Dækstørrelse - speedometerjustering ??
Fra : edob

Dato : 09-04-06 10:29

Hej NG.

Jeg skal have nye dæk på min Avensis 1,8 fra 1998. De nuværende er 185/65
og dem jeg gerne vil have er 185/60, altså lidt mindre i omkreds. Min
dæk-pusher fraråder det bl.a. fordi speedometeret så ikke passer mere.

Er det ikke en enkelt sag for et toyotaværksted at omprogrammere
speedometeret - eller kan det slet ikke lade sig gøre ??

V.h. Frank

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-04-06 10:39

edob skriver:

> Jeg skal have nye dæk på min Avensis 1,8 fra 1998. De nuværende er 185/65
> og dem jeg gerne vil have er 185/60, altså lidt mindre i omkreds.

Hvorfor vil du have et mindre dæk på ???

Klaus
--
Yeee-haaa tilbage på dtext, sonofonos er slut

Fra : edob

Dato : 09-04-06 11:13

> Hvorfor vil du have et mindre dæk på ???
>
> Klaus

Ikke for at få et mindre dæk, men for at få det sommerdæk som har fået en
meget fin anbefaling nemlig: "Bridgestone Touranza ER300 185/60 R14 H". Det
findes ikke i størrelse 185/65.

Frank.

Fra : Gunnar007

Dato : 09-04-06 15:22

"edob" <frankhanTAKE-THIS-AWAY@mail.dk> skrev i en meddelelse
> meget fin anbefaling nemlig: "Bridgestone Touranza ER300 185/60 R14 H".
> Det
> findes ikke i størrelse 185/65.
>
> Frank.

De giver en fejlvisning på 3.1 %, det vil sige, når du kører 100 km/t på dit
speedometer, så kører du reelt 96,9, forudsat at dit speedometer viser
korrekt på de originale dæk.

Hilsen G

Fra : Leif Neland

Dato : 09-04-06 17:56

"Gunnar007" <007g@teamsos.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
dit
> speedometer, så kører du reelt 96,9, forudsat at dit speedometer viser

Hvilket det sandsynligvis ikke gør...

Leif

Fra : BJ

Dato : 09-04-06 11:15

"edob" <frankhanTAKE-THIS-AWAY@mail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Er det ikke en enkelt sag for et toyotaværksted at omprogrammere
> speedometeret - eller kan det slet ikke lade sig gøre ??

Det kan jeg ikke svare dig på, men det viser garanteret for meget i
forvejen.

Prøv at checke det med en GPS, herefter put dine dækstørrelser ind her og du
vil se fejlvisningsresultatet:

http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Møller

Dato : 09-04-06 18:58

"edob" <frankhanTAKE-THIS-AWAY@mail.dk> wrote in message
> [...]
> og dem jeg gerne vil have er 185/60, altså lidt mindre i omkreds. Min
> dæk-pusher fraråder det bl.a. fordi speedometeret så ikke passer mere.

Og det vil han garantere, at det før nu
brug:
http://www.miata.net/garage/tirecalc.html
I stedet for ammestuesnak

For da fælgstørrelsen ikke er opgivet kan der ikke svares entydigt på dit
sp.

Møller