Se giraffen (John Sahl) på tv
Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-04-06 18:53

Rabatten på DR1 lige nu har lige vist John fortælle om, hvordan man
handler/henter bil i Tyskland.....

Klaus
--
Yeee-haaa tilbage på dtext, sonofonos er slut

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 12-04-06 18:58

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Rabatten på DR1 lige nu har lige vist John fortælle om, hvordan man
> handler/henter bil i Tyskland.....

Interessant udsendelse, dog mangler der lige den detalje om, at man skal
se sig godt for og være på vagt over for SKAT som kan være regulære svin
ang. afgiftsfastsættelsen...

MVH

Fra : Brian

Dato : 12-04-06 19:03

Martin Johansen [6000] wrote:

> Interessant udsendelse, dog mangler der lige den detalje om, at man
> skal se sig godt for og være på vagt over for SKAT som kan være
> regulære svin ang. afgiftsfastsættelsen...

Blev Saab'en meget dyrere end forventet ?

Jeg har ventet i 6 måneder på den endeelige dom. ... vi andre ville
sgu få sparket, hvis vi arbejdede i det tempo.

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 12-04-06 19:19

Brian skrev:

> Blev Saab'en meget dyrere end forventet ?

I starten ja, men jeg fik afgiften presset ned.

> Jeg har ventet i 6 måneder på den endeelige dom. ... vi andre ville
> sgu få sparket, hvis vi arbejdede i det tempo.

Jeg ventede 6 måneder, ringede derind og fik af vide, at der kunne gå op
til 12 måneder endnu... så jeg kørte til fremvisning og fik det hurtigt
overstået.

MVH

Fra : John Sahl

Dato : 12-04-06 19:10

Martin Johansen [6000] wrote:
> Interessant udsendelse, dog mangler der lige den detalje om, at man
> skal se sig godt for og være på vagt over for SKAT som kan være
> regulære svin ang. afgiftsfastsættelsen...

Jeg har oplevet MEGET få problemer i den retning, men har da hørt
om "enkelte" andre der har haft problemet.

--
John Sahl,
http://www.fotofaelden.dk - ikke helt det du troede

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 12-04-06 19:20

John Sahl skrev:

> Jeg har oplevet MEGET få problemer i den retning, men har da hørt
> om "enkelte" andre der har haft problemet.

Okay. Synes bare det manglede at blive nævnt :)

MVH

Fra : John Sahl

Dato : 12-04-06 19:33

Martin Johansen [6000] wrote:
> Okay. Synes bare det manglede at blive nævnt :)

Optagelserne tog knap 3 timer, så jeg l o v e r dig at der er klippet meget
fra

..

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 12-04-06 19:46

John Sahl presented the following explanation :
> Optagelserne tog knap 3 timer, så jeg l o v e r dig at der er klippet meget
> fra

Ja det er jo sådan man laver TV nu til dags :)

Jeg var for nogen år siden (snart 10 faktisk...) med TV2 Østjylland ude
og lave et 3 minutters indslag fra 3 forskellige lokale begivenheder.
Det tog et hold med en kameramand, en lydmand og en journalist hele
dagen at lave de 3 minutters indslag. Der blev også optaget noget der
ligner 1 time eller mere som så blev kogt ned til 3 minutter.

"I´m sorry for whatever I´m going to do and I swear I didn´t do any of
that stuff I did." - Rufus Riley, The Minority Report

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 12-04-06 19:58

John Sahl skrev:

> Optagelserne tog knap 3 timer, så jeg l o v e r dig at der er klippet meget
> fra
>
> .

Lyder lidt som optagelserne herhjemme fra.. lol :)

MVH

Fra : Anders Christensen

Dato : 12-04-06 21:30

John Sahl wrote:

> Optagelserne tog knap 3 timer, så jeg l o v e r dig at der er klippet meget
> fra

Jeg var med til at lave en kortfilm sidste år, der brugte vi fire dage
på at filme det der blev til 20 minutters film.
Jeg vil slet ikke tænke på hvor meget der blev klippet og hvor lang tid
det tog :)

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Thomas

Dato : 12-04-06 19:04

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
> Rabatten på DR1 lige nu har lige vist John fortælle om, hvordan man
> handler/henter bil i Tyskland.....

Der blev ikke nævnt noget med moms? Skal der ikke betales det i forbindelse
med import ?

Mvh

Thomas

Fra : John Sahl

Dato : 12-04-06 19:08

Thomas wrote:
> Der blev ikke nævnt noget med moms? Skal der ikke betales det i
> forbindelse med import ?

Nej, ikke hvis bilen er fra EU og den er betalt i landet du importerer fra.

Fra : Thomas

Dato : 12-04-06 19:45

"John Sahl" <spamtrap9@mandezonen.dk> wrote in message

> Nej, ikke hvis bilen er fra EU og den er betalt i landet du importerer
> fra.
>
> --

Oki... rart at vide (hvis jeg havde undersøgt det nærmere havde jeg
sikkert også læst det et sted), jeg har bare regnet med det hele tiden. Det
er så kun når man drømmer om den rustfrie Corvette fra Cali at man skal tage
det med ;) men det ender nok med den rustne Fiat fra Italien .......

Mvh

Thomas

Fra : Peter Weis

Dato : 12-04-06 19:58

Thomas wrote:
> Det
> er så kun når man drømmer om den rustfrie Corvette fra Cali at man skal tage
> det med ;)

Drømmer du om import af bil fra Columbia?
Jeg troede kun at det var kaffe og hængekøjer vi hentede dernede.

mvh
Peter

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 12-04-06 20:12

Hej!

Peter Weis wrote:

> Drømmer du om import af bil fra Columbia?
> Jeg troede kun at det var kaffe og hængekøjer vi hentede dernede.

Psst: Cali(-fornien) :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Thomas J.

Dato : 13-04-06 09:49

Den Wed, 12 Apr 2006 21:12:22 +0200 sendte Kim Voss Schrader
<usenet1@mumbojumbo.dk> følgende røgsignaler:

>Hej!

>Psst: Cali(-fornien) :)

Han har nok tænkt på Calimbia.....Calilumbia....Calico....nej, dén kan
jeg sgu ikke redde ham ud af...

--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04

Fra : Brian

Dato : 13-04-06 10:28

Thomas J. wrote:

> Han har nok tænkt på Calimbia.....Calilumbia....Calico....nej, dén kan
> jeg sgu ikke redde ham ud af...

Du har ikke overvejet muligheden at der er en temmelig stor by i
Colmbia der hedder Cali ?

/Brian

Fra : Peter Weis

Dato : 13-04-06 12:05

Brian wrote:

> Du har ikke overvejet muligheden at der er en temmelig stor by i
> Colmbia der hedder Cali ?

http://www.cali.gov.co/ - en smuk by, men desværre ikke helt sikker.

mvh
Peter

Fra : Peter Weis

Dato : 12-04-06 20:39

Kim Voss Schrader wrote:

> Psst: Cali(-fornien) :)

Nåeh, bogstavkvoten var ved at være brugt op.

mvh
Peter

Fra : Jens Vejmand & Holge~

Dato : 13-04-06 09:29

Og hvordan kan SKAT se hvorvidt der er betalt moms i salgs landet?

mvh

JV

Fra : John Sahl

Dato : 13-04-06 09:36

Jens Vejmand & Holger Danske wrote:
> Og hvordan kan SKAT se hvorvidt der er betalt moms i salgs landet?

Det kan de vha. bilens papirer som du selvfølgelig skal fremvise.

Fra : Jens Vejmand & Holge~

Dato : 13-04-06 09:44

Jeg forstår det ikke helt

Registreringsattesten viser vel ikke om priser/moms ...?

JV

Fra : John Sahl

Dato : 13-04-06 09:53

Jens Vejmand & Holger Danske wrote:
> Jeg forstår det ikke helt

Det er også ok, jeg kan jo bare forklare mig ordentligt

> Registreringsattesten viser vel ikke om priser/moms ...?

Nej ikke direkte, men den viser HVAD bilen har været indregistreret
som, og derved kan man se om momsen er betalt.

Fra : Jens Vejmand & Holge~

Dato : 13-04-06 09:57

Hej igen John,

først tak for at du tager dig tid til at svare mig.
Jeg tænker nu mest på de annoncer som skriver, at bilen kan sælges
"ausweisbar"/lavere pris ved export ? - evt. mod at bortfalde noget lokal
garanti som ikke har enorm værdi ved sed køb af bil i syd Tyskland

Når du skriver hvad den har været brugt til, så tænker jeg på privatbiler
som også skal importeres til privat brug (= hvide plader).

jv

Fra : MK

Dato : 13-04-06 10:06

"Jens Vejmand & Holger Danske" <holger@danske.dk> skrev i en meddelelse

> "ausweisbar"/lavere pris ved export ?

Har været en firmabil, hvor momsen har været "trukket fra"

> evt. mod at bortfalde noget lokal garanti som ikke har enorm værdi ved sed
> køb af bil i syd Tyskland

Jow da.

> Når du skriver hvad den har været brugt til, så tænker jeg på privatbiler
> som også skal importeres til privat brug (= hvide plader).

En firmaregistreret privatvogn kan i Tyskland være uden moms
som du kender det ditto i DK - blot på gule plader. Og det er
ikke noget problem, fordi købsaftalen er gældende. Jég har
vist den een gang !
(du skal altid sørge for at have en slutseddel på et køb i D)

Fra : Jens Vejmand & Holge~

Dato : 13-04-06 10:16

Forstår jeg det ret: det kan ALDRIG betale sig at købe "mw.st. ausweisbar",
da dette vil figurere på attesten og derved udløse moms i DK? ( i øvrigt: er
DK-reg.-afgift ikke inkl. moms?)

Og hvad med det med garanti - mener du, at det er relevant i eksemplet med
syd Tyskland?

Der er jo også pruvate handler - der er der jo ingen ganratier?
Og der er ikke særlig mange forhandlere der skriver nogetsomhelst om
garanti?

JV

Fra : MK

Dato : 13-04-06 11:00

> Forstår jeg det ret: det kan ALDRIG betale sig at købe "mw.st.
> ausweisbar",

Du skal have et firma for at kunne købe uden moms. Desuden er
momsen lavere i D end i DK - og man skal ikke udligne forskellen

> Og hvad med det med garanti - mener du, at det er relevant i eksemplet med
> syd Tyskland?

Jég køber altid uden garanti- men køber du hos en forhandler med garanti,
gælder den selvfølgelig. Det er som regel en separat aftale...

> Der er jo også pruvate handler - der er der jo ingen ganratier?

Man køber som regel som beset - ligesom i DK

> Og der er ikke særlig mange forhandlere der skriver nogetsomhelst om
> garanti?

Nej, det er i princippet ekstra...

Du virker usikker på at handle dernede? - er du også det i DK?
Forskellen er i princippet ens, men jeg ved godt, folk vil bestride det.
Vil du sikre dig, kan du gøre eet af 2 ting:
1) Få den lokale autoriserede værksted tilat gennemgå bilen og
kræve at sælger udbedre eventuelle fejl
2) Få et Dekra-siegel på bilen, hvis den er i systemet. Dekra-siegel
udfærdiges på næsten alle biler, men ikke alle, da det er påbaggrund
af erfaringer. Og køber du en specialbiler, er der ikke mange efaringer
at tage af...

Fra : Jens Vejmand & Holge~

Dato : 13-04-06 11:17

Hej MK,

tak for dine svar.

M.h.t. bilhandel i DK har jeg da købt/solgt flere gange

Men det er jo noget andet måske 1000 km herfra ....

Er det et problem at få bilen tjekket på mærkevare værksted/Dekra? (overfor
sælger mener jeg!)

Egentligt går man vel ud fra, at bilen er ok indtil man prøver den .... - og
det er vel også et spørgsmål om, om bilen er serviceret tilstrækkeligt i
Tyskland således, at der ikke opstår større defekt under hjemkørsel (vi
snakker vel om tandremme? og bilerne "in question" er 5 år/150.000km)

Jeg er ved at sætte mig ind i tingene, da en bekendt muligvis vil importere
en bil sydfra.

Fra : MK

Dato : 13-04-06 11:53

"Jens Vejmand & Holger Danske" <holger@danske.dk> skrev i en meddelelse

> tak for dine svar.

:)

> Men det er jo noget andet måske 1000 km herfra ....

Det er en anden situation...

> Er det et problem at få bilen tjekket på mærkevare værksted/Dekra?
> (overfor sælger mener jeg!)

Næh, du gør selv aftalen med værkstedet, så det...

> Egentligt går man vel ud fra, at bilen er ok indtil man prøver den ....

Den største overraskelse for dig er sikkert bilens tekniske/estetiske
niveau.
Kodex er et andet sted i udlandet, hvor bilen koster langt mindre, end i DK
Regn med det !!!

> det er vel også et spørgsmål om, om bilen er serviceret tilstrækkeligt i
> Tyskland således, at der ikke opstår større defekt under hjemkørsel

Man køber ikke en vogn, der ikke har fuld dokumentation. Er det en dusin-
vare, du er ude efter, er der jo så mange til salg, at det ikke kan "betale"
sig at gå på kompromis med denstrategi. Fuld servicebog er et must !

>(vi snakker vel om tandremme? og bilerne "in question" er 5 år/150.000km)

Denskal være efterset jvf. forskrifterne...

OK - så kender du nok denne side: http://bilimport.tkrath.dk/

Fra : Barfly.

Dato : 13-04-06 14:14

> Nej, ikke hvis bilen er fra EU og den er betalt i landet du importerer
> fra.

er det ikke noget med at det er firmaet du køber fra i et EU land som først
ved en eksport grænse til DK (var vist dkk 285.000 engang) skal betale DK
moms, ligesom amazon.com blev nødt til.

Fra : John Sahl

Dato : 13-04-06 14:35

Barfly. wrote:
> er det ikke noget med at det er firmaet du køber fra i et EU land som
> først ved en eksport grænse til DK (var vist dkk 285.000 engang) skal
> betale DK moms, ligesom amazon.com blev nødt til.

Opkræve og betale.

Fra : Barfly.

Dato : 13-04-06 18:55

> Opkræve og betale.

..yes sir,-men er det op til den udenlandske virksomhed selv at fortælle
det til DK myndighed?,-det er jo rart at spare forskellen til den danske
moms...

Fra : MK

Dato : 12-04-06 19:36

> Rabatten på DR1 lige nu har lige vist John fortælle om, hvordan man
> handler/henter bil i Tyskland.....

Jow jow - tuneren var stillet ind

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 13-04-06 14:44

Meget kan man sige, men en giraf var nu ikke lige det jeg tænkte på da jeg
så indslaget...

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 14-04-06 16:29

> Rabatten på DR1 lige nu har lige vist John fortælle om, hvordan man
> handler/henter bil i Tyskland.....

Så den lige nu her i eftermiddags.

Ham John kan vist ikke give langhårede forklaringer

Godt indslag.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC + Tipo 1,6i (+ 2x chipping hundene

Fra : John Sahl

Dato : 14-04-06 17:14

Uffe Bærentsen wrote:
> Ham John kan vist ikke give langhårede forklaringer

3 timers optagelser, kogt ned til de få minutter. Der er klippet mange
informationer fra, men skidt skulle det ske igen må jeg hellere tage et
par øl først

Nu er det heldigvis overstået!

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 14-04-06 19:05

> 3 timers optagelser, kogt ned til de få minutter. Der er klippet mange
> informationer fra, men skidt skulle det ske igen må jeg hellere tage et
> par øl først
>
> Nu er det heldigvis overstået!

Det var nu mere alt håret, eller mangel på samme jeg hentydede til