Thansen: "Air/Fuel Ratio" instruments.
Fra : Anders Majland

Dato : 29-03-06 20:31

Sidder og bladrer i reklamen og får øje på deres "nye" instrumentserie. Dvs
det nye er vist at de har fået sorte skiver og der er kommet flere at vælge
imellem. Instrumenterne dur ikke udendørs (en omdrejningstæller rustede og
døde hurtigt på min mc) men nogen der har en ide om deres "Air/Fuel Ratio"
er bare nogenlunde anvendeligt ?

Efter at have rodet med karburatoren vil det jo være betryggende at den ikke
kører for magert..

Lambda sonder er jo standard i biler med indsprøjtning og man kan relativt
nemt selv måle på en - men til 398,- er det jo det jo ikke dyrt hvis det
ellers bare er rimeligt nøjagtigt.

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk

Fra : CasperR

Dato : 29-03-06 21:06

> [...]
> nemt selv måle på en - men til 398,- er det jo det jo ikke dyrt hvis det

IMO: Til den pris kan det KUN være narrowband som er elendigt og upræcist,
og da man nu kan få wideband (fx lm-1) til ca 1500 er der ingen grund til
købe narrowband.
--

/CasperR
/89' RST

Fra : John Sahl

Dato : 29-03-06 21:10

CasperR wrote:
> IMO: Til den pris kan det KUN være narrowband som er elendigt og
> upræcist, og da man nu kan få wideband (fx lm-1) til ca 1500 er der
> ingen grund til købe narrowband.

Enig, narrowband er ikke til en skid andet end "show"

--
John Sahl,
http://www.fotofaelden.dk - ikke helt det du troede

Fra : Lars

Dato : 30-03-06 11:01

> Enig, narrowband er ikke til en skid andet end "show"

Det er alle de der mærklige instrumenter fra Thansen (og andre) generelt.
Hvis der skulle måles/kontrolleres noget som var virkeligt nødvendigt for
bilen, var den nok udstyret med et sådant måleinstrument...

- Lars

Fra : Anders Majland

Dato : 30-03-06 12:17

> Det er alle de der mærklige instrumenter fra Thansen (og andre) generelt.
> Hvis der skulle måles/kontrolleres noget som var virkeligt nødvendigt for
> bilen, var den nok udstyret med et sådant måleinstrument...

En omdrejningstæller kan være meget anvendeligt selvom den ikke er specielt
nøjagtig - og læg lige mærke til at mit spørgsmål drejer sig om kontrol af
blandingen efter rep.

Fra : Lars

Dato : 30-03-06 13:29

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:442bbe3a$0$2092$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

generelt.

> En omdrejningstæller kan være meget anvendeligt selvom den ikke er
specielt
> nøjagtig

Hvornår er det lige den er totalt uundværlig? - Især når den er unøjagtig?

- og læg lige mærke til at mit spørgsmål drejer sig om kontrol af
> blandingen efter rep.

Ja?

- Lars

Fra : Anders Majland

Dato : 30-03-06 13:35

> for

> specielt
>
> Hvornår er det lige den er totalt uundværlig? - Især når den er unøjagtig?

Ikke totalt uundværlig, men nice2have - F.eks når man er i tvivl om man er i
det ene eller andet gear

> - og læg lige mærke til at mit spørgsmål drejer sig om kontrol af
>
> Ja?

Jeg har ikke tænkt mig at fastmontere et air/fuel instrument men har behov
for at kontrollere karbureringen. Den nemme måde er at køre omkring en
mekaniker med et rullefelt og derefter betale ved kasse et. En anden måde er
selv at skaffe et måleinstrument og så var det at prisen jo var fin på
thansens, hvis den var anvendelig til formålet.

/A

Fra : Lars

Dato : 30-03-06 19:23

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:442bd0f7$0$2085$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Ikke totalt uundværlig, men nice2have - F.eks når man er i tvivl om man er
> det ene eller andet gear

Der kan man jo f.eks. kaste et blik på gearstangen?

- Lars

Fra : Troels - around 9000

Dato : 30-03-06 19:26

> Der kan man jo f.eks. kaste et blik på gearstangen?

Nok er jeg blot en 20-årig idiot, men selv den med at glo på gearstangen
kunne jeg regne mig til ;) Ellers er det bare at åbne ørerne. 160 km/t i 3.
gear lyder nok lidt mere voldsomt end 160 km/t i 5. gear.

// Troels

Fra : Ukendt

Dato : 30-03-06 19:31

Lars skrev i meddelelsen <442c21ae$0$15787$14726298@news.sunsite.dk>...

>Der kan man jo f.eks. kaste et blik på gearstangen?

Nope, dét kan Anders ikke Men sådan går det jo når at man ikke kan
lade være med at krydsposte :-/

mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Anders Majland

Dato : 30-03-06 22:46

> Nope, dét kan Anders ikke Men sådan går det jo når at man ikke kan
> lade være med at krydsposte :-/

Oprindeligt var ideen med det jo god nok - omdend jeg måske skulle have
taget teknik.bil istedet for fritid ...

Men hyggen til side. På yamahaen sker det at jeg leder efter et 6.gear hvis
jeg ikke holder øje med instumenterne og i skodaen er det nærmere at jeg
forsøger at gå ned 4 for at finde lidt flere heste selvom jeg allerede er
dernede ... Har man "effekt nok" betyder et gear fra eller til ikke det
store men bilen har 64 og mc'en 46 så selv med lovlige danske hastigheder
skal alle ud af stalden indimellem

Fra : Ukendt

Dato : 31-03-06 09:10

Anders Majland skrev i meddelelsen
<442c52ef$1$84018$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...

>og i skodaen er det nærmere at jeg forsøger at gå ned 4 for at finde lidt
flere heste selvom jeg >allerede er dernede

Hvis din skodamotor er af "den gamle" type, så spar nedgearingerne :-/
Momentkurven er så stærkt faldende over 2.000 omdr./min. (momentreserve á la
MF 135), at Du rammer nøjagtigt samme baghjulsmoment ved en nedgearing, blot
får motoren lov til at "vræle" noget mere. Erfaring siger, at Du skal under
1.500 omdr./min. før en nedgearing fra 5. svarer sig.

mvh
Orla

Fra : Anders Majland

Dato : 31-03-06 09:41

> Hvis din skodamotor er af "den gamle" type, så spar nedgearingerne :-/

Det er det ikke -det er den lille 3-cylindrede og den skal have flere
omdrejninger for at levere varen. Og det er nu altså stadig effekten der
leverer arbejdet. Så motoren op i et områder hvor der tilstrækkeligt med
heste til rådighed og så en gearing der passer til hastigheden.

Fra : Ukendt

Dato : 31-03-06 11:17

Anders Majland skrev i meddelelsen
<442ceba6$0$84013$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...

> [...]
>leverer arbejdet. Så motoren op i et områder hvor der tilstrækkeligt med
>heste til rådighed og så en gearing der passer til hastigheden.

Ja da, men den gamle motor har max 50 Hk. ved 3.500 omdr./min. og i øvrigt
48 Hk. ved 2.000 omdr./min. såe....

mvh
Orla

Fra : H3nrik V!

Dato : 30-03-06 19:54

John Sahl wrote:

> Enig, narrowband er ikke til en skid andet end "show"

Er det virkelig så slemt, når den kun skal bruges til at måle med? Jeg er
klar over at til at regulere efter er den ikke meget bevendt, da
reaktionstiden er for lang i forhold til den meget stejle kurve på sonden -
men med fornuftig elektronik bag, ville jeg da mene at man kunne lave en
brugbar måling...?

--
mvh H3nrik!

http://www.opelpower.dk/galleri/?mode=showcar&carid=1471

Fra : CasperR

Dato : 31-03-06 13:10

> [...]
> reaktionstiden er for lang i forhold til den meget stejle kurve på
> sonden - men med fornuftig elektronik bag, ville jeg da mene at man kunne

Imo: Jeg ville aldrig selv stille en bil efter narrowband, men "før" i tiden
har folk da gjort det og det har da gået begge veje.
--

/CasperR
/89' RST

Fra : Hekto

Dato : 29-03-06 21:15

> Lambda sonder er jo standard i biler med indsprøjtning og man kan
> relativt nemt selv måle på en - men til 398,- er det jo det jo ikke
> dyrt hvis det ellers bare er rimeligt nøjagtigt.

Der står ikke meget på tahnsen's hjemmeside om funktionen?
Hvilken type senseor opererer den med o.s.v.

Alternativt har Biltema lambdasonder til 200,- og et almindeligt
billigt multimeter kan jo gøre det.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Anders Majland

Dato : 30-03-06 07:57

> Alternativt har Biltema lambdasonder til 200,- og et almindeligt billigt
> multimeter kan jo gøre det.

Yep - jeg havde bare ikke set lambda sonder til under det dobbelte ... Måske
jeg lige skulle gøre et stop omkring næstved...

Casper og John er jo enige om at instrumentet kun kan være "show" til den
pris ...

Men hvordan afgør man om det er narrowband eller wideband hvis man står med
den i hånden ?
Jeg har en thansen lige om hjørnet og kunne jo se om der skulle være bare en
smule information på æsken eller i "manualen".

Alternativet er jo at køre omkring et "rigtigt" værksted og lade dem måle
for mig ....

/A

Fra : John Sahl

Dato : 30-03-06 13:41

Anders Majland wrote:
> Casper og John er jo enige om at instrumentet kun kan være "show" til
> den pris ...

Det er ikke instrumentet der afgør det men lambdasonden.

> Men hvordan afgør man om det er narrowband eller wideband hvis man
> står med den i hånden ?

Der er kun meget få standardbiler der har en wideband monteret som
standard, jeg kan desværre ikke lige huske hvilke det drejer sig om.
Men lav en søgning på forummet på www.powerpage.dk for der har
det været oppe nogen gange.

Fra : Anders Majland

Dato : 30-03-06 13:53

> Det er ikke instrumentet der afgør det men lambdasonden.

Hmm måske jeg skulle spørge i markedsgruppen efter lån/leje af et instument
istedet ...

/A

Fra : Molnit

Dato : 30-03-06 15:21

Anders Majland skrev:

> Efter at have rodet med karburatoren vil det jo være betryggende at den ikke
> kører for magert..

   Jeg fik leget med mit ColorTune for 2 uger siden, og det virker kanon
:) men selvfølgelig er en WB Lambda god at ha. Men jeg fik en meget
bedre motorgang + justeret nålen rigtig godt ind ;) så nu går det langt
bedre på MZ'en :)

> Lambda sonder er jo standard i biler med indsprøjtning og man kan relativt
> nemt selv måle på en - men til 398,- er det jo det jo ikke dyrt hvis det
> ellers bare er rimeligt nøjagtigt.

   Det er en NB, bare WB sensoren alene er svær nok at få under 1000Kr. og
at finde et en bil som har den, og så få en gennem ophuggeren er
umuligt, da alle de andre gribbe :) med MegaSquit osv. har nuppet dem
alle :)

   Det er typisk Bosch modellen der findes rundt i krogende.

--
VH
Lars Molnit