Lille Diesel?
Fra : Martin Nielsen

Dato : 14-04-06 16:34

Hvilken meget lille Diesel kan anbefales? Skal max være 2 og kære meget
langt - ja det er økonomien jeg tænker på?

Fra : Karen Stricker & Car~

Dato : 14-04-06 18:10

"Martin Nielsen" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvilken meget lille Diesel kan anbefales? Skal max være 2 og kære meget
> langt - ja det er økonomien jeg tænker på?

Skoda Fabia 1,4 TDI PD.....

Carsten

Fra : Ukendt

Dato : 14-04-06 18:53

Renault Clio dci 82 hk køre kanon, og langt på literen. Ydermere er de meget
billige brugt i dk.
De bliver skamrost i div. test, og der kører rigtigt mange i resten af
europa.

Mhh Ove der "tilfældigvis" har en til salg
http://www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=906633&page=1

Fra : OZ7PUS

Dato : 14-04-06 20:23

"Martin Nielsen" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvilken meget lille Diesel kan anbefales? Skal max være 2 og kære meget
> langt - ja det er økonomien jeg tænker på?

En ældre golf på gule plader ... Billigere bliver det hvist ikke

Min fatter triller rundt i en 1.6 diesel (mener jeg det er) fra 85 den går
ikke under 20km/l

OZ3BTO

Fra : Rasmus \(2600\)

Dato : 14-04-06 22:32

Fiat Punto 1.3 JTD.

Kører super godt!

Rasmus

Fra : Anders Sørensen

Dato : 14-04-06 22:52

Den Fri, 14 Apr 2006 17:34:13 +0200, skrev "Martin Nielsen"
<jadahva@hotmail.com>:

>Hvilken meget lille Diesel kan anbefales? Skal max være 2 og kære meget
>langt - ja det er økonomien jeg tænker på?

Toyota Yaris. Lidt dyrere end konkurrenterne i indkøb men statistisk
set langt billigere i drift.

--
Mvh.
Anders Sørensen

Fra : Kasper H. Hansen [82~

Dato : 14-04-06 23:50

> Toyota Yaris. Lidt dyrere end konkurrenterne i indkøb men statistisk
> set langt billigere i drift.

Har du rent faktisk noget statistik der viser det? Du har ret i at den har
et godt ry, og et godt tilfredshedsindex. Men har du noget belæg for at sige
at den reelt er billigere i drift. Ved en prisforskel på f.eks. 30.000 til
en konkurrerende bil, har jeg svært ved at se at det decideret kan tjene sig
ind. Det er trods alt begrænset hvad der er af dyre fejl på nye biler (som
ikke er dækket af garanti).
At Toytaen holder værdien bedre end mange andre biler, taler selvfølgelig
til dens fordel.

/Kasper Hansen

Fra : Anders Sørensen

Dato : 15-04-06 11:31

Den Sat, 15 Apr 2006 00:49:39 +0200, skrev "Kasper H. Hansen [8270]"
<kasper@h-hansen.LAND>:

> [...]
>ind. Det er trods alt begrænset hvad der er af dyre fejl på nye biler (som

Toyota hører vist ikke til i bunden af ADAC/TÜV/Lansforsikringar etc.
Det eneste der blev skiftet på vores den gamle fra 2000 udover filtre
og olie var en skive til en krængningsstabilisator. Altså hverken
bremsedele, udstødning eller andet. Den havde kørt 115.000 km da vi
solgte den sidste år.

>At Toytaen holder værdien bedre end mange andre biler, taler selvfølgelig
>til dens fordel.

Det kan vel også regnes med under "drift".

Fra : Kasper H. Hansen [82~

Dato : 16-04-06 16:12

> [...]
> og olie var en skive til en krængningsstabilisator. Altså hverken
> bremsedele, udstødning eller andet. Den havde kørt 115.000 km da vi

Jeg er da udemærket klar over at Toyota ligger højt i statistikkerne. Men
det betyder stadig ikke at en prisforskel på 30.000 er tjent hjem. Min
Citroen C3 har kørt 104.000 km (på præcis 2 år i dag), og den har under
ingen omstændigheder kostet 30.000 i reperationer. Det til trods for at den
ligger langt nede i statistikkerne.
Der er mange ting der skal regnes med, og jeg vil ikke udelukke at Toyota'en
er den billigste - det er bare ikke altid så sort/hvidt.

> Det kan vel også regnes med under "drift".

Bestemt... Det var derfor jeg skrev det.

/Kasper Hansen

Fra : Armand

Dato : 16-04-06 10:36

Kasper H. Hansen [8270] skrev:

> At Toytaen holder værdien bedre end mange andre biler, taler selvfølgelig
> til dens fordel.

Når man vurderer ud fra salgstallene burde Peugeot, som det mest
sælgende mærke i DK (kun marginalt overhalet af Suzuki i 2005) og 3-mest
forekommende bilmærke i trafikken (Ford er nede på 4-pladsen nu), og
ikke mindst den meget populære 206'er holde en god brugtpris.
Jeg har ikke undersøgt tallene, men mon ikke at selv Yaris'en kan have
svært ved at hænge på dér - Alene i nypris er 'Gøjten jo langt foran :-/

--
Armand.
(som 206 Hdi-ejer, ganske inhabil)

Fra : Anders Sørensen

Dato : 16-04-06 15:40

Den Sun, 16 Apr 2006 11:36:04 +0200, skrev Armand
<armand@mc-chaufforerne.dk>:

> [...]
>forekommende bilmærke i trafikken (Ford er nede på 4-pladsen nu), og
>ikke mindst den meget populære 206'er holde en god brugtpris.

Det tror jeg ikke du skal regne med.

>Jeg har ikke undersøgt tallene, men mon ikke at selv Yaris'en kan have
>svært ved at hænge på dér - Alene i nypris er 'Gøjten jo langt foran :-/

Du skal nok lige undersøge tallene inden du udtaler dig.
Jeg har lavet regnestykket, så jeg ved godt hvad der holder prisen
bedst, 206 eller Yaris.

Fra : Armand

Dato : 16-04-06 23:24

Anders Sørensen skrev:

> Det tror jeg ikke du skal regne med.

> Du skal nok lige undersøge tallene inden du udtaler dig.
> Jeg har lavet regnestykket, så jeg ved godt hvad der holder prisen
> bedst, 206 eller Yaris.

Hvis man kigger kort på bilbasens forhandler-annoncer, så finder man:
- Yaris 1,4D fra '03 med 60.000 på klokken til 150.000,-
Nypris i '03: 172.000,- = prisfald på 22.000,- !
- 206 1,4HDi fra '03 med 58.000 på klokken til 135.000,-
Nypris i '03: 163.000,- = prisfald 28.000,- !
Forekomsten af ekstraudstyr og den oprindelige merpris for dét er dog
lidt uigennemskueligt, men umiddelbart har du ret.

Påp den anden side set:
I dag koster koster den billigste 1,4D, 3-dørs Yaris til gengæld:
198.000,-, hvor 'Gøjten holder prisen fra '03: 163.000,- for billigste
3-dørs - Hvorledes mon afskrivningen for de to sammenlignelige
'06-modeller vil arte sig ud fra dé beløb :-/

Jeg læste for nyligt en økonomi-sammenligningstest af markedets mindste
blier hvori at ihvertfald Lupo faldt helt igennem p.g.a. ekstremt høje
service-omkostninger - Jeg husker ikke hvad konklusionen omkring Yaris
var, men ser det igen på tirsdag (FDM's Motor er god lekture i
frokoststuen).
Anyhow: min 206'er har lige været igennem første service-eftersyn (á
30.000km!) og dét kostede under 1.800,-kr - hvad giver du for Yaris'en??

--
Armand.

Fra : Anders Sørensen

Dato : 16-04-06 23:55

Den Mon, 17 Apr 2006 00:23:51 +0200, skrev Armand
<armand@mc-chaufforerne.dk>:

> [...]
>Forekomsten af ekstraudstyr og den oprindelige merpris for dét er dog
>lidt uigennemskueligt, men umiddelbart har du ret.

www.bilpriser.dk har jeg fundet disse tal:

Tallene er taget med disse indstillinger:
71.000 km, metallak, 1 undervognsbehandling, over middel stand, ASO,
synet indenfor 6 mdr.

Yaris D-4D nypris '02 169.611,- forhandleren vil i '06 give 118.200,-
206 1,4 HDi nypris '02 168.990,- forhandleren vil i '06 give 104.000,-

Yaris har altså tabt 51.411,- eller 30,3%
206 har tabt 64.990,- eller 38,5%

> [...]
>3-dørs - Hvorledes mon afskrivningen for de to sammenlignelige
>'06-modeller vil arte sig ud fra dé beløb :-/

Se ovenfor.

> [...]
>service-omkostninger - Jeg husker ikke hvad konklusionen omkring Yaris
>var, men ser det igen på tirsdag (FDM's Motor er god lekture i

Er det ikke en lidt ældre test?
Hvis det er den jeg tænker på vandt Yaris pga. de lave
vedligeholdelsesomkostninger (serviceaftale). Men der kan have været
andre tests som jeg har fortrængt.

>Anyhow: min 206'er har lige været igennem første service-eftersyn (á
>30.000km!) og dét kostede under 1.800,-kr - hvad giver du for Yaris'en??

15.000 km eftersyn 1200,- kr.

Fra : Berit og Brian

Dato : 16-04-06 21:26

hva dælen laver du her inde?... ups! hejsa!

Fra : Armand

Dato : 16-04-06 23:30

Berit og Brian skrev:
> hva dælen laver du her inde?... ups! hejsa!

Keder mig, måske

Min news-opkobling har lænke kikset(*), men er nu på sporet igen og jeg
har et par tidligere mærkesager her på gruppen som jeg nærmest blev
revet ud af!

(*):
lorte administration ved opkøb af provider-firmaer: Tele2 har ikke en
skid check på at få ændret sagerne fra det opkøbte Tiscali, som igen
aldrig helt nåede at komme helt over World-online)

--
Armand.

Fra : Thomas J.

Dato : 15-04-06 08:14

Den Fri, 14 Apr 2006 17:34:13 +0200 sendte "Martin Nielsen"
<jadahva@hotmail.com> følgende røgsignaler:

>Hvilken meget lille Diesel kan anbefales? Skal max være 2 og kære meget
>langt - ja det er økonomien jeg tænker på?

Getz 1,5 CRDi (kan chippes til ca. 110 hk for relativt få penge)

--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04

Fra : Ole Frederiksen

Dato : 15-04-06 09:07

Brugt Citroen Saxo 1,5D til omkring 50.000kr

M.v.h. Ole Frederiksen