VW Golf Plus Van 2,0 TDI DSG vs. Toyota Sp~
Fra : Thomas J.

Dato : 11-04-06 12:24

Jeg regner med at skifte Getz'en ud til fordel for én af ovenstående.

Men hvad pokker skal jeg vælge?

Golfen er i mine øjne ikke så pæn. Men dog langt fra en øjebæ.

Toyota'en har masser af power med tilsvarende merforbrug (den kan
selvfølgelig også vælges med 136 hk). Pænt design. Den dyreste.

P-gøjen er den billigste af de tre (tillige med mest udstyr), Men er
der stadig forhøjet brandfare ved den? Jeg synes umiddelbart at den
har det pæneste design af de tre.

Forsikringsmæssigt er Sportsvan'en umiddelbart den dyreste og P-gøjen
den billigste. (Har dog kun lavet en søgning på
www.forsikringsluppen.dk samt spurgt ad hos den lokale P-gøj pusher)
(33 år, postnr. 4200, 2 år skadefri (ingen skader/forsikring
forinden))

Umiddelbart siger pengepungen: "Peugeot" og Hjernen siger: "Toyota"
Hjertet/dovenskaben siger: "Golfen med DSG". Fornuften siger: "Behold
Getz'en".... *G*

Men hvad er den bedste hvis man tager driftsomkostninger, komfort,
sikkerhed i betragtning.
Mine belæggrunde for at skifte: Mere plads, savner kraftigere motor og
mere komfort.
Et eller andet sted har brændstoføkonomien også noget at skulle have
sagt, og det er dér at fornuften siger "Behold Getz'en", for man kan
købe utroligt mange liter benzin for besparelsen.

--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04

Fra : Kaenguru

Dato : 11-04-06 13:01

Har du overvejet en Mazda 5?

En Mazda 5 Van 2.0 Diesel 143 HK koster 162.790, kun 3000 mere end
Peugeot 307.

Jeg har prøvet begge biler (har nu en Mazda 5) og jeg ville ikke
betænke mig et øjeblik. Mazda 5 har skydedøre, bedre siddekomfort,
rigtig gode køreegenskaber og meget mere.

I et halvt år kørte jeg den dejlige Toyota Sportsvan, og bortset fra
at Mazda 5 er lidt mindre bagi, er den i mine øjne en lige så god bil
som Sportsvan.

Fra : Thomas J.

Dato : 11-04-06 14:54

Den 11 Apr 2006 05:01:01 -0700 sendte "Kaenguru"
<troels_martens@ofir.dk> følgende røgsignaler:

Næh, så jeg var lige inde og kigge på www.mazda.dk

>En Mazda 5 Van 2.0 Diesel 143 HK koster 162.790, kun 3000 mere end
>Peugeot 307.

Jeg syntes at der stod 206.000 kr...

>Jeg har prøvet begge biler (har nu en Mazda 5) og jeg ville ikke
>betænke mig et øjeblik. Mazda 5 har skydedøre, bedre siddekomfort,
>rigtig gode køreegenskaber og meget mere.

Lige præcis skydedørene gør at jeg næppe vil vælge den, da det minder
mig for meget om en varevogn.
Designet er ellers pænt og drejningsmomemtet fejler heller ikke
noget....men de skydedøre dér....nej, jeg tror sgu ikke at det er
noget for mig.
Men ellers et fint bud på en outsider.

--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-04-06 13:09

"Thomas J." skriver:

> Toyota'en har masser af power med tilsvarende merforbrug (den kan
> selvfølgelig også vælges med 136 hk). Pænt design. Den dyreste.

Hvor mange km kører du om året ??

> P-gøjen er den billigste af de tre (tillige med mest udstyr)

Tjah, fartpilot koster ekstra så vidt jeg kan se. Det er da standard i
en Golf...

> Men er der stadig forhøjet brandfare ved den?

Nej, det er formodentligt overstået.

> Umiddelbart siger pengepungen: "Peugeot" og Hjernen siger: "Toyota"
> Hjertet/dovenskaben siger: "Golfen med DSG". Fornuften siger: "Behold
> Getz'en".... *G*

Hvad med jokeren Altea ?

Klaus
--
Yeee-haaa tilbage på dtext, sonofonos er slut

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-04-06 13:16

"Klaus D. Mikkelsen" skriver:

> Hvad med jokeren Altea ?

2.0 D med DSG (som i golf) til l95kkr

http://www.seat.dk/global/static/seat.dk/modelpdffiles/AlteaVan-priser.pdf

Klaus
--
Yeee-haaa tilbage på dtext, sonofonos er slut

Fra : Thomas J.

Dato : 11-04-06 15:06

Den Tue, 11 Apr 2006 14:08:50 +0200 sendte "Klaus D. Mikkelsen"
<Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> følgende røgsignaler:

>"Thomas J." skriver:

>Hvor mange km kører du om året ??

Pt. ca. 15.000 km, men jeg regner kraftigt med at det ændres til
25-30.000 km inden så længe.

>Tjah, fartpilot koster ekstra så vidt jeg kan se. Det er da standard i
>en Golf...

Og det er bi-zone klimaanlæg også?
Bevares, Golfen har også alarm, men den og fartpiloten kunne jeg
snildt få med i prisen hvis det var (sælgeren foreslog det endda selv,
hvilket fik mig til at tænke: "Hmmm...hvorfor så ivrig?)
Men jeg indrømmer blankt at jeg synes at automatgear er fedt at køre
med. Men med en diesel er der jo en del mere drejningsmoment, så man
kan spare et par nedgearinger hist og her.

>Hvad med jokeren Altea ?

Har jeg kigget på, men den blev valgt fra da jeg ikke bryder mig om
designet. Jeg skal godt nok ikke se på bilen mens jeg kører, men jeg
bliver jo set i sådan én....
Toledo'en er heller ikke min kop te.

--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-04-06 16:06

"Thomas J." skriver:

> Pt. ca. 15.000 km, men jeg regner kraftigt med at det ændres til
> 25-30.000 km inden så længe.

Okay, men 15kkm om året skal du kun købe diesel for "sjov", ikke for
besparelsen. 30kkm kan det bedre betale sig ved.

> [...]
> snildt få med i prisen hvis det var (sælgeren foreslog det endda selv,
> hvilket fik mig til at tænke: "Hmmm...hvorfor så ivrig?)

Sqezze the piiis.

> Men jeg indrømmer blankt at jeg synes at automatgear er fedt at køre
> med. Men med en diesel er der jo en del mere drejningsmoment, så man
> kan spare et par nedgearinger hist og her.

Og pøjgøj'en fås ikke med tomatkasse ?

> Har jeg kigget på, men den blev valgt fra da jeg ikke bryder mig om
> designet. Jeg skal godt nok ikke se på bilen mens jeg kører, men jeg
> bliver jo set i sådan én....

Altea syntes jeg netop er ret vellykket. Den ligner mere en "lille
varevogn".

Klaus
--
Yeee-haaa tilbage på dtext, sonofonos er slut

Fra : Thomas J.

Dato : 12-04-06 10:25

Den Tue, 11 Apr 2006 17:06:12 +0200 sendte "Klaus D. Mikkelsen"
<Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> følgende røgsignaler:

>Og pøjgøj'en fås ikke med tomatkasse ?

Jo, men kun i 2,0 benzin-udgaven iflg. prislisterne...

--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04

Fra : Flemming Kanstrup

Dato : 11-04-06 13:12

> Umiddelbart siger pengepungen: "Peugeot" og Hjernen siger: "Toyota"
> Hjertet/dovenskaben siger: "Golfen med DSG". Fornuften siger: "Behold
> Getz'en".... *G*

Vælg med hjertet - altid. Du bliver rigtig, rigtig, rigtig glad for den
DSG-kasse med tiden.

> Men hvad er den bedste hvis man tager driftsomkostninger, komfort,
> sikkerhed i betragtning.

komfort = DSG

> Mine belæggrunde for at skifte: Mere plads, savner kraftigere motor og
> mere komfort.

komfort = DSG
motorkraft = VW's 2,0'er er ganske kvik

> Et eller andet sted har brændstoføkonomien også noget at skulle have
> sagt, og det er dér at fornuften siger "Behold Getz'en", for man kan
> købe utroligt mange liter benzin for besparelsen.

Tja - det er vel rigtigt nok...men det tror jeg hurtigt ryger i glemmebogen
når du sidder i din nye bil. Jeg ville klart tage Golfen alene pga
gearkassen. Hvis det ikke rigtigt spiller ville jeg tage Toyotaen - de
virker rimeligt velkørende med den nyere modeller. Jeg har ikke selv prøvet
2.2'eren, så den kan jeg ikke udtale mig om.

Dog vil jeg slutte med at sige at jeg ikke ville røre den Peugeot med en
ildtang....og det har intet med brandfaren at gøre (som alligevel er vildt
overdrevet).

Og til alle jer som nu bliver rødglødende fordi I kører i franske biler og
er glade for dem: Fedt nok - godt for jer. Derfor må jeg vel have lov til at
synes at det er noget billigt ****.

rolig....rolig...

/f kanstrup
320d Touring '02 (ha! - ikke VW som I troede hva'?)

Fra : Claus & Lene, Ålborg

Dato : 11-04-06 13:43

Inden du nu vælger golften, så prøv lige at køre en længere tur i den (over
1 time) - der vil du sikkert hurtigt mærke hvor træls den DSG kasse er i en
dieselslæde

/Claus

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 11-04-06 14:38

"Claus & Lene, Ålborg" <ccc.lll@mail.tele.dk> wrote in message
> Inden du nu vælger golften, så prøv lige at køre en længere tur i den
> (over 1 time) - der vil du sikkert hurtigt mærke hvor træls den DSG kasse
> er i en dieselslæde
>
> /Claus

Sludder, dsg passer perfekt til en diesel, siger både min egen erfaring og
alle de biltests der har været både i danske og udenlandske autoblade...

dsg styrer det moment 2.0tdi'n har perfekt..

Fra : Thomas J.

Dato : 11-04-06 15:18

Den Tue, 11 Apr 2006 14:43:21 +0200 sendte "Claus & Lene, Ålborg"
<ccc.lll@mail.tele.dk> følgende røgsignaler:

>Inden du nu vælger golften, så prøv lige at køre en længere tur i den (over
>1 time) - der vil du sikkert hurtigt mærke hvor træls den DSG kasse er i en
>dieselslæde

Det er nu også mest ved bykørsel at automatgear er lækkert, så man
ikke skal røre i olien. På landevej/motorvej er det jo ét fedt.

--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04

Fra : Kent Glerup

Dato : 11-04-06 18:47

On Tue, 11 Apr 2006 14:43:21 +0200, "Claus & Lene, Ålborg"
<ccc.lll@mail.tele.dk> wrote:

>Inden du nu vælger golften, så prøv lige at køre en længere tur i den (over
>1 time) - der vil du sikkert hurtigt mærke hvor træls den DSG kasse er i en
>dieselslæde

Det er altid rart med folk som bruger god tid til at begrunde deres
holdninger...

Jeg har kørt et par længere ture i en Touran 140TDI DSG (+1 time), og
jeg kan ganske enkelt ikke finde noget ved den box at pege fingre af!

/Kent Glerup

Fra : Ole Thomsen

Dato : 12-04-06 05:57

Kent Glerup wrote:

> Det er altid rart med folk som bruger god tid til at begrunde deres
> holdninger...

Der var en Claus der postede en lang beskrivelse af hvorfor han ikke
brød sig om DSG, husker ikke om det er samme person.

Jeg kører selv Altea DSG og synes det er eminent.

Ole Thomsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-04-06 06:00

Ole Thomsen skriver:

> Der var en Claus der postede en lang beskrivelse af hvorfor han ikke
> brød sig om DSG, husker ikke om det er samme person.

Var det ikke Thomas Landberg ?

Klaus
--
Yeee-haaa tilbage på dtext, sonofonos er slut

Fra : Ole Thomsen

Dato : 12-04-06 06:31

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Var det ikke Thomas Landberg ?

Du har ret.

http://groups.google.com/group/dk.fritid.bil/tree/browse_frm/thread/4fd12687f759edd5/e40b17f6750b1497

Det var VW-Claus der deltog i koret

Ole Thomsen

Fra : Claus & Lene, Ålborg

Dato : 12-04-06 15:16

Rigtigt, det var Thomas, men jeg er i hovedtræk enig med Thomas - dog ikke
at aut-gear ikke er godt

/Claus

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 12-04-06 14:20

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
> Ole Thomsen skriver:

> Var det ikke Thomas Landberg ?

Jo og konklutionen var at der ikke var noget galt med DSG men at Thomas ikke
kan lide automatkasser i det hele taget.. og det er jo smag og behag..

Fra : Thomas Landberg

Dato : 12-04-06 21:33

> Jo og konklutionen var at der ikke var noget galt med DSG men at Thomas
> ikke kan lide automatkasser i det hele taget.. og det er jo smag og
> behag..

Gu fanden var det ikke konklusionen. Måske var der en enkelt selvbestalt
bilekspert (der på baggrund af et antal læste artikler i bilblade, skrevet
at journalister, der har kørt 500km i en bil med DSG) kom frem til det, men
det er nok farligt at konkludere noget om min holdning - uden at inddrage
mig i arbejdet.
Nej, jeg hader ikke automatgear, men jeg foretrækker at det er lavet
ordentligt. De negative ting jeg nævnte om DSG er til der er negative ved
DSG, ikke ved automatgear som sådan. Har prøvet DSG i en Golf GTi og der
spillede det mere eller mindre perfekt, men måske de meget kloge ingeniører
i Wolfsburg burde have brugt lidt mere energi og lavet en anden styring af
gearkassen når den skulle ligge i en diesel? Giver man bundgas i en 2.0 16V
TDi skifter den først gear ved godt 4.500rpm. Ser man en effektkurve for
motoren kan man se, at effekten falder over 3.600rpm. Det er let at mærke
når man accelerer, at trækker bliver afbrudt, nærmest som i en benzinbil der
rammer omdrejningsbegrænseren.
Kørte i øvrigt i en Mercedes E-klasse W211 220CDi i dag og det er utroligt
så godt Mercedes kan lave automatgearkasser.

--

MVH

Thomas Landberg
www.landberg.dk - chiptuning udført i din indkørsel: 3.995kr inkl. moms.
Online salg af motorolie, autopærer, Sonax bilpleje osv.

Fra : Thomas J.

Dato : 11-04-06 15:16

Den Tue, 11 Apr 2006 14:12:16 +0200 sendte "Flemming Kanstrup"
<nej@tak.dk> følgende røgsignaler:

>Dog vil jeg slutte med at sige at jeg ikke ville røre den Peugeot med en
>ildtang....og det har intet med brandfaren at gøre (som alligevel er vildt
>overdrevet).

Nede hos Peugeot var der godt nok en kunde (med en 307 Airvan) der
brokkede sig over at motoren blev overophedet på en relativ kort tur
(men det kan vel være termostaten).

Og da jeg var ude at handle kom jeg til at holde ved siden af en anden
Airvan, der var begyndt at ruste ved forskærmene.

Det trækker klart ned. Men så igen, den lignede noget der var løgn.
Vand og sæbe havde den vist ikke set længe. Og det kan jo også hjælpe
på rusten.

Jeg ved godt at P-gøjer har (haft) ry for skrøbelig elektronik, så jo
mere ekstraudstyr den er proppet med, jo mere kan der gå i stykker.

--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04

Fra : Psypher

Dato : 11-04-06 18:11

">
> Og da jeg var ude at handle kom jeg til at holde ved siden af en anden
> Airvan, der var begyndt at ruste ved forskærmene.

Hmm er den ikke født med plastic forskærme som den gamle 307??

--
Regards Psypher
CBR954RR Fireblade '02 solgt

Fra : Anders

Dato : 12-04-06 07:51

"Psypher" <ask@for.it> wrote in message

> ">
>>

> Hmm er den ikke født med plastic forskærme som den gamle 307??

> [...]

Jo, de har plast/fiber forskærme så det har næppe været rust.
Generelt syntes jeg at Peugeot af de nyere årgange 306+406+307 er ret gode
hvad angår rustbeskyttelse. 306 har dog problemer med at listen over dørene
kan ruste.

Mvh
Anders

Fra : Jens

Dato : 11-04-06 21:57

> [...]
>
> Jeg ved godt at P-gøjer har (haft) ry for skrøbelig elektronik, så jo
> mere ekstraudstyr den er proppet med, jo mere kan der gå i stykker.

Det der taler allermest imod pøgøjen er luftaffjedringen de har monteret i
bagenden til at hæve bilens højde med for at få en godgendelse til varevogn,
den er ligeså
hård som en sten, så du skal anskaffe dig et nyrebælte hvis du køber sådan
en og det ser forøvrigt råddent ud med de kæmpe gabenden skærmkasser bagi
pga at den er løftet de 5-6 cm.
MVH
Jens

Fra : Kent Glerup

Dato : 11-04-06 15:26

On Tue, 11 Apr 2006 13:24:24 +0200, Thomas J.
<dsl83452fjernaltmellemtotalletogsnabelaet@vip.cybercity.dk> wrote:

>Jeg regner med at skifte Getz'en ud til fordel for én af ovenstående.
>
>Men hvad pokker skal jeg vælge?

Har den nye Zafira været inde over?

Ikke at den er det eneste rigtige i klassen, men dens undervogn,
førersæde, og ikke mindst motor spiller maksimalt!

At der overhovedet ikke er fralæggeplads i kabinen er en anden sag...

/Kent Glerup

Fra : Thomas J.

Dato : 11-04-06 16:10

Den Tue, 11 Apr 2006 16:26:14 +0200 sendte Kent Glerup
<glerupYEAH.olesenRIGHT@post.cybercity.dk> følgende røgsignaler:

>Har den nye Zafira været inde over?

Ja, men inden at man får smidt det ekstraudstyr i som den "mangler" ab
fabrik, så koster den for meget.

Ellers et godt bud.

--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04

Fra : Kent Glerup

Dato : 11-04-06 18:45

On Tue, 11 Apr 2006 17:10:25 +0200, Thomas J.

Der har du jo så ganske ret...

/Kent

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 11-04-06 15:50

Claus & Lene, Ålborg wrote:
> Inden du nu vælger golften, så prøv lige at køre en længere tur i den (over
> 1 time) - der vil du sikkert hurtigt mærke hvor træls den DSG kasse er i en
> dieselslæde

Nu har jeg kun prøvet en Passat 140 hk med DSG men jeg kunne ikke se
hvad der var træls ved den. Kan du ikke lige specificere?

Med venlighilsen
Lars Hoffmann

Fra : Michael Jensen

Dato : 12-04-06 06:12

wrote in message news:nt2n32tq354ri65iu1cmgfh9go4thce5an@4ax.com...
> Jeg regner med at skifte Getz'en ud til fordel for én af ovenstående.
>
> Men hvad pokker skal jeg vælge?

Et bud:

En Ford Focus C-Max 2.0 TDCi Ghia (136HK) (Van)

Har den selv, og den kører perfekt. Har et virkeligt godt træk, og er i mine
øjne endda ret pæn. Kører meget "sporty".

ca. 200.000

\Michael Jensen

Fra : KASO

Dato : 12-04-06 11:00

Har du overvejet en Renault Scénic/Grand Scénic?

Fåes pt. med 1.9dCi 120hk/300Nm, men en 2.0 150hk/340Nm(?) er på vej. 1.9 er
nu bestemt ikke sløv - og komforten er nok blandt de bedste i klassen -
specielt i Grand udgaven (længere akselafstand).

2.0 findes også i 177hk version, men jeg ved ikke, om den kommer i Scénic -
eller om den kommer til DK....

Fra : Thomas J.

Dato : 12-04-06 13:20

Den Wed, 12 Apr 2006 12:00:27 +0200 sendte "KASO" <a@b.dk> følgende
røgsignaler:

>Har du overvejet en Renault Scénic/Grand Scénic?

Nej, men jeg har heller aldrig brudt mig om Renault.
Jeg kender den dog af udseende, men jeg synes faktisk at den er sådan
lidt Altea-grim.
Det er sikkert mig der har en besynderlig smag i biler.

--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04

Fra : KASO

Dato : 12-04-06 16:21

skrev i en meddelelse news:ourp325420j750g7lrk80qmq7phqr79bat@4ax.com...
> Den Wed, 12 Apr 2006 12:00:27 +0200 sendte "KASO" <a@b.dk> følgende
> røgsignaler:

> Nej, men jeg har heller aldrig brudt mig om Renault.

Det var synd - de laver ellers gode biler....

> Jeg kender den dog af udseende, men jeg synes faktisk at den er sådan
> lidt Altea-grim.
> Det er sikkert mig der har en besynderlig smag i biler.

Tjah - Renaults design deler vandene, men da Méganeserien har været Europas
mest solgte bil i flere år (dog ikke de seneste måneder) må der jo være
nogle, der kan lide designet. Personligt er det langt fra alle varianter jeg
bryder mig om...

Til gengæld synes jeg at Altea er flot - men igen: Smag og behag...

Fra : Thomas J.

Dato : 12-04-06 13:30

Den Tue, 11 Apr 2006 13:24:24 +0200 sendte Thomas J.
<dsl83452fjernaltmellemtotalletogsnabelaet@vip.cybercity.dk> følgende
røgsignaler:

>Jeg regner med at skifte Getz'en ud til fordel for én af ovenstående.

Jeg må erkende at enten er jeg for kræsen mht. ny bil eller også er
den rigtige bare ikke bygget endnu.

Så jeg tror at jeg forkæler Getz'en med en gang rustbeskyttelse og
alufælge indtil der kommer en vogn med VW's galvanisering og
automatgear, Peugeot's udstyrsniveau og Toyota's driftsikkerhed og
stærke motorer.

Men jeg siger i hvert fald tak for alle inputs'ene, og selv om de ikke
førte til noget lige nu, kan det være at jeg en skønne dag er ude for
at handle en bakke leverpostej og kommer hjem med en ny bil.
(forhåbentlig ikke i samme forretning)

--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04