Ældre bil: Toyota, Mazda eller Hyundai ???
Fra : Kåre

Dato : 13-04-06 15:09

Vi skal ud at købe "ny" bil, men jeg vil så nødig dumme mig som jeg gjorde
sidst jeg skulle købe en gammel brugt æske...
Så spørger lige lidt til råds her:

Mens fruen stadig er på SU, er økonomien stram, så budgettet ligger på max
35.000.
Behov: Familie med 3 børn. Der er pt ingen bil 2.
Kører ca. 18.000 km/år.

Krav driftsikkerbil, som ikke koster for meget i drift (benzinøkonomi,
vægtafgift, reservedele osv.)
Jeg er IKKE hobbymekaniker...

Lige nu står valget mellem:
1. Hyundai Elantra 1,6 GLS stationcar fra 1996 til mellem 25.000 og 30.000,-
2. Toyota Carina E 1,6 XLi (eller lignende) fra ca. 1993-95. Ca.
30.000-35.000
3. Mazda 626 fra ca. 1994-1995, til mellem 30.000 og 35.000

Hyundai'en er billigst, har kørt kortest, er yngst, har mest udstyr, og er
st.car.
Men hvad skal jeg passe på??? Erder noget jeg har overset?
Det er konen der har fundet frem til den. Jeg er mest til Carina'en, fordi
jeg kender den, og fordi vi tidligere har kørt Toyota med stort held.
Men for de beskedne penge vi har, får vi så mest for pengene ved en Hyundai?

Håber på lidt input, så jeg haren ide om hvad jeg skal se efter når jeg
meget snart skal ud at prøve nogle biler af.
Jeg har bare ikke mulighed for at bruge for lang tid på det, så et lille
skub i den rigtige retning vil spare mig lidt tid, håber jeg.

På forhånd tak for hjælpen!
Kåre

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 13-04-06 17:58

"Kåre" <kaare@raffish.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg har bare ikke mulighed for at bruge for lang tid på det, så et lille
> skub i den rigtige retning vil spare mig lidt tid, håber jeg.

Hyundai i den årgang er, efter min mening, en skrammelkasse af værste
skuffe. Sæt dig ind i én og du ved hvad jeg mener. Skrabet kvalitet og
billige løsninger gør bilen billig, men ikke holdbar.
Jeg har selv haft Mazda 626 GE'er, som klart var blandt de bedste biler jeg
har haft. 1.8 motoren er yderst kultiveret og holdbar. Jeg solgte min da den
havde kørt 272.000 og den ruller stadig derudaf.
Carina'en er praktisk talt det samme som Mazda, dog lidt dyrere og med, som
regel, 1.6 motor og 116 HK. Den lyder lidt pint indimellem, men den er
holdbar og tidsvarende. Langt de fleste er tilfreds med den bil.

Jeg ville vælge Hyundai fra, helt sikkert.
Derefter ville jeg prøve begge biler og så vælge Mazda ;c)

Michael

Fra : Deaster

Dato : 13-04-06 18:33

Kåre skrev:
> [...]
> Jeg har bare ikke mulighed for at bruge for lang tid på det, så et lille
> skub i den rigtige retning vil spare mig lidt tid, håber jeg.

Tag den med mindste rust. Hyundai der er 10 år gammel ville jeg holde
mig laaaangt fra. De to andre er ret fornuftige.

Mvh
Jesper

Fra : Basil

Dato : 14-04-06 00:11

Deaster forklarede:

> Tag den med mindste rust. Hyundai der er 10 år gammel ville jeg holde mig
> laaaangt fra. De to andre er ret fornuftige.
>
> Mvh
> Jesper

Ja, samme råd herfra.
Kai

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 14-04-06 00:28

>>> 30.000,-
>>> 2. Toyota Carina E 1,6 XLi (eller lignende) fra ca. 1993-95. Ca.
>>> 30.000-35.000
>>> 3. Mazda 626 fra ca. 1994-1995, til mellem 30.000 og 35.000

Find en der er rustbehandlet og konen kan li' at køre i.

Carina E er ruster i dørbunde, klappekanter og omkring ruderne
Mazda er slemme i de bagerste tårne, dørbunde og paneler

Mvh
Leon