Man skal da ikke holde tilbage for fodgæng~
Fra : Per O.

Dato : 16-04-06 00:09

Jeg oplevede en lidt morsom ting i dag. I nærheden af hvor vi bor er der et
fodgængerfelt, og da vi kommer frem til dette felt, kommer der fire biler
hen mod feltet med god fart. Den ofrreste er så tæt på, at vi lige lader ham
køre forbi, men så er der også fem billængder til næste bil. Vi træder ud,
og kvindemennesket i sin Toyota avensis bremser kraftigt ned ig begynder at
ryste på hovedet af os. Jeg peger på ned på de tydelige hvide striber, og
går videre. Til min store overraskelse ruller den forholdsvis nydelige dame
vinduet ned og råber efter os: I MÅ IKKE GÅ OVER FODGÆNGERFELTET NÅR DER
KOMMER BILER!!! Den lader vi lige stå et øjeblik!
Jeg nøjedes med at råbe tilbage at det ville være en fremragende idé lige at
køre hjem og tjekke teoribogen en gang til!

Dette er endnu en understregning af at de danske bilister generelt hører til
de mest fladpandede i europa! Der er mange som kan køre bil, men en hel del
af dem undlader behændigt at gøre det, og så en hel flok andre som tror
færdselsloven er vejledende. Sådan noget som at flette to vejbaner sammen
får det værste op i folk. I Kolding hvor jeg kommer daglig, er der to
vejbane flere kilometer ind mod Kolding by, men til sidst bliver det så til
en vejbane. Hvis man drister sig til at køre ned langs rækken i det tomme
venstrespor, så skal man partout lukkes ude, når man vil ind i rækken igen
nede hvor der flettes ind. Der er ikke tale om at man spærrer for nogen,
men blot at man kører op på siden af en udvalgt bil, og så regner emd at
bilisten bag denne vil lade en komme ind, da man nu er den forreste vogn, og
at han m/k følgelig skal give plads, men nææ nej ... det har dog ikke givet
biler endnu (jeg kører nemlig ind i rækken alligevel) men det viser da bare
at der er mange danskere som helt har glemt hvad der står i deres
teoribøger.
Hvis der blev indført tvungen teoriprøve hvert 5 år ville der godt nok blive
lidt stille på vejene, for der ville godt nok være mange som ikke vil få
pappet igen efter sådan en tur.

Per O.
www.billedsnedkeren.dk

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 16-04-06 00:42

Per O. skrev:

> Til min store
> overraskelse ruller den forholdsvis nydelige dame vinduet ned og
> råber efter os: I MÅ IKKE GÅ OVER FODGÆNGERFELTET NÅR DER KOMMER
> BILER!!!

LOL

Der er ikke mange der er klar over forholdet - heller ikke fodgængere.

Husker da jeg lige var flyttet til Århus og formastede mig til at gå over en
fodgængerovergang - første bilist rakte tunge af mig!
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Finn Guldmann

Dato : 16-04-06 12:27

Hans Paulin (6310) skrev:
> [...]
> Husker da jeg lige var flyttet til Århus og formastede mig til at gå over en
> fodgængerovergang - første bilist rakte tunge af mig!

Nu har lovgiverne også været rigtig "lidt mindre smart" på netop det
område. Og IMO ændret lidt for mange gange på hvornår en fodgænger skal
holdes tilbage for og hvornår ikke.

Ikke sådan at forstå at det ville ændre noget i den beskrevne situation.

Men det at der ændres frem og tilbage på tingene gør folk
usikre/uvidende om hvad der egentlig gælder. Og så indfører de deres
egne regler.

Og den slags regler er jo altid til ens egen fordel. :-/

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 16-04-06 14:27

Finn Guldmann skrev:

> Nu har lovgiverne også været rigtig "lidt mindre smart" på netop det
> område. Og IMO ændret lidt for mange gange på hvornår en fodgænger
> skal holdes tilbage for og hvornår ikke.

Nå, jeg var ikke klar over at man lavede reglerne om "ind i mellem".

> Men det at der ændres frem og tilbage på tingene gør folk
> usikre/uvidende om hvad der egentlig gælder. Og så indfører de deres
> egne regler.

Tjow.

Som sagerne står nu holder jeg attid tilbage for fumlegæ...øhe, fodgængerne
bare de ser ud til at ville krydse et fodgængerfelt.

Ligeledes kaster jeg mig med dødsforagt ud i trafikken når jeg selv skal
over vejen (igen i et fodgængerfelt) med håb om at bilisterne standser.

> Og den slags regler er jo altid til ens egen fordel. :-/

Ikke i min situation - jeg har ikke noget ud af at stoppe op for evt.
vej-krydsere (bortset fra at jeg kan beholde pappet)

PS: er der noget der hedder "påkørsels-ret?

PPS: "En fodgænger er en bilist hvis vogn står på værksted"
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Finn Guldmann

Dato : 16-04-06 19:36

Hans Paulin (6310) skrev:
> Nå, jeg var ikke klar over at man lavede reglerne om "ind i mellem".

Hvoraf kommer ellers forskellen mellem "et halv skridt ude i feltet" og
"kan se ud som om de vil benytte feltet"?

> [...]
> Ligeledes kaster jeg mig med dødsforagt ud i trafikken når jeg selv skal
> over vejen (igen i et fodgængerfelt) med håb om at bilisterne standser.

Ligefrem kaster mig ud gør jeg nu ikke. Men jeg holder mig til at jeg er
der hvor man som bilist skal stoppe for en fodgænger udfra det jeg lærte
for mange år siden, (det ½ skridt) så skal de s*u stoppe.

> Ikke i min situation - jeg har ikke noget ud af at stoppe op for evt.
> vej-krydsere (bortset fra at jeg kan beholde pappet)

Så var det måske en af dine bekendte der stod for råberiet i 1. indlæg?

> PS: er der noget der hedder "påkørsels-ret?

Ikke svjv. End ikke for tog.

> PPS: "En fodgænger er en bilist hvis vogn står på værksted"

Eller: "En bilist er en fodgænger der er gået forkert"

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 16-04-06 22:04

Finn Guldmann skrev:

> Hvoraf kommer ellers forskellen mellem "et halv skridt ude i feltet"
> og "kan se ud som om de vil benytte feltet"?

Kender desværre ikke nogen af begreberne - tog mit første kørekort for en 35
år siden - og det sidste for en 25 år siden

Og nej - jeg har ikke fulgt op på teoriundervisningen siden da (ja, jeg er
en potentiel fare i trafikken! )

> Så var det måske en af dine bekendte der stod for råberiet i 1.
> indlæg?

Desværre nej
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Møller

Dato : 16-04-06 13:23

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> wrote in message

> [...]
en
> fodgængerovergang - første bilist rakte tunge af mig!

Det vil alle da gøre, når de ser dig

Møller

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 16-04-06 14:30

Møller skrev:

> "Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> wrote in message

> Det vil alle da gøre, når de ser dig

Dét ka du selv være!

Ikke disse personlige angreb - dét ved du godt!
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Møller

Dato : 16-04-06 15:31

> Dét ka du selv være!
>
> Ikke disse personlige angreb - dét ved du godt!

På grund af vor dronnings føs'dag i dag skal jeg nok holde inde.

Men du kan da gi' en kop kaffe hvis jeg kommer forbi.
Så kan du få historien om hvordan Nybølbanen opstod, og blev "stjålet" af
Meder og Sjøholm

Møller

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 16-04-06 16:22

Møller skrev:

> På grund af vor dronnings føs'dag i dag skal jeg nok holde inde.

Så pyt da!

> Men du kan da gi' en kop kaffe hvis jeg kommer forbi.

Be my guest!

Dog skal du nok ha fat i min hustru da jeg ikke er på stoffer (hun er heller
ikke, men hun ved hvor i fryseren kaffen er gemt )

> Så kan du få historien om hvordan Nybølbanen opstod, og blev
> "stjålet" af Meder og Sjøholm

Hvis du kan nøjes med dén!

Ellers vil jeg gerne slippe med en advarsel!

Det' gas (ikke noget personligt angreb! ) - du ka' ta' det!
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 17-04-06 14:43

On 16-04-2006 01:41 Hans Paulin (6310) wrote:
> Husker da jeg lige var flyttet til Århus og formastede mig til at gå over en
> fodgængerovergang - første bilist rakte tunge af mig!

Man skal bare vente til der kommer en skolevogn; dem er der heldigvis
mange af i Århus, så det tager aldrig så lang tid at krydse vejen

Mikkel

--
"At first just a rustle of canvas
And the gentlest breath on my face

http://www.mzh.dk

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 17-04-06 16:21

Mikkel Z. Herold skrev:

> Man skal bare vente til der kommer en skolevogn; dem er der heldigvis
> mange af i Århus, så det tager aldrig så lang tid at krydse vejen

Nå, okay - så blev jeg så klog!
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 16-04-06 00:52

"Per O." <digital@NEJTAKosterbo-net.dk> skrev Til min store overraskelse
> [...]
at
> køre hjem og tjekke teoribogen en gang til!

Har ikke rodet efter ordlyden, men det er overvejende sandsynligt at hun
havde ret.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 16-04-06 02:50

> Har ikke rodet efter ordlyden, men det er overvejende sandsynligt at hun
> havde ret.
> --
Måske du skulle rode alligevel? :(.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 16-04-06 10:04

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev
> Måske du skulle rode alligevel? :(.

Det har Alexbo gjort nedenfor 09:56.

Jeg tør nu gentage at kvinden meget vel kan have haft ret.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Martin Vollert

Dato : 16-04-06 10:27

Preben Riis Sørensen skrev:
> "Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev

> Det har Alexbo gjort nedenfor 09:56.
>
> Jeg tør nu gentage at kvinden meget vel kan have haft ret.

Nej for de gik over i et fodgængerfelt, Stk. 4 som Alexbo henviser til
gælder nå du skal krydse vejen hvor der ikke er et fodgængerfelt.

--
Hilsen Martin.

http://vollert.dk

Concentration and focus are very important. If your mind wanders, you will miss things.

Fra : alexbo

Dato : 16-04-06 10:52

"Martin Vollert" skrev

> Nej for de gik over i et fodgængerfelt, Stk. 4 som Alexbo henviser til
> gælder nå du skal krydse vejen hvor der ikke er et fodgængerfelt.

Næh, den gælder ved enhver passage af kørebanen.

Hvis den kun gjaldt udenfor forgængerfelt, havde den lydt anderledes.
F.eks
Stk. 4. Gående, der udenfor fodgængerfelt, vil passere kørebane eller
cykelsti~
Jeg har indsat færdselsregler for gående nederst

mvh
Alex Christensen

Færdselsregler for gående

§ 10. Gående skal benytte fortov, gangsti eller rabat, dog ikke midterrabat.
Cykelsti eller kørebane må kun benyttes, såfremt der ikke findes fortov,
gangsti eller egnet rabat.

Stk. 2. Gående, som benytter kørebanen, skal gå yderst i venstre side i
færdselsretningen eller, hvis vedkommende trækker cykel eller knallert,
yderst i højre side. Den gående kan dog gå i den modsatte side, hvis den
pågældende ellers ville blive udsat for fare, eller hvis særlige
omstændigheder tilsiger det.

Stk. 3. På fortov, gangsti, cykelsti eller rabat må gående ikke trække cykel
eller knallert eller medføre omfangsrige genstande, såfremt dette vil være
til væsentlig ulempe for andre gående. Gående, som benytter cykelsti, må
ikke være til ulempe for kørende på cykelstien.

Stk. 4. Gående, der vil passere kørebane eller cykelsti, skal, når kørebanen
eller cykelstien betrædes, udvise den forsigtighed, der er nødvendig under
hensyn til afstanden til og hastigheden af kørende, der nærmer sig stedet.
Passagen skal ske uden unødigt ophold.

Stk. 5. Ved passage over kørebane eller cykelsti skal fodgængerfelt
benyttes, såfremt et sådant findes i nærheden. Findes fodgængerbro
eller -tunnel i nærheden, skal broen eller tunnelen om muligt benyttes.

Stk. 6. I andre tilfælde end nævnt i stk. 5 skal passagen ske lige over
kørebane eller cykelsti og fortrinsvis i tilslutning til vejkryds.

Stk. 7. På steder, hvor færdslen reguleres af politi eller ved signalanlæg,
må kørebane og cykelsti kun betrædes, når signal, der gælder for den gående,
viser grønt lys, eller når det ved politiets tegngivning tilkendegives, at
færdslen er fri i den gåendes færdselsretning.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 16-04-06 11:42

> Stk. 5. Ved passage over kørebane eller cykelsti skal fodgængerfelt
> benyttes, såfremt et sådant findes i nærheden. Findes fodgængerbro
> eller -tunnel i nærheden, skal broen eller tunnelen om muligt benyttes.

I praksis dumper du med et BRAG til køreprøven, når du ikke holder for en
fodgænger som bare kan tænkes at træde ud i et fodgængerfelt. Stk. 4 er en
gummi-§ som kan bøjes efter hvis hoved du tænker med. " Hensyntagen" til
hvem?, 1,3 el. 5 bil ;).

Fra : alexbo

Dato : 16-04-06 11:57

"Jørgen M. Rasmussen" skrev

> I praksis dumper du med et BRAG til køreprøven,

Er det værre at dumpe med et BRAG, end bare at dumpe?

Færdselsloven er fyldt med gummiparagraffer og med god grund, at vise hensyn
er et gennemgående tema, det er jo umuligt at anvise nøjagtigt på meter,
sekunder eller anden præcis måde hvordan man skal færdes.

En "fodgængersituation" kan nemt opfattes forskelligt fra hver sin side,
bilisten ser en nærmest bevidstløs fumlegænger der vader ud på vejen lige
foran bilen,
fodgængeren ser en hensynsløs fartgal bilist der ikke vil stoppe for noget
som helst.

Kørende skal holde tilbage for fodgængere der er i eller på vej ud i feltet,
men det gør ikke et fodgængerfelt til et fortov hvor man bare kan vade rundt
efter forgodtbefindende.

mvh
Alex Christensen

Fra : Martin Vollert

Dato : 16-04-06 11:52

alexbo skrev:
> [...]
> men det gør ikke et fodgængerfelt til et fortov hvor man bare kan vade rundt

Du er helt galt på den desværre, lær nu først at kigge de rigtige stede
i loven inden du fare ud med usandheder.

Fra : alexbo

Dato : 16-04-06 12:23

"Martin Vollert" skrev

> Du er helt galt på den desværre, lær nu først at kigge de rigtige stede i
> loven inden du fare ud med usandheder.

Hvilke steder i loven vil du foreslå?
Jeg valgte færdselsloven.

§ 27
Stk. 7. Kørende, som nærmer sig et fodgængerfelt, der ikke er reguleret,
skal afpasse hastigheden således, at der ikke opstår fare eller ulempe for
gående, som befinder sig i feltet eller er på vej ud i dette. Den kørende
skal om nødvendigt standse for at lade de gående passere.

mvh
Alex Christensen

Fra : Martin Vollert

Dato : 16-04-06 12:17

alexbo skrev:
> [...]
> gående, som befinder sig i feltet eller er på vej ud i dette. Den kørende
> skal om nødvendigt standse for at lade de gående passere.

Nåå har du lige pludselig opdaget den ??.

Fra : alexbo

Dato : 16-04-06 12:34

"Martin Vollert" skrev

> Nåå har du lige pludselig opdaget den ??.

Næh det var det jeg citerede i mit tidligere indlæg, og hvor du forslog jeg
skulle se det rigtige sted.
Du glemte en henvisning til det "rigtige" sted

mvh
Alex Christensen

Fra : Martin Vollert

Dato : 16-04-06 12:39

alexbo skrev:
> "Martin Vollert" skrev

> Næh det var det jeg citerede i mit tidligere indlæg, og hvor du forslog jeg
> skulle se det rigtige sted.
> Du glemte en henvisning til det "rigtige" sted

Nåå det var fordi du selv havde ændret i det sidste af teksten, men
uanset hvad så skal du holde tilbage ved et fodgængerfelt, om du kan
lige det eller ej hvis du rammer en i et sådant felt er det en ny
køreprøve, du skal afpasse farten i din bil hvis du kan se at der står
en og skal over er det gamle fru Jensen med rollatoren som bruger 5min
på at kommer over så er det bare ærgelig.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 16-04-06 14:27

"Martin Vollert" <"Mit fornavn"@ertele.dk> skrev
>... men
> uanset hvad så skal du holde tilbage ved et fodgængerfelt, om du kan
> lige det eller ej

Men det fjerner ikke den forpligtelse fodgængerne har til at udvise
forsigtighed. Stk 4 og 5 skal faktisk læses som et stykke.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Martin Vollert

Dato : 16-04-06 14:21

Preben Riis Sørensen skrev:
> "Martin Vollert" <"Mit fornavn"@ertele.dk> skrev

> Men det fjerner ikke den forpligtelse fodgængerne har til at udvise
> forsigtighed. Stk 4 og 5 skal faktisk læses som et stykke.

Hvis du rammer en fodgænger i et fodgængerfelt hvem får så skylden ?
det gør ham som ikke overholdte § 27 Stk. 6. så er det ret ligegyldigt
hvad der står i § 10 Stk. dit eller dat.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 16-04-06 22:59

"Martin Vollert" <"Mit fornavn"@ertele.dk> skrev

> Hvis du rammer en fodgænger i et fodgængerfelt hvem får så skylden ?
> det gør ham som ikke overholdte § 27 Stk. 6.

Der er endnu ikke indført påkørselsret, så ja.
Du skal få lov til at beholde dine uforbeholdne meninger, det smerter ikke
den der har ret.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Martin Vollert

Dato : 16-04-06 23:37

Preben Riis Sørensen skrev:
> "Martin Vollert" <"Mit fornavn"@ertele.dk> skrev

> Der er endnu ikke indført påkørselsret, så ja.
> Du skal få lov til at beholde dine uforbeholdne meninger, det smerter ikke
> den der har ret.

LOL hvor latterlig, er det ikke bare meget lettere at lade være med at
deltage i en debat når man nu har så svært ved at klare at man tager
fejl som dig og Axel.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-04-06 00:40

"Martin Vollert" <"Mit fornavn"@ertele.dk> skrev> LOL hvor latterlig, er det
ikke bare meget lettere at lade være med at
> deltage i en debat

Jo med dig.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Martin Vollert

Dato : 17-04-06 11:22

Preben Riis Sørensen skrev:
> "Martin Vollert" <"Mit fornavn"@ertele.dk> skrev> LOL hvor latterlig, er det
> ikke bare meget lettere at lade være med at

> Jo med dig.

Tudefjæs ta en kiks.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-04-06 12:12

"Martin Vollert" <"Mit fornavn"@ertele.dk> skrev >
> Tudefjæs ta en kiks.

Hvis du tror du har bragt mig i affekt, så har du for høje tanker om dig
selv.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Martin Vollert

Dato : 17-04-06 12:16

Preben Riis Sørensen skrev:
> "Martin Vollert" <"Mit fornavn"@ertele.dk> skrev >

> Hvis du tror du har bragt mig i affekt, så har du for høje tanker om dig
> selv.

Men du følte det alligevel nødvendig at svare. ja ja så da. Men læs nu
lige din teoribog inden du brager ind i folk i et fodgængerfelt og giver
dem skylden ik.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-04-06 20:03

"Martin Vollert" <"Mit fornavn"@ertele.dk> skrev
> Men du følte det alligevel nødvendig at svare. ja ja så da.

Det gør jeg så igen.

>Men læs nu
> lige din teoribog inden du brager ind i folk i et fodgængerfelt og giver
> dem skylden ik.

Hvilket viser 1. At du ikke har hverken fattet eller læst det jeg og andre
har skrevet 2. At du af samme grund er rent tidsspilde.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Martin Vollert

Dato : 17-04-06 21:29

Preben Riis Sørensen skrev:

> Hvilket viser 1. At du ikke har hverken fattet eller læst det jeg og andre
> har skrevet 2. At du af samme grund er rent tidsspilde.

Skrev du ikke selv, at kvinden i bilen havde ret i at man ikke måtte gå
over et fodgængerfelt når der kom biler ??.
Det er vist mig der har spildt min tid når du stadig ikke fatter at det
skal bilerne altså SKAL holde tilbage.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-04-06 23:46

> [...]
> over et fodgængerfelt når der kom biler ??.
> Det er vist mig der har spildt min tid når du stadig ikke fatter at det

Det skal de da, men ikke for en fodgænger der har uvdist korrekt
agtpågivenhed og undlader at joske over.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Martin Vollert

Dato : 17-04-06 23:58

Preben Riis Sørensen skrev:
> "Martin Vollert" <"Mit fornavn"@ertele.dk> skrev>

> Det skal de da, men ikke for en fodgænger der har uvdist korrekt
> agtpågivenhed og undlader at joske over.

Hvaad ?? hvordan kan en fodgænger udvise korrekt agtpågivenhed og
undlade at sjoske over ?? den fatter jeg simpelthen ik i denne sammenhæng.
Men hvis du mener at bilisten kan forudse at fodgængeren ikke vil gå
over fodgængerfeltet og derfor ikke nedsætter sin fart, ja så har du jo
ret men hvad hvis fodgængeren skifter mening ?.
Alt det der med hvis og hvis det dur ikke, i en retsal når man først har
ramt en person, bare spørg div. lastbils chauffører som har mindste
deres kørekort fordi de ikke så en cyklist da de svingede til højre.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 18-04-06 00:23

"Martin Vollert" <"Mit fornavn"@ertele.dk> skrev>
> Hvaad ?? hvordan kan en fodgænger udvise korrekt agtpågivenhed og
> undlade at sjoske over ?? den fatter jeg simpelthen ik i denne sammenhæng.

Det er der du har et problem Han skal 'finde et passende hul i
strømmen'.

> Men hvis du mener at bilisten kan forudse at fodgængeren ikke vil gå
> over fodgængerfeltet og derfor ikke nedsætter sin fart, ja så har du jo
> ret men hvad hvis fodgængeren skifter mening ?.

Bilistens ansvar ligger i at nedsætte farten og 'indtage
redskabsbestillingen'.

> Alt det der med hvis og hvis det dur ikke, i en retsal når man først har
> ramt en person, bare spørg div. lastbils chauffører som har mindste
> deres kørekort fordi de ikke så en cyklist da de svingede til højre.

Der har du så et problem mere : Det har jeg aldrig benægtet.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Martin Vollert

Dato : 18-04-06 00:23

Preben Riis Sørensen skrev:
> "Martin Vollert" <"Mit fornavn"@ertele.dk> skrev>

> Det er der du har et problem Han skal 'finde et passende hul i
> strømmen'.

Helt uenig, hvis en bilist kan se at der står en og skal over
forgængerovergangen skal han stoppe op og lade vedkommende gå over.

> Bilistens ansvar ligger i at nedsætte farten og 'indtage
> redskabsbestillingen'

Det hele hviler på billisten han er den hårde trafikant og får dermed
skylden uanset.

> Der har du så et problem mere : Det har jeg aldrig benægtet.

Nej det skriver jeg bestemt heller ikke du har, men jeg giver et
eksempel på hvad der sker hvis du rammer en blød trafikant uanset om du
har set vedkommen eller ej.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 18-04-06 12:07

Preben Riis Sørensen skrev:
> Det er der du har et problem Han skal 'finde et passende hul i
> strømmen'.

Helt forkert. "Strømmen" skal lave et passende hul til ham når han kommer.

I fodgængerfeltet har fodgængeren førsteret. Så enkelt er det.

Fidusen med fodgængerfelter er at samle denne førsteret på udvalgte
steder, så bilisterne ikke skal køre og overveje om hver eneste
fodgænger kunne finde på at krydse vejen hvor som helst.

> Bilistens ansvar ligger i at nedsætte farten og 'indtage
> redskabsbestillingen'.

Og stoppe op hvis fodgængerenviser tegn på at ville krydse vejen i
fodgængerfeltet.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Martin Vollert

Dato : 19-04-06 23:18

Finn Guldmann skrev:

> [...]
> steder, så bilisterne ikke skal køre og overveje om hver eneste
> fodgænger kunne finde på at krydse vejen hvor som helst.

Drop det de tager ikke mod fornuft.

> Og stoppe op hvis fodgængerenviser tegn på at ville krydse vejen i
> fodgængerfeltet.

Se mit svar ovenfor.

Fra : alexbo

Dato : 17-04-06 12:03

"Martin Vollert" skrev

> Tudefjæs ta en kiks.

Sådan et udtryk er vel ganske repræsentativt for niveauet i dine indlæg,
du kan ikke forvente at blive taget alvorligt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Martin Vollert

Dato : 17-04-06 12:13

alexbo skrev:
> "Martin Vollert" skrev

> Sådan et udtryk er vel ganske repræsentativt for niveauet i dine indlæg,
> du kan ikke forvente at blive taget alvorligt.

Nææ det kan du sgu heller ik forvente at du bliver taget, før du lære
færdselsloven og ikke bare kaster med tilfældige § for at spille klog.

Fra : JS

Dato : 17-04-06 09:01

Preben Riis Sørensen wrote:
> "Martin Vollert" <"Mit fornavn"@ertele.dk> skrev
>
> Men det fjerner ikke den forpligtelse fodgængerne har til at udvise
> forsigtighed. Stk 4 og 5 skal faktisk læses som et stykke.

Per O. stoppede op ved feltet og lod den første bil passere hvorefter jan
gik ud. Derfor har han udvist forsigtighed og givet den næste bil
tilstrækkelig tid til at bremse.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 17-04-06 10:42

JS skrev:

> Per O. stoppede op ved feltet og lod den første bil passere hvorefter
> jan gik ud.

Hvordan komme jan nu ind i billedet - jeg troede han var ved at skifte
skifte skiver på sin Yoda!?
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : JS

Dato : 17-04-06 11:07

Hans Paulin (6310) wrote:

> Hvordan komme jan nu ind i billedet - jeg troede han var ved at skifte
> skifte skiver på sin Yoda!?

Han - Jan
Fumlefingre...

Fra : Armand

Dato : 16-04-06 12:44

alexbo skrev:
> [...]
> gående, som befinder sig i feltet eller er på vej ud i dette. Den kørende
> skal om nødvendigt standse for at lade de gående passere.

Og det er under væsentligt ansvar at man gør dét: En i
bekendtskabskredsen skulle til fornyet køreprøve fordi hun kørte en mørk
cyklist ned da cyklisten pludselig kørte på tværs af vejen v.h.a.
cykelstien

--
Armand.

Fra : alexbo

Dato : 16-04-06 12:54

"Armand" skrev

> Og det er under væsentligt ansvar at man gør dét: En i bekendtskabskredsen
> skulle til fornyet køreprøve fordi hun kørte en mørk cyklist ned da
> cyklisten pludselig kørte på tværs af vejen v.h.a. cykelstien

Jeg formoder det sidste er en skrivefejl, at det var fodgængerfeltet
cyklisten brugte.
Der er ingen tvivl om at det er en skærpende omstændighed at køre nogen ned
i et fodgængerfelt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Armand

Dato : 16-04-06 13:32

alexbo skrev:
> "Armand" skrev

> Jeg formoder det sidste er en skrivefejl, at det var fodgængerfeltet
> cyklisten brugte.

Nix!
Tilsyneladende (for den mørke cyklist dukkede op fra ingenting) cyklede
cyklisten på fortovet og brugte som naturlig følge deraf også
fodgængerfeltet da vejen skulle krydses!
Jeg ved ikke om handlingen skyldtes at cyklisten har tænkt at det er
mindre kriminelt at cykle på fortovet, hvor trafikken ikke afkræves brug
af lys, end at cykle på vejen uden lys :-/

> Der er ingen tvivl om at det er en skærpende omstændighed at køre nogen ned
> i et fodgængerfelt.

Jup!
Selv i ovennævnte!

--
Armand.

Fra : alexbo

Dato : 16-04-06 13:42

"Armand" skrev

> Nix!
> Tilsyneladende (for den mørke cyklist dukkede op fra ingenting) cyklede
> cyklisten på fortovet og brugte som naturlig følge deraf også
> fodgængerfeltet da vejen skulle krydses!

Jeg tror jeg er blevet offer for diverse påskefrokoster, incl. min egen,
jeg fatter simpelthen ikke hvad folk skriver.

mvh
Alex Christensen

Fra : Armand

Dato : 16-04-06 22:13

alexbo skrev:
> "Armand" skrev

> Jeg tror jeg er blevet offer for diverse påskefrokoster, incl. min egen,
> jeg fatter simpelthen ikke hvad folk skriver.

Heller ikke ovennævnte??

--
Armand.

Fra : alexbo

Dato : 16-04-06 23:24

"Armand" skrev

> Heller ikke ovennævnte??

Nej.
Jeg læser det første afsnit som "cyklisten kører på tværs af vejen ved hjælp
af cykelstien",
og regner med at det var en skrivefejl, at du mener fodgængerfeltet,
eftersom hele tråden handler om fodgængerfelt, og det passede bedre ind i
sammenhængen, end at han korrekt skulle have benyttet en cykelsti.

Derfor skriver jeg at jeg regner med du mener fodgængerfelt,
det svarer du nix til, og skriver derefter at han brugte fortovet og som en
naturlig følge også fodgængerfeltet.
Det kan jeg ikke få til at hænge sammen.
Det kan selvfølgelig være at dit nix betyder ja, men for mig betyder det
nej.

mvh
Alex Christensen

Fra : Armand

Dato : 17-04-06 00:33

alexbo skrev:
> [...]

> eftersom hele tråden handler om fodgængerfelt, og det passede bedre ind i
> sammenhængen, end at han korrekt skulle have benyttet en cykelsti.

Det er MIG der tåger hér
Der hører ingen cykelsti til i debatten :-|

--
Armand.

Fra : alexbo

Dato : 17-04-06 08:01

"Armand" skrev

> Der hører ingen cykelsti til i debatten :-|

Så er jeg mere rolig, der er rigelig forvirring i forvejen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Møller

Dato : 16-04-06 13:31

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

> [...]
feltet,
> men det gør ikke et fodgængerfelt til et fortov hvor man bare kan vade

Hej tror du ikke der er en del af de øvrige skribenter, der kunne have lidt,
måske, ud af at tage en tur gennem denne:
http://www.trafiktesten.dk/testintro.asp

Her er der, hvis der ikke er ændret på siden, flere eksempler der bøjer det
i neon at du har ret

Møller

Fra : alexbo

Dato : 16-04-06 13:55

"Møller" skrev

> Her er der, hvis der ikke er ændret på siden, flere eksempler der bøjer
> det
> i neon at du har ret

Det er jeg da glad for at høre, desværre koster det jo penge, så jeg har
ikke prøvet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 17-04-06 10:05

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse news:44422317$0$67258

> Kørende skal holde tilbage for fodgængere der er i eller på vej ud i
> feltet, men det gør ikke et fodgængerfelt til et fortov hvor man bare kan
> vade rundt efter forgodtbefindende.

Det er det i realiteten, og i andre lande end DK., bliver det også
respekteret :(.

Fra : Martin Vollert

Dato : 16-04-06 11:44

alexbo skrev:
> [...]
> cykelsti~
> Jeg har indsat færdselsregler for gående nederst

Jamen du kigger jo også det forkerte sted.

Kapitel 4.

*Færdselsregler for kørende.*

Vigepligt m. v.

*§ 27.*

/Stk. 6./ Ved fodgængerfelt på steder, hvor færdslen reguleres af politi
eller ved signalanlæg, skal den kørende, selv om han i øvrigt ifølge
signalet eller politiets tegngivning kan passere fodgængerfeltet, holde
tilbage for gående, som befinder sig i feltet på vej over kørebanen. Er
et sådant fodgængerfelt beliggende ved vejkryds, skal den kørende, som
efter svingning i krydset skal passere feltet, køre med passende lav
hastighed og om nødvendigt standse for at lade de gående passere, som
befinder sig i fodgængerfeltet eller er på vej ud i dette.

Så håber jeg det skulle være på plads, utrolig som man skal dokumentere
alt, fordi nogle skal være på tværs af alt normal lærdom og fornuft.

Fra : alexbo

Dato : 16-04-06 12:28

"Martin Vollert" skrev

> Jamen du kigger jo også det forkerte sted.

> *Færdselsregler for kørende.*

Mener du fodgængere ikke skal bruge færdselslovens §ér for gående, men dem
for
kørende?

mvh
Alex Christensen

Fra : Martin Vollert

Dato : 16-04-06 12:22

alexbo skrev:
> "Martin Vollert" skrev

> Mener du fodgængere ikke skal bruge færdselslovens §ér for gående, men dem
> for
> kørende?

'Hold daaa kæft mand du fatter bare ikke nå det er tid til at hold hva ?

Fra : alexbo

Dato : 16-04-06 12:47

"Martin Vollert" skrev>

'Hold daaa kæft mand du fatter bare ikke nå det er tid til at hold hva ?

Nej ikke altid,
selv om jeg godt ved at det kan være umuligt at trænge igennem, kan jeg ikke
altid lade være med at forsøge.

Jeg skriver et indlæg om regler for gående, du kommer med §ér for kørende,
og puster dig oven i købet op som klogeåge.
Jeg burde have valgt at overse indlægget.

mvh
Alex Christensen

Fra : Martin Vollert

Dato : 16-04-06 12:48

alexbo skrev:

> Jeg skriver et indlæg om regler for gående, du kommer med §ér for kørende,
> og puster dig oven i købet op som klogeåge.
> Jeg burde have valgt at overse indlægget.

Hvorfor skiver du et indlæg med nogle regeler som ikke har noget med
spørgsmålet at gøre ?

Fra : Martin Vollert

Dato : 16-04-06 13:14

alexbo skrev:
> og puster dig oven i købet op som klogeåge.

Også puster jeg mig forreste kun op som klogeåge når jeg ved jeg har ret.
I dit indlæg kl 9:56 bruger du FS §10 Stk. 4. som argument, og det er
ikke den rigtige § du kigger i, men alligevel holder du på din ret.
Sjovt nok kan du da også først henvise til § 27 kl 12:56 i et indlæg til
Jørgen M. ca 10 minutter efter jeg har gjort dig opmærksom på den i et
andet indlæg, men der vælger du at svare med et ligegyldigt spørgsmål
for at "rede" din røv i stedet for at forholde dig til spørgsmålet, skal
man holde tilbage for fodgænger i et fodgængerfelt ?, men det har du jo
så lært nu, om du vil indrømme det eller ej.

Fra : Armand

Dato : 16-04-06 12:47

alexbo skrev:
> "Martin Vollert" skrev

> Mener du fodgængere ikke skal bruge færdselslovens §ér for gående, men dem
> for
> kørende?

Egentlig ja. Derved at der er omvendt bevisførelse overfor blødere
trafikanter - d.v.s. at bilisten i en uheldssituation skal plædere for
at han/hun ikke havde en chance for at undgå påkørsel og det er svært
jvf. "paragrafferne for kørende" :-|

--
Armand.

Fra : alexbo

Dato : 16-04-06 13:25

"Armand" skrev

> Egentlig ja.

Så må jeg nok melde pas, min forudsætning for at deltage i debatten er at
færdselsreglerne gælder for de katagorier de er tiltænkt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Armand

Dato : 16-04-06 13:39

alexbo skrev:
> "Armand" skrev

> Så må jeg nok melde pas, min forudsætning for at deltage i debatten er at
> færdselsreglerne gælder for de katagorier de er tiltænkt.

Melde pas?
I debatten eller trafikken??
Fakta er at det er svært at tale sig ud af ansvar for påkørsel af en
blød trafikant uanset hvor i trafikbilledet at uheldet er sket, så dét
bør du lige tygge på før du bevæger dig ud i trafikken igen :-|

--
Armand.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 16-04-06 14:31

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev
> Fakta er at det er svært at tale sig ud af ansvar for påkørsel af en
> blød trafikant uanset hvor i trafikbilledet at uheldet er sket, så dét
> bør du lige tygge på før du bevæger dig ud i trafikken igen :-|

Og hvis det er to hårde trafikanter, er der to der får svært ved at slippe
for ansvar, det sker kun i sjældne tilfælde.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Martin Vollert

Dato : 16-04-06 02:41

Preben Riis Sørensen skrev:
> [...]
> ruller den forholdsvis nydelige dame

> at

> Har ikke rodet efter ordlyden, men det er overvejende sandsynligt at hun

Nu kan ikke lige læse om du er sarkastisk eller om du mener det seriøst,
men bare der står en og ser ud som om har/hun skal over forgængerfeltet
skal du holde tilbage, ellers ville de jo ikke tjene meget formål alligevel.

Fra : Klaus G.

Dato : 16-04-06 06:05

> [...]
> men bare der står en og ser ud som om har/hun skal over forgængerfeltet
> skal du holde tilbage, ellers ville de jo ikke tjene meget formål

HVIS personen vel og mærke står i samme side som man selv køre i, står
personen i modsatte side af vejen, så skal man først stoppe når personen er
trådt ud i feltet. Sådan lærte jeg det ihvertfald :)

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : NS

Dato : 16-04-06 02:58

Preben Riis Sørensen skrev:
> [...]
> ruller den forholdsvis nydelige dame
> at
>
> Har ikke rodet efter ordlyden, men det er overvejende sandsynligt at hun

Det har hun så ikke. Hvorfor pokker skulle man så
iøvrigt ellers have noget der hedder et
fodgængerfelt? Fordi vejvæsenet har et
overskudslager af hvid maling der skal bruges?

NS

Fra : ct

Dato : 16-04-06 00:22

> [...]
> bilisten bag denne vil lade en komme ind, da man nu er den forreste vogn,
> og at han m/k følgelig skal give plads, men nææ nej ...

....du har styr på om der er markeret for fletning eller vognbaneskift?
(stor forskel) Kan huske stedet men ikke skiltningen, umiddelbart vil jeg
tro der er fletning på stedet, hvilket giver dig ret i ovenstående...
claus

Fra : Armand

Dato : 16-04-06 09:30

ct skrev:
> [...]
> (stor forskel) Kan huske stedet men ikke skiltningen, umiddelbart vil jeg
> tro der er fletning på stedet, hvilket giver dig ret i ovenstående...

Og hvad med den om at man skal give plads og lade sig overhale, når nu
det er fra venstre spor at der "klemmes ind"?
Og hvad er forskellen på én bil i det ophørende venstre spor og en kø af
biler? hvorledes skulle trafikken overhovedet kunne glide hvis dem i
venstre spor var retsløse som du antyder at de kan være :-/

--
Armand.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 16-04-06 13:21

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> [...]
> af biler? hvorledes skulle trafikken overhovedet kunne glide hvis dem
> i venstre spor var retsløse som du antyder at de kan være :-/

Right. Reglen er at den der har næsen længst fremme fletter ind først,
hvilket jo burde være ret entydigt. Hvis så bare folk ville rette sig
efter det... Der er godt nok mange der lige snupper sig en
lynoverhaling i sidste øjeblik. Eller omvendt "glemmer" at bakke af og
give plads. Ret irriterende at blive plantet i en svingbane på den
konto.

Fra : Armand

Dato : 16-04-06 13:35

Peter Dalgaard skrev:

> [...]
> lynoverhaling i sidste øjeblik. Eller omvendt "glemmer" at bakke af og
> give plads. Ret irriterende at blive plantet i en svingbane på den

Jup!
Og i sidste ende må det blive bulernes placering (á den forreste må
nødvendigvis have bulerne på siden i tilfælde af kontakt) der afgør hvem
der har fejlet

--
Armand.
(der på en måde savner sine tidligere uskønne let rustne biler til at

Fra : Sverre Stokke

Dato : 16-04-06 05:18

"Per O." <digital@NEJTAKosterbo-net.dk> den 16. april 2006 kl. 01:08 +0100
skrev:
>Hvis der blev indført tvungen teoriprøve hvert 5 år ville der godt nok
>blive
>lidt stille på vejene, for der ville godt nok være mange som ikke vil få
>pappet igen efter sådan en tur.

Min Honda CR-V, som er 3,5 år gammel skal - helt unødvendigt - til syn til
efteråret. Min viden om færdselsoven er ikke blevet tjekket siden 70'erne.
Hvorfor? Fordi ikke en eneste politiker tør stille forslag om det.

Hilsen Sverre.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 16-04-06 12:29

Sverre Stokke skrev:
> Min Honda CR-V, som er 3,5 år gammel skal - helt unødvendigt - til syn til
> efteråret. Min viden om færdselsoven er ikke blevet tjekket siden 70'erne.
> Hvorfor? Fordi ikke en eneste politiker tør stille forslag om det.

Nok primært fordi de er bange for at de ikke selv får lov at køre
videre.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : MK

Dato : 16-04-06 07:44

"Per O." <digital@NEJTAKosterbo-net.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis man drister sig til at køre ned langs rækken i det tomme venstrespor

Du mener sikkert højrespor - kender man jo fra motorvejen...

> [...]
> der er mange danskere som helt har glemt hvad der står i deres teoribøger.

Det opleves af mange at du snyder dig frem i trafikken.
Og snyderi skal man slå ned på
(hvem det kan forstå ift. detskitserede tilfælde)

> Hvis der blev indført tvungen teoriprøve hvert 5 år ville der godt nok
> blive lidt stille på vejene, for der ville godt nok være mange som ikke
> vil få pappet igen efter sådan en tur.

Det kunne være afsindigt lækkert og lære "de gamle drivere" vedr.
nye regler mm. I Påsken kørte jeg på den fynske motorvej. På
et tidspunkt havner jeg i en megakø, fordi en bilist blokerer ven-
stre vognbane. Alle ligger efter bilisten i venstre vognbane, hvorfor
jeg sniger mig højre om (mange biler).

Da jeg kommer op til idioten, viser det sig at være 3 kvinder on tour,
og de fortrækker ikke en mine, da jeg dytter og gestikulerer mildt:
at de meget gerne må trække ind i det aldeles tomme højrespor.

Efterfølgende viser jeg ved eget eksempel, at de bør køre ind til højre
således, at medtrafikanterne kan passere. Efter yderligere et par km
trækker de ind, sandsynligvis fordi de over distancen har siddet og
talt om, hvad ham i den blå bil havde gang i

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-04-06 07:54

MK skriver:

> Da jeg kommer op til idioten, viser det sig at være 3 kvinder on tour,

Aha, en herreløs vogn....

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : MK

Dato : 16-04-06 17:29

> [...]

Den slags oplever du ALDRIG, dér hvor jeg bor (Malmö). Herovre
ter folk sig ganske fantastisk venligt i trafikken - på ALLE måder !

> Aha, en herreløs vogn....

Ja, hun skulle fanme ha' haft med xxxxxx

Fra : Jens

Dato : 16-04-06 08:27

Klaus G. wrote:
> [...]
> personen i modsatte side af vejen, så skal man først stoppe når personen er
> trådt ud i feltet. Sådan lærte jeg det ihvertfald :)

Det er også rigtigt, men jeg lærte også at nogle gange kunne det
være usikkerhed eller noget som gjorde fodgængeren ikke ville træde
ud.

Herover i Sverige, der er fodgængere bare ligeglade. De står
sjældent og venter på bilen, så hvis de skal over så skal de over
og så må man bare bremse. Det fungerer egentlig ret godt, men det er
også lidt farligt synes jeg. Men okay vi snakker også om Malmö, hvor
de slukker nogle lyskryds om aftenen og så skal man altså kunne sin
højre vigepligt ;)

Fra : Møller

Dato : 16-04-06 13:25

"Jens" <jens@xhaboo.dk> wrote in message

Herover i Sverige, der er fodgængere bare ligeglade. De står
sjældent og venter på bilen, så hvis de skal over så skal de over
og så må man bare bremse.

Det samme i Norge.

Og bøden for ikke at holde tilbage er vist ikke at kimse af, hvordan i S?

Møller

Fra : Jan Vennike

Dato : 16-04-06 08:51

> [...]
> men det viser da bare at der er mange danskere som helt har glemt hvad der

Hmm

Det lyder mistænkeligt som Vonsildafkørslen.

Den kører jeg på hver dag - og hvor er det dog træls, at folk ikke kan holde
til højre.

De mener åbenbart, at fordi de skal lige ud eller dreje til venstre 2-3
kilometer lænegere fremme, at så skal de partout ligge i venstre vejbane
hele strækningen - og så selvfølgelig med 80, selvom man gerne må køre 90,
da det en en motortrafikvej som er skiltet "op" til 90.

--
Jan

(Remove the Cat in the email to reach me)

Fra : Per O.

Dato : 17-04-06 01:26

"Jan Vennike" <jan@GARFIELDvennike.dk> skrev i en meddelelse
> "Per O." <digital@NEJTAKosterbo-net.dk> skrev i en meddelelse

> Hmm
>
> Det lyder mistænkeligt som Vonsildafkørslen.

Det er faktisk den tosporede vej som kommer ude fra Kolding Nord og kører
ned forbi afkørslen til havnen. Efter at man har passeret de som drejer til
venstre er der to frie vejbaner igen, men det ser ud til at alle bare bliver
i højre vejbane. Når man så fortsætter i venstre vejbane, så bliver de
åbenbart sure, når vejen så bliver til en vejbane længere fremme.

Per O.

Fra : alexbo

Dato : 16-04-06 08:57

"Per O." skrev

> Vi træder ud, og kvindemennesket i sin Toyota avensis bremser kraftigt
> ned.

Nu er det svært at bedømme en konkret situation ud fra en beskrivelse, men
for mig lyder det som om I ikke har fulgt
Færdselsloven.
§ 10

Fra : Klaus A

Dato : 16-04-06 09:38

> [...]
> hensyn til afstanden til og hastigheden af kørende, der nærmer sig stedet.

Pjat - Ved et _fodgængerfelt_ (omtalt i denne tråd) skal alle kørende
stoppe og holde tilbage, bare der er en fodgænger der kunne antages at
krydse inden den kørende har passeret stedet. Den kørende skal så afpasse
sin hastighed efter forholdene, dvs være i stand til at stoppe tidsnok.

Klaus A

Fra : Verner

Dato : 16-04-06 13:32

On Sun, 16 Apr 2006 09:56:54 +0200, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

> [...]
>hensyn til afstanden til og hastigheden af kørende, der nærmer sig stedet.

Nah - Det er jo ikke kørebanen man betræder, det er fodgængerfeltet.
Det er jo kørebanen som krydseer fodgængerfeltet og ikke omvendt

>Alex Christensen

Verner

Fra : alexbo

Dato : 16-04-06 13:59

"Verner" skrev

> Det er jo kørebanen som krydseer fodgængerfeltet og ikke omvendt

Nej, færdselsloven omtaler helt klart passage over kørebane, det er feltet
der går over kørebanen.
Det er det modsatte af en kørebane over fortov, f.eks ind af en indkørsel.

Fra : Per O.

Dato : 17-04-06 01:27

> [...]
> kørebanen eller cykelstien betrædes, udvise den forsigtighed, der er
> nødvendig under hensyn til afstanden til og hastigheden af kørende, der

Hvis jeg nu siger at bilen er ca 25 meter væk, er det så ikke tid nok til at
bremse ned fra de 50km/t man max må køre på stedet?

Per O.

Fra : alexbo

Dato : 17-04-06 07:58

"Per O." skrev

> Hvis jeg nu siger at bilen er ca 25 meter væk, er det så ikke tid nok til
> at bremse ned fra de 50km/t man max må køre på stedet?

Jo, men hvis hun havde kørt 60 km/t, havde hun kørt dig ned.

Du skriver bilerne kommer med god fart og hun måtte bremse kraftigt, det
lyder for mig som et "tæt på" ting.
Det er ikke nødvendigvis udelukkende bilistens skyld.

Men som sagt det er nærmest umuligt at bedømme en konkret situation, uden at
have set den.
I ville jo næppe gå over vejen hvis I regnede med at blive kørt ned.

mvh
Alex Christensen

Fra : JS

Dato : 17-04-06 09:09

alexbo wrote:
> "Per O." skrev

> Jo, men hvis hun havde kørt 60 km/t, havde hun kørt dig ned.

Jamen så har hun ikke kørt efter forholdene.

Fra : alexbo

Dato : 17-04-06 10:34

"JS" skrev

> Jamen så har hun ikke kørt efter forholdene.
Korrekt, og hun havde sandsynligvis mistet kortet hvis hun havde ramt Per O.

Det var egentlig også bare for at for at vise hvor snæver margin Per O havde
da han valgte at gå over.
Hvis vi regner med ½s reaktionstid og en bremseevne på 7,5m/s2,
bruger bilen 20m ved 50 km/t,og 27 m. ved 60 km/t., og efter de 25m kører
den stadig små 20 km/t.

mvh
Alex Christensen

Fra : Armand

Dato : 17-04-06 11:22

alexbo skrev:
> [...]
> Hvis vi regner med ½s reaktionstid og en bremseevne på 7,5m/s2,
> bruger bilen 20m ved 50 km/t,og 27 m. ved 60 km/t., og efter de 25m kører

Alle de udregninger er ikke relevante, for hastigheden bør ikke være i
nærheden af 50 hvis man nærmer sig et fodgængerfelt hvor der befinder
sig gående ved vejkanten - Det er netop det der er essensen i
køreprøvens billeder omkring subj.!

En helt anden side af emnet er at det er en stensikker måde at sælge en
bagende-skade til bagvedkørende ved ved at beslutte sig for at stoppe
pludseligt op for fodgængere: Ligesom de fleste ikke tænker på deres
pligt til at holde tilbage for gående ved fodgængerovergange, så er de
bagvedkørende (der som oftest langt fra holder fornuftig afstand) endnu
mindre beredte på at den forankørende vitterligt holder tilbage for
fodgængere - *KLASK*, og din parkeringsskade på kofangeren har fundet en
køber

--
Armand.

Fra : Martin Vollert

Dato : 17-04-06 11:25

Armand skrev:

> [...]
> nærheden af 50 hvis man nærmer sig et fodgængerfelt hvor der befinder
> sig gående ved vejkanten - Det er netop det der er essensen i
Enig.

Fra : alexbo

Dato : 17-04-06 12:08

"Armand" skrev

- *KLASK*, og din parkeringsskade på kofangeren har fundet en køber

Ja, og så betyder en smule piskesmæld ingenting, bare man kan spare et par
kroner.

mvh
Alex Christensen

Fra : Armand

Dato : 17-04-06 12:35

alexbo skrev:
> "Armand" skrev
>
> - *KLASK*, og din parkeringsskade på kofangeren har fundet en køber
>
> Ja, og så betyder en smule piskesmæld ingenting, bare man kan spare et par
> kroner.

Piskesmæld?
Ak ja, bare det havde været amerikanske tilstande omkring sagsanlæg også

--
Armand.

Fra : Martin Vollert

Dato : 17-04-06 12:27

Armand skrev:

> Piskesmæld?
> Ak ja, bare det havde været amerikanske tilstande omkring sagsanlæg
> også

Ja tænk oven i en ny bil så får man også flere mill. kroner, også bare
fordi man overholder færdselsloven

Fra : Armand

Dato : 17-04-06 15:33

Martin Vollert skrev:

> Ja tænk oven i en ny bil så får man også flere mill. kroner, også bare
> fordi man overholder færdselsloven

Det kan man da kalde for gulerodsprincip så det basker

--
Armand.

Fra : Thomas J.

Dato : 16-04-06 09:30

Den Sun, 16 Apr 2006 01:08:35 +0200 sendte "Per O."
<digital@NEJTAKosterbo-net.dk> følgende røgsignaler:

Aha, så du kører på din "ret"?

Det gør bare ikke din kørsel lovlig.

--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04

Fra : Finn Guldmann

Dato : 16-04-06 12:48

Thomas J. skrev:
> Aha, så du kører på din "ret"?
> Det gør bare ikke din kørsel lovlig.

Hvor er det lige det ulovlige er i den beskrevne situation?

-Der køres frem i *venstre* spor langs en række biler i højre spor.
-Der køres frem til man ikke kan komme længere, eller til man ikke må
køre længere af hensyn til fletreglen.
-Der flettes ind *bag* den bil man har på sin højre side.

Det ulovlige i den situation er da vist i en anden bil.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Thomas J.

Dato : 16-04-06 13:45

Den Sun, 16 Apr 2006 13:47:52 +0200 sendte Finn Guldmann <n@a.invalid>
følgende røgsignaler:

>Hvor er det lige det ulovlige er i den beskrevne situation?
>
>-Der køres frem i *venstre* spor langs en række biler i højre spor.

Korrekt.

>-Der køres frem til man ikke kan komme længere, eller til man ikke må
>køre længere af hensyn til fletreglen.

Korrekt.

>-Der flettes ind *bag* den bil man har på sin højre side.

Ja, men som jeg læser det ovenstående så fletter (maser) han sig ind
hvor der burde være plads til ham selvom der ikke er plads.

Selvfølgelig skal den bageste lave hul, men man må ikke bare holde på
sin ret (da man nemlig ikke har nogen i trafikken, men derimod
pligter) og så selv skabe hullet ved at skifte vognbane

Det kunne føre til hårde opbremsninger med harmonikasammenstød til
følge (worst case scenario)

Det er dér at jeg mener at han vil få halvdelen af skylden i tilfælde
af ovenstående. Ergo kan det jo næppe være en lovlig manøvre.

--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04

Fra : Finn Guldmann

Dato : 16-04-06 19:21

Thomas J. skrev:
> Ja, men som jeg læser det ovenstående så fletter (maser) han sig ind
> hvor der burde være plads til ham selvom der ikke er plads.

Den plads kommer jo naturligt når den bilder er bag den man kører på
siden af overholder sin del af fletreglen og laver pladsen.

(At manøvren (overhalingen) så nedsætter den mængdebiler der kan komme
frem indenfor en given tidsramme (jvf. laaaaang tråd sidste år) er en
anden sag.

> Selvfølgelig skal den bageste lave hul, men man må ikke bare holde på
> sin ret (da man nemlig ikke har nogen i trafikken, men derimod
> pligter) og så selv skabe hullet ved at skifte vognbane

Man har faktisk lov at forvente at med (mod) kørende overholder deres
del af færdselsloven. Man skal blot være klar på at kunne agere hvisde
ikke gør det.

> Det kunne føre til hårde opbremsninger med harmonikasammenstød til
> følge (worst case scenario)

Harmonikasammenstød opstår kun hvor folk kører for tæt eller for stærkt
efter forholdene.

> Det er dér at jeg mener at han vil få halvdelen af skylden i tilfælde
> af ovenstående. Ergo kan det jo næppe være en lovlig manøvre.

Det kommer an på om vi snakker trafikal skyld eller forsikringsmæssig skyld.

Hvis det kun bliver forsikringen der skal afgøre hvem der har skylden
skal du nok have ret. De kan jo opkræve 2 x selvrisiko ved at dele skylden.

Men holder vi os til FL alene er der den der ikke giver plads der skal
stå med håret i postkassen.

Hvor hurtig kan man køre med under 1½ billængdes afstand til den
forankørende og stadig holde nok afstand?

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Per O.

Dato : 17-04-06 01:31

"Thomas J." <dsl83452fjernaltmellemtotalletogsnabelaet@vip.cybercity.dk>
skrev i en meddelelse newse442pu9dkeiv3ki21f87c2h3pbtsa9ec@4ax.com...
> [...]
>
> Det er dér at jeg mener at han vil få halvdelen af skylden i tilfælde
> af ovenstående. Ergo kan det jo næppe være en lovlig manøvre.

hvis man ikke holder på sin ret, så kan man holde ude i venstre spor indtil
man bliver blå, for det er nemlig langt de fleste som fatter minus af at
flette ... kan du forklare hvorfor det så er smartere at holde bumstille i
venstre vejbane end at flette? Det er da heller ikke lovligt!

Fra : jan@stevns.net

Dato : 17-04-06 06:16

> [...]

>flette ... kan du forklare hvorfor det så er smartere at holde bumstille i
>venstre vejbane end at flette? Det er da heller ikke lovligt!

Glem det med lovligheden - flettereglen er pudsigt nok ikke defineret
i færdselsloven

--
jan@stevns.net

Hvem dælen har nu stillet en Nissan i min carport ???

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 17-04-06 08:03

On Mon, 17 Apr 2006 07:15:30 +0200, jan@stevns.net wrote:

>Glem det med lovligheden - flettereglen er pudsigt nok ikke defineret
>i færdselsloven
De har ikke givet den navn, men den er da beskrevet i § 18. Stk. 4.
*************
Hvor antallet af vognbaner, der er forbeholdt færdslen i samme
retning, formindskes, skal de kørende under gensidig hensyntagen
tilpasse deres kørsel efter de ændrede forhold, herunder ved eventuelt
at ændre hastigheden. Det samme gælder ved sammenløb af to kørebaner.
*************

/Hans

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-04-06 09:57

jan@stevns.net skrev:
> Glem det med lovligheden - flettereglen er pudsigt nok ikke defineret
> i færdselsloven

Det er den så godtnok, selvom det er lidt kringlet.

Men § 18,
Stk. 3. Kørende i tilkørselsbane (accelerationsbane) skal tilpasse sin
hastighed til færdslen i den vognbane, som skal benyttes under den
fortsatte kørsel, og forlade tilkørselsbanen, når det kan ske uden fare
eller unødig ulempe. Kørende i den vognbane, som færdslen i
tilkørselsbanen skal køre ud i, skal, om nødvendigt ved at nedsætte
hastigheden, lette udkørslen fra tilkørselsbanen.

[...]

Siger faktisk det der skal til.

"Gensidig hensyntagen" er vist de vigtige ord.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Armand

Dato : 17-04-06 10:56

jan@stevns.net skrev:

> Glem det med lovligheden - flettereglen er pudsigt nok ikke defineret
> i færdselsloven

Men det er den detalje med at "lade sig overhale" :-|

--
Armand.

Fra : JS

Dato : 17-04-06 09:10

Thomas J. wrote:
> Ja, men som jeg læser det ovenstående så fletter (maser) han sig ind
> hvor der burde være plads til ham selvom der ikke er plads.

Giver du ikke plads for biler der fletter ind på motorvejen?

Fra : KT

Dato : 17-04-06 09:17

"JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Giver du ikke plads for biler der fletter ind på motorvejen?

Det er vel ikke en menneskeret at komme ind på en motorvej, som allerede er
fyldt op?

Knud

Fra : JS

Dato : 17-04-06 10:32

KT wrote:
> "JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er vel ikke en menneskeret at komme ind på en motorvej, som
> allerede er fyldt op?

Jo, det er det faktisk.

Fra : KT

Dato : 17-04-06 11:08

> Jo, det er det faktisk.

Og hvor i menneskeretsdeklarationerne finder du den regel?

Knud

Fra : JS

Dato : 19-04-06 17:46

KT wrote:

> Og hvor i menneskeretsdeklarationerne finder du den regel?

Det er vist i samme kapitel som Knuds ævlerier

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 17-04-06 12:06

JS pretended :

> Jo, det er det faktisk.

Spændende - det stod der ikke noget om sidst jeg læste på
menneskerettighederne ;)

"Is this now?" - Agatha, The Minority Report

Fra : Martin Vollert

Dato : 17-04-06 12:18

Henrik Stidsen skrev:
> JS pretended :

> Spændende - det stod der ikke noget om sidst jeg læste på
> menneskerettighederne ;)

Joo jo der står mange ting, F.eks som at det også er en meneskeret i DK
at ha en bil.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 17-04-06 12:48

Martin Vollert laid this down on his screen :

> Joo jo der står mange ting, F.eks som at det også er en meneskeret i DK at ha
> en bil.

Hmm, den udgave vil jeg gerne have med når jeg fortæller banken at jeg
ikke længere gider afbetale på mit billån til dem ;)

"Is this now?" - Agatha, The Minority Report

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 17-04-06 14:12

"Martin Vollert" <"Mit fornavn"@ertele.dk> skrev i en meddelelse

> Joo jo der står mange ting, F.eks som at det også er en meneskeret i DK at
> ha en bil.

Afh. af hvor man bor, er der ihvertfald mange ting man slipper nemmere fra,
end hvis man ikke har. Undtagen når der er en klaphat som ikke kan sin
færdselslov, og giver den nødvendige plads, til at man kan komme ud på
motorvejen ;)).

Fra : Thomas J.

Dato : 17-04-06 11:03

Den Mon, 17 Apr 2006 10:10:01 +0200 sendte "JS" <js_539@hotmail.com>
følgende røgsignaler:

>Giver du ikke plads for biler der fletter ind på motorvejen?

Joda, men jeg maser mig sgu ikke ind hvor der ikke er plads (altså at
køre på andres nåde).

Så meget tillid har jeg ikke til mine medmennesker.

Det nytter jo heller ikke noget at gå over for grønt, hvis man bliver
kørt ned.
Så kan man ligge på dødslejet og stønne: "Jeg havde retten på min
side".

For man har ingen rettigheder i trafikken, kun pligter.
Hvis alle bare gjorde som de skulle, ville der ikke opstå trafikuheld.

--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04

Fra : Jens

Dato : 16-04-06 09:53

Klaus A wrote:
> [...]
> krydse inden den kørende har passeret stedet. Den kørende skal så afpasse
> sin hastighed efter forholdene, dvs være i stand til at stoppe tidsnok.

Lige præcis.. Som min teorilære altid sagde "Ser i (på
teoribillederne) folk der står ved et fodgængerfelt, så er det fordi
de vil krydse det. Der er ALDRIG nogen som der står og slapper af ved
et fodgængerfelt."

Fra : Thomas J.

Dato : 16-04-06 10:07

Den 16 Apr 2006 01:52:49 -0700 sendte "Jens" <jens@xhaboo.dk> følgende
røgsignaler:

> [...]
>teoribillederne) folk der står ved et fodgængerfelt, så er det fordi
>de vil krydse det. Der er ALDRIG nogen som der står og slapper af ved

Den gælder så ikke alle steder i Slagelse.

På Sdr. Stationsvej er der bl.a. et fodgængerfelt lige ved stationen.
Problemet er at der ligger et værtshus (eller 2) på den anden side af
vejen, og her ses det ofte at visse personer bare står og hænger op af
lygtepælen lige ved fodgængerfeltet.

Og den er god nok, hvis man stopper, så står de bare og glor på én som
om at man er åndssvag.
Så jo, nogle steder står folk bare og slapper af.

--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04

Fra : Nicolai Lang

Dato : 16-04-06 11:35

On 16 Apr 2006 01:52:49 -0700, "Jens" <jens@xhaboo.dk> wrote:

> [...]
>teoribillederne) folk der står ved et fodgængerfelt, så er det fordi
>de vil krydse det. Der er ALDRIG nogen som der står og slapper af ved

Han har så ikke set Esbønderupvej i Græsted - ved fodgængerovergangen
står der hver morgen nogen unger og hænger mens de venter på deres
kammarater så de kan følges til skolebussen.

Pisse irriterende at man ikke kan afgøre om de vil krydse eller ej.

For jeg standser altså gerne for fodgængere der vil krydse ved et
fodgængerfelt - har dog nogen gange oplevet at spaden bagved mig må
bremse kraftigt med skrigende dæk for ikke at køre ind i mig.

Men jeg har ingen respekt for dem der krydser Åboulevarden og hvad den
nu hedder efter Bispengbuen udad? (6 spor) 70 meter fra et
lysreguleret fodgængeroverfelt, med et barn eller 2 i hånden.

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Corolla 1,3 HB 1992 sælges billigt...
http://my.qxl.dk/accdb/viewItem.asp?IDI=24850079

Fra : Kim

Dato : 16-04-06 10:33

On Sun, 16 Apr 2006 01:08:35 +0200, "Per O."
<digital@NEJTAKosterbo-net.dk> wrote:

>Dette er endnu en understregning af at de danske bilister generelt hører til
>de mest fladpandede i europa!

100% enig. Er netop hjemkommet fra Gran Canaria, hvor de kører som
gale, men går du som fodgænger ud i et fodgængerfelt, stopper de med
det samme.

Vi stod faktisk nogle gange og ventede ved fodgængerfelter da vi ikke
regnede med, at de kommende biler kunne nå at stoppe, men her laver
man altså gerne hårde opbremsninger så man kan krydse vejen..

Fra : Aslan

Dato : 16-04-06 10:42

Ang. fodgængerovergang (og trafikken generelt):

Overvej altid om du i en given situation ville kunne overbevise en dommer
om, at du var helt uden skyld/ansvar i at have påkørt en fodgænger i et
fodgængerfelt.

Aslan

2004 Alfa 156 RST Lusso 2,0 JTS
2005 MB E 320 CDI (3,0 V6) Avantgardé

Fra : alexbo

Dato : 16-04-06 10:56

"Aslan" skrev

> Overvej altid om du i en given situation ville kunne overbevise en dommer
> om, at du var helt uden skyld/ansvar i at have påkørt en fodgænger i et
> fodgængerfelt.

Mener du at hvis man i bil nærmer sig en fodgænger på vej ud i et
fodgængerfelt, så skal man overveje om man kan køre ham ned og slippe godt
fra det?

mvh
Alex Christensen

Fra : Basil

Dato : 16-04-06 11:01

alexbo har bragt dette til os:
> [...]
>
> Mener du at hvis man i bil nærmer sig en fodgænger på vej ud i et
> fodgængerfelt, så skal man overveje om man kan køre ham ned og slippe godt

Prøv at læs den en gang til.
Kai

Fra : alexbo

Dato : 16-04-06 11:37

"Basil" skrev

> Prøv at læs den en gang til.

Det har jeg så gjort,
der står at man skal overveje om man kan bilde en dommer ind at man var uden
skyld i ulykken.
Jeg synes man skal forsøge at undgå ulykker, uden at spilde tiden med
overvejelser om hvem der får skylden, hvis ulykken sker.

Hvad mener du der står?

mvh
Alex Christensen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-04-06 14:05

alexbo skrev:
> [...]
> Jeg synes man skal forsøge at undgå ulykker, uden at spilde tiden med
> overvejelser om hvem der får skylden, hvis ulykken sker.

Der står: "Hvis du kan overbevise en dommmer om, at man er uden skyld i
ulykken, så har man retten på sin side ellers ikke."

MVH

Fra : Jens

Dato : 16-04-06 10:43

Thomas J. wrote:
> [...]
> om at man er åndssvag.
> Så jo, nogle steder står folk bare og slapper af.

Hehe ja ja det er sikkert rigtig nok, men de er jo nok næppe
repræsenteret på et teoribillede ;)

Fra : Finn Guldmann

Dato : 16-04-06 12:59

Jens skrev:
> Hehe ja ja det er sikkert rigtig nok, men de er jo nok næppe
> repræsenteret på et teoribillede ;)

Måske de burde være det.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 16-04-06 11:11

Per O. wrote:

> Hvis der blev indført tvungen teoriprøve hvert 5 år ville der godt nok blive
> lidt stille på vejene, for der ville godt nok være mange som ikke vil få
> pappet igen efter sådan en tur.

Her i påskeferien var vi på en lille ekskursion lidt ude på landet.
Vi kører ind i en rundkørsel, foran os ligger en ældre Renault. Midt
inde i rundkørslen bremser Renaulten hårdt op og standser
fuldstændigt fordi den viger tilbage for en der kommer fra højre. Bag
rettet i renaulten sidder en mand på omkring 280 år og det var ganske
tydeligt at at han blot overholdt sin højre vigepligts regel. Jeg vil
forøvrig godt lige takke dem der opfandt ABS, ESP og hurtige
reflekser.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : JS

Dato : 17-04-06 09:13

Lars Hoffmann wrote:

> [...]
> tydeligt at at han blot overholdt sin højre vigepligts regel. Jeg vil
> forøvrig godt lige takke dem der opfandt ABS, ESP og hurtige

Sådan er reglen i Grækenland. Det kræver lige lidt tilvænning...

Fra : KT

Dato : 17-04-06 09:21

> Sådan er reglen i Grækenland. Det kræver lige lidt tilvænning...

Og sådan var det også 'i gamle dage' i Danmark - faktisk en væsentlig årsag
til at mange rundkørsler blev slettet i tresserne. De opstod først igen i
90'erne efter at vigepligtn blev ændret.

Knud

Fra : jan@stevns.net

Dato : 16-04-06 17:31

> [...]

>Hvis man drister sig til at køre ned langs rækken i det tomme
>venstrespor, så skal man partout lukkes ude, når man vil ind i rækken igen

Ha! .... Der da bare indtil man finder en der er mere bange for
buler i bilen

En gammel bil, er rar at have - hvis folk ikke vil flette ;)

--
jan@stevns.net

Fra : KT

Dato : 17-04-06 08:06

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> Ha! .... Der da bare indtil man finder en der er mere bange for
> buler i bilen

Det er aldrig et problem at flette ind - bilister med max. 2 måneder gamle
nummerplader (helst ikke leasede firmabiler) samt kvinder over 50. Find
sådanne og pres dig ind foran - så bliver der altid hul.

Knud

Fra : David Holm

Dato : 16-04-06 16:40

Per O. wrote:
SNIP
> [...]
> af dem undlader behændigt at gøre det, og så en hel flok andre som tror
Jeg ved godt det er uden for Europa men i USA er de i nogle tilfælde
værre! De lader bremser ikke og regner så med at du springer for
livet... Ret spændende! Så nu venter jeg pænt med at gå over et
fodgængerfelt til der ikke kommer nogen biler

mvh

David

Fra : Ole

Dato : 17-04-06 18:55

Det giver jo anledning til at genopfriske gammel lærdom:

"Hvorfor gå over for grønt, når man kan blive kørt over for rødt"

mvh Ole

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 18-04-06 06:33

"Ole" <ole_k@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> Det giver jo anledning til at genopfriske gammel lærdom:
>
> "Hvorfor gå over for grønt, når man kan blive kørt over for rødt"

Hvis man udvælger sig en f.overgang uden lyssignal, bliver man kørt over
uanset ;). Det er sat.... en sjov kultur her hjemme, i andre lande kan de
godt finde ud af at vise hensyn - der skal man bare nærme sig en overgang,
så stopper trafikken helt.