For eller imod denne vogn?
Fra : H.S.

Dato : 06-04-06 10:51

Er der nogen grund til at man ikke skulle købe denne vogn?

http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=250700644&page=1

Jeg kan ikke finde nogen negative test af bilen, så jeg vil gå ud fra
der ikke er nogle generelle fejl ved den.

Ovenstående ligner bedste køb på bilbasen (og andre steder) jeg har
fundet.

Kan man forvente at prutte prisen ned på en brugt bil hos en
forhandler? Evt i form af fælge, ekstra udstyr eller lign ? - hvor
meget ? (der handles kontant, og ren handel).

I bilen sidder en holder til mobiltelefon, som er skruet fast. Kan man
ikke forlange at en sådan er afmonteret og hullerne 'usynliggjort' ved
levering ?

Fra : H.S.

Dato : 06-04-06 10:52

Ps. Kan man forvente der er oliefyr i sådan en vogn ?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-04-06 10:53

"H.S." skriver:

> Kan man forvente at prutte prisen ned på en brugt bil hos en
> forhandler? Evt i form af fælge, ekstra udstyr eller lign ? - hvor
> meget ? (der handles kontant, og ren handel).

Man kan prøve, nogle bider på.

> I bilen sidder en holder til mobiltelefon, som er skruet fast. Kan man
> ikke forlange at en sådan er afmonteret og hullerne 'usynliggjort' ved
> levering ?

Du kan prøve, dog tror jeg ikek at det lykkedes, hvis du samtidigt vil
presse prisen.

Ellers er der ikke så meget at sige, det er en volkefovn med en karosse
der ligner noget tyvestjålet fra en Alfa.

Klaus
--
Yeee-haaa tilbage på dtext, sonofonos er slut

Fra : Højby

Dato : 06-04-06 14:45

Nøjjjjj..... Den er tudegrim.

Lars

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-04-06 14:46

"Højby" skriver:

> Nøjjjjj..... Den er tudegrim.

Det er det jeg skriver, den ligner en Alfa.

Klaus
--
Yeee-haaa tilbage på dtext, sonofonos er slut

Fra : Henning

Dato : 06-04-06 16:02

>Kan man forvente at prutte prisen ned på en brugt bil hos en
>forhandler? Evt i form af fælge, ekstra udstyr eller lign ? - hvor
>meget ? (der handles kontant, og ren handel).
Kommer an på hvor længe bilen har stået til salg og hvor sulten
forhandleren er. I disse høje benzinpris-tider kan du nok ikke
forvente at presse prisen ret meget på en diesel.

>I bilen sidder en holder til mobiltelefon, som er skruet fast. Kan man
>ikke forlange at en sådan er afmonteret og hullerne 'usynliggjort' ved
>levering ?
Det kan du da sagtens, måske vil han gøre det, måske vil han ikke.
Passer din mobiltelefon ville du sikkert ikke betale ekstra
alligevel

Fra : jan@stevns.net

Dato : 06-04-06 16:39

"H.S." <henrik@qlm.dk> skrev :

>Kan man forvente at prutte prisen ned på en brugt bil hos en
>forhandler? Evt i form af fælge, ekstra udstyr eller lign ? - hvor
>meget ? (der handles kontant, og ren handel).

Næppe meget - betaler du cool cash, får han jo ikke provision på at
skaffe et lån.

>I bilen sidder en holder til mobiltelefon, som er skruet fast. Kan man
>ikke forlange at en sådan er afmonteret og hullerne 'usynliggjort' ved
>levering ?

Du kan forlange lige hvad du vil - om du så får dine forlangender
opfyldt, er en ganske anden sag : Var jeg sælger ville jeg da blæse
et sådan ønske en hatfuld ;)

--
jan@stevns.net

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 06-04-06 20:04

H.S. wrote:

> Kan man forvente at prutte prisen ned på en brugt bil hos en
> forhandler? Evt i form af fælge, ekstra udstyr eller lign ? - hvor
> meget ? (der handles kontant, og ren handel).

Jeg mener at jeg fik dem med på 4 stålfælge med nye vinterdæk + ingen
leveringsomkostninger - og så tingede vi lidt om FDM-attest og aftagelig
jydekrog, som jeg alt i alt kom til at bløde 3 kkr. for (det var en lidt
skidt situation - det var den bil jeg ville have - og så er det sværere
at være cool forhandler).

Knus
Regnar
--
'2003 Citroën Xsara VTS - med jydekrog

Fra : H.S.

Dato : 07-04-06 16:03

H.S. wrote:

> http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=250700644&page=1

Jeg bliver frarådet at købe 17" alufælge til Seat Cordoba'en idet
det vil gå ud over min km/l økonomi - men bliver rådet til at købe
16" i stedet for.

- Er det er godt råd ?

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 07-04-06 16:21

On 7 Apr 2006 08:02:38 -0700, "H.S." <henrik@qlm.dk> wrote:

>Jeg bliver frarådet at købe 17" alufælge til Seat Cordoba'en idet
>det vil gå ud over min km/l økonomi - men bliver rådet til at købe
>16" i stedet for.

>--

Uha.

Hvis det mikroskopiske merforbrug der vil blive tale om, får din
økonomi til at ligge i ruiner, så ville jeg, hvis det var mig, nok
gøre mig visse overvejelser.

Det sker ikke så sjældent, at 17" er billigere i indkøb, og
differencen kan man købe en del brændstof for.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 07-04-06 19:52

"H.S." <henrik@qlm.dk> skrev i en meddelelse
Er der nogen grund til at man ikke skulle købe denne vogn?

http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=250700644&page=1

Det er mange penge for sådan en lille bil. IMHO.

-M

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-04-06 20:11

"H.S." skriver:

> Jeg bliver frarådet at købe 17" alufælge til Seat Cordoba'en idet
> det vil gå ud over min km/l økonomi - men bliver rådet til at købe
> 16" i stedet for.
>
> - Er det er godt råd ?

Nej. Fælghøjden har ikke noget med økonomien at gøre, det har
dækbredden.

Og da 16" dæk oftest er dyere end 17" er det et decideret dårligt råd.

Klaus
--
Yeee-haaa tilbage på dtext, sonofonos er slut

Fra : H.S.

Dato : 08-04-06 15:51

Morten Lorenzen skrev:

> [...]
>
> http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=250700644&page=1
>
> Det er mange penge for sådan en lille bil. IMHO.

Tjah, jeg har en Galant fra 1991 nu, og jeg må tilstå er der ikke er
mere plads i den, end der er i seat'en - det er tæt på det samme?

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 08-04-06 17:20

"H.S." <henrik@aficionado.dk> skrev i en meddelelse

Tjah, jeg har en Galant fra 1991 nu, og jeg må tilstå er der ikke er
mere plads i den, end der er i seat'en - det er tæt på det samme?

Du kan dælme få meget bil for 170kkr....

Hvad med en A4? Eller Passat. (Så bliver det også i VW familien)

Jeg ville nok personligt gå efter en Ford Focus Stationcar (2003-2004-2005)
(nypris er 216.000 som udgangspunkt)
http://bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=258500322&page=1
http://bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=218200158&page=1
http://bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=217000531&page=1

Der er masser... Og det er IMO en kanon bil.
Den er sikker, den kører godt, du har en god økonomi, den er rummelig, og så
synes jeg egentlig den er nydelig.
Bare du sørger for at få en hvor de rettet fejlen med at dørene ruster i
bunden. - De fleste er dog blevet skiftet på garantien. Det står i
servicebogen.

-M
'05 BMW 325i E90

Fra : H.S.

Dato : 08-04-06 16:53

Ps. Hvilken dækstørrelse vil i anbefale på sådan en vogn? 215 eller
225 ?

Hvordan finder man ud af hvor store dæk der er plads til i skærmene ?

Fra : H.S.

Dato : 08-04-06 17:34

Morten Lorenzen skrev:
> [...]
>
> Hvad med en A4? Eller Passat. (Så bliver det også i VW familien)
>
> Jeg ville nok personligt gå efter en Ford Focus Stationcar (2003-2004-2005)

Det er bare ikke diesel...?

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 08-04-06 19:33

>Det er bare ikke diesel...?

Nej, så slipper du for MEGET dyre reperationer af turbo, skrøbelig
pumpe-dyse teknologi, og udskift af en moderne dieselpumpe vil koste dig
mindst 15.000 kr.
Glem det, dieselbilen skal være fabriksny og du skal køre mindst 60-80.000
km/år før det kan betale sig.

Jeg er meget modstander af diesel af flere årsager. Jeg har selv haft én
dieselbil (VW Touareg V5 TDI), den var konstant i stykker og jeg synes
egentlig diesel er noget frygtelig svineri overfor miljøet. Dertil kommer de
alt for mange gange man har hørt om folks nye og nyere dieselbiler der har
haft en eller sindssyg fejl lige efter garantien er udløbet. (Et par stykker
i familien indenfor ret kort tid).

-M
Aldrig mere diesel til mig.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-04-06 19:53

Morten Lorenzen skriver:

> Glem det, dieselbilen skal være fabriksny og du skal køre mindst 60-80.000
> km/år før det kan betale sig.

Der tager du fejl.

Når nu brændstofprisen stiger og stiger, bliver km grænsen for diesle
lavere og lavere, da de går længere på literen.

Klaus
--
Yeee-haaa tilbage på dtext, sonofonos er slut

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 08-04-06 20:04

> Der tager du fejl.

Jeg mener nu stadig at dieselbiler skal være tilnærmelsvis ny for at undgår
at "skidtet" brænder.
Det kan godt være at grænsen flyttet længere nedad på det sidste år, men som
jeg ser det er der mange andre ulemper ved diesel. - Det er beskrevet i en
anden post.

> Når nu brændstofprisen stiger og stiger, bliver km grænsen for diesle
> lavere og lavere, da de går længere på literen.

Ja, brændstoføkonomisk isoleret set. - Med i det store hele?

-M

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-04-06 20:06

Morten Lorenzen skriver:

> Jeg mener nu stadig at dieselbiler skal være tilnærmelsvis ny for at undgår
> at "skidtet" brænder.

Definer "ny". I min omgangskreds huserer der en 90HK's Octavia, en 130
HK's Passat, begge med 200kkm+ på klokken. Den ene har fået skiftet LMM,
den anden har endnu til gode at fejle. Min egen 105 HK's Golf har kun
gået 34kkm så den tæller vel ikke ?

> Ja, brændstoføkonomisk isoleret set. - Med i det store hele?

Ja

Klaus
--
Yeee-haaa tilbage på dtext, sonofonos er slut

Fra : H.S.

Dato : 08-04-06 17:37

Morten Lorenzen skrev:
> Der er masser... Og det er IMO en kanon bil.
> Den er sikker, den kører godt, du har en god økonomi, den er rummelig, og så
> synes jeg egentlig den er nydelig.

Der er bare langt fra de 14.2 km/l til de 20.4 km/l som Seat'en står
til... og med 30-35.000 km årligt, så spiller den løbende økonomi
også ind.

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 08-04-06 19:27

>Der er bare langt fra de 14.2 km/l til de 20.4 km/l som Seat'en står
>til... og med 30-35.000 km årligt, så spiller den løbende økonomi
>også ind.

I den forgangne uge, mens min egen 325i har været til service, har jeg haft
en 320i (150hk). - Den gik 15,3km/l i snit over 750 km... Så man kan sagtens
køre økonomisk i en benzinbil.
Er det brændstoføkonomien der vælter regnskabet, ville jeg nok finde en lidt
ældre bil, eller en anden type. - Har nogle bekendte der lige har købt en
2003 Skoda Fabia combi 1,4 (100 hk) til 135.000 DKK. Den har kørt 60.000 km,
så det er ikke en farlig pris. Og du kan dælme køre mange km for 45.000 DK,
og desuden får du en bil der har kørt noget færre km.

Nu ved jeg ikke hvor mange biler du har haft eller hvor længe du har haft
bil, men min erfaring er helt klart at brændstofforbruget i det totale
regnskab er en særdeles uvæsentlig faktor.

Du skal tænke på flg.:

Køb af bil (lån? - afdrag + rente osv.) (Hvad er bilen reelt værd når du har
afdraget den helt)
Afskrivning
Forsikring
Vægtafgift/grøn afgift
Vedligeholdelse herunde alm. service, reperationer, sommer+vinterdæk, vask
på en solbeskinnet søndag.
Brændstofudgifter
Betaling af parkeringslicens
Parkering inde i byen (mindst 10kr/timen)
Evt.parkeringsafgifter(bøder)

Sådan som jeg ser det, skal man lade være at lade sig forblænde af én ting,
men stille det hele op og vurdere på situationen. Især afskrivningen på
nyere biler gør ondt, tænkt på at værdien nok bliver halveret inden for de
næste 3 år.

Jeg skal ikke bestemme hvilken bil du køber, men synes bare jeg har set for
tit at folk bliver forblændet af lavt brændstofforbrug eller billig
forsikring. - Se bare Lupo 3L ejere. Jeg ville hellere købe noget ældre til
100.000 DKK som kører bedre og hurtigere, og så nyde at man ikke skal
afdrage 200.000 på en leverpostejbakke der vist-nok engang klarede 33,3 km/l
i en uofficiel test.

-M
'05 BMW 325i E90 (218 hk og 11,5km/l snit - 80.000 km/år.)

Fra : H.S.

Dato : 08-04-06 22:48

Morten Lorenzen skrev:
> Nu ved jeg ikke hvor mange biler du har haft eller hvor længe du har haft
> bil, men min erfaring er helt klart at brændstofforbruget i det totale
> regnskab er en særdeles uvæsentlig faktor.

Jeg har haft bil i 11-12 år cirka, og for mig er driftomkostningerne
vigtige, men bestemt også komfort, så her er aircondition, fartpilot
osv medregnet i mine overvejelser, og jeg har ikke rigtig fundet andre
biler som jeg synes er pæne, med samme økonomi og udstyr, samt
'kvalitet'.

> Du skal tænke på flg.:
>
> Køb af bil (lån? - afdrag + rente osv.) (Hvad er bilen reelt værd når du har
> afdraget den helt)
Det tænker jeg ikke over, jeg køber ikke bilen med henblik på at
sælge den igen. Jeg køber den for at få det jeg kan lide, og som
opfylder mine krav. Det er alligevel begrænset hvad en bil er værd,
efter de har gået 500.000 km.

> Forsikring
Jeg kommer fra en GTI til 7000 om året, denne koster ca 4100 årligt,
så her er en besparelse for mig.

> Vægtafgift/grøn afgift
Er på denne bil 500 kr billigere årligt, i forhold til nu.

> Vedligeholdelse herunde alm. service, reperationer, sommer+vinterdæk, vask
> på en solbeskinnet søndag.
Jeg vil mene en nyere bil, bør 'fejle' mindre - men det er
selvfølgelig ingen garanti.

> Brændstofudgifter
Tjek - mindst 1 kr billigere pr. liter + jeg kører mindst 6-7 km
længere på literen.

> Betaling af parkeringslicens
> Parkering inde i byen (mindst 10kr/timen)
> Evt.parkeringsafgifter(bøder)
Det koster vel det samme, uanset hvilken bil jeg kører i?

> [...]
> nyere biler gør ondt, tænkt på at værdien nok bliver halveret inden for de
Det har du ret i. Men jeg har større glæde ved at køre i en nyere
bil, fremfor at køre i en rusten spand, og sidde på en træbænk -
som måske kører lidt længere på literen