"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse
news:4443bf7a$0$15788$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> >> Tror ikke at det gælder for almindelig koblinger på
> trailere/campingvogne
>> >> osv...
>> >
>> > Yep de skal stadig have noget fedt.
>> >
>>
>> Men hvis du en dag skal køre med en anhænger med slingrekobling =
>> "friktionsdæmpende indretning" (?) - altså groft sagt bremseklodser mod
>> kuglen for at dæmpe slingre- og nikke-bevægelser så HUSK at affedte
>> kuglen
>> med noget, der fjerner ALT fedt fra kuglen.
>
> Genialt princip -- not.
>
> Så skal man have løst træk, og to kugler, een til trailer, og en til
> campingvogn med slingrekobling.
>
> Så hellere en bil og campingvogn, der passer sammen og er lastet korrekt,
> så
> man ikke behøver det pjat.
>
> Leif
>
>
>
Fuldstændigt enig - jeg er også ret mistroisk overfor nye cv'er, der er født
med stabilisator....det burde ikke være nødvendigt.
På den anden side havde vi i 13 måneder en ny cv med dobbeltseng for,
siddegruppe midt og køkken + "bad" bagi. Indvendig længde på 4,3 meter -
passende størrelse til os3. Det, fabrikken havde gjordt, for at udbalancere
endekøkkenet var at flytte akselen bagud. Det virkede sådan set meget fint -
borset fra at cv'en havde en tendens til at nikke temmeligt tungt på små,
meget ujævne veje. Ikke noget, der påvirkede vor gamle, tunge og stive Volvo
på nogen farlig måde, men jeg ku ikke lade være med at tænke på hvordan en
lettere bil ville styre det.
Sidste efterår skiftede vi så cv'en ud med en helt traditionelt indrettet
Hymer Futre 480T - stor siddegruppe for, køkken og "bad" midt samt lille
siddegruppe bag. Under vor hidtil eneste tur med den mærkede jeg en stor
forskel i cv'ens påvirkning af bilen; cv'en er åbenbart i meget bedre
balance end den gamle. Men under rangering af den ny cv kom den store
overraskelse; jeg kan uden videre med en hånd løfte næsen ! Det var bare
ikke muligt med den gamle og det undrer mig meget. Den gamle cv havde jo
godt nok havde forskudt akselen for balancens skyld men foran akselen var
der jo kun en ½ siddegruppe, 2 højskabe + dobbeltsengen oglidt overskabe -
altsammen i letvægts-konstruktion. Altså sku man tro at den ville være
ligeså let at løfte næsen på, men nej - sådan var det ikke.
For at gøre det mere uklart har den nye cv ca 100 kg større egenvægt, så det
er ikke der, foklaringen ligger.
Jeg kan ikke se andet end den gode, gamle opskrift på læsning af cv gør sig
gældende allerede på tegnebrædtet; saml al vægt over akselen - så lavt som
muligt !
Forresten er det lidt af en forandring at køre med sådan en "klapvogn" - med
en total-højde på 2 meter og en meget vind-venlig front får man faktisk
hurtigt et lidt anstrengt forhold til hastighed; det er pludseligt ganske
let at køre for hurtigt - selv i solid modvind. Og aero-dynamikken på cv'en
kan åbenbart også gøre en stor forskel på sideværts påvirkninger; pludselig
kan jeg ikke længere mærke noget til f.eks. overhalende lastvogne.
Nu skal vi så bare lige ha pakket cv'en ud af vinterhiet,så vi kan komme ud
og prøve den efter vor "nye" bil - og jo; vi ved godt at mange af jer
startede sæsonen i påsken. Der var vi dog lige nogle "få" hundrede km nordpå
og lege lidt i sneen
--
---------------
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller
Ford når det spilder