Elektronisk motorstyring som "choker" ?!?
Fra : Sven

Dato : 15-04-06 11:10

Hej.
Jeg har en Pontiac Fiero 2,8 GT V6 årg. 87, som begyndte sidste efterår at
man skulle køre længere tid med statermotoren når bilen var kold, og når den
endelig kom i gang, lugtede der af benzin. Inden jeg fik taget mig sammen
til at gøre noget ved det, begyndte det at blive koldt i vejret, og så
starter den perfekt. Det har den gjort hele vinteren, men nu er det begyndt
at blive varmere igen, og så er problemet så småt kommet igen. Den tror
tilsyneladende, at det altid er koldt, og starter derfor "med choker".
Selvom der ikke er ret mange Fiero'er, så må princippet vel være det samme
på en masse andre biler med elektronisk indsprøjtning, så jeg håber her er
en der kan fortælle mig, hvor jeg skal lede efter en føler eller andet, som
kan være defekt. Nogen ideer?

Sven

Fra : H3nrik V!

Dato : 15-04-06 11:59

"Sven" <none@com.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> biler med elektronisk indsprøjtning, så jeg håber her er en der kan
> fortælle mig, hvor jeg skal lede efter en føler eller andet, som kan

På Opel-biler plejer den slags ofte at være vandtemperatur føleren, så hvis
du har mulighed for at fremskaffe data på sådan én for din bil kunne det
være et godt udgangspunkt at måle på.

Kører den væsentligt kortere på literen end normalt? Eller er det ikke noget
man regner på med dén størrelse motor? ;)

--
mvh H3nrik!

Fra : Sven

Dato : 15-04-06 13:39

> [...]
>
> Kører den væsentligt kortere på literen end normalt? Eller er det ikke
> noget man regner på med dén størrelse motor? ;)

Vand temperaturen ser ud til at være normal (i.flg. instrumentet i kabinen),
og benzinøkonomien er også som den hele tiden har været. Det er KUN ved
koldstart, at problemet er der. Hvis motoren har været startet i bare 1
minut, stoppet igen, så starter den uden denne "choker-effekt", så jeg
regner med, at denne fejl er meget kortvarig ved koldstart.

Hehe, jo jeg holder skam øje med benzinforbruget. Normalt går den ca 9,5
km/l, men om vinteren hvor den kun kører ganske få korte ture, er den nede
på ca 7,5 km/l. Rekorden den anden vej er 14,3 km/l (tanket helt op med varm
motor, kørte 350 km i et stræk op gennem Sverige med ca 80 km/t, og tanket
helt op igen ved ankomst, stadig med varm motor), så den er væsentligt
billigere at køre i end min forhenværende som var en Camaro 5,7 V8 fra 1979.
Den kom aldrig over 7,7 km/l

Sven

Fra : H3nrik V!

Dato : 15-04-06 18:23

> [...]
> startet i bare 1 minut, stoppet igen, så starter den uden denne
> "choker-effekt", så jeg regner med, at denne fejl er meget kortvarig

Føleren til temperaturen i kabinen er ikke den samme som dén, motorstyringen
bruger til at finde ud af om den skal gi' "choker", så det kan desværre ikke
bruges som indikation af om noget er galt dér...

> [...]
> motor), så den er væsentligt billigere at køre i end min
> forhenværende som var en Camaro 5,7 V8 fra 1979. Den kom aldrig over

Tjah... 9,5 km/l er da ikke slemt på en 2,8 liter. Min egen 2,5'er render
lige omkring de 10 i praksis, med rekord på 13,2 - sjovt nok også på en
Sverigestur (dog på motorvej, så omkring de 110 km/t)

--
mvh H3nrik!

Fra : René

Dato : 15-04-06 14:40

"Sven" < skrev i en meddelelse
> [...]
> en der kan fortælle mig, hvor jeg skal lede efter en føler eller andet,

Prøv i http://www.smallblock.dk

Der er eksperterne.

René