Leon, antenne, vaskehal
Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 08-04-06 06:25

Er der nogen af jer med den nye Leon som heller ikke føler sig helt tryg
ved vaskehallers behandling af antennen?

Jeg spørger fordi jeg nu to gange har oplevet at, børsten på sin tur fra
bagenden mod forenden af bilen, børsten bøjer antennen op i lodret
position inden antennen igen svirper bagover og slår mod spoileren på
bagerumsklappen. Herved vrider den i øvrigt grundigt i bilens tag.
Efterfølgende er antennen bøjet, men det lader sig relativt let rette.

Jeg frygter at det kunne ende med en knækket antenne og deraf følgende
ridser i lakken eller måske en bule i taget.

For jer der ikke kender til denne antenne og undrer sig over at jeg ikke
bare skruer antennen af kan jeg fortælle at den nye Seat Leon er
monteret med en tagantenne som ikke kan afmonteres.

Antennen er i stedet designet så man man lægge den ned. Det foregår ved
at selve pisken skrues løs så man kan lægge den ned og igen skrue den
fast. Herved kommer antennen til at ligge vandret hen over taget og rage
et par cm. ud over spoileren på bagklappen.

Mvh
Claus

Fra : Ukendt

Dato : 08-04-06 06:51

"Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Herved kommer antennen til at ligge vandret hen over taget og rage et par

Hej.

Det er det samme på en Altea,
men du gør bare som jeg, du i tager en tang enten til at presse kabelsko med
eller en spidstang, så skruer du antennen af så den er helt løs ligger en
klud ned om sokklen på antennen så du ikke ridser bilen, hvis den skulle
smutte.
Træk lidt op i antennen så der er et mellemrum mellem antennen og sokklen,
tangen imellem og vipper den enten op eller ned og vupti antennen er
afmonteret.

Men pas på du ikke laver buler i taget, den sidder rimelig godt.

Når du har den af, er der et lille hovede for enden af gevindet på antennen,
det slibes af så det er plan med resten skal ikke klippes af, slib den så
det er plan.

--
Mvh.
Dennis Hellan Pedersen

Fra : Lars Frandsen

Dato : 08-04-06 07:34

"Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen af jer med den nye Leon som heller ikke føler sig helt tryg
> ved vaskehallers behandling af antennen?
<snip>
> [...]
> Herved kommer antennen til at ligge vandret hen over taget og rage et par

Er du sikker på, at den skal skrues fast igen?
I instruktionsbogen til vores forrige bil, som var en Seat Córdoba, måtte
antennen *ikke* skrues fast, når den var lagt ned. Det samme gælder iøvrigt
for vores nuværende Skoda Octavia.
Jeg har ikke oplevet, at der har været problemer ved vask i vaskehaller.
--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 08-04-06 14:54

Lars Frandsen skrev:

> Er du sikker på, at den skal skrues fast igen?

Jep! Jeg har lige checket det med instruktionsbogen og her står tydeligt
at antennen lægges ned og skrues fast.

Mvh
Claus

Fra : Kent Glerup

Dato : 08-04-06 15:26

On Sat, 08 Apr 2006 15:53:52 +0200, Claus Nygaard-Pedersen
<nomail@nomail.dk> wrote:

>Jep! Jeg har lige checket det med instruktionsbogen og her står tydeligt
>at antennen lægges ned og skrues fast.

Damn!
Tjahh.. Skoda har en anden mening om samme emne.
Det virker perfekt hvis du lader antennen være løs.

/Kent Glerup

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 08-04-06 16:25

Kent Glerup skrev:

> Tjahh.. Skoda har en anden mening om samme emne.
> Det virker perfekt hvis du lader antennen være løs.

Har du set hvordan antennen opfører sig under vognvask? Løfter børsten
den op eller bliver den bare liggende vandret?

Jeg tror at grundet til at den på Leon'en bliver vredet op er at
antennen rager et par cm længere bag ud end taget/bagklappen og at
børsten så kan få fat i den nør den kører fra bagenden mod forenden af
bilen.

Mvh
Claus

Fra : Kent Glerup

Dato : 08-04-06 17:57

On Sat, 08 Apr 2006 17:24:48 +0200, Claus Nygaard-Pedersen
<nomail@nomail.dk> wrote:

> [...]
>antennen rager et par cm længere bag ud end taget/bagklappen og at
>børsten så kan få fat i den nør den kører fra bagenden mod forenden af

Den opfører sig på fuldstændig samme måde på en Fabia Combi. (den
rager også lidt længere bagud).
Den bliver løftet med op af børsten, og følger denne. Den bliver
vredet ca. 45 grader af børsten, hvilket dog ikke er noget problem for
antennen. Jeg HAR prøvet at spænde antennen fast i nederste stilling,
og der bliver den vredet meget mere vodsomt.

/Kent Glerup

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 08-04-06 19:33

Kent Glerup skrev:

> [...]
> Den bliver løftet med op af børsten, og følger denne. Den bliver
> vredet ca. 45 grader af børsten, hvilket dog ikke er noget problem for

Jeg kan godt følge dig i at antennen vrides 45 grader når den er spændt
fast. Når den ikke er spændt fast vrides den vel ikke. Følger den ikke
bare med?

Mvh
Claus

Fra : Kent Glerup

Dato : 08-04-06 20:37

On Sat, 08 Apr 2006 20:33:10 +0200, Claus Nygaard-Pedersen
<nomail@nomail.dk> wrote:

>Jeg kan godt følge dig i at antennen vrides 45 grader når den er spændt
>fast. Når den ikke er spændt fast vrides den vel ikke. Følger den ikke
>bare med?

Når først børsten har løftet antennen op til dens normale stilling,
kan den jo ikke bevæge sig mere. Derfor bliver den vredet yderligere
cirka 45 grader.

/Kent Glerup

Fra : Menabra

Dato : 08-04-06 08:47

> [...]
> Herved kommer antennen til at ligge vandret hen over taget og rage et par

Hej
Grunden til at den ikke kan pilles af, er at det i det sydlige udland er
gået sport i at stjæle antenner.
Antennen skal løsnes før vask, og først spændes fast efter vask, ellers
bliver både bil og antenne ødelagt.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-04-06 08:48

Menabra skriver:

> Grunden til at den ikke kan pilles af, er at det i det sydlige udland er
> gået sport i at stjæle antenner.
> Antennen skal løsnes før vask, og først spændes fast efter vask, ellers
> bliver både bil og antenne ødelagt.

Hvorfor i alverden laver de så udvendige antenner ?

Har "rudeantenne" på min Golf - det virker fortræffeligt og så er der
ingen bekymringer i vaksehallen.

Klaus
--
Yeee-haaa tilbage på dtext, sonofonos er slut

Fra : Menabra

Dato : 08-04-06 09:00

> [...]
>

> Klaus
> --
> Yeee-haaa tilbage på dtext, sonofonos er slut

Hej
Får du vasket hund i vaksehallen? )

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-04-06 09:48

Menabra skriver:

> Får du vasket hund i vaksehallen? )

ROFL...

Klaus
--
Yeee-haaa tilbage på dtext, sonofonos er slut

Fra : Thomas Landberg

Dato : 08-04-06 09:21

> Hvorfor i alverden laver de så udvendige antenner ?
>
> Har "rudeantenne" på min Golf - det virker fortræffeligt og så er der
> ingen bekymringer i vaksehallen.

Mon ikke rudeantennen er en dyrere løsning? En af grundene til at en VW skal
være dyrere end en Seat.

--

MVH

Thomas Landberg
www.landberg.dk - chiptuning udført i din indkørsel: 3.995kr inkl. moms.
Online salg af motorolie, autopærer, Sonax bilpleje osv.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-04-06 09:49

Thomas Landberg skriver:

> Mon ikke rudeantennen er en dyrere løsning? En af grundene til at en VW skal
> være dyrere end en Seat.

Jeg har mine tvivl.

En loftsantenne skal monteres mekanisk, en rudeantenne skal blot have
sat stikket på, sammen med ledningerne til elbagruden.

Klaus
--
Yeee-haaa tilbage på dtext, sonofonos er slut

Fra : Brian S Jensen

Dato : 08-04-06 11:12

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:44377252$0$15794$14726298@news.sunsite.dk...

> Mon ikke rudeantennen er en dyrere løsning? En af grundene til at en VW
> skal være dyrere end en Seat.
>

> --
>
> MVH
>
> Thomas Landberg

Jeg tror ikke at rudeantennen er dyere - at lave, snarere tværtimod - men
rent
salgsmæssigt, er rudeantenne et hit og dermed bliver den nok "sparet" væk
på Seat - der skal jo helst være fordele ved at købe en dyere model - bare
et gæt

Det gør sig jo gældende på f.eks. BMW - hvorfor skal det egentlig være dyere
med "Shadowline" (dvs. sorte lister i stedet for chrom) - det er da nok
dyere at
forchrome end at male sort - men det sorte ser (på nogle modeller) bedre ud
og koster derfor ekstra

Mvh.
Brian S Jensen
BMW 528iA (med Shadowline
Toyota Previa 2.4i

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 08-04-06 09:34

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Har "rudeantenne" på min Golf - det virker fortræffeligt og så er der
> ingen bekymringer i vaksehallen.

Ja jeg har også originalt monteret rudeantenne i min gamle Sierra og det
virker også fortræffeligt.
Ikke noget med at glemme den inden vask

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Menabra

Dato : 08-04-06 11:28

> Ja jeg har også originalt monteret rudeantenne i min gamle Sierra og det
> [...]

Hej
Da jeg i sin tid (solgte Vento og købte Octavia I) spurgte, hvorfor
tagantenne
> istedet for rudeantenne var svaret 1: klager over dårlig modtagelse , 2:
> Antenner ødelagte med isskraber.
Så kom klagerne over de stjålne antenner o.s.v.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 08-04-06 11:43

Menabra wrote:

> Hej
> Da jeg i sin tid (solgte Vento og købte Octavia I) spurgte, hvorfor
> tagantenne

Jeg har ikke problemer med modtagelsen.

Min antenne sider på indersiden/inde i bagruden, der bruger jeg aldrig
isskraber.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-04-06 13:29

Menabra skriver:

> Da jeg i sin tid (solgte Vento og købte Octavia I) spurgte, hvorfor
> tagantenne istedet for rudeantenne var svaret 1: klager over dårlig
> modtagelse , 2: Antenner ødelagte med isskraber.

Dårlig modtagelse er der også på de der korte piske på taget.
1 meter pind lodret på taget, det virker, resten er kun kompromiser.

Isskraberen har nu noget svært ved at nå antenne, den sidder indvendigt
på ruden. Is skrabes udvendigt.

Klaus
--
Yeee-haaa tilbage på dtext, sonofonos er slut

Fra : Flemming Kanstrup

Dato : 08-04-06 16:39

> Hej
> Da jeg i sin tid (solgte Vento og købte Octavia I) spurgte, hvorfor
> tagantenne

På min E46 Touring ligger antennen vist inde i d-stolpen og der er superb
modtagelse og ikke nogle vaske/skrabe-problemer. Jeg ved sgu ikke om det er
en dyr løsning, men jeg fatter ikke hvorfor alle biler (med stolper) ikke er
født med det....men sådan er der jo så meget.

/f kanstrup

Fra : Brian S Jensen

Dato : 08-04-06 19:41

"Menabra" <monster@mail-online.dk> skrev i en meddelelse
news:a1647$44379048$3e3d8433> Hej
> Da jeg i sin tid (solgte Vento og købte Octavia I) spurgte, hvorfor
> tagantenne
> Så kom klagerne over de stjålne antenner o.s.v.
> mvh

Vi har haft flere BMW'er med rudeantenne i bagruden, og det har da
fungeret OK, men i 528i'ern vi har nu, er der "diversity-antenner" - dvs.
2 stk. antenner i bagruden og en BMW Professional Radio og jeg har
aldrig oplevet så godt modtagelse før - så man kan altså sagtens få
perfekt modtagelse med rudeantenner

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Bjarne Just

Dato : 09-04-06 18:56

"Menabra" <monster@mail-online.dk> wrote in message

> Hej
> Grunden til at den ikke kan pilles af, er at det i det sydlige udland er
> gået sport i at stjæle antenner.

Ja ja, grin I bare, men jeg har fået stjålet antennen på min gamle Octavia
mens den stod på parkeringspladsen på havnen i Struer!

> Antennen skal løsnes før vask, og først spændes fast efter vask, ellers
> bliver både bil og antenne ødelagt.
> mvh
Jeg lader blot antennen forblive skruet fast i normal opretstående position.
Jeg har prøvet både at løsne den og have den spændt fast mens den ligger
ned, men jeg har fundet ud af, at man bare skal lade den blive opretstående.

mvh,
Bjarne

Fra : Kent Glerup

Dato : 08-04-06 12:34

On Sat, 08 Apr 2006 07:24:42 +0200, Claus Nygaard-Pedersen
<nomail@nomail.dk> wrote:

Den samme type antenne på vores Fabia giver ingen problemer.

Lad den være lås når du vasker, så kan den følge børsten en stor del
af vejen. Det står også i manualen.

/Kent Glerup