Spg.: Småtting ved C4
Fra : Krs

Dato : 06-04-06 20:38

Hej

Har en Citroen C4, som jeg i det store og hele er tilfreds med. Bilen er to
mdr. gammel. Tre småting irriterer mig, men jeg er ikke sikker på, om de
kvalificerer sig til rigtige fejl, som jeg kan gøre forhandleren opmærksom
på:

1. Når bagrudeviskeren sættes i gang hører jeg et lille klik. Kommer tv.
for/under ratstammen. Går ud fra, at det er en sikring. Er det normalt?

2. Ved blød opbremsning i lav hastigheden kan man høre bremserne 'skurre
på'. Det er vel netop meningen, at bremserne 'griber fat om' et eller andet
men er den der skurrende lyd - der i øvrigt er ganske lav - normal?

3. ved kørsel i 3-4 gear kan jeg mærke en rullende fornemmelse i foden fra
speederen. Det har ikke noget med evt. acceleration at gøre, for jeg oplever
den i konstant hastighed. Som jeg husker det, forsvinder den, når
hastigheden kommer over 60-70.

Og ja - det skal siges, at jeg ikke har haft bil så længe

Fra : H3nrik V!

Dato : 06-04-06 21:02

Krs wrote:

> 1. Når bagrudeviskeren sættes i gang hører jeg et lille klik. Kommer
> tv. for/under ratstammen. Går ud fra, at det er en sikring. Er det
> normalt?

Dén kan jeg svare på. Det er viskerrelæ'et og ganske normalt... Jeg kan både
høre til forrudevisker, bagrudevisker samt tågelys og elbagrude i min
Vectra...

--
mvh H3nrik!

Fra : Kent Glerup

Dato : 06-04-06 21:07

On Thu, 6 Apr 2006 21:37:34 +0200, "Krs" <krs@krs.dk> wrote:

> [...]
>
>1. Når bagrudeviskeren sættes i gang hører jeg et lille klik. Kommer tv.
>for/under ratstammen. Går ud fra, at det er en sikring. Er det normalt?

Formentlig et relæ som styrer strømmen til viskeren. Intet problem.
(forudsat at viskeren virker som den skal selvfølgelig..)

>2. Ved blød opbremsning i lav hastigheden kan man høre bremserne 'skurre
>på'. Det er vel netop meningen, at bremserne 'griber fat om' et eller andet
>men er den der skurrende lyd - der i øvrigt er ganske lav - normal?

Hvis du hovedsageligt kører korte ture, gerne bykørsel, er det
formentlig fastgroet skidt og salt på bremseskiverne.
Kur: Ud på de øde veje. Op på 100-120. Vær sikker på at der ikke er
nogen bagved. Brems vognen kraftigt ned til 10-20 stykker. Gentag om
nødvendigt.

> [...]
>speederen. Det har ikke noget med evt. acceleration at gøre, for jeg oplever
>den i konstant hastighed. Som jeg husker det, forsvinder den, når

Hmm.. Den var værre. Formentlig en svag vibration fra motor/gearkasse
som forplanter sig. Prøv at få en uvildig til at vurdere fænomenet.
Hvis det er generende skal du selvfølgelig henvende dig på værkstedet.

Hvordan er det forøvrigt at køre med det alt for fede rat i C4'eren?

/Kent Glerup