/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Brændt ventil = dårlig kompression?
Fra : Troels - around 9000


Dato : 30-03-06 18:50

Hejsa.

Får en kompressionstester på min elskede Honda her lidt senere.

Forslagene går på brændte ventiler - så ville jeg høre om det kan ses på
kompressionen? Hvis den har brændt en ventil har den vel svært ved at
komprimere blandingen, og derfor vil den gå dårligt på en cylinder?

Har jeg ret?

S.U Hurtigst muligt, da jeg snart skal afsted ;)

// Troels



 
 
Niels Bengaard (30-03-2006)
Kommentar
Fra : Niels Bengaard


Dato : 30-03-06 19:21

> Får en kompressionstester på min elskede Honda her lidt senere.
>
> Forslagene går på brændte ventiler - så ville jeg høre om det kan ses på
> kompressionen? Hvis den har brændt en ventil har den vel svært ved at
> komprimere blandingen, og derfor vil den gå dårligt på en cylinder?
>
> Har jeg ret?
>
> S.U Hurtigst muligt, da jeg snart skal afsted ;)

Du har ret. Lukker ventilerne ikke tæt får man ringe kompression.

Niels



Per Beer Hansen (30-03-2006)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 30-03-06 19:31

Troels - around 9000 wrote:
> Hejsa.
>
> Får en kompressionstester på min elskede Honda her lidt senere.
>
> Forslagene går på brændte ventiler - så ville jeg høre om det kan ses
> på kompressionen? Hvis den har brændt en ventil har den vel svært ved
> at komprimere blandingen, og derfor vil den gå dårligt på en cylinder?
>
> Har jeg ret?

Ja du har ret.

>
> S.U Hurtigst muligt, da jeg snart skal afsted ;)

Nåede vi det ?


--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Masser af bil videoer



Troels - around 9000 (30-03-2006)
Kommentar
Fra : Troels - around 9000


Dato : 30-03-06 19:36

> Ja du har ret.

Godt, synes nok. Den er sgu tilgivet den gamle motor, hvis den har brændt en
ventil. Jeg har haft bilen siden den havde kørt 310.000 km, fik den pumpet
lidt op ved 330.000 km, og nu har den rundet 440.000 km. Ret pænt af en
japansk 1.4'er, der altid har været kørt hårdt.

Iøvrigt org. motornummer.

> Nåede vi det ?
>

Jaeh, nu bliver det spændende at se hvad der sker. Er den død, har jeg en
undskyldning for at få min 130 hk's DOHC-motor i den. 130 hk standard imod
132,8 tunede hk, synes jeg nu virker ok.

Længe leve EBC skriver / Green stuff klodser - en god ting når man vil ud og
køre hårdt (ikke nødvendigvis stærkt, bare hårdt).

// Troels



Ukendt (30-03-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-03-06 19:34


"Troels - around 9000" <troels@fjern.dette.plougmann-olsen.dk> skrev i en
meddelelse news:ISUWf.112$Il5.55@news.get2net.dk...
> Hejsa.
>
> Får en kompressionstester på min elskede Honda her lidt senere.
>
> Forslagene går på brændte ventiler - så ville jeg høre om det kan ses på
> kompressionen? Hvis den har brændt en ventil har den vel svært ved at
> komprimere blandingen, og derfor vil den gå dårligt på en cylinder?
>
> Har jeg ret?

Hvis du har en brændt ventil kan du høre det. Du skal gøre det at du kører i
højeste gear og med lave omdrejninger (under 2.000 RPM), når du så giver
bundgas op ad bakke så må motoren ikke hakke i det eller begynde at "skyde",
hvis den gør det så er en eller flere ventiler utætte.

--
Tom



Troels - around 9000 (30-03-2006)
Kommentar
Fra : Troels - around 9000


Dato : 30-03-06 19:39

> Hvis du har en brændt ventil kan du høre det. Du skal gøre det at du kører
> i højeste gear og med lave omdrejninger (under 2.000 RPM), når du så giver
> bundgas op ad bakke så må motoren ikke hakke i det eller begynde at
> "skyde", hvis den gør det så er en eller flere ventiler utætte.

Ha ha, den kan ikke holde sig selv i gang så langt nede. Men trækker jeg
chokeren (som er eneste mulighed for at holde den i live uden at hoppe),
trækker den jævnt fra 1.500 rpm og opefter, men lyder om en gammel knallert
der 4-takter (lyden minder om noget der kører på 3 cylindre der får klø, men
det føles som 4 cylindre der går skidt).

Det eneste den skyder er når man slipper speederen og lader den motorbremse,
knald knald siger det, længe leve karburatoren.

// Troels



Ukendt (30-03-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-03-06 19:47


"Troels - around 9000" <troels@fjern.dette.plougmann-olsen.dk> skrev i en
meddelelse news:MAVWf.131$p86.22@news.get2net.dk...
>> Hvis du har en brændt ventil kan du høre det. Du skal gøre det at du
>> kører i højeste gear og med lave omdrejninger (under 2.000 RPM), når du
>> så giver bundgas op ad bakke så må motoren ikke hakke i det eller begynde
>> at "skyde", hvis den gør det så er en eller flere ventiler utætte.
>
> Ha ha, den kan ikke holde sig selv i gang så langt nede. Men trækker jeg
> chokeren (som er eneste mulighed for at holde den i live uden at hoppe),
> trækker den jævnt fra 1.500 rpm og opefter, men lyder om en gammel
> knallert der 4-takter (lyden minder om noget der kører på 3 cylindre der
> får klø, men det føles som 4 cylindre der går skidt).
>
> Det eneste den skyder er når man slipper speederen og lader den
> motorbremse, knald knald siger det, længe leve karburatoren.

Svært at sige om det er en ventil eller fejl ved tændig, men hvis den har
elektronisk tænding så er det nok ventilerne der er utætte

--
Tom



Troels - around 9000 (30-03-2006)
Kommentar
Fra : Troels - around 9000


Dato : 30-03-06 19:49

> Svært at sige om det er en ventil eller fejl ved tændig, men hvis den har
> elektronisk tænding så er det nok ventilerne der er utætte

Altså den knalden har alle dage været der når man slap gassen.

Tændingen er ikke elektronisk - der er strømfordeler med indbygget
tændspole - men denne er efterset, kontakter gjort rene, og nye tændkabler /
tændrør.

// Troels



Ukendt (30-03-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-03-06 19:56


"Troels - around 9000" <troels@fjern.dette.plougmann-olsen.dk> skrev i en
meddelelse news:eKVWf.142$rE6.100@news.get2net.dk...
>> Svært at sige om det er en ventil eller fejl ved tændig, men hvis den har
>> elektronisk tænding så er det nok ventilerne der er utætte
>
> Altså den knalden har alle dage været der når man slap gassen.
>
> Tændingen er ikke elektronisk - der er strømfordeler med indbygget
> tændspole - men denne er efterset, kontakter gjort rene, og nye tændkabler
> / tændrør.

Selv om der er strømfordeler kan der godt være en elektronisk boks der laver
tændingsavanceringen. Men hvis det er efterset, ja så er ventilerne da et
godt bud.

Er din skøjte med hydrauliske ventiler (vel nej), så kan det være at du kan
nøjes med bare at stille ventilafstanden. På nogle biler såsom som Sierra
OHC har man den egenskab at ventilerne bliver strammere når de slides og
derfor kan de til sidst blive så stramme (lille ventilafstand) at de slet
ikke kan lukke mere.

--
Tom



Troels - around 9000 (30-03-2006)
Kommentar
Fra : Troels - around 9000


Dato : 30-03-06 19:59

> Selv om der er strømfordeler kan der godt være en elektronisk boks der
> laver tændingsavanceringen. Men hvis det er efterset, ja så er ventilerne
> da et godt bud.

Der sidder en fin vacuum-dåse på strømfordeleren med 2 vacuum-slanger
der går hen til karburatorerne.

> Er din skøjte med hydrauliske ventiler (vel nej), så kan det være at du
> kan nøjes med bare at stille ventilafstanden. På nogle biler såsom som
> Sierra OHC har man den egenskab at ventilerne bliver strammere når de
> slides og derfor kan de til sidst blive så stramme (lille ventilafstand)
> at de slet ikke kan lukke mere.

Altså hvis den er gal med ventilerne burde den vel klapre helt vildt? Men
efter 130.000 hårdt kørte kilometer var en ventiljustering vel på sin plads.
Problemet er bare at det er kommet sådan lige pludselig - og ikke bare lidt
af gangen hvor det er blevet værre og værre.

Den er ikke med hydrauliske løftere.

// Troels



Ukendt (30-03-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-03-06 20:04


"Troels - around 9000" <troels@fjern.dette.plougmann-olsen.dk> skrev i en
meddelelse news:3UVWf.146$LS6.39@news.get2net.dk...
>> Selv om der er strømfordeler kan der godt være en elektronisk boks der
>> laver tændingsavanceringen. Men hvis det er efterset, ja så er ventilerne
>> da et godt bud.
>
> Der sidder en fin vacuum-dåse på strømfordeleren med 2 vacuum-slanger
> der går hen til karburatorerne.
>
>> Er din skøjte med hydrauliske ventiler (vel nej), så kan det være at du
>> kan nøjes med bare at stille ventilafstanden. På nogle biler såsom som
>> Sierra OHC har man den egenskab at ventilerne bliver strammere når de
>> slides og derfor kan de til sidst blive så stramme (lille ventilafstand)
>> at de slet ikke kan lukke mere.
>
> Altså hvis den er gal med ventilerne burde den vel klapre helt vildt? Men
> efter 130.000 hårdt kørte kilometer var en ventiljustering vel på sin
> plads. Problemet er bare at det er kommet sådan lige pludselig - og ikke
> bare lidt af gangen hvor det er blevet værre og værre.
>
> Den er ikke med hydrauliske løftere.

Hvis ventilerne skulle være FOR stramme så kan man netop ikke høre det som
en klapren, det er kun når spillerummet er for stort at det lyder som en
Simca. Men jeg kender ikke Honda godt nok til at kunne vurdere det, men det
er noget man hurtigt kan checke med et søgerblad

--
Tom



Troels - around 9000 (30-03-2006)
Kommentar
Fra : Troels - around 9000


Dato : 30-03-06 20:06

> Hvis ventilerne skulle være FOR stramme så kan man netop ikke høre det som
> en klapren, det er kun når spillerummet er for stort at det lyder som en
> Simca. Men jeg kender ikke Honda godt nok til at kunne vurdere det, men
> det er noget man hurtigt kan checke med et søgerblad

Giv lige en hurtig how-to :) Har søgerbladene, og modet på at rive
ventildækslet af (det skal alligevel højglanspoleres hos magikeren), så
kunne jo nok være vældig sjovt at se hvad dét siger.

// Troels



Ukendt (30-03-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-03-06 20:19


"Troels - around 9000" <troels@fjern.dette.plougmann-olsen.dk> skrev i en
meddelelse news:s_VWf.151$VZ6.148@news.get2net.dk...
>> Hvis ventilerne skulle være FOR stramme så kan man netop ikke høre det
>> som en klapren, det er kun når spillerummet er for stort at det lyder som
>> en Simca. Men jeg kender ikke Honda godt nok til at kunne vurdere det,
>> men det er noget man hurtigt kan checke med et søgerblad
>
> Giv lige en hurtig how-to :) Har søgerbladene, og modet på at rive
> ventildækslet af (det skal alligevel højglanspoleres hos magikeren), så
> kunne jo nok være vældig sjovt at se hvad dét siger.

Hvis den bruger skiver som i fiat, så kan jeg ikke hjælpe men ellers så af
med ventildækslet og find lige ventilafstanden for ind og
udstødningsventilerne først.

Stil bilen på et lige stykke vej og i 4. gear eller højeste gear og slip
håndbremsen.
Du kan nu skubbe bilen ind til du kan se at knasterne er helt væk fra
vippearmene (altså fuldstændig lukket ventil), derefter måles spillerummet
mellem ventil og vippearm og justeres evt. hvis det ikke passer med det
opgivne. Fremgangsmåden med at skubbe bilen til ventilerne står i lukket
pos. gentages på alle ventiler/cylindre.

Desværre SKAL du først vide om ventilerne skal justeres på varm eller kold
motor, da dette ikke er ligemeget. Hermed kan jeg ikke hjælpe dig

--
Tom



Troels - around 9000 (30-03-2006)
Kommentar
Fra : Troels - around 9000


Dato : 30-03-06 20:23

> --
> Tom

Tak for den fine how-to, Tolerance Data må vide noget om hvor meget
spillerummet skal være. :)

// Troels



Troels - around 9000 (30-03-2006)
Kommentar
Fra : Troels - around 9000


Dato : 30-03-06 19:52

> Svært at sige om det er en ventil eller fejl ved tændig, men hvis den har
> elektronisk tænding så er det nok ventilerne der er utætte

Det skal lige siges at tændrørene ved udskiftning alle var flotte lysebrune,
uden knolder eller andet fastbrændt ragelse / sod. :)

Tændrørene var 40.000 km gamle.

// Troels



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408893
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste