"Lauge" <nospam@dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:442e7c18$0$15787$14726298@news.sunsite.dk...
>
http://www.berlingske.dk/bilen/artikel:aid=717300/
>
> "Der er jo ikke noget, som er mere farligt" - René la Cour Sell om
> fartpiloter i biler
>
> Utroligt at den mand stadig har sit job. Fuldstændig uden nogen form for
> undersøgelser eller statistik udtaler han sig sådan. For et par måneder
> siden var det farten, som var det farligste. Han er i mine øjne dybt
> useriøs og ufaglig.
Der er da ikke tvivl om at en fartpilot kan skabe farlige situationer hvis
den ikke bruges med omtanke. Nogle er sikkert tilbøjelige til at bremse i
sidste øjeblik, hvis de ikke gider at slå fartpiloten fra og afventer om det
bliver nødvendigt, eksempelvis i forbindelse med en overhaling med
forankørende. Derudover kræver en fartpilot en vis tilvænning. Jeg har
prøvet at være passager i en bil gennem Kassel hvor den uerfarne fører bare
satte fartpiloten på 150 forsøgte at styre så godt han kunne i kurverne -
ikke nogen rar oplevelse.
Men derfra og så til at forbyde det... Der er alligevel et stykke vej. Alle
fartpiloter burde dog være med ratbetjening a la Renault. Det fungerer helt
suverænt. Det er IMO pisseirriterende med dem der slå fartpiloten fra ved at
jokke på bremsen. Det kan let skabe farlige/irriterende situationer hvis
bremseriet forplanter sig ned gennem en lang række biler.