/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Hvorfor er der vand på bilens tag?
Fra : anders


Dato : 02-04-06 18:11

Hej

Noget har undret mig rigtig meget. Når jeg kommer ned til min bil om
morgenen, er det ikke sjællendt at der ligger vand på taget af min bil, mens
alle andre biler på vejen er helt tøre. Hvordan kan dette være?
Det har ikke regnet, men der er nok lidt fugt i luften. Det er ikke fordi
min bil holder et sted hvor der drypper vand ned, for den holder forskellige
steder på vejen.

Nogen der kan hjælpe mig med min undren?

Mvh
Anders



 
 
Finn Guldmann (02-04-2006)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 02-04-06 19:01

anders skrev:
> Hej
> Noget har undret mig rigtig meget. Når jeg kommer ned til min bil om
> morgenen, er det ikke sjællendt at der ligger vand på taget af min bil, mens
> alle andre biler på vejen er helt tøre. Hvordan kan dette være?
> Det har ikke regnet, men der er nok lidt fugt i luften. Det er ikke fordi
> min bil holder et sted hvor der drypper vand ned, for den holder forskellige
> steder på vejen.
> Nogen der kan hjælpe mig med min undren?
>
Det kan have med at gøre hvornår din bil og de andre biler bliver parkeret.

Har du oplevet det når du har været ude at køre om aftenen eller om natten?

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

anders (02-04-2006)
Kommentar
Fra : anders


Dato : 02-04-06 21:31


"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i en meddelelse
news:e0p3g5$t74$2@newsbin.cybercity.dk...
> anders skrev:
>> Hej
>> Noget har undret mig rigtig meget. Når jeg kommer ned til min bil om
>> morgenen, er det ikke sjællendt at der ligger vand på taget af min bil,
>> mens alle andre biler på vejen er helt tøre. Hvordan kan dette være?
>> Det har ikke regnet, men der er nok lidt fugt i luften. Det er ikke fordi
>> min bil holder et sted hvor der drypper vand ned, for den holder
>> forskellige steder på vejen.
>> Nogen der kan hjælpe mig med min undren?
>>
> Det kan have med at gøre hvornår din bil og de andre biler bliver
> parkeret.

Vi holder side om side på en vej på Vesterbro. D.v.s. ingen faste
parkeringspladser! Nogle gange holder bilen i en bås, andre gange i en anden
bås og nogle gange i en bås 50-100 meter væk. De andre biler med tørt tag
holder dør om dør med min.

> Har du oplevet det når du har været ude at køre om aftenen eller om
> natten?

Nej... det er ligegyldigt om bilen har kørt aftenen før, eller den ikke er
blevet motioneret i et par dage.

Mvh
Anders



Brian (02-04-2006)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 02-04-06 19:13

anders wrote:

> Nogen der kan hjælpe mig med min undren?

Har du poleret bilen for nylig ?

/Brian



anders (02-04-2006)
Kommentar
Fra : anders


Dato : 02-04-06 21:32


"Brian" <nej@tak.du> skrev i en meddelelse
news:44301412$0$15781$14726298@news.sunsite.dk...
> anders wrote:
>
>> Nogen der kan hjælpe mig med min undren?
>
> Har du poleret bilen for nylig ?

11 måneder siden... Er det for nylig?

Mvh
Anders



Klaus D. Mikkelsen (02-04-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 02-04-06 19:14

anders skriver:
>
> Nogen der kan hjælpe mig med min undren?

Er du den eneste der polerer din bil ???


Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?
http://home6.inet.tele.dk/moppe/sononews.html

anders (02-04-2006)
Kommentar
Fra : anders


Dato : 02-04-06 21:33


"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:44301476.196E302C@du.kan.finde.den...
> anders skriver:
>>
>> Nogen der kan hjælpe mig med min undren?
>
> Er du den eneste der polerer din bil ???
>

Det ved jeg ikke, men det er 11 måneder siden sidst.

Mvh
Anders



Niels (02-04-2006)
Kommentar
Fra : Niels


Dato : 02-04-06 20:16

Et hurtigt langskud: Kondensvand!

Er du sikker på at alle biler omkring din er tørre? Står din skygge i
længere tid end de andre? Måske er din bil anderledes isoleret end de andre,
og taget dermed er koldere i de første timer om morgenen, hvor de andre
hurtigere bliver varmet af solen. Har du bemærket hvordan tilsvarende mærke
og modeller ser ud?

Om morgenen er din bil koldere end luften omkring, derfor vil fugten
kondensere på taget. Det er ikke noget at bekymre sig om. Hvis du alligevel
gør, må du hellere bygge en garage eller carport

Vh.
NF

"anders" <junk@xotminusdette.dk> skrev i en meddelelse
news:443005a5$0$15790$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej
>
> Noget har undret mig rigtig meget. Når jeg kommer ned til min bil om
> morgenen, er det ikke sjællendt at der ligger vand på taget af min bil,
> mens alle andre biler på vejen er helt tøre. Hvordan kan dette være?
> Det har ikke regnet, men der er nok lidt fugt i luften. Det er ikke fordi
> min bil holder et sted hvor der drypper vand ned, for den holder
> forskellige steder på vejen.
>
> Nogen der kan hjælpe mig med min undren?
>
> Mvh
> Anders
>



anders (02-04-2006)
Kommentar
Fra : anders


Dato : 02-04-06 21:36


"Niels" skrev i en meddelelse:

> Et hurtigt langskud: Kondensvand!
>
> Er du sikker på at alle biler omkring din er tørre?

Ok... det kan godt være der er en enekelt eller to til på vejen, der også er
våde. Der er vel 70-80 biler i alt.

> Står din skygge i
> længere tid end de andre?

Nej.

> Måske er din bil anderledes isoleret end de andre,
> og taget dermed er koldere i de første timer om morgenen, hvor de andre
> hurtigere bliver varmet af solen. Har du bemærket hvordan tilsvarende
> mærke
> og modeller ser ud?

Nej, det har jeg ikke set efter.

>
> Om morgenen er din bil koldere end luften omkring, derfor vil fugten
> kondensere på taget. Det er ikke noget at bekymre sig om. Hvis du
> alligevel
> gør, må du hellere bygge en garage eller carport

Garage eller carport.... Det tror jeg næppe er lovligt at bygge midt på
Vesterbro, Kbh

Men tak for din forklaring.

Mvh
Anders



Niels (03-04-2006)
Kommentar
Fra : Niels


Dato : 03-04-06 20:41

> Garage eller carport.... Det tror jeg næppe er lovligt at bygge midt på
> Vesterbro, Kbh


No problemo! Du skal bare huske at male "BILKA" med store bogstaver udenpå
bygningen, så skal den nok få lov at stå.



Ukendt (02-04-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-04-06 21:53


"anders" <junk@xotminusdette.dk> skrev i en meddelelse
news:443005a5$0$15790$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej
>
> Noget har undret mig rigtig meget. Når jeg kommer ned til min bil om
> morgenen, er det ikke sjællendt at der ligger vand på taget af min bil,
> mens alle andre biler på vejen er helt tøre. Hvordan kan dette være?
> Det har ikke regnet, men der er nok lidt fugt i luften. Det er ikke fordi
> min bil holder et sted hvor der drypper vand ned, for den holder
> forskellige steder på vejen.
>
> Nogen der kan hjælpe mig med min undren?

Beskidt bil holder på fugt.
Ren bil tillader hurtigere duggen at fordampe.
Easy as that.
-næsten.



Kito (03-04-2006)
Kommentar
Fra : Kito


Dato : 03-04-06 06:03


"anders" <junk@xotminusdette.dk> skrev i en meddelelse
news:443005a5$0$15790$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej
>
> Noget har undret mig rigtig meget. Når jeg kommer ned til min bil om
> morgenen, er det ikke sjællendt at der ligger vand på taget af min bil,
> mens alle andre biler på vejen er helt tøre. Hvordan kan dette være?
> Det har ikke regnet, men der er nok lidt fugt i luften. Det er ikke fordi
> min bil holder et sted hvor der drypper vand ned, for den holder
> forskellige steder på vejen.
>
> Nogen der kan hjælpe mig med min undren?
>
> Mvh
> Anders
Jeg har ikke læst alle svarene så det kan godt være at du har fået et bedre
svar end det jeg giver.
Jeg tror det har noget at gøre med kondens, Din bil har været ude at køre om
aften og kabinen har været varm.
Jeg har 2 biler i indkørslen den ene er en Golf 2 og den anden en peugeot
206.
Jeg har mere vand på taget af golfen, da jeg har mindre isolering i taget,
hvorved taget bliver varmet mere op.
Om naten køles bilerne ned igen og det opvarmede tag afgiver mere kondens da
det har været varmere.
Det er min teori.

vh
Poul
>



Martin Sørensen (03-04-2006)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 03-04-06 08:41


Kito skrev:

> Jeg har ikke læst alle svarene så det kan godt være at du har fået et bedre
> svar end det jeg giver.
> Jeg tror det har noget at gøre med kondens,

Den køber jeg.

>Din bil har været ude at køre om aften og kabinen har været varm.

Burde være underordnet - taget får ret hurtigt samme temperatur som
luften (ca)

> Jeg har 2 biler i indkørslen den ene er en Golf 2 og den anden en peugeot
> 206.
> Jeg har mere vand på taget af golfen, da jeg har mindre isolering i taget,
> hvorved taget bliver varmet mere op.
> Om naten køles bilerne ned igen og det opvarmede tag afgiver mere kondens da
> det har været varmere.

Taget afgiver ikke kondens, vand kondeserer fra luten på taget. Det
afgørende er luftfugtigheden (ca ens for alle biler i området),
tagets temperatur om morgenen, og muligvis tilstedeværelsen af
kondensationskerner.

Man parkerer bilen. efter et par timer (gæt, baseret på at sne
derefter ikke smelter på Accordens tag) er det tilnærmelsesvis samme
temperatur som luften.

Herefter påvirkes tagtemperaturen af ca 4 faktorer:

1) Konvektion/varmeledning fra resten af bilen, inkl luften i kabinen.
Varmeledningen på "langs" i det tynde stål er meget lille, det samme
gælder fra luften i kabinen og der er også isoleringen. Kabineluftens
varmekapacitet er negligibel, og jeg vil ignorere hele dette punkt.

2) Konvektion/varmeledning fra luften over bilen. Meget afhængig af
vindhastigheden, hvilket også ses ved at dug stort set kun forekommer
i stille vejr. Er ret lille i helt stille vejr, men tilfører altid
varme i den situation vi ser på.

3) Udstråling til verdensrummet. Afhænger af skydække,
omkringliggende bygninger samt tagets "farve". Med farve mener jeg her
hvor blankt/mat det ser samt hvor lyst/mørkt det er i det infrarøde
område. Et mat tag (slidt lak) vil udstråle mere varme.

4) Taget tilføres varme ved kondensationen.

Så mit gæt er at OPs tag udståler mere i det infrarøde område,
svarende til en farvetemperatur omkring 273K

Iøvrigt burde der være mere dug på et beskidt tag end et rent, det
er nemmere at finde noget st starte kondensationen på.

> Det er min teori.

Men den holder desværre ikke

mvh

Martin


Kito (04-04-2006)
Kommentar
Fra : Kito


Dato : 04-04-06 15:55


"Martin Sørensen" <santana.sorensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:1144050072.640823.78560@z34g2000cwc.googlegroups.com...

Kito skrev:

> Jeg har ikke læst alle svarene så det kan godt være at du har fået et
> bedre
> svar end det jeg giver.
> Jeg tror det har noget at gøre med kondens,

Den køber jeg.

>Din bil har været ude at køre om aften og kabinen har været varm.

Burde være underordnet - taget får ret hurtigt samme temperatur som
luften (ca)

> Jeg har 2 biler i indkørslen den ene er en Golf 2 og den anden en peugeot
> 206.
> Jeg har mere vand på taget af golfen, da jeg har mindre isolering i taget,
> hvorved taget bliver varmet mere op.
> Om naten køles bilerne ned igen og det opvarmede tag afgiver mere kondens
> da
> det har været varmere.

Taget afgiver ikke kondens, vand kondeserer fra luten på taget. Det
afgørende er luftfugtigheden (ca ens for alle biler i området),
tagets temperatur om morgenen, og muligvis tilstedeværelsen af
kondensationskerner.

Man parkerer bilen. efter et par timer (gæt, baseret på at sne
derefter ikke smelter på Accordens tag) er det tilnærmelsesvis samme
temperatur som luften.

Herefter påvirkes tagtemperaturen af ca 4 faktorer:

1) Konvektion/varmeledning fra resten af bilen, inkl luften i kabinen.
Varmeledningen på "langs" i det tynde stål er meget lille, det samme
gælder fra luften i kabinen og der er også isoleringen. Kabineluftens
varmekapacitet er negligibel, og jeg vil ignorere hele dette punkt.

2) Konvektion/varmeledning fra luften over bilen. Meget afhængig af
vindhastigheden, hvilket også ses ved at dug stort set kun forekommer
i stille vejr. Er ret lille i helt stille vejr, men tilfører altid
varme i den situation vi ser på.

3) Udstråling til verdensrummet. Afhænger af skydække,
omkringliggende bygninger samt tagets "farve". Med farve mener jeg her
hvor blankt/mat det ser samt hvor lyst/mørkt det er i det infrarøde
område. Et mat tag (slidt lak) vil udstråle mere varme.

4) Taget tilføres varme ved kondensationen.

Så mit gæt er at OPs tag udståler mere i det infrarøde område,
svarende til en farvetemperatur omkring 273K

Iøvrigt burde der være mere dug på et beskidt tag end et rent, det
er nemmere at finde noget st starte kondensationen på.

> Det er min teori.

Men den holder desværre ikke

mvh

Martin



Nej men den køber jeg så til gengæld.

vh
Poul



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408893
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste