Clio 1,5 dCi eller C3 1,4 HDi?
Fra : Steen Schmidt

Dato : 02-04-06 11:26

Hejsa.

Jeg har skrevet tidligere om at jeg ledte efter en mindre dieselbil. Nu
er jeg ved at have snævret mig ind på én af to biler:

Citroën C3 1,4 HDi (70hk) eller Renault Clio 1,5 dCi (82hk)

Der vil være tale om et brugt eksemplar fra 2002-2004 med 50-80k på
klokken. Jeg skal her i ugen ud og prøve begge to, men er der nogen her
der brænder inde med viden omkring disse to modeller, som jeg bare
*skal* vide? Nogen advarsler? Hvor langt må disse små dieseler have
gået, før man skal kigge sig om efter en anden?

Hvor finder jeg i øvrigt ud af hvor stort drejningsmoment de to motorer
yder? Jeg synes umiddelbart 1,4'eren i C3'eren virker lidt klejn - er
den for svag til at jeg bør tage den med i overvejelserne? Den kommer
til at køre landevej og motorvej hovedsageligt.

Mvh
Steen

Fra : JS

Dato : 02-04-06 14:01

"Steen Schmidt" <sschmidt@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er jeg ved at have snævret mig ind på én af to biler:
>
> Citroën C3 1,4 HDi (70hk) eller Renault Clio 1,5 dCi (82hk)

Motoren i C3'eren er pålidelig og har rigelig kraft til al slags kørsel. Den
kører ca. 25 km/L ved landevejskørsel. Men hvis du vælger den motor ville
jeg vælge den i en 206'er da jeg synes at C3 er en grim pap(kone)bil.

Fra : Kent Glerup

Dato : 02-04-06 17:59

On Sun, 2 Apr 2006 15:00:50 +0200, "JS" <js_539@hotmail.com> wrote:

> [...]
>kører ca. 25 km/L ved landevejskørsel. Men hvis du vælger den motor ville
>jeg vælge den i en 206'er da jeg synes at C3 er en grim pap(kone)bil.

Du vil altså skrotte den lidt opfindsomme C3'er til fordel for den
ultimative pigebil?!?

/Kent Glerup

Fra : JS

Dato : 02-04-06 19:18

"Kent Glerup" <glerupYEAH.olesenRIGHT@post.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:rk0032lj5v965r96sbh38r0skj6isgtk9p@4ax.com...

> Du vil altså skrotte den lidt opfindsomme C3'er til fordel for den
> ultimative pigebil?!?

206'eren i S16-look er da væsentligt mere "rå" end en forlæns-og-baglæns-bil
fra Citrobang der er så rund i alle ender og funktioner at den kan bruges
som butt plug uden at det gør ondt. Har dog ikke prøvet C3 kører altså
ikke videre spændende; 206 er trods alt mere spændende.

Fra : Kent Glerup

Dato : 02-04-06 19:32

> [...]
>som butt plug uden at det gør ondt. Har dog ikke prøvet C3 kører altså
>ikke videre spændende; 206 er trods alt mere spændende.

Kan man få en 206 diesel i S16 look?
Personligt mener jeg kun at Citroen laver én forlæng-baglæns vogn,
Picasso'en.
206'eren er jo også lige netop afrundet alle steder! Ligeledes har jeg
svært ved at tro at C3'eren er nede på samme latterligt lave
kvalitetsniveau i kabinen.

/Kent Glerup

Fra : Dinovo

Dato : 02-04-06 16:56

Nu er jeg jo ikke helt upartisk da jeg selv har en Renault Clio 1,5 dCi
82hk (den er oveni købet til salg på bilbasen netop nu )

Men jeg har kun været tilfreds med min bil - den har indtil videre
rullet 86.000 km som pendler bil (dvs 80% motorvej). Jeg har ingen
problemer haft med bilen what so ever, og har kun været på værksted
når det var tid til service osv.
Rent økonomisk har den heller ikke skuffet. Jeg kører selv ca. 17
km/l i den, men har præsteret at køre de fabriks opgivede 23 km/l.
Men så skal man også køre MEGET pænt. Som du jo nok ved, så er det
jo ingen sportsvogn rent motormæssigt, men efter min mening har den
alligevel et godt kraftoverskud på motorvejen.

Har du flere spørgsmål ang modellen så kom endelig med dem - så
skal jeg besvare dem så godt jeg kan.

/Dinovo

Fra : Steen Schmidt

Dato : 03-04-06 00:32

Steen Schmidt wrote:

> Citroën C3 1,4 HDi (70hk) eller Renault Clio 1,5 dCi (82hk)

Ser lige at den 1,4 HDi også fås i en 16V version med 90 hk, uden
større (opgivet) brændstofforbrug.

Mvh
Steen

Fra : Kasper H. Hansen [82~

Dato : 04-04-06 14:46

> Ser lige at den 1,4 HDi også fås i en 16V version med 90 hk, uden
> større (opgivet) brændstofforbrug.

Hej Steen
Min C3 1,4 HDi har lige rundet 100.000 for nogle uger siden (den er knap 2
år gammel).
I mine øjne har det været en ren fornøjelse at have den - motoren er ikke
nogen racer, men den er klippestabil og klarer sig fint på såvel landevej
som motorvej. Momentmæssigt yder den ca. det samme (i forhold til vægten)
som min gamle Citroen Xantia 1,8i 16v gjorde - og det er altså rigeligt til
dagligt brug.
Økonomimæssigt svarer den mere eller mindre 100% til det Dinovo skriver om
sin Renault -den kører lige så langt på literen, og er umulig at presse
under 16 km/l ligegyldigt hvor hårdt du tæsker den.
Jeg tror det er hip som hap hvilken af de to biler du vælger - jeg er sikker
på at Renaulten også er en fin bil.
Vedr. C3 1,4 hdi vs. 206 1,4 hdi er det selvfølgelig en smagssag. Personligt
kan jeg godt lide det faktum at Citroen ikke har forsøgt at forklæde bilen
som en dyrere bil end det er. Det er en sød lille konebil, og det er hvad
den ligner. De har ikke besværet sig med at forsøge at få plastic'en i
kabinen til at ligne det sædvanelige læder - de har bare gjort det lidt
smart. Desuden er der mange smarte detaljer - f.eks. de specielle
kugleformede "blæsere" i kabinen (hvad hedder de i grunden?). De fungerer
sk***godt, når man vender sig til det. Desuden sidder man godt og højt, og
har en mængde komfortudstyr (i Elegance modellen) som man ikke ser på
Peugeot'en.

God fornøjelse med bilkøbet

/Kasper Hansen