Hvor godt er man beskyttet i en Punto?
Fra : Morten

Dato : 05-04-06 14:05

Hej.

Hvor sikker er en Punto fra 94/95 hvis man kører ind i noget?
Jeg kan ikke finde crashtest's på den model.

Mvh
Morten

Fra : Møller

Dato : 05-04-06 14:27

"Morten" <sys.asletdettedm@onsletdettecable.dk> wrote in message
> Hej.
>
> Hvor sikker er en Punto fra 94/95 hvis man kører ind i noget?
> Jeg kan ikke finde crashtest's på den model.

Kan du bruge denne:
http://www.folksam.se/forskning/index.htm?id=u4

2 *

Møller

Fra : Ivar

Dato : 05-04-06 22:53

Morten skrev:

> Hvor sikker er en Punto fra 94/95 hvis man kører ind i noget?
> Jeg kan ikke finde crashtest's på den model.

Det er her du skal se:
http://www.euroncap.com/content/safety_ratings/introduction.php
Det er NCAP som er dem der altid bliver refereret til.
Kig under "Superminis" og du kan se at sikkerheden er ringe
sammenlignet med en moderne bil. Dengang var det en rimelig
sikker bil. Den testede Punto fra 1996 fik 2 stjerner, de
andre fra samme årgang har fra 1 til 3. I dag er alt under 4
ringe. Punto II fik 4 stjerner og den nye 5.

Der er sket en stor udvikling på sikkerhed gennem de sidste år.
To stjerne til en gammel Punto er ikke meget, men det er dog
bedre end en Saab 900 fra 1997, der kun fik 1½ stjerne.

Ivar Magnusson

--
Bruger du Outlook Express?
Se her, hvad den gratis MesNews kan:

Fra :    ab©

Dato : 09-04-06 14:59

Jeg kan ikke lade være med at trække på smilebåndet, når jeg ser diverse
bil-crash-test-sammenligninger - masser af air-bags i små biler o.s.v. og
til slut: "bedst / rigtig god i sin klasse"

Kører man galt i en bil, spørger "manden med leen" ikke først, hvilken
klasse man er kørt galt i, også derfor burde enhver sammenligning være total
i forhold til alle andre biler / bilmodeller - så ville vi være ovre i
noget, der kunne bruges til noget. I virkelighedens verden er det jo ofte et
spørgsmål, om man skal købe en ældre og større bil i stedet for en mindre og
nyere bil. Hvilken "klasse", det drejer sig om er (for mig) totalt
ligegyldig.

Eller sagt på en anden måde: Hvor mange km / pr. liter går der på liv og
førlighed.

ab (-c:)

--

Saab 9-5 - hvad ellers ?

Fra : Ivar

Dato : 09-04-06 18:44

   ab© skrev:

> Jeg kan ikke lade være med at trække på smilebåndet, når jeg ser diverse
> bil-crash-test-sammenligninger - masser af air-bags i små biler o.s.v. og til
> slut: "bedst / rigtig god i sin klasse"

Hvad er det du prøver at sige?
Hos NCAP er der ingen forskel på test af store og små biler.
Når man vælger bil er det ud fra mange forskellige kriterier.
Hvis man ønsker en lille bil og man finder sikkerhed vigtigt, er
det da vigtigt at vide hvilken af dem i klassen, der er mest sikker.

Ivar Magnusson

Fra :    ab©

Dato : 10-04-06 15:59

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> ...Hvis man ønsker en lille bil og man finder sikkerhed vigtigt, er det da
> vigtigt at vide hvilken af dem i klassen, der er mest sikker.

Du modsiger dig selv - er sikkerhed væsentlig starter man med at vælge efter
sikkerheden - og derefter måske en lille bil, hvis den er lige så sikker
(hvad den ikke er).

ab (-c:)

--
Saab 9-5 - hvad ellers ?

Fra : Ivar

Dato : 10-04-06 18:27

   ab© skrev:

> Du modsiger dig selv - er sikkerhed væsentlig starter man med at vælge efter
> sikkerheden - og derefter måske en lille bil, hvis den er lige så sikker
> (hvad den ikke er).

Du vrøvler, sikkerhed kan sagtens være væsentlig selvom det ikke
er det vigtigste tema.
Vi har en lille bil, der udelukkende bliver brugt til bykørsel, og
stort set aldrig med 2 voksne. Når den skal udskiftets, bliver det
til en anden lille bil. Sikkerhed vil være et tema, men det vil
være fuldstændigt ligegyldigt om en pansret mandskabsvogn er mere
sikker, der vil kun blive kigget på *klassen* af små biler.

I stedet for at trække på smilebåndet, når der bliver talt om klasser,
skulle du i stedet indse, at der er mange kriterier at vælge bil udfra.
Jeg kan tilføje, at når den lille bil skal udskiftes, bliver
benzinforbrug ikke et tema. Den kommer kun til at køre ca. 6000 km
pr. år. Afskrivning betyder mere. Så din snak om sikkerhed pr. km/l
gælder slet ikke her.

Ivar Magnusson