Dårlig træk lige pludselig i min BMW,
Fra : Bjarne Haug

Dato : 02-04-06 15:46

Hej Gruppe

Jeg har en 325i fra 1993 som kun har kørt 115.000km..

I dag var jeg ude at køre en tur og så lige pludselig efter at have holdt
for rødt var det somom at den tabte kompressionen eller noget i den stil,
den havde i hvert fald ikke mange kræfter at give af. Og den kørte meget
ujævnt i motoren.

Jeg trillede den hjem, det gik ok. Men den lugtede lidt brændt sådan af
brændt dinitrol og det røg en smulde nede bagved motoren, selve motoren var
ikke overophedet og olien er i fin stand også. Kan udstødningen være stoppet
eller?

Hvad kan sådan noget skyldes og hvor bør jeg søge "krisehjælp"?

mvh
Bjarne Haug

Fra : Ukendt

Dato : 02-04-06 17:53

> [...]
> brændt dinitrol og det røg en smulde nede bagved motoren, selve motoren
> var ikke overophedet og olien er i fin stand også. Kan udstødningen være

Din katalysator kan være faldet sammen...
Har du oplevet "raslelyde" i det område før i dag? - Typisk vil den begynde
at støje lidt i kat'en inden den falder sammen.

Vh. Per

Fra : Bjarne Haug

Dato : 02-04-06 18:04

> Din katalysator kan være faldet sammen...
> Har du oplevet "raslelyde" i det område før i dag? - Typisk vil den
> begynde at støje lidt i kat'en inden den falder sammen.
>
> Vh. Per

Nej, jeg synes ikke rigtigt der har været noget, bilen har dog været mere
støjende end min kammerats i et stykke tid, man har forholdsvis tydeligt
kunne høre motoren uden at der i hvert fald har været hul i potten nogen
steder.

Hvad gør katalysatoren egentlig?

Det lyder forøvrigt ikke som den billigeste diagnose...

vh
Bjarne

Fra : Ukendt

Dato : 02-04-06 18:09

> [...]
> støjende end min kammerats i et stykke tid, man har forholdsvis tydeligt
> kunne høre motoren uden at der i hvert fald har været hul i potten nogen

Kan osse komme pludseligt...

> Hvad gør katalysatoren egentlig?

Katalysatoren renser udstødningsgassen

> Det lyder forøvrigt ikke som den billigeste diagnose...

Jeg må sige jeg ved ikke hvad en kat kster til din model. - alt muligt fra
3000-8000,- (absolut kun et skud jeg ikke har noget som helst hold i.

Som Kent er inde på i hans bud, er en utæt vacuumslange et rigtigt godt
(billigt) bud

Fra : Bjarne Haug

Dato : 02-04-06 18:14

> Som Kent er inde på i hans bud, er en utæt vacuumslange et rigtigt godt
> (billigt) bud

Jeps, jeg foretrækker også den... Dog kommer jeg lige i tanke om at den
altid når den har været varm hoppet lidt mellem 500-900 omr indtil den stod
stille f.eks ved rødt... Måske er der røget en slange... HÅBER det hehehe...
Den "hoppen" har faktisk været tiltagende de sidste 5 dage... Så
formodentlig har jeg heldet med mig, men hvad, bilen er rustfri og super
dejlig så den skal fikses straks under alle omstændigheder, den skulle jo
gerne køre os til formel 1 d. 7. maj.

mvh
Bjarne

Fra : Kent Glerup

Dato : 02-04-06 17:57

On Sun, 2 Apr 2006 16:46:23 +0200, "Bjarne Haug"
<vesterport@gmail.com> wrote:

> [...]
>eller?
>
>Hvad kan sådan noget skyldes og hvor bør jeg søge "krisehjælp"?

Kan en eller anden gummi slange har rørt udstødningsmanifolden?!?

/Kent Glerup

Fra : Bjarne Haug

Dato : 02-04-06 18:09

> Kan en eller anden gummi slange har rørt udstødningsmanifolden?!?
>
> /Kent Glerup

Det er muligt, den røg i hvert fald lidt fra enden af motoren, der er i
hvert fald ingen tvivl om at det er indblandet i det, altså ikke fra selve
blokken men det kom op nede bagved tættest på vindspejlet. Og som sagt
lugtede det af brændt Dinitrol eller ligesom når man har fået
undervognsbehandlet og kører de første kilometer.

mvh
Bjarne Haug

Fra : Ukendt

Dato : 02-04-06 19:40

"Bjarne Haug" <vesterport@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> den havde i hvert fald ikke mange kræfter at give af. Og den kørte meget

Kontroller lige Bælgen til luftmassemåleren, hvis den har revner kan det
give det problemer, har tidligere selv oplevet det på en E36 318i, hvis du
er i tvivl om hvad det er for en, så er der et billede af en fra en 320´er
her http://www.schmiedmann.com/ProductPictures/image_2344_big.jpg

--
Dannie
Nu med E34 535i