Kilo til newton
Fra : Gismo

Dato : 10-04-06 19:26

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 10-04-06 19:41

Fra : Møller

Dato : 10-04-06 19:48

Møller

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 11-04-06 06:48

"Møller" <em@g.2.n.dk> skrev i en meddelelse
news:443aa851$0$84023$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

>> 127,41Nm
>
> Nej
>
> 127,41 N

Newton kan være alt, lige som med kg. måler man ifht en "arm" på 1 m. - Kgm.
vs Nm.
BTW står momentet opgivet til Nm både på min nøgle, i min GDS-bog og i
ESPUnitConversion ;)).

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 11-04-06 07:26

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Newton kan være alt, lige som med kg. måler man ifht en "arm" på 1 m.
> - Kgm. vs Nm.

Nu er vi i detaljer...
Gismo spurgte hvad kg er i N.
Ikke hvad Kgm er i Nm.

Kg og N er en kraft.
Kgm og Nm et moment.

At Gismo så mente, hvad 13 Kgm er i Nm er en anden sag...

Fra : Bjarne Just

Dato : 11-04-06 08:52

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote in message
> Nu er vi i detaljer...
>
> Kg og N er en kraft.

Arhh er du nu helt sikker...

[Kg] er en vægt enhed, og [N] er en kraft enhed, hvor 1 [N] = 1 [kg*m/s^2]

mvh,
Bjarne

Fra : Møller

Dato : 11-04-06 10:26

"Bjarne Just" <bjarne_just@mailis.invalid> wrote in message

> [...]
> >
> Arhh er du nu helt sikker...
>
> [Kg] er en vægt enhed, og [N] er en kraft enhed, hvor 1 [N] = 1 [kg*m/s^2]

Så er vildledningen viat ved at være oprimal

K= 1000 altså blot en mængdeoplysning som M og d mv.

Så er det om at få slået fast hvad vægt, kraft og moment er.

P = effekt, F = Kraftvektor, v = hastighedsvektor ... Betegnelser:, M =
Moment, F = kraft, a = arm

for ikke at skrive lærebøger af, så brug dog konverteringstabeller f.eks.:

http://www.ex.ac.uk/cimt/dictunit/dictunit.htm er på engelsk og defor ikke
umiddelbar særlig god ( hvorfor undlade jeg den så ikke, en sag skal ses fra
flere sider)
http://www.praestkjaer.dk/dk/s.htm Denne er nok merd betegnende hvis man
læser overskriften

www.brd-klee.dk/Files/formelsamling.pdf
www.1999215.thinkquest.dk/opslag/minileks.html
www.selandia-ceu.dk/Projekter/e-skole/teknologi_kommunikation/portal_prpe/do
kumenter/ON-2082.Pdf ret omfattende men så er jeg dækket ind

Og så skal man jo ikke glemme vor ven: google.

Men eksakt viden er jo ikke så morsom som tro og formodning

Men da linket startede med :

Hvad er 13 kg i newton?
Sommerdækkene skal på.
Gismo

Vil jeg tolke det som :
I instruktionsbogen står der, at jeg skal spænde fælgene med 13 Kpm, hvad
skal jeg så regne med i Nm og det var ca. 12 Nm
Hvilket tyder på, at Gismo vil bruge momentnægle, og det er en fin ide se
Motor i denne måned: selv den dårligste momentnøgle er bedre end mit gefüll.
Motro nr. 4 side 88:

I faldende orden:
**** Forhandler: www.biltema.dk Tlf.: 55 74 09 40 Pris: 449 kr.

*** Forhandler: www.thansen.dk . tfl: 63 41 69 69 Pris: 249 kr.

** Forhandler: www.harald-nyborg.dk Tlf.: 86 78 52 00 Pris: 129 kr.

** Forhandler: www.bilxperten.dk Tlf.: 49 17 02 22 Pris: 349 kr.

* Forhandler: www.biltema.dk Tlf.: 55 74 09 40 Pris: 39,90 kr.

Sommedæk skal på: fint tidspunkt, for n er i nok fri for frost og is i
større mængde i dagtimerne, men pas på ved nattetide på "udsatte steder"
Gismo. nok ikke en fælgtype, men et pseudonym.

Mvh og god påske.
Møller

Fra : Klaus G.

Dato : 10-04-06 19:49

> Hvad er 13 kg i newton?
>
> Sommerdækkene skal på.

Når vi snakker til biler, så bare x10, og du har newton. Men skal det være
helt præcis, så er det tyngde accelrationen, som er på 9,80665meter/sek.

Men plejer man ikke kun at spænde alubasser med 11-12kg? Og så lige
efterspænde efter 50-100km? Godt nok ikke den store forskel, så kan være det
er ligemeget jo...

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Mikkel Lund

Dato : 10-04-06 20:29

Klaus G. skrev:

> Når vi snakker til biler, så bare x10, og du har newton. Men skal det være
> helt præcis, så er det tyngde accelrationen, som er på 9,80665meter/sek.

Det kommer sørme an på hvor i landet du er! Men igen det er lidt lige
meget når vi snakker biler.

Mikkel

Fra : Klaus G.

Dato : 11-04-06 14:26

> Det kommer sørme an på hvor i landet du er!
Jaja, ved det...

>Men igen det er lidt lige meget når vi snakker biler.
Jo, skrev jeg jo også.

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Rune Larsen

Dato : 10-04-06 20:39

Klaus G. wrote:
> Men skal det være helt præcis, så er det tyngde accelrationen, som er på 9,80665meter/sek.

Man skal passe på med at skrive "helt præcis"

For tyngdeaccelelrationen, varierer alt efter hvor man er på jorden.

Ved Ækvator: 9,781 m/s^2.
Ved polerne: 9,832 m/s^2
I Danmark: ca. 9,82 m/s^2

Mvh Rune