/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Parkeringsregler
Fra : Henrik


Dato : 03-04-06 20:49

Hej
Vil gerne blive klar på hvordan jeg må "smide" dytten i trafikken. Kan
det siges kort hvad man må eller ikke må?

Må man f.eks. godt hvis man kommer kørende, krydse vejen til den anden
side og holde med "snuden" i mod kørselsretningen?

mvh Henrik som gerne vil undgå bøder og genopfriske reglerne for parkering.

 
 
Leonard (03-04-2006)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 03-04-06 21:12

Henrik <xxxxx@xxx.com> wrote:

>genopfriske reglerne for parkering.

Færdselslovens §§28-31:

Standsning og parkering

§ 28. Standsning eller parkering må ikke ske på et sådant sted eller
på en sådan måde, at der opstår fare eller ulempe for færdslen.

Stk. 2. Standsning eller parkering må kun ske i højre side af
vejen i færdselsretningen. På mindre befærdet vej og vej med ensrettet
færdsel kan standsning eller parkering dog ske i venstre side. Ved
standsning eller parkering skal køretøjet anbringes i vejens
længderetning ved kørebanens yderkant eller om muligt uden for denne.
Ved standsning eller parkering på parkeringsplads, som uden for
tættere bebygget område er anlagt i umiddelbar tilslutning til vejen,
skal føreren så vidt muligt benytte parkeringsplads, der er beliggende
til højre i færdselsretningen.

Stk. 3. Standsning eller parkering må ikke ske på cykelsti,
gangsti eller fortov. Tilsvarende gælder for midterrabat, helleanlæg
og lignende. Køretøj, hvis tilladte totalvægt ikke overstiger 3,5 t,
kan dog, medmindre andet bestemmes i en lokal bekendtgørelse, standses
eller parkeres med en del af køretøjet på fortov, såfremt dette ikke
er til fare eller ulempe for færdslen på fortovet. 1. pkt. gælder ikke
cykler og tohjulede knallerter.

Stk. 4. Når føreren af et køretøj forlader dette, skal det sikres,
at køretøjet ikke kan sætte i gang af sig selv. Føreren skal endvidere
træffe foranstaltninger for at sikre, at køretøjet ikke uberettiget
kan benyttes af andre. Påbudt anordning til tyverisikring skal være
sat i funktion. Trafikministeren kan fastsætte bestemmelser om, hvilke
typer låseanordninger der skal anvendes.

Stk. 5. Åbning af vogndøre, på- eller afstigning og på- eller
aflæsning skal finde sted på en sådan måde, at der ikke opstår fare
eller unødig ulempe.

§ 29. Standsning eller parkering må ikke ske:

1) på fodgængerfelt eller ud for udkørsel fra cykelsti eller inden for
en afstand af 5 m foran fodgængerfeltet eller udkørslen,

2) i vejkryds eller inden for en afstand af 10 m fra den tværgående
kørebanes eller cykelstis nærmeste kant,

3) på jernbaneoverkørsel eller anden overkørsel,

4) på en sådan måde, at færdselstavle eller -signal dækkes,

5) på bro over motorvej, i viadukt eller tunnel,

6) på eller i nærheden af bakketop eller i eller ved uoverskueligt
vejsving,

7) på strækning, hvor kørebanen før vejkryds ved hjælp af spærrelinier
er inddelt i vognbaner, eller inden for en afstand af 5 m før
begyndelsen af en sådan strækning,

8) ved siden af spærrelinie, hvis afstanden mellem køretøjet og linien
er mindre end 3 m, og der ikke mellem køretøjet og spærrelinien findes
en punkteret linie,

9) i krybespor eller

10) på afmærket holdeplads for hyrevogne.

Stk. 2. Ved busstoppested er det ikke tilladt at standse eller
parkere på den afmærkede strækning på hver side af stoppestedsskiltet.
Findes en sådan afmærkning ikke, gælder forbudet inden for en afstand
af 12 m på hver side af skiltet.

Stk. 3. Parkering må ikke ske:

1) nærmere end 30 m fra jernbaneoverkørsel,

2) ud for ind- og udkørsel til og fra ejendom eller i øvrigt således,
at kørsel til eller fra ejendom væsentlig vanskeliggøres,

3) på kørebanen på hovedveje uden for tættere bebygget område,

4) ved siden af andet køretøj, som holder ved kørebanens kant, bortset
fra tohjulet cykel, tohjulet knallert eller tohjulet motorcykel uden
sidevogn, eller

5) på en sådan måde, at adgangen til andet køretøj herved hindres,
eller at dette ikke kan føres fra stedet.

Stk. 4. Trafikministeren kan fastsætte yderligere forbud mod
standsning og parkering, herunder gældende for enkelte typer af
køretøjer.

§ 30. §§ 28 og 29 gælder ikke for køretøj, der anvendes ved
vejarbejde, såfremt standsning eller parkering er nødvendig af hensyn
til arbejdet, og der træffes fornødne sikkerhedsforanstaltninger. Det
samme gælder standsning eller parkering, der foretages af politi,
redningsberedskab eller redningskorps.

Forpligtelser ved standsning og parkering
på særlige områder og i særlige tilfælde

§ 31. Er køretøj standset eller parkeret på spor, der ligger i vej,
havneplads eller lignende, eller inden for 2 m fra nærmeste skinne, må
føreren ikke fjerne sig længere fra køretøjet, end at vedkommende til
enhver tid kan være opmærksom på eventuel trafik ad sporet. Når det
kan ses eller høres, at tog eller andet skinnekøretøj nærmer sig, skal
føreren uopfordret fjerne køretøjet.

Stk. 2. Køretøj, som på grund af færdselsuheld, motorfejl eller af
anden årsag er standset på et sted, hvor det er forbudt at standse
eller parkere, skal snarest muligt flyttes til et passende sted,
medmindre andet følger af bestemmelserne i § 9. Er køretøjet standset
på et sådant sted eller på en sådan måde, at der opstår fare eller
ulempe for færdslen, skal føreren, såfremt køretøjet ikke straks
fjernes, træffe foranstaltninger for at advare andre trafikanter.
Motordrevet køretøj, bortset fra tohjulet knallert og tohjulet
motorcykel uden sidevogn, samt påhængskøretøj skal afmærkes med en
trekantet advarselsanordning. Denne skal anbringes, så kørende, der
nærmer sig, advares i god tid. Trafikministeren fastsætter nærmere
regler om advarselsanordningen og dens anbringelse.

Stk. 3. Er køretøjet standset på jernbaneoverkørsel eller anden
overkørsel, skal føreren, hvis køretøjet ikke straks kan flyttes, også
træffe sådanne foranstaltninger, der er nødvendige for at advare
førere af tog eller andet skinnekøretøj.

--
Leonard
::: Never drive faster than Your Angels can fly :::
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Gearløs (04-04-2006)
Kommentar
Fra : Gearløs


Dato : 04-04-06 09:20

> § 29. Standsning eller parkering må ikke ske:
...
> 5) på bro over motorvej, i viadukt eller tunnel,
...

Den med broen over motorvejen er der vist ikke ret mange der er klar over.
Synes meget tit der holder folk og nyder udsigten

-Mathias



Finn Guldmann (04-04-2006)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 04-04-06 13:50

Gearløs skrev:
>> § 29. Standsning eller parkering må ikke ske:
>> 5) på bro over motorvej, i viadukt eller tunnel,
> ..
> Den med broen over motorvejen er der vist ikke ret mange der er klar over.
> Synes meget tit der holder folk og nyder udsigten
>
Og det hjælper heller ikke på overholdelsen at der visse steder nærmest
er lavet p-pladser hen over motorvejen.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Broegger (04-04-2006)
Kommentar
Fra : Broegger


Dato : 04-04-06 21:38

"Gearløs" <baggadapFJERN_DETTE@hotmail.com> skrev
news:n_pYf.20$J73.19@news.get2net.dk:

>> § 29. Standsning eller parkering må ikke ske:
> ..
>> 5) på bro over motorvej, i viadukt eller tunnel,
> ..
>
> Den med broen over motorvejen er der vist ikke ret mange der er klar
> over. Synes meget tit der holder folk og nyder udsigten

Og der er også andre der nyder udsigten, og de har så en kammersjuk
holdende på en kværn lidt nede af rampen


--
Hilsen Thomas
du kan ikke sige du ikke kan svømme før du er druknet...

http://www.broeggerklanen.dk

Peter Dalgaard (03-04-2006)
Kommentar
Fra : Peter Dalgaard


Dato : 03-04-06 21:16

Henrik <xxxxx@xxx.com> writes:

> Hej
> Vil gerne blive klar på hvordan jeg må "smide" dytten i trafikken. Kan
> det siges kort hvad man må eller ikke må?
>
> Må man f.eks. godt hvis man kommer kørende, krydse vejen til den anden
> side og holde med "snuden" i mod kørselsretningen?

Nej. Parkering i venstre side er forbudt. "Mindre trafikerede veje"
dog undtaget. (Og ensrettede, men det var jo ikke det du spurgte om.)

Logikken er vist at den er gal hvis du kan risikere at skulle svinge
næsen ud i modkørende trafik når du skal ud igen.

> mvh Henrik som gerne vil undgå bøder og genopfriske reglerne for parkering.

--
O__ ---- Peter Dalgaard Øster Farimagsgade 5, Entr.B
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics PO Box 2099, 1014 Cph. K
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907

Møller (03-04-2006)
Kommentar
Fra : Møller


Dato : 03-04-06 21:18


"Henrik" <xxxxx@xxx.com> wrote in message
news:44317c7f$0$67256$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Hej
> Vil gerne blive klar på hvordan jeg må "smide" dytten i trafikken. Kan
> det siges kort hvad man må eller ikke må?
>
> Må man f.eks. godt hvis man kommer kørende, krydse vejen til den anden
> side og holde med "snuden" i mod kørselsretningen?
>
> mvh Henrik som gerne vil undgå bøder og genopfriske reglerne for
parkering.

Start her:

http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20050107929-REGL

Kap.4. § 28 -

Og så kan der vær lokale politivedtægter, i nogle kommuner må du parkere med
et hjulpar på fortovskanten i andre ikke, og overgangen er ikke altid til at
se på vejen. § 23,3

Men til dit sp. kan jeg kun svare, se § 28,2

Men lidt læsestof til natmaden

Mvh
Møller






Kent Oldhøj (03-04-2006)
Kommentar
Fra : Kent Oldhøj


Dato : 03-04-06 21:18

Den Mon, 03 Apr 2006 21:49:04 +0200, skrev Henrik :

> Vil gerne blive klar på hvordan jeg må "smide" dytten i trafikken. Kan
> det siges kort hvad man må eller ikke må?

Nej. Der er ofte specielle regler i den lokale politivedtægt.

--
Kent Oldhøj

Olav (04-04-2006)
Kommentar
Fra : Olav


Dato : 04-04-06 00:52

In <44317c7f$0$67256$157c6196@dreader2.cybercity.dk> Henrik <xxxxx@xxx.com> writes:

>Hej
>Vil gerne blive klar på hvordan jeg må "smide" dytten i trafikken.

i modsaetning til lande som italien, saa er det i danmark saadan at
man ikke smider sit koeretoej i trafikken, men derimod soerger for at
parkere eller standse det der hvor trafikken ikke er.


> Kan
>det siges kort hvad man må eller ikke må?

nej

>Må man f.eks. godt hvis man kommer kørende, krydse vejen til den anden
>side og holde med "snuden" i mod kørselsretningen?

nej
--
Pund til pund og frøers mængde - smeden græd da essen brændte.


Pinco Pallino (04-04-2006)
Kommentar
Fra : Pinco Pallino


Dato : 04-04-06 17:09

On 2006-04-04 01:51:47 +0200, ob62@bigfoot.com (Olav) said:

> In <44317c7f$0$67256$157c6196@dreader2.cybercity.dk> Henrik
> <xxxxx@xxx.com> writes:
>
>> Hej
>> Vil gerne blive klar på hvordan jeg må "smide" dytten i trafikken.
>
> i modsaetning til lande som italien, saa er det i danmark saadan at
> man ikke smider sit koeretoej i trafikken, men derimod soerger for at
> parkere eller standse det der hvor trafikken ikke er.

Nå, så skulle du prøve at komme på besøg i den by hvor jeg bor. Her
'smider' folk gerne bilen overalt - selv på hjørner af kryds - så jeg
ved ikke hvor meget bedre vi er her til lands. Der dyttes efterhånden
også ganske meget herhjemme - ligesom man heller ikke gider bruge
afvisererne. Vel alt samme et tegn på at det mere end noget andet
drejer sig om at 'jeg' kommer frem - pyt med de andre...


Olav (04-04-2006)
Kommentar
Fra : Olav


Dato : 04-04-06 21:52

In <44329a0a$0$27558$edfadb0f@dread11.news.tele.dk> Pinco Pallino <Pinco_Pallino@no.spam> writes:

>On 2006-04-04 01:51:47 +0200, ob62@bigfoot.com (Olav) said:

>> In <44317c7f$0$67256$157c6196@dreader2.cybercity.dk> Henrik
>> <xxxxx@xxx.com> writes:
>>
>>> Hej
>>> Vil gerne blive klar på hvordan jeg må "smide" dytten i trafikken.
>>
>> i modsaetning til lande som italien, saa er det i danmark saadan at
>> man ikke smider sit koeretoej i trafikken, men derimod soerger for at
>> parkere eller standse det der hvor trafikken ikke er.

>Nå, så skulle du prøve at komme på besøg i den by hvor jeg bor. Her
>'smider' folk gerne bilen overalt - selv på hjørner af kryds - så jeg
>ved ikke hvor meget bedre vi er her til lands. Der dyttes efterhånden
>også ganske meget herhjemme - ligesom man heller ikke gider bruge
>afvisererne. Vel alt samme et tegn på at det mere end noget andet
>drejer sig om at 'jeg' kommer frem - pyt med de andre...

parkerer de ogsaa ud for busstoppestederne fordi busserne alligevel
ikke koerer ind til siden?
den interessante forskel paa danmark og italien ender saa maaske med
at vaere at man i italien faktisk tager hensyn til de andre trafikanter.




Ebbe Kristensen (04-04-2006)
Kommentar
Fra : Ebbe Kristensen


Dato : 04-04-06 12:32

Kent Oldhøj wrote:

> Nej. Der er ofte specielle regler i den lokale politivedtægt.

Bortset fra at de lokale plitivedtægter blev ophævet for et lille år
siden:

http://www.politi.dk/da/aktuelt/nyheder/bekendtg%C3%B8relse_vedtaegt_300605..htm

Ebbe


Peter Dalgaard (04-04-2006)
Kommentar
Fra : Peter Dalgaard


Dato : 04-04-06 12:57

"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> writes:

> Kent Oldhøj wrote:
>
> > Nej. Der er ofte specielle regler i den lokale politivedtægt.
>
> Bortset fra at de lokale plitivedtægter blev ophævet for et lille år
> siden:
>
> http://www.politi.dk/da/aktuelt/nyheder/bekendtg%C3%B8relse_vedtaegt_300605.htm

....hvilket dog ikke har ændret på det forhold at reglerne fx. for
parkering med to hjul på fortovet er forskellige i København og på
Frederiksberg. Så er det lige om man kan huske hvor grænsen går....

--
O__ ---- Peter Dalgaard Øster Farimagsgade 5, Entr.B
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics PO Box 2099, 1014 Cph. K
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907

Henrik Stidsen (04-04-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 04-04-06 18:22

Ebbe Kristensen formulated the question :
> Bortset fra at de lokale plitivedtægter blev ophævet for et lille år
> siden:

> http://www.politi.dk/da/aktuelt/nyheder/bekendtg%C3%B8relse_vedtaegt_300605.htm

Og hvis du læser hvad der står så står der at lokale politikredse kan
lave deres egne variationer hvis lokale forhold taler for det.

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
This is not an automated signature. I type this in to the bottom of
every message.



Kent Oldhøj (04-04-2006)
Kommentar
Fra : Kent Oldhøj


Dato : 04-04-06 20:32

Den 4 Apr 2006 04:31:46 -0700, skrev Ebbe Kristensen :

>> Nej. Der er ofte specielle regler i den lokale politivedtægt.
>
> Bortset fra at de lokale plitivedtægter blev ophævet for et lille år
> siden:

Ikke ophævet. Omdøbt til:

"Bekendtgørelse om politiets sikring af den offentlige orden og
beskyttelse af enkeltpersoners og den offentlige sikkerhed mv., samt
politiets adgang til at iværksætte midlertidige foranstaltninger"

Lur mig om ikke "politivedtægt" hænger ved lidt endnu.

"Bekendtgørelse om politiets sikring af den offentlige orden og
beskyttelse af enkeltpersoners og den offentlige sikkerhed mv., samt
politiets adgang til at iværksætte midlertidige foranstaltninger"
centraliserer store dele af politivedtægterne(indholdet var alligevel
det samme). Men selv i "Bekendtgørelse om politiets sikring af den
offentlige orden og beskyttelse af enkeltpersoners og den offentlige
sikkerhed mv., samt politiets adgang til at iværksætte midlertidige
foranstaltninger" er der mulighed for at lave lokale tilpasninger.

Hvem der har fundet på at kalde det "Bekendtgørelse om politiets sikring
af den offentlige orden og beskyttelse af enkeltpersoners og den
offentlige sikkerhed mv., samt politiets adgang til at iværksætte
midlertidige foranstaltninger" er mig en gåde.

--
Kent Oldhøj

Ebbe Kristensen (04-04-2006)
Kommentar
Fra : Ebbe Kristensen


Dato : 04-04-06 14:53

Peter Dalgaard wrote:

> ...hvilket dog ikke har ændret på det forhold at reglerne fx. for
> parkering med to hjul på fortovet er forskellige i København og på
> Frederiksberg.

Søreme så:

http://www.parkering.dk/p-service/love-og-regler/bekendtgoerelser/bekendtgoerelse-om-standsning-og-parkering-i-koebenhavn/

http://www.frederiksberg.dk/Borgerservice/Byplan,%20trafik%20og%20parkering/Parkering/Bekendtg%C3%B8relse%20om%20parkering%20p%C3%A5%20Frederiksberg.aspx

> Så er det lige om man kan huske hvor grænsen går....

Mange steder er der skilte ved kommunegrænsen til Frederiksberg. Et
andet hint er skiltene med parkeringsbestemmelser og
parkeringsafgiftsautomaterne.

Ebbe


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408893
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste