Gearkasse-problemer på Fiesta
Fra : Mathias

Dato : 07-04-06 19:17

Jeg har en Ford Fiesta 1,25 fra 2002, som nu har kørt 73.000 km.

Mit problem er, at jeg synes, at gearet er begyndt at gå lidt stramt, når
jeg skifter fra 1. til 2. gear. Af og til er det som om, den også "børster
lidt tænder" ved skiftet fra 1. til 2. gear.

Jeg har spekuleret på, om det har noget med koblingen eller gearkassen at
gøre. Er der nogen, der kan svare mig på, om det mon er et problem, som kan
løses ved justering af enten gear eller kobling (koblingen fungerer
hydraulisk - ikke med traditionel kabel). Vil det hjælpe at skifte olie på
gearkassen. I instruktionsbogen står der, at den er vedligeholdelsesfri og
ikke skal have skiftet olie!

Skal jeg evt. bare indstille mig på en ny gearkasse? Jeg har haft bilen fra
ny og har kørt pænt, så gearkassen burde ikke været slidt op allerede. Ingen
af de andre gear volder problemer - heller ikke andre mislyde fra
transmissionen.

På forhånd mange tak for hjælpen!

Hilsen
Mathias

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 08-04-06 06:20

"Mathias" <nospam@please.com> skrev i en meddelelse news:4436acb0$0$111$

> Mit problem er, at jeg synes, at gearet er begyndt at gå lidt stramt, når
> jeg skifter fra 1. til 2. gear. Af og til er det som om, den også "børster
> lidt tænder" ved skiftet fra 1. til 2. gear.

Hvis der er gået et ophæng, så motoren "hænger", kan den gå stramt i gearet.
Men jeg tror der ikke kobles helt ud, derfor "børster den tænder".

> Jeg har spekuleret på, om det har noget med koblingen eller gearkassen at
> gøre.

Uden tvivl ret :)).

Er der nogen, der kan svare mig på, om det mon er et problem, som kan
> løses ved justering af enten gear eller kobling (koblingen fungerer
> hydraulisk - ikke med traditionel kabel).

Så er der ikke noget at justere. Enten er det koblingen,
udrykkerlejet,koblings/slave-cylinder - byt_til _nyt. For der er bremsevæske
nok på?, de deler typ. beholder,væske.

Fra : alexbo

Dato : 08-04-06 10:10

> [...]

> lidt tænder" ved skiftet fra 1. til 2. gear.
> Skal jeg evt. bare indstille mig på en ny gearkasse?

Først skal du beslutte dig til om gearet nu også går stramt eller om det
bare er noget du måske synes.
Dernæst om det også går stramt når motoren er slukket, måske forbindelsen
mellem gearstang og gearkasse der går trægt.
Det vil også kunne betyde at den ikke kommer rigtigt ind i næste gear, og
det kan føles som om den også børster lidt tænder.
Eller om det kun er ved kørsel det går stramt, måske gearlåsen på andet
gear, men så skulle det også være stramt fra tredie til andet gear.
Hvis du kan koble til uden mislyde i første og bak, fejler koblingen
ingenting.

mvh
Alex Christensen