forkert årgang bil.. hvad så
Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 16-04-06 17:39

Heysan alle i bilkyndige

Selvom det her måske mest er jura ville jeg lige høre hvad i syntes man bør
gøre..

Vi tager en teoretisk bil - der købes i december 05 forhandler gør opmærksom
på at det er 06 modellen da netop dette mærke skifter modelår allerede i
oktober - der er en del tekniske (ikke synlige) forskelle på de to
modeller..

Alt er fint og godt - dog viser det sig her nogle måneder efter leverancen
at det _er_ en 05 og ikke en som lovet 06... Man kunne jo så have tjekket
stelnummeret men faktisk vidste jeg ikke at det kunne læses udaf det før
idag...

Hvad gør man så, kan jo nok ikke bede dem ombytte bilen, men hvad ville i
gøre, jeg er jo ikke ligefrem tilfreds med ikke at have fået den lovede
årgang..

Fra : Ukendt

Dato : 16-04-06 17:48

"Flemming Lynggaard" <flemmingl@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvad gør man så, kan jo nok ikke bede dem ombytte bilen, men hvad ville i
> gøre, jeg er jo ikke ligefrem tilfreds med ikke at have fået den lovede

Det er vel kun et teoretisk problem da man i praksis altid får skrevet ind i
købsaftalen hvad det egentlig er man bliver lovet af sælger....det er jo
derfor at man skriver en "kontrakt"

--
Tom

Fra : Kito

Dato : 16-04-06 18:09

> [...]
>
> Hvad gør man så, kan jo nok ikke bede dem ombytte bilen, men hvad ville i
> gøre, jeg er jo ikke ligefrem tilfreds med ikke at have fået den lovede

Når man spørger forhandleren betyder det ikke noget, da bilen er ligeså god
som en 06 model.
Problemet opstår førs når forhandleren skal købe den tilbage eller tage den
ibytte for en ny, så har det stor betydning at den er en 05 model.
Hvis du har købt en 06 model ifølge kontrakten må han give dig et afslag i
prisen.
Jeg købte en brugt bil for en del år siden hvori der på papirerne stod ABS
Jeg opdagede et par måneder senere at der ikke var ABS så den bil måtte
forhandleren tage tilbage.

vh
Poul

Fra : alexbo

Dato : 16-04-06 18:09

"Flemming Lynggaard" skrev

> Vi tager en teoretisk bil - der købes i december 05 forhandler gør
> opmærksom på at det er 06 modellen
> dog viser det sig her nogle måneder efter leverancen at det _er_ en 05 og
> ikke en som lovet 06... Hvad gør man så,

Man henvender sig til den teoretiske forhandler og fortæller at man har fået
udleveret en
forkert bil.

Der har været nogle indlæg her i NGèn om netop sådanne tilfælde, jeg ved
ikke hvordan de endte.

mvh
Alex Christensen

Fra : MK

Dato : 16-04-06 19:14

> Man henvender sig til den teoretiske forhandler og fortæller at man har
> fået udleveret en forkert bil.

En tidligere arbejdskollega har prøvet det. Han tager ud til en
Peugeot-forhandler for at købe en splinterny 405'erl. De bliver
enige om, at han skal købe en splinterny model, som forhand-
leren har stående i vinduet.

Han køber bilen og får den leveret. En dag på arbejde har han
registreringsattesten med, fordi vi skulle diskutere nogle ting.
Af den fremgik det, at 1. reg. dato ikke var enslydende med
registreringsdatoen. Altså et brugt køb - kørt 0 km.

Da kollega'en spurgte forhandleren om, hvad han ville gøre ved
det, svarede han at det ville han intet gøre ved. De var jo enige
om, at det var den sete udgave, kollegaen skulle have leveret.

Det var kollega'en ikke tilfreds med, idet modellen manglede ABS,
hvilket kataloget ellers nævnte var inklusiv. Forhandleren var
ligeglad, idet han henholdt sig til ovenstående - han mistede iøv-
rigt senere Peugeot-forhandlingen...

Fra : Møller

Dato : 16-04-06 20:29

"MK" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> wrote in message

> [...]
> Peugeot-forhandler for at købe en splinterny 405'erl. De bliver
> enige om, at han skal købe en splinterny model, som forhand-

Skal du ud og købe ny/brugt PSA, Citroen / Peugeot, kan du få oplyst
produktionsdato.
Det er bare et par klik væk:

http://www.cats-citroen.net/citroen/organumber.html

Eller man kan da bare gå ind under VIN-coder:
http://www.vehicleidentificationnumber.com/vehicle_identification_numbers_vin_overview.html

Og hvis du har indregistreringsnr:
http://www.biltorvet.dk/minbil/minbil.asp

Har du godkendelsesnr: fra registreringsattesten
http://www.daf.dk/desktopdefault.aspx?tabid=445&subtabid=444

Der er jo også den lette vej
http://www.trm.dk/sw26246.asp

Gæld i bilen:
http://www.statstidende.dk/
-> tinglysninger
-> Bilbogen - Ejerpantebreve, Pantebreve og Skadesløsbreve i køretøjer

Så kan du få mange nyttige oplysningen om bilen, så der skulle ikke
nødvendigt at købe katten i sækken.

Men i mangel af bedre, er en kontrakt da ikke at foragte.

Møller

Fra : Anders Christensen

Dato : 16-04-06 19:20

Flemming Lynggaard wrote:
> [...]
>
> Hvad gør man så, kan jo nok ikke bede dem ombytte bilen, men hvad ville i
> gøre, jeg er jo ikke ligefrem tilfreds med ikke at have fået den lovede

Henholder dig til din købsaftale af bil model 06, og forklarer
forhandleren at du har fået leveret en forkert bil og ønsker at få
rettet fejlen.
Så er det forhandlerens problem at han har leveret en forkert vare. (At
du så nok skal trække ham i retten er så dit problem, men det kan den
teoretiske retsag så afgøre)

Da han er fagmand og køberen nødvendigvis ikke er det indenfor samme fag
kan man derfor ikke forlange at kunden skal kunne kende en 05 model fra
en 06 model uden videre.
Og man forventer jo at få det man aftaler og betaler, så at du så
opdager fejlen nu fremfor senere er til forhandlerens fordel da
værditabet på den "gamle bil" dermed må være mindre.

Da det kun er et hypotetisk eksempel har jeg ikke lige taget mig sammen
til at slå tingene efter i retspraksis eller
lovsamlingere/aftaleretslige lærebøger.
--
Mvh Anders Christensen

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 16-04-06 20:47

"Anders Christensen" <vladimirr@vladimirr.dk> wrote in message

> [...]
>
> Da det kun er et hypotetisk eksempel har jeg ikke lige taget mig sammen
> til at slå tingene efter i retspraksis eller lovsamlingere/aftaleretslige

ville blot ikke hænge nogen ud endnu, inden jeg hører hvad de selv har
at sige til deres forsvar når de engang åbner efter påske..

Går også udfra at FDM's juridiske ville være mig behjælpelig - er bare en
træls situation, er nemlig næsten 100% tilfreds med bilen så man gider
næsten ikke det bøvl, men konsekvensen ved ikke at gøre noget ved det
betaler jeg jo for ved et vidresalg og så godhjertet er jeg heller ikke

Mht bevisføring står der intet i købsaftalen omkring årgang, andet end
fabriksny blev ikke oplyst på skrift at det ville være en 06 blot at der
slet ikke kunne leveres andet da 05 ikke havde været produceret i et par
måneder. Så det skal nok blive morsomt desværre..

Tak for hjælpen alle..

Vh
Flemming

Fra : alexbo

Dato : 16-04-06 21:26

"Flemming Lynggaard" skrev

> ville blot ikke hænge nogen ud endnu, inden jeg hører hvad de selv har
> at sige til deres forsvar når de engang åbner efter påske..

Næh, men det betyder jo så også at svarene er lige så intetsigende som
spørgsmålet.
Jeg har nu også svært ved at se at det er at hænge nogen ud at nævne et
bilmærke, og måske en produktionsdato.
Hvis du ikke kender produktionsdatoen, ville jeg foreslå dig at finde den
inden du henvender dig til forhandleren, så har du noget konkret at holde
dig til.

Tidligere skiftede stort set alle mærker model i sommerferien, der blev
maskinerne omstillet, og så kørte man et år uden ændringer.
Sådan er det ikke mere, bilernes teknik ændres løbende hen af vejen, så der
findes næsten ikke årgangsmodeller mere.

mvh
Alex Christensen