Skal cyklister orientere sig bagud inden d~
Fra : Ukendt

Dato : 16-04-06 10:55

Ja det er spørgsmålet, man kommer kørende i sin bil stille og roligt, lidt
længere fremme holder en bil parkeret i højre side, så er spørgsmåler om det
er cyklistens pligt at dreje hovedet og orietere sig inden de kaster sig ud
på køre banen hvor vi stakkels retløse billister kommer kørende ??

En ting har man ihvertfald lært i det indre Aalborg dytter man af en cyklist
skal man være klar til fare ud af vognen og være klar til uddele lussinger
hvis ikke man vil have en bule i taget ... Nå det var lidt galle ! Men
ovenstående ??

--
Hygge

Jan
RSV Tuono ...
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=59
www.gugmc.dk
http://www.aprilia-club.dk/

Fra : Jens

Dato : 16-04-06 11:15

Janner skrev:

> [...]
> er cyklistens pligt at dreje hovedet og orietere sig inden de kaster sig ud
> på køre banen hvor vi stakkels retløse billister kommer kørende ??

Hmm jeg ved det faktisk ikke, men de går under betegnelsen bløde
trafikanter, så jeg tror at man altid skal tage hensyn i bilen. Så
det vil vel også sige at man skal være ekstra opmærksom ved
cyklister som kunne trække ud foran. Når det så er sagt, så skal
cyklister vel altid vise af inden de svinger den ene eller anden vej,
men jeg tror i sidste ende det er bilisten der har hovedansvaret.

> [...]
> skal man være klar til fare ud af vognen og være klar til uddele lussinger
> hvis ikke man vil have en bule i taget ... Nå det var lidt galle ! Men

Mjah man må slet ikke dytte af folk, med mindre det er en faretruende
situation, men når det så er sagt så tror jeg tit det går begge
veje. Dumme cyklister og dumme bilister, jeg har i hvert fald oplevet
begge dele.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 16-04-06 11:22

"Janner" <Nemlija> skrev i en meddelelse
> [...]
> sig ud på køre banen hvor vi stakkels retløse billister kommer kørende ??

Host-host, du er vist ikke uskyldigheden selv, når du spørger ;). Skifter
cyklisten vognbane, nej, der er ingen for cyklisten, han skal holde for
modkørende, fodgængere etc. Eller er cykelstien blokeret af en ulovligt
parkeret bil?, så har du fortjent bulen i taget, når du dytter ;).

Fra : Anders Houmark

Dato : 16-04-06 11:31

Janner wrote:
> [...]
> spørgsmåler om det er cyklistens pligt at dreje hovedet og orietere
> sig inden de kaster sig ud på køre banen hvor vi stakkels retløse

Det er i det hele taget en generel fejltagelse, at antage, at cyklister
overhovedet skal overholde nogle færdelsregler.. Jeg mener, det er ikke
ligefrem sådan at man skal kunne opfylde nogle krav for at få lov til at
køre cykel. Derfor er færdelsloven kun vejledende for cyklister.
Cykler har altid forkørselsretten i Danmark. Lad os tage et eksempel: kører
du en mørk aften inde i byen og kommer til et grønt lys, så må du ikke bare
tro, at det er i orden at køre ud i krydset. Du skal altid kontrollere om
der kommer en cykel som kører over for rødt (det er lige gyldigt om cyklen
har lys på eller ej, færdelsloven er som sagt kun vejledende for dem). Kører
du den mørke cyklist ned er det dig der kommer i kambolage med færdelsloven,
og det skyldes ganske simpelt det faktum, at cyklisten ikke har nogle
forudsætninger for at kende færdelsloven, og derfor ikke kan holdes
ansvarlig over for denne.

> [...]
> cyklist skal man være klar til fare ud af vognen og være klar til
> uddele lussinger hvis ikke man vil have en bule i taget ... Nå det

Sikken en opførsel du har over for cyklisterne? Jeg er i dybt chock! Inden
du dytter af en cyklist igen, synes jeg du bør tænke lidt på, at det faktisk
er deres skyld at vi har asfalterede veje at køre på! Var det ikke for alle
de skattekroner de smed i statskassen pga. cykelafgiften, så kørte vi stadig
på grusveje...

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 16-04-06 16:04

Anders Houmark submitted this idea :
> det skyldes ganske simpelt det faktum, at cyklisten ikke har nogle
> forudsætninger for at kende færdelsloven, og derfor ikke kan holdes
> ansvarlig over for denne.

Det er løgn og jeg tror godt du ved det...

Hvis cyklister ikke antages at have kendskab til loven - og derfor ikke
behøver overholde den - hvorfor kan de så få bøder for at køre over for
rødt, uden lys osv ? Og iøvrigt er uvidenhed ingen undskyldning når det
kommer til lovovertrædelser.

"Age is something that doesn't matter, unless you are a cheese."
- Luis Bunuel

Fra : Anders Houmark

Dato : 16-04-06 18:10

Henrik Stidsen wrote:
> [...]
> over for rødt, uden lys osv ? Og iøvrigt er uvidenhed ingen
> undskyldning når det kommer til lovovertrædelser.

Aahh.. og jeg som troede, at ironien skinnede så stærkt i gennem i min
besked..

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 16-04-06 19:39

Anders Houmark used his keyboard to write :
> Aahh.. og jeg som troede, at ironien skinnede så stærkt i gennem i min
> besked..

Opdagede godt du måske ikke helt mente det du skrev - da jeg havde
trykket send og læst resten af dit indlæg...

Desværre er der jo folk der ville skrive som du gjorde og mene hvert et
ord :/

"The secret of staying young is to live honestly, eat slowly, and lie
about your age." - Lucille Ball

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-04-06 19:20

Anders Houmark skriver:

> Det er i det hele taget en generel fejltagelse, at antage, at cyklister

-cut-

> de skattekroner de smed i statskassen pga. cykelafgiften, så kørte vi stadig
> på grusveje...

ROFL...

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Martin Vollert

Dato : 16-04-06 12:13

Janner skrev:
> [...]
> er cyklistens pligt at dreje hovedet og orietere sig inden de kaster sig ud
> på køre banen hvor vi stakkels retløse billister kommer kørende ??

Kigger du dig bagud inden du kører uden om en parkeret bil ??.

--
Hilsen Martin.

http://vollert.dk

Concentration and focus are very important. If your mind wanders, you will miss things.

Fra : Thomas J.

Dato : 16-04-06 12:21

Den Sun, 16 Apr 2006 11:55:00 +0200 sendte "Janner" <Nemlija> følgende
røgsignaler:

> [...]
>er cyklistens pligt at dreje hovedet og orietere sig inden de kaster sig ud
>på køre banen hvor vi stakkels retløse billister kommer kørende ??

Det er det med at kunne læse trafikken.
Kan man det, vælger man enten at blive bagved cyklisten eller at køre
udenom vedkommende med stor margin.

At det så er skide irriterende, at de ikke ser sig for, er en anden
sag, som alle vel kan blive enige om.

--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04

Fra : Martin Vollert

Dato : 16-04-06 12:15

Thomas J. skrev:
> [...]
> udenom vedkommende med stor margin.
>
> At det så er skide irriterende, at de ikke ser sig for, er en anden

Altså er det ikke forventelig at cyklen vil køre uden om den bil som
holder parkeret ??

Fra : Thomas J.

Dato : 16-04-06 12:49

Den Sun, 16 Apr 2006 13:14:45 +0200 sendte Martin Vollert <"Mit
fornavn"@ertele.dk> følgende røgsignaler:

>Altså er det ikke forventelig at cyklen vil køre uden om den bil som
>holder parkeret ??

Ikke forstået.

Hvis der ikke er plads til at overhale cyklisten med stor margin, så
bør man da netop blive bagved for at undgå at man rammer ham/hende.
Kan man læse trafikken ved man også at der netop er en stor risiko
for at cyklisten bare slår et slag ud på kørebanen.

Så jo, det er yderst forventeligt at cyklisten vil køre udenom den
parkerede bil. I hvert fald i min verden.

--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04

Fra : Martin Vollert

Dato : 16-04-06 12:51

Thomas J. skrev:
> [...]
>
> Så jo, det er yderst forventeligt at cyklisten vil køre udenom den
> parkerede bil. I hvert fald i min verden.

Lige præcis også er det vel egentligt lige meget om cyklisten
kigger sig over skulderen.

Fra : Thomas J.

Dato : 16-04-06 13:17

Den Sun, 16 Apr 2006 13:51:17 +0200 sendte Martin Vollert <"Mit
fornavn"@ertele.dk> følgende røgsignaler:

>Lige præcis også er det vel egentligt lige meget om cyklisten
>kigger sig over skulderen.

Okay, så misforstod jeg den øverste sætning.
Jeg læste den som en spørgende konstatering.
Et pausekomma mellem "Altså" og resten af sætningen, ville have gjort
spørgsmålet tydeligere for mig.

--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04

Fra : Martin Vollert

Dato : 16-04-06 13:16

Thomas J. skrev:
> [...]
> Jeg læste den som en spørgende konstatering.
> Et pausekomma mellem "Altså" og resten af sætningen, ville have gjort

Ok grammatik er måske ikke min helt stærke side , kan godt se hvad du mener.

Fra : Leonard

Dato : 16-04-06 13:38

"Janner" <Nemlija> wrote:

>Ja det er spørgsmålet, man kommer kørende i sin bil stille og roligt, lidt
>længere fremme holder en bil parkeret i højre side, så er spørgsmåler om det

ikke giver sig selv at cyklisten vil køre udenom bilen og at du som
den hårde trafikant altid skal vise mere hensyn til den bløde
trafikant ?

Det er sgu da ikke svært at regne ud, at cyklisten vil køre udenom.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Henrik G Nielsen

Dato : 16-04-06 19:44

> [...]
>
> --
> folk uden vægtafgift har sgu da ingen retigheder i traffikken.
MVH
Henrik
Xantia 1,8 I 16 V

Fra : Leonard

Dato : 16-04-06 20:37

"Henrik G Nielsen" <hlt2FJERN@huskes.dk> wrote:

> folk uden vægtafgift har sgu da ingen retigheder i traffikken.

Jo, jo, vi har endda helt specielle rettigheder fx ved standsning og
parkering

- nåeh, det cyklisterne du mente

--
Leonard