Hvad kan bilens batteri klare?
Fra : Torben Brøndum

Dato : 10-04-06 15:56

Hej igen,

Vi skal en tur sydpå her til sommer. Jeg har PDA, BT GPS samt en bærbar, som
jeg gerne vil kunne anvende (samtidig) mens vi kører.

Hvordan skal jeg koble det - kan man få en fordeler til cigarettænderen (PDA
og GPS)? Men hvad kan jeg gøre med den bærbare - skal jeg en omformer til
220 eller findes en variabel omformer til en bærbar?

Hvad kan bilen batteri trække og den sikring, der sidder på cigarettænderen?
Hvis jeg ikke samtidig med PDA og GPS kan anvende den bærbare, erd er ikke
noget at gøre ved det. Jeg er dog ikke klar over hvormange Amp. enhederne
tager hver især.

Hilsen Torben Brøndum

Fra : Klaus G.

Dato : 10-04-06 16:15

> Vi skal en tur sydpå her til sommer. Jeg har PDA, BT GPS samt en bærbar,
som
> jeg gerne vil kunne anvende (samtidig) mens vi kører.
Javel ja...

> [...]
> og GPS)? Men hvad kan jeg gøre med den bærbare - skal jeg en omformer til
> 220 eller findes en variabel omformer til en bærbar?
Du kan godt få en fordeler til cirgarretstikket, og du kan også få en 12v
til 230v omformer til samme stik.

> [...]
> noget at gøre ved det. Jeg er dog ikke klar over hvormange Amp. enhederne
Hvis der er noget der sætter en grænse, så er det din generator, men jeg
tror så at sikringen står af inden din generator bliver kørt ud i max :)

Det cigarretstik jeg bruger til min egen PDA, der sidder en sikring i på 2A,
det er ikke ret meget jo. Du skal bare skrue toppen af dit stik, så kommer
du ind til en lille glassikring, hvor du kan aflæse størrelsen. Men pas på,
den sidder på en lille fjeder :)

Og jeg er ikke lige klar over hvor mange A en bærbar trækker... Men jeg tror
ikke umildbart der kan blive nogen problemer.

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-04-06 16:17

"Torben Brøndum" skriver:

> Hvordan skal jeg koble det - kan man få en fordeler til cigarettænderen (PDA
> og GPS)?

Ja, kig hos Thansen.

> Men hvad kan jeg gøre med den bærbare - skal jeg en omformer til
> 220 eller findes en variabel omformer til en bærbar?

Det bestemmer du selv.

> Hvad kan bilen batteri trække og den sikring, der sidder på cigarettænderen?

Jeps, intet problem. En cigarettænder trækker _meget_ effekt og den
springer ikek sikringen.

> Hvis jeg ikke samtidig med PDA og GPS kan anvende den bærbare, erd er ikke
> noget at gøre ved det. Jeg er dog ikke klar over hvormange Amp. enhederne
> tager hver især.

Hvem skal bruge den bærbare ???

Klaus
--
Yeee-haaa tilbage på dtext, sonofonos er slut

Fra : Torben Brøndum

Dato : 10-04-06 16:29

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i

[snip]

> Hvem skal bruge den bærbare ???

Det skal drengene - skal se et par film nedover Tyskland.....har de givet
udtryk for

Torben Brøndum

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 10-04-06 16:56

> Torben Brøndum

Hej Torben

Jeg har vist spurgt dig før, uden at jeg fik noget svar - men har du boet i
Beder, og har du en datter, der hedder Rikke..?

--
/Jan W Nielsen

Fra : ThomasT

Dato : 10-04-06 16:21

Hej,

Hos T. Hansen har de for tiden tilbud (299,-) på en omformer til bærbare, så
slipper du for flere ledninger end højst nødvendigt.
Jeg tror godt du kan sætte alle tingene til på en gang, ellers kan du bare
skifte mellem dem de har jo alle batteri

ThomasT

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 10-04-06 17:26

Torben Brøndum wrote:
> [...]
> og GPS)? Men hvad kan jeg gøre med den bærbare - skal jeg en omformer til
> 220 eller findes en variabel omformer til en bærbar?

Ja, de fleste fabrikanter sælger også adaptorer der virker på 12V, men
de plejer at koste spidsen af en jetjager, så den billigste løsning er
nok en 220V omformer. Hvis det er noget du har planer om at anvende
ofte, så lav det som faste installationer (altså udenom cigarettænderen)
da det er pænest og du har mulighed for at begrænse de løse ledninger
mest muligt, alternativt bare at trække en helt ny cigarettænder med et
kraftigt nok kabel og en sikring der er stor nok (men ikke større end
stikket er godkendt til!) og så placere den et anonymt sted (på min
Primera sidder stikket foran gearstangen, lidt dumt sted at have en fast
ledning liggende.

> [...]
> noget at gøre ved det. Jeg er dog ikke klar over hvormange Amp. enhederne

PDA'en sluger ikke så meget, men den bærbare kan godt være lidt sulten.
Tag dine 220V adaptorer og kig på hvad de er angivet med på primærsiden
(input). Til info vil min IBM laptop trække 0.9A ved 240V, dvs. den vil
kunne trække ca. 200W ved peak, en PDA vil nok trække ca. 30-40W, det
samme med GPS'en.

PDA og GPS har du måske 12V adaptorer til, så kan det måske svarer sig
at bruge dem istedet for 220V adaptorer (inkl. inverter).

Hvis du ikke har nogen 12V omformere til noget af det du har, så ville
jeg købe en 500W inverter (altså en der kan lave 500W output, ikke
input!) og meget gerne een med batterivagt så den kobler fra hvis
spænding falder under 12V (de trækker også strøm når de ikke anvendes,
så enten det eller en der er styret på tænding).

Med en 500W kan du trække computeren, PDA, GPS og lign. uden at
anstrenge omformeren, og der er plads til hvis du også vil lade en mobil
op Undlad naturligvis at overbelaste den, da den så bliver lidt ked
af det (og bliver MEGET varm)

Thomas

Fra : Troels - around 9000

Dato : 12-04-06 18:44

> Vi skal en tur sydpå her til sommer. Jeg har PDA, BT GPS samt en bærbar,
> som jeg gerne vil kunne anvende (samtidig) mens vi kører.

T-hansen har en adaptor med mange forskellige stik medfølgende der laver 12v
om til 14, 15, 16, 17 osv. volt. Virker 100%.

Det er intet problem overhovedet at have alt udstyret på dit
cigartænderstik - en bærbar vil typisk bruge max. 20 watt, hvor PDA'en vel
kan bruge det samme.

Det er 40 watt sammenlagt, og ved 12 volt er det ~ 3.5 Ampere. Jeg vil gætte
sikringen til din cigartænder tillader 30 Ampere = 360 watt :)

Venligst,
Troels.