|
| Tændspole - "over sidste salgsdato"? Fra : Troels - around 9000 |
Dato : 31-03-06 11:04 |
|
Hejsa,
Fik lige hevet tændspolen ud af strømfordeleren på min dejlige Honda. Nu vil
jeg lige høre - den er fra 11. måned 1987 - kan det tænkes det er den der
forårsager at min bil er mærkelig?
// Troels
| |
Uffe Ravn (31-03-2006)
| Kommentar Fra : Uffe Ravn |
Dato : 31-03-06 11:13 |
|
Troels - around 9000 wrote:
> Fik lige hevet tændspolen ud af strømfordeleren på min dejlige Honda.
> Nu vil jeg lige høre - den er fra 11. måned 1987 - kan det tænkes det
> er den der forårsager at min bil er mærkelig?
Måske, men ikke på grund af at den er 19 år gammel.
Du skriver ikke hvad der er galt med din Honda.
Mvh. Uffe Ravn
| |
Troels - around 9000 (31-03-2006)
| Kommentar Fra : Troels - around 9000 |
Dato : 31-03-06 11:29 |
|
Hejsa,
Min stakkels bette Honda har fået lidt problemer.
(Civic 1.4 '89 Dual Karb - std. montering!)
Den kan slet ikke finde ud af tomgang, kommer den under ca. 1200
omdrejninger, dør tændingen eller benz-tilførslen, og den kan kun reddes ved
at træde klampen i bund, så vågner den.
Den tager omdrejninger helt fint, men kører man og giver gas fornemmer man
at den kun går på 3 cylindre - synes dog ikke den taber SÅ meget kraft ift.
hvad den plejer??
Nye tændrør + tændkabler er ordnet, har renset benzinfilter, og har gået
tændingen efter (dækslet gjort rent, det samme med rotor)
Den gør stadig det samme. Hvad overser jeg?
// Troels
| |
Torben Scheel (31-03-2006)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 31-03-06 13:17 |
|
Troels - around 9000 wrote:
> Den gør stadig det samme. Hvad overser jeg?
>
Rotor og dæksel kan være færdige - jeg havde et tilsvarende problem,
hvor en let slibning hjalp et kort stykke tid, men udskiftningen gjorde
en verden til forskel. Symptomerne blev gradvist værre ved den fejl.
--
vh
Torben
| |
Torben Scheel (31-03-2006)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 31-03-06 11:30 |
|
Troels - around 9000 wrote:
> Hejsa,
>
> Fik lige hevet tændspolen ud af strømfordeleren på min dejlige Honda. Nu vil
> jeg lige høre - den er fra 11. måned 1987 - kan det tænkes det er den der
> forårsager at min bil er mærkelig?
>
Ja. Den virker bedst når den er monteret.
Se om du i din Haynes (?) kan finde måleværdier på primær og
sekundærsiden og mål den med et ohmmeter. Alternativt kan du lave
gnistgabtricket og teste om den er stærk nok "live" :
http://www.thetoolwarehouse.net/shop/LIS-50850.html (lav den selv af træ
og søm - se i Haynes hvordan)
--
vh
Torben
| |
Troels - around 9000 (31-03-2006)
| Kommentar Fra : Troels - around 9000 |
Dato : 31-03-06 11:36 |
|
> Se om du i din Haynes (?) kan finde måleværdier på primær og sekundærsiden
> og mål den med et ohmmeter. Alternativt kan du lave gnistgabtricket og
> teste om den er stærk nok "live" :
> http://www.thetoolwarehouse.net/shop/LIS-50850.html (lav den selv af træ
> og søm - se i Haynes hvordan)
Problemet er at den trækker fint mellem 3 og 4000 rpm, hvis man trækker
chokeren, alt andet lyder det som om den skruer ned for poweren på strømmen,
og den trækker på alle 4, men den trækker ringe. Det lyder ihvertfald ikke
kun af 3 cylindre - den lyder ru i motorgangen, men det er også det.
// Troels
| |
Ukendt (31-03-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 31-03-06 11:56 |
|
"Troels - around 9000" <troels@fjern.dette.plougmann-olsen.dk> skrev i en
meddelelse news:hC7Xf.18384
>
> Problemet er at den trækker fint mellem 3 og 4000 rpm, hvis man trækker
> chokeren,
Det lyder mere til den får for lidt fuel, når det hjælper at hive i
chokeren. Hvordan ser tændrørene ud, mørke,lyse, brune, grå, sorte, og er de
ens?. Hvis tændingen er dårlig, bliver rørene på pgl. cylindere mørke, pga.
dårlig forbrænding.
alt andet lyder det som om den skruer ned for poweren på strømmen,
> og den trækker på alle 4, men den trækker ringe.
Svag/ dårlig tænding mærkes som små udsættere under acceleration,
belastning.
| |
Troels - around 9000 (31-03-2006)
| Kommentar Fra : Troels - around 9000 |
Dato : 31-03-06 11:58 |
|
> Det lyder mere til den får for lidt fuel, når det hjælper at hive i
> chokeren. Hvordan ser tændrørene ud, mørke,lyse, brune, grå, sorte, og er
> de ens?. Hvis tændingen er dårlig, bliver rørene på pgl. cylindere mørke,
> pga. dårlig forbrænding.
De er alle pæne lysebrune, eller rettere sorte når man skal køre med
chokeren. Chokeren er ikke et krav, over 3000 rpm trækker den fint sig selv,
igen op til de 5000 hvor den begynder at blive ru i motorgangen.
> Svag/ dårlig tænding mærkes som små udsættere under acceleration,
> belastning.
Den hopper ikke, den lyder bare som en gammel knallert der 4-takter...
Overvejede om tændingen kunne have rykket sig, men manede det i jorden igen,
for hvorfor fanden skulle den rykke sig, når den er spændt fast med 3 bolte.
Der er ikke rørt ved karbs'ne, så kan ikke se hvorfor det pludselig skulle
være et problem :)
// Troels
| |
Ukendt (31-03-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 31-03-06 12:42 |
|
"Troels - around 9000" <troels@fjern.dette.plougmann-olsen.dk> skrev i en
meddelelse
>
> De er alle pæne lysebrune,
OK-farve
eller rettere sorte når man skal køre med
> chokeren.
skidt :(.
>
> Den hopper ikke,
Den hoppper kun når det er slemt, mindre kan gøre det :(.
den lyder bare som en gammel knallert der 4-takter...
> Overvejede om tændingen kunne have rykket sig,
Defekt tændingsmodul?. hvad med luftfilter, kan den få luft?. Eller for
meget: Falskl luft, fx slangen til bremseforstærkeren, vakumreguleringen v.
strømfordeler, el en utæthed på karbu. .
>
> Der er ikke rørt ved karbs'ne, så kan ikke se hvorfor det pludselig skulle
> være et problem :)
>
Hvis det er en register, stoppet dyse i det ene, slør i en aksel til et
spjæld etc.
| |
Troels - around 9000 (31-03-2006)
| Kommentar Fra : Troels - around 9000 |
Dato : 31-03-06 12:47 |
|
> skidt :(.
Ja, men omvendt ingen overraskelse når den kører så fed i blandingen.
> Defekt tændingsmodul?. hvad med luftfilter, kan den få luft?. Eller for
> meget: Falskl luft, fx slangen til bremseforstærkeren, vakumreguleringen
> v. strømfordeler, el en utæthed på karbu. .
Nå ja, tændningsmodul - hvor dælen sidder sådan et henne på den? Er ikke
engang sikker på der er et?
Den gør det samme uden filter, og der er tjekket for det hele. Nye
pakninger, vacuumreguleringen har jeg selv tjekket og den fungerer, har
prøvet at tage slangen til bremseforstærkeren af og blokere hullet i
manifoldet, ingen forskel.
> Hvis det er en register, stoppet dyse i det ene, slør i en aksel til et
> spjæld etc.
Den kører ikke med spjæld, men med cylindre som på de gamle MC'er f.eks. -
og med nål ;) Justering og det hele er tjekket efter.
Kompressionen er tjekket: 12:1 på alle 4 cylindre.
// Troels
| |
Jørgen M. Rasmussen (31-03-2006)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 31-03-06 17:27 |
|
"Troels - around 9000" <troels@fjern.dette.plougmann-olsen.dk> skrev i en
meddelelse news:nE8Xf.18396
> Nå ja, tændningsmodul - hvor dælen sidder sådan et henne på den? Er ikke
> engang sikker på der er et?
>
Kvalificeret gæt; inde i strømfordeleren.
| |
Troels - around 9000 (03-04-2006)
| Kommentar Fra : Troels - around 9000 |
Dato : 03-04-06 09:46 |
|
> Kvalificeret gæt; inde i strømfordeleren.
Jeg fandt det, men det ser ud til at være umuligt at få af fordeleren. Det
sidder i en krans rundt om rotor-akslen, og bag de magneter den bruger til
tændingsforstillingen. Den kan ikke bare tages af, sikke noget værre gøgl.
:S
Nogen der kender til dette?
// Troels
| |
H3nrik V! (31-03-2006)
| Kommentar Fra : H3nrik V! |
Dato : 31-03-06 17:55 |
| | |
Ukendt (31-03-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 31-03-06 22:37 |
|
"H3nrik V!" <NO_vernerbo_SPAM@hotmail_PLEASE.com> skrev i en meddelelse
news:442d5ed8$0$84033$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Troels - around 9000 wrote:
>
>> Kompressionen er tjekket: 12:1 på alle 4 cylindre.
>
> Du mener vel 12 bar på alle 4?
Hvori ser du forskellen?
| |
H3nrik V! (02-04-2006)
| Kommentar Fra : H3nrik V! |
Dato : 02-04-06 12:12 |
|
Brian Axelgaard wrote:
> "H3nrik V!" <NO_vernerbo_SPAM@hotmail_PLEASE.com> skrev i en
> meddelelse news:442d5ed8$0$84033$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Troels - around 9000 wrote:
>>
>>> Kompressionen er tjekket: 12:1 på alle 4 cylindre.
>>
>> Du mener vel 12 bar på alle 4?
>
> Hvori ser du forskellen?
Man måler ikke kompressionen i et forhold, når man måler med et manometer.
Man får ud, hvor mange bars tryk, den komprimerer med - og kan altså se, om
en stempelring eller ventil er utæt. Og så synes jeg at en benzinmotor med
en kompression på 12:1 lød temmelig vildt...
--
mvh H3nrik!
http://www.opelpower.dk/galleri/?mode=showcar&carid=1471
| |
Troels - around 9000 (03-04-2006)
| Kommentar Fra : Troels - around 9000 |
Dato : 03-04-06 09:45 |
|
> Du mener vel 12 bar på alle 4?
Hver cylinder komprimerer 12:1 - det er vel korrekt nok?
// Troels
| |
Ukendt (31-03-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 31-03-06 11:43 |
|
"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i en meddelelse
Alternativt kan du lave
> gnistgabtricket og teste om den er stærk nok "live" :
> http://www.thetoolwarehouse.net/shop/LIS-50850.html (lav den selv af træ
> og søm - se i Haynes hvordan)
>
Husk at ved alm. lufttryk skal gnisten være 10* så lang, som tændrøret/ inde
i cylinderen.
| |
Ukendt (31-03-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 31-03-06 11:38 |
|
"Troels - around 9000" <troels@fjern.dette.plougmann-olsen.dk> skrev i en
meddelelse news:n87Xf.18374$LF5.3098@news.get2net.dk...
> Hejsa,
>
> Fik lige hevet tændspolen ud af strømfordeleren på min dejlige Honda. Nu
> vil jeg lige høre - den er fra 11. måned 1987 - kan det tænkes det er den
> der forårsager at min bil er mærkelig?
Det er nu meget sjovt når du nu skriver en sådan overskrift.
Jeg har en kammerat der her i vinters købte en Audi 100 Turbo, da der skulle
laves nogle ting på den, bestiller han bl.a. et par drivaksler hos Audi da
de
ankommer, står der sidste salgssdag 7/07 på æsken, men det er jo altid rart
at
vide hvornår ens bil går i stykker, så man kan være på forkant med
situationen
--
Dannie
| |
|
|