jeg skifter batteriet.
Dato mærkningen på batteriet er nemlig ikke at finde, så det kan sagtens
være gammelt for færdigt.

I skal have tak for jeres svar, nu har jeg noget mere at prøve inden den
evt. kommer på værksted.

Fra : Chrisko

Dato : 17-04-06 19:42

> [...]
> være gammelt for færdigt.
>
> I skal have tak for jeres svar, nu har jeg noget mere at prøve inden den

Ja , ok Henrik ... det anvendte instrument , kan ikke bidrage med meget nyt
i dit problem
Det "tyder" på et dårligt batteri ...en celle der er faldet sammen , du
vil så have lidt problemer efter længere tid uden brug , f.eks. natten over
, og derefter vil der tilsyneladende ikke være noget galt - indtil du igen
falder i søvn
Vi lures ... jørn

Fra : Henrik Christiansen

Dato : 17-04-06 19:37

Chrisko skrev:
> [...]
> gangen ...
> For en sikkerheds-skyld , husk det er A = ampere , du skal måle !

OK - så har jeg målt Ampere - tror jeg
Jeg har en multitester som kan måle Volt, Ohm og Ampere (op til 0,2 A).
Den viser 0.00 Ampere når jeg sætter den til batteri (plus) og stel
(ikke minus på batteri, men stel).
Burde der ikke være bare lidt forbrug til f.eks. ur, eller er det sålidt
at det ikke kan vises ?

Fra : Chrisko

Dato : 17-04-06 20:07

> [...]
> minus på batteri, men stel).
> Burde der ikke være bare lidt forbrug til f.eks. ur, eller er det sålidt

Sådan kan du ikke måle...
Henrik ... du skal tage minus polen af dit batteri og "sætte" dit instrument
mellem batteri og minus-kablet !
Håber du er med på hvad jeg mener ... altså - instrumentet skal "udgøre" en
del af dit minuskabel - eller helt erstatte minus siden !
Den ene ende af instumentets ledninger skal på batteri-minus ...den anden af
instrumentets ledninger skal på det afmonterede minuskabel ... sådan så alt
forbrug SKAL løbe igennem dit instrument !

Håber det hjalp
Vi lures ... jørn

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-04-06 20:20

Henrik Christiansen skriver:

> Jeg har en multitester som kan måle Volt, Ohm og Ampere (op til 0,2 A).
> Den viser 0.00 Ampere når jeg sætter den til batteri (plus) og stel
> (ikke minus på batteri, men stel).

Tillykke, du har sprunget sikringen i dit multimeter

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 17-04-06 20:58

> [...]

> minus på batteri, men stel).
> Burde der ikke være bare lidt forbrug til f.eks. ur, eller er det sålidt

Inden du prøver igen at måle strøm skal du nok lige checke sikringen i dit
multimeter, den målemetode du her skitserer har garanteret taget livet af
sikringen i instrumentet.

De fleste instrumenter har i dag en stilling eller et ekstra stik til måling
af strøm op til 10 Amp. den skal du bruge i første omgang, hvis det er et
digitalinstrument vil du kunne måle ned til 10 mA (0,01 Amp.)

Det du gør for at måle strøm er at fjerne en sikring som du har målt
spænding på og derefter placerer du en "målepind" på hvert sikringsben og
aflæser instrumentet, du vil nok kunne måle forbrug på de sikringer der
bærer elektronik som f.eks. elektronisk døråbner (trådløs) men f.eks. på
ting som stoplys skulle der helst ikke kunne måles noget forbrug før du
træder på bremsen.

MVH Hans

Fra : Flemming

Dato : 17-04-06 19:46

Chrisko wrote:
> "Henrik Christiansen" <hhc@hoegh-christiansen.dk> wrote in message
>
> Er du sikker på dit batteri er ok ?

> I stedet for - sæt et ampere-meter imellem batteri og stel , og mål
> forbruget der ( A ) !

Det vil nok være en rigtigt dårlig ide at måle imellem "batteri" (+ pol?) og
stel, da det vil svare til at kortslutte batteriet. Næ, tag en sikring ud af
gangen og lad den ene ende side i, og mål så strømmen fra "den anden ende af
sikringen" til der hvor sikringen sad. Eller tag sikringen helt ud og mål
imellem de 2 terminaler hvor sikringen sad.
Husk at når man måler ampere så skal instrumentet sættes i serie med det man
måler strøm forbruget på. (Normalt skal man også flytte måleledningerne til
nogle andre punkter på instrumentet.)

Mvh. Flemming

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-04-06 20:21

Flemming skriver:

> Husk at når man måler ampere så skal instrumentet sættes i serie med det man
> måler strøm forbruget på. (Normalt skal man også flytte måleledningerne til
> nogle andre punkter på instrumentet.)

Amepre = strøm. Lader man ikke vandet løbe gennem apparatet kan man ikke
måle strømmen.....

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Leif Neland

Dato : 17-04-06 20:54

"Chrisko" <Chrisko@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Henrik Christiansen" <hhc@hoegh-christiansen.dk> wrote in message
>
> Er du sikker på dit batteri er ok ?

> I stedet for - sæt et ampere-meter imellem batteri og stel , og mål
> forbruget der ( A ) !

Gør det endelig ikke!!

Med mindre, du vil måle batteriets kortslutningsstrøm, og det kræver
væsentlig kraftigere apperatur, end et multimeter fra Harald Nyborg. Hvis
sikringen ikke smelter, smelter tilledningerne højst sandsynligt.

En bilakkumulator har en kortslutningsstrøm på adskillige hundrede ampere.

Leif

Fra : Chrisko

Dato : 17-04-06 22:15

"Leif Neland" <leif@neland.dk> wrote in message

> [...]
> sikringen ikke smelter, smelter tilledningerne højst sandsynligt.
>
> En bilakkumulator har en kortslutningsstrøm på adskillige hundrede ampere.

Bemærk der står IMELLEM batteri og stel ... og ikke FRA + pol til stel ...
, men det var jo meget svært at forstå , ik !
Vi lures ... jørn

Fra : Henrik Christiansen

Dato : 18-04-06 05:51

Chrisko skrev:
> "Leif Neland" <leif@neland.dk> wrote in message

> Bemærk der står IMELLEM batteri og stel ... og ikke FRA + pol til stel ...
> , men det var jo meget svært at forstå , ik !
> Vi lures ... jørn

Ja, det er mange år siden jeg har haft elektronik i folkeskolen og da
det ikke er en del af mit daglige arbejde, spørger jeg lige om du kan
uddybe imellem batteri og stel.
Jeg går ud fra den ene ledning (f.eks. sort) fra multitester skal sættes
på stel (en jernplade).
Men hvor skal den røde ledning så sættes på ???
Kan man evt. finde en tegning på dk.fritids hjemmeside.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 18-04-06 07:13

> [...]

>på stel (en jernplade).
>Men hvor skal den røde ledning så sættes på ???

>Kan man evt. finde en tegning på dk.fritids hjemmeside.

på gruppens hjemmeside - ja - under "hvordan gøres"

http://www.dkfritidbil.dk/hvordan/elvaerket/index.htm
--
jan@stevns.net

Hvem dælen har nu stillet en Nissan i min carport ???

Fra : Uffe Ravn

Dato : 18-04-06 13:03

jan@stevns.net wrote:

Hvem dælen har nu stillet en Nissan i min carport ???

En Petrolium?

Mvh. Uffe Ravn