På tværs eller langs ?
Fra : Ukendt

Dato : 29-03-06 20:13

Øeeh måske ikke dagens smarteste spørgsmål men hvordan ser
jeg om motoren i min bil ligger på tværs eller på langs ?
Det drejer sig om en 01' Passat 1.8T og efter hvad jeg selv
ville vurdere ligger den på tværs men er slet ikke sikker.

Hvad er fordele / ulemper ved hvilken led den ligger på ?
I det her tilfælde skal der laves et tandremsskift.

Mvh. Allan

Fra : Uffe Ravn

Dato : 29-03-06 20:20

Allan Møller wrote:

> [...]
> Det drejer sig om en 01' Passat 1.8T og efter hvad jeg selv
> ville vurdere ligger den på tværs men er slet ikke sikker.

Hvis tændrørene sidder på en række på tværs, ligger motoren på tværs og vice
versa.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-03-06 20:20

"Allan Møller" skriver:

> [...]
> Det drejer sig om en 01' Passat 1.8T og efter hvad jeg selv
> ville vurdere ligger den på tværs men er slet ikke sikker.

Find tændrørene. den angiver cylinderretningen

> I det her tilfælde skal der laves et tandremsskift.

Hvis tandremmen sidder i den ene side, er motoren "på tværs".

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 29-03-06 20:26

Allan Møller wrote:
> [...]
> Det drejer sig om en 01' Passat 1.8T og efter hvad jeg selv
> ville vurdere ligger den på tværs men er slet ikke sikker.

Øøh... det nemmeste er vel at se på hvordan fx. tændrør sidder, hvis de
sidder på tværs, så har du tværliggende motor, hvis de sidder på langs,
så er den langsliggende.

> Hvad er fordele / ulemper ved hvilken led den ligger på ?
> I det her tilfælde skal der laves et tandremsskift.

Hmm.... på tværs så kan de komme tæt på forskærmen så der måske ikke er
så meget plads ved tandremmen, på langs så vil den sikkert have lidt
mere plads foran motoren (lige bag køleren). Men den store forskel
ligger nok nærmere i at en langsliggende motor ligger mere op til at
være baghjulstrukken mens en tværliggende passer bedre til
forhjulstrukken (placering af gearkasse, trækaksler og lign)

Men for den der kender motoren og de små tricks til at lave nødvendig
plads, så betyder det nok ikke så voldsomt meget... dog findes der vist
enkelte (franske?) biler hvor man nærmest skal have motoren pillet ud
for at komme til tandremmen.

Thomas
der kører med kæde

Fra : Kent Glerup

Dato : 29-03-06 20:32

On Wed, 29 Mar 2006 21:12:33 +0200, "Allan Møller"
<allanatallanmdotdk> wrote:

> [...]
>Det drejer sig om en 01' Passat 1.8T og efter hvad jeg selv
>ville vurdere ligger den på tværs men er slet ikke sikker.

Den er på langs i din vogn (nedarvet fra Audi A4/A6)
Du kan faktisk mærke at bilen vipper en lille bitte smule sideværts
hvis du holder og gasser den lidt. Det kan den ikke gøre hvis motoren
er på tværs.

>Hvad er fordele / ulemper ved hvilken led den ligger på ?
>I det her tilfælde skal der laves et tandremsskift.

Tjahh. i en forhjulstrækker som din ser jeg ikke rigtig nogen
fordel... Den fylder ligesom på den forkerte led..
Ifbm tandremsskift mener jeg dog at det er ret nemt på den.

/Kent Glerup

Fra : Claus

Dato : 29-03-06 20:46

"Allan Møller" <allanatallanmdotdk> skrev i en meddelelse
> [...]
| Det drejer sig om en 01' Passat 1.8T og efter hvad jeg selv
| ville vurdere ligger den på tværs men er slet ikke sikker.

I en Passat fra '01 ligger motoren altid på langs. Den bygget på en Audi
platform hvor de af en eller anden grund fandt på at kombinere langsliggende
motor med forhjulstræk. Dette er også forklaring på hvorfor der i en Passat
fra '01 ligger Audis V6 2,8 30V med 193 HK og ikke VW egen V6 2,8 24V med
204HK.

Vh. Claus

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 29-03-06 21:18

> Hvad er fordele / ulemper ved hvilken led den ligger på ?
> I det her tilfælde skal der laves et tandremsskift.

Hvis ikke du kan afgøre om motoren ligger på tværs eller på langs, så ville
jeg nu nok mene at det ikke er så god en ide at du begynder at skifte
tandrem på den selv...

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 29-03-06 21:21

> Hvis ikke du kan afgøre om motoren ligger på tværs eller på langs, så
> ville jeg nu nok mene at det ikke er så god en ide at du begynder at
> skifte tandrem på den selv...

Jeg vil gerne garantere dig at jeg ikke rører så meget som en møtrik
i forbindelse med skift af tandrem.

Takker for svarene - den med tændrørene gør det jo egentligt nemt at huske.

Mvh. Allan

Fra : Martin Sørensen

Dato : 30-03-06 08:17

Claus skrev:

> [...]
> fra '01 ligger Audis V6 2,8 30V med 193 HK og ikke VW egen V6 2,8 24V med

Jeg vil tro det er med henblik på at det så er nemmere at lave
4-hjulstræk. Quattro er vist en indbringende forretning.

mvh

Martin

Fra : Claus

Dato : 30-03-06 18:22

"Martin Sørensen" <santana.sorensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

<Jeg vil tro det er med henblik på at det så er nemmere at lave
<4-hjulstræk. Quattro er vist en indbringende forretning.
<
<mvh
<
<Martin

Også min tanke, men den påstand er farlig at komme med i dette forum uden
beviser af videnskabelig karakter

Vh. Claus