Andet multimedie
bentjuul 3670
Levende klumme i PageMaker
Fra : Heidi Bille

Dato : 16-06-01 18:56

Hej jeg håber at dette er den rette gruppe for PageMaker spørgsmål

Jeg har et lille problem - jeg har en PM 6.5 eng. ver. og har fået til
opgave at fortælle om en funktion, der hedder "Levende klumme"...

Jeg er kommet frem til, at det måske er et Plug-In - men er i tvivl -
der er ingen af de engelske menupunkter, der minder om levende klumme.

Er der nogen af jer, der ved, hvad det er - hvor i menuerne det ligger
- og evt. har nogle eksempler på, brugen af ovenstående ???

--
Life is a process - not a principle
A mystery to be lived - not at problem to be solved

Fra : Ninzen

Dato : 16-06-01 20:32

"Heidi Bille" <privat@heidi-bille.dk> skrev i en meddelelse news:3b2c9cfb.4662484@news.image.dk...

> [...]

> Jeg er kommet frem til, at det måske er et Plug-In - men er i tvivl -
> der er ingen af de engelske menupunkter, der minder om levende klumme.

Det har du ret i ifølge:
http://www.pc-gruppen.dk/asp/kursus.asp?ID=61

> Er der nogen af jer, der ved, hvad det er - hvor i menuerne det ligger
> - og evt. har nogle eksempler på, brugen af ovenstående ???

Kender ikke funktionen i Page Maker.
Men klummetitel er en overskrift øverst på en bogside.
En fast klummetitel gentager oftest bogens titel.
Jeg greb en tilfældig ældre bog af Victor Hugo: De elendige!
Her er venstresiden forfatterens navn og højresiden bogens titel.
Det ville jeg stadig kalde en fast klummetitel.

En levende klummetitel er titlen på det aktuelle kapitel, og
skifter altså bogen igennem.
Jeg mener dog at dette kan kombineres så venstresiden er
f.eks. bogens titel og højresiden har kapitlets titel.
Det ville jeg stadig kalde en levende klummetitel.

Min fornemmelse er at de fleste moderne bøger ikke har den
slags finesser.
Men de bruges da i manualer f.eks. - og her giver de jo en god
hjælp når man hurtigt skal orientere sig eller slå op.

Fandt følgende:
http://www.hum.au.dk/romansk/pages/kursus_owr3.html
--

Venlig hilsen Ninzen

Fra : Kurt Lund

Dato : 16-06-01 23:02

"Heidi Bille" <privat@heidi-bille.dk> skrev:

> Hej jeg håber at dette er den rette gruppe for PageMaker spørgsmål

Jo, det er det nærmeste du kommer det.

> [...]
>
> Jeg er kommet frem til, at det måske er et Plug-In - men er i tvivl -
> der er ingen af de engelske menupunkter, der minder om levende klumme.

Det er en plug-in. Hvis det hjælper dig, så er det i den danske manual beskrevet fra side 96 til side 101. Det er det sidste
i kap. 3.

Du kan se et par skærmdumps fra min danske udgave på

> - og evt. har nogle eksempler på, brugen af ovenstående ???

Første afsnit i PM om levende klummer:
======
Nogle publikationer, f.eks. ordbøger og kataloger, kræver
toptekster eller bundtekster, som fortæller noget om
indholdet på den enkelte side. Hvis du har brugt
tekstblokke til en tekstenhed, kan du bruge programmet
Levende klumme (plug-in) til at skabe disse toptekster
eller bundtekster automatisk. Pagemaker søger i en tekst
og finder den tekst, du angiver (f.eks. det første ord i den
første forekomst af et bestemt afsnitsformat), og derefter
indsættes teksten i den tekstblok, der er defoneret for
topteksten eller bundteksten.
=====

--
Kurt Lund

Fra : Thomas Bach Piekut

Dato : 17-06-01 21:49

Meget spændende med snakken om levende klumme i PageMaker, jeg har længe
kedt efter funktionen i Quark. Kan det også lade sig gøre her ?

Thomas Piekut

Fra : Ninzen

Dato : 18-06-01 20:10

"Thomas Bach Piekut" <Piekut@xxxmail.dk> skrev

> ledt efter funktionen i Quark. Kan det også lade sig gøre her ?

Jeg ved ikke om der på samme måde som til PageMaker findes
et Plugg-in der automatisk kan generere nogle klummetitler.

Jeg har sjældent selv brug for det, og i de tilfælde lægger jeg
det på dokument lay-outet, sammen med paginering o.lign.
Hvis jeg skal bruge forskellige laver jeg flere lay-out ark,
og hiver ned når jeg skal bruge dem.
--

Venlig hilsen Ninzen