Er OK's diesel dårligere end Metax's diese~
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 29-03-06 19:14

Jeg syns at spotte en "trend" i forbruget over de seneste fire
tankninger:

Tanket på Metax, 15/3: 16,92km/l
Tanket på OK, 19/2: 14,44km/l
Tanket på Metax, 22/3: 16,23km/l
Tanket på OK, 25/3: 14,29km/l

Når jeg har tanket på OK kører karetten altså markant kortere pr liter
end når jeg har tanket på Metax. Kan det virkelig være rigtigt at den
går knap 2km/mindre pr liter når dieselen kommer fra OK ?

Nu er det kun 4 tankninger jeg har statistik for, men der viser sig da
allerede en ret tydelig trend. På den anden side af weekenden kan jeg
se om den rundet 16 igen, har tanket på Metax i dag.

"Age is something that doesn't matter, unless you are a cheese."
- Luis Bunuel

Fra : Ukendt

Dato : 29-03-06 19:27

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg syns at spotte en "trend" i forbruget over de seneste fire tankninger:
>
> Tanket på Metax, 15/3: 16,92km/l
> Tanket på OK, 19/2: 14,44km/l
> Tanket på Metax, 22/3: 16,23km/l
> Tanket på OK, 25/3: 14,29km/l

Prøv kun at tanke OK min. 2 gange.

Hvis nu OK tank "skummer" mere altså der ikke er plads til så meget diesel.

\Lars

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 29-03-06 19:35

"Lars G" <lbg-at-aplusmail-dot-dk> skrev

> Hvis nu OK tank "skummer" mere altså der ikke er plads til så meget
diesel.

Æøh hvor indgår det lige i regnestykket km/l?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 29-03-06 19:42

> "Lars G" <lbg-at-aplusmail-dot-dk> skrev

> diesel.
>
> Æøh hvor indgår det lige i regnestykket km/l?

Nu har jeg ikke en diesel selv

Men når firma bilen skal tankes op og jeg er den heldige Kan jeg fylde en
"del" flere liter på efter tank pumpen automatisk er stoppet.

Og de liter vil da give en forkert regne stykke ik ?

\Lars

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 29-03-06 19:44

Lars G submitted this idea :
> Men når firma bilen skal tankes op og jeg er den heldige Kan jeg fylde en
> "del" flere liter på efter tank pumpen automatisk er stoppet.

Jeg plejer at få plads til ~1-1½ liter efter pumpen har sagt stop.

"Advertising is the art of convincing people to spend money they don't
have for something they don't need." - Will Rogers

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 29-03-06 19:58

"Lars G" <lbg-at-aplusmail-dot-dk> skrev > > Æøh hvor indgår det lige i
regnestykket km/l?

> [...]
> "del" flere liter på efter tank pumpen automatisk er stoppet.
>
> Og de liter vil da give en forkert regne stykke ik ?

Du har ret, jeg overså at han kun tankede OK 1 gang. Ellers er det jo de
tankede liter der tæller.

Til de skumforskrækkede, kan jeg anbefale at de kigger i glasset, og der
kommer garanteret ikke skum. Det er noget der opstår i tanken, og det sker
h e l t gratis.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 29-03-06 20:43

Preben Riis Sørensen skrev:
> Til de skumforskrækkede, kan jeg anbefale at de kigger i glasset, og der
> kommer garanteret ikke skum. Det er noget der opstår i tanken, og det sker
> h e l t gratis.

Men hvorfor er der så forskel på hvor meget skum der kommer afhængig af
hvilket selskab man tanker ved? (Jeg er godt klar over at det ikke har
indflydelse på antal liter.)

Når jeg tanker lastbil, hvor jeg oftest kan stå og kigge ned i tanken
hvad der sker, har jeg konstateret forskel i mængden af skum afhængig af
hvilket selskab. Og også indenfor samme selskab men i forskellige lande.

At tanke Shell i Danmark og i Spanien giver to forskellige mængder skum.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 29-03-06 21:36

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev
> Men hvorfor er der så forskel på hvor meget skum der kommer afhængig af
> hvilket selskab man tanker ved? (Jeg er godt klar over at det ikke har
> indflydelse på antal liter.)

Som en anden skrev, er det nok ca. det samme fluidum, fra det samme lager,
der tilgår de forskellige selskabers tanke. Men de tilsætter hver især
forskellige vidundermidler, herunder noget der kan dæmpe skumdannelse.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 29-03-06 19:43

on 29-03-2006, Preben Riis Sørensen supposed :
> diesel.

> Æøh hvor indgår det lige i regnestykket km/l?

Hvis jeg tanker 35liter diesel og 5 liter luft og betaler for 40 liter
- så kører bilen 35*15 = 525km men regnestykket siger den har kørt
525/40 = 13,125km/liter. Det kan jo forklare forskellen - og hvis det
er sådan det hænger sammen så bør OK nok justere deres anlæg...

"Is this now?" - Agatha, The Minority Report

Fra : Finn Guldmann

Dato : 29-03-06 19:47

Preben Riis Sørensen skrev:
> diesel.
> Æøh hvor indgår det lige i regnestykket km/l?

At man "tror" man har tanket fuldt op, mens man har tanket lidt mindre
end man kunne fordi pistolen slår fra lidt før.

Den med at tanke Ok flere gange i træk vil vise hvis det er tilfældet.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 29-03-06 19:41

After serious thinking Lars G wrote :
> Prøv kun at tanke OK min. 2 gange.

Det må jeg prøve en gang det lige passer.

> Hvis nu OK tank "skummer" mere altså der ikke er plads til så meget diesel.

Det kan godt være det er det - men i så fald er det meget dårlig
økonomi i at tanke hos OK for jeg har betalt for et antal liter der
svarer til det jeg plejer at tanke og hvis 10% af det er skum så er det
slut med at tanke hos OK...

Fra : Kasper Christensen

Dato : 29-03-06 20:09

Henrik Stidsen skrev:

> [...]
> i at tanke hos OK for jeg har betalt for et antal liter der svarer til
> det jeg plejer at tanke og hvis 10% af det er skum så er det slut med at

Så vidt jeg kan læse sker opskumningen i din tank, så du betaler ikke
for den. Du betaler for det der kommer ud af slangen og er det 30 liter,
så har du fået 30 liter diesel + det skum der opskummer i tanken. Altså
du har ikke fået for lidt diesel.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 29-03-06 20:28

Kasper Christensen pretended :
> [...]
> du fået 30 liter diesel + det skum der opskummer i tanken. Altså du har ikke

Ja så er det næppe derproblemet ligger for jeg har tanket nogenlunde
samme mængde som jeg plejer.

"I´m sorry for whatever I´m going to do and I swear I didn´t do any of
that stuff I did." - Rufus Riley, The Minority Report

Fra : Leonard

Dato : 29-03-06 20:23

Henrik Stidsen <nntpspam@hs235.dk> wrote:

> [...]
>økonomi i at tanke hos OK for jeg har betalt for et antal liter der
>svarer til det jeg plejer at tanke og hvis 10% af det er skum så er det

Nej, sådan kan du ikke sammenligne.
Der er forskel både på hvormeget det skummer, men skummer først nede i
din tank ikke når det bliver målt og hvordan pistolen er udformet og
derfor også på hvornår den slår fra.

Jeg vil tro at du skal prøve at tanke på den samme tank og helst fra
den samme stander 4-5 gange og regne snittet ud over disse tankninger
for så at gentage dette på det andet firmas station. Og så kan du
sammenligne bagefter.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Kito

Dato : 29-03-06 19:30

> [...]
>
> --
> Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
> "Age is something that doesn't matter, unless you are a cheese."

Det virker interresant. Metax er også Shell.>
Jeg køre også på begge dele og har aldrig målt forbruget.
vh
Poul

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 29-03-06 19:32

Kito formulated the question :
> Det virker interresant. Metax er også Shell.>
> Jeg køre også på begge dele og har aldrig målt forbruget.

Jeg har det også kun så detaljeret fordi Metax tilbyder en ganske
udemærket statistik hvor man blot skal indtaste kilometerstand når man
fylder tanken, så regner den selv ud og laver graf osv.

"Frisbeetarianism is the belief that when you die, your soul goes up on
the roof and gets stuck." - George Carlin

Fra : Jørgen L.

Dato : 29-03-06 19:46

> Jeg har det også kun så detaljeret fordi Metax tilbyder en ganske
> udemærket statistik hvor man blot skal indtaste kilometerstand når man
> fylder tanken, så regner den selv ud og laver graf osv.

Ja jeg har set at det var en mulighed, hvor indtaster du km osv. ?

Hilsen Jørgen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 29-03-06 19:49

Jørgen L. wrote on 29-03-2006 :

> Ja jeg har set at det var en mulighed, hvor indtaster du km osv. ?

Man skal have et konto eller betalingskort fra dem og være tilmeldt
deres online dims - det står på www.metax.dk, man skal bare meldes til
så kører det.

Fra : Jørgen L.

Dato : 29-03-06 20:41

> Man skal have et konto eller betalingskort fra dem og være tilmeldt deres
> online dims - det står på www.metax.dk, man skal bare meldes til så kører
> det.

Ja det har jeg alt sammen, men hvor indtaster du km ?

Hilsen Jørgen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 29-03-06 21:34

Jørgen L. was thinking very hard :

> Ja det har jeg alt sammen, men hvor indtaster du km ?

Under "kilometerregnskab", der er en knap der hedder "ret" ud for hver
enkelt tankning. Klik på den, så kommer der et lille popup vindue med
en boks hvor du kan vælge at indtaste kilometerstand eller at
tankningen ike skal indgå.

This is not an automated signature. I type this in to the bottom of
every message.

Fra : John N. H.

Dato : 29-03-06 20:36

"Jørgen L." skrev i en meddelelse:

> Ja jeg har set at det var en mulighed, hvor indtaster du km osv. ?

Hvis du er tilmeldt "Mobil Tankning", kan det gøres fra mobiltelefonen,
mens du holder ved standeren.

Mvh
John

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 29-03-06 20:38

John N. H. presented the following explanation :
> Hvis du er tilmeldt "Mobil Tankning", kan det gøres fra mobiltelefonen, mens
> du holder ved standeren.

Hvilket ofte er ca. 5-6 gange langsommere end at bruge et kontokort og
taste ind på hjemmesiden...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-03-06 21:00

Henrik Stidsen skriver:

> Hvilket ofte er ca. 5-6 gange langsommere end at bruge et kontokort og
> taste ind på hjemmesiden...

Også når du tager tiden foran computeren med ?

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 29-03-06 21:35

Klaus D. Mikkelsen explained on 29-03-2006 :

> Også når du tager tiden foran computeren med ?

Så er vi nede i 2-3 gange langsommere...

"Is this now?" - Agatha, The Minority Report

Fra : Finn Guldmann

Dato : 29-03-06 22:49

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Også når du tager tiden foran computeren med ?

(Og ikke mindst tiden med at komme hjem til computeren.)

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 30-03-06 22:15

Finn Guldmann has brought this to us :

> (Og ikke mindst tiden med at komme hjem til computeren.)

Det skal jeg jo alligevel, uanset om jeg bruger den ene eller anden
metode ;)

Fra : Finn Guldmann

Dato : 31-03-06 13:43

Henrik Stidsen skrev:
> Det skal jeg jo alligevel, uanset om jeg bruger den ene eller anden
> metode ;)

Hvad er så problemet?

Jeg troede da at den med telefonen var så sofistikeret at man kunne få
udregning med det samme. Og ligeledes på standeren.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 31-03-06 17:07

After serious thinking Finn Guldmann wrote :

> Hvad er så problemet?

"Problemet" er at det tager længere tid at ringe op, taste ind og vælge
stander end det gør at stige ud, bruge kortet i automaten og taste ind
når man kommer hjem.

> Jeg troede da at den med telefonen var så sofistikeret at man kunne få
> udregning med det samme. Og ligeledes på standeren.

Man kan indtaste kilometerstanden - men den ved jo ikke hvor meget man
tanker før man har gjort det så den kan ikke regne forbruget ud. Så
nej, det er absolut ikke særlig avanceret det den kan.

"To be or not to be. That's not really a question." - Jean-Luc Godard

Fra : Finn Guldmann

Dato : 31-03-06 22:31

Henrik Stidsen skrev:
> [...]
> tanker før man har gjort det så den kan ikke regne forbruget ud. Så nej,
> det er absolut ikke særlig avanceret det den kan.

Hvis man havde et kontokort hvor det var indbygget ville det jo ikke
være svært at hente oplysningerne fra sidste tankning man havde gjort
ved samme selskab også lave beregningen på det grundlag.

Så er problemet blot hvis man har tanket ved et andet selskab ind
imellem,så kommer beregningen ikke til at passe.

Men det gør den jo heller ikke på internet hvis man ikke oplyser til det
ene selskab hvor meget man har tanket ved andre selskaber.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 02-04-06 01:11

Finn Guldmann wrote on 31-03-2006 :

> Hvis man havde et kontokort hvor det var indbygget ville det jo ikke være
> svært at hente oplysningerne fra sidste tankning man havde gjort ved samme
> selskab også lave beregningen på det grundlag.

Eftersom man ringer op *før* man tanker kan den ikke vide hvor meget du
har tænkt dig at stige ud af karetten og hælde i tanken :)

> Så er problemet blot hvis man har tanket ved et andet selskab ind imellem,så
> kommer beregningen ikke til at passe.

Korrekt.

> Men det gør den jo heller ikke på internet hvis man ikke oplyser til det ene
> selskab hvor meget man har tanket ved andre selskaber.

Og det skal man jo så bare gøre :)

Fra : Finn Guldmann

Dato : 02-04-06 08:58

Henrik Stidsen skrev:
> Eftersom man ringer op *før* man tanker kan den ikke vide hvor meget du
> har tænkt dig at stige ud af karetten og hælde i tanken :)

Nu aner jeg jo ikke noget om hvordan det system virker, så hvad er det
så egentlig man ringer op om?

> Og det skal man jo så bare gøre :)

Eller holde det i sit eget regneark. Så bliver man også fri for
"snagen".

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 02-04-06 11:59

Finn Guldmann explained on 02-04-2006 :

> Nu aner jeg jo ikke noget om hvordan det system virker, så hvad er det så
> egentlig man ringer op om?

Metax - man ringer op, indtaster sin kode, standerens nummer, kilometer
stand på bilen og så låser de standeren op så man kan tanke. Svarer til
at sætte kortet i automaten, taste koden og vælge stander.

> Eller holde det i sit eget regneark. Så bliver man også fri for "snagen".

En snagen man er udsat for så snart man ikke betaler kontant længere...

"To be or not to be. That's not really a question." - Jean-Luc Godard

Fra : Finn Guldmann

Dato : 02-04-06 13:35

Henrik Stidsen skrev:
> Metax - man ringer op, indtaster sin kode, standerens nummer, kilometer
> stand på bilen og så låser de standeren op så man kan tanke. Svarer til
> at sætte kortet i automaten, taste koden og vælge stander.

Og hvordan får man så en kvittering? Som når man stikker sit kort ind
igen efter tankning?

> En snagen man er udsat for så snart man ikke betaler kontant længere...

Jeg tror nok det er begrænset hvad det ene selskab kan se af hvad man
tanker hos et andet, når man bruger sit Dan-/Visa-/Euro-kort.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : John N. H.

Dato : 29-03-06 21:06

"Henrik Stidsen" skrev i en meddelelse:

> Hvilket ofte er ca. 5-6 gange langsommere end at bruge et kontokort og
> taste ind på hjemmesiden...

Sig mig, hvor mange cifre er der på din kilometertæller?

Man kan selvfølgelig gøre, som man bedst synes. Jeg mener nu, det er
meget rart, at man ikke skal have skrevet km-stand ned, til man kommer
hjem. Man kan jo også taste "hen over" telefonstemmen, når man kender
proceduren. Det sparer også tid.

Mvh
John

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 29-03-06 21:39

John N. H. used his keyboard to write :

> Sig mig, hvor mange cifre er der på din kilometertæller?

35 ;)

> [...]
> kan jo også taste "hen over" telefonstemmen, når man kender proceduren. Det

Helt sikkert, jeg plejer at få en kvittering fra automaten og så skrive
kilometerstand på den. Iøvrigt plejer jeg at logge ind og se hvad den
har regnet ud med km/l så jeg skal alligevel derind uanset om jeg
bruger mobiltankning eller kortet.

Man kan godt taste hen over stemmen, men jeg syns stadig det tager for
lang tid - det går jo rimelig hurtigt at stikke kortet i automaten,
taste koden, taste 1 for dieselstanderen og så tanke karetten. Sidst
jeg prøvede med mobiltankningen nåede jeg til "tryk # for at godkende
kilometerstanden" og så blev forbindelsen afbrudt - fagre nye verden...

Så jeg bruger kortet, det syns jeg er nemmest :)

"Health nuts are going to feel stupid someday, lying in hospitals dying
of nothing." - Redd Foxx

Fra : Leonard

Dato : 29-03-06 22:07

Henrik Stidsen <nntpspam@hs235.dk> wrote:

>Hvilket ofte er ca. 5-6 gange langsommere end at bruge et kontokort og
>taste ind på hjemmesiden...

Det er altid hurtigere at bruge mobilen ude ved standeren end at
skulle stå i kø og vente på at de øvrige kunder skal have kvittering
osv. fra betalingsautomaten.
sådan er det i hvert fald på de Metax-tanke jeg bruger ...

Så er det sikkert hurtigere at indtaste km hjemme online, hvis man
gider den slags
- jeg nøjes med at få en kvittering pr email.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 30-03-06 22:15

Leonard presented the following explanation :
> [...]
> osv. fra betalingsautomaten.
> sådan er det i hvert fald på de Metax-tanke jeg bruger ...

Jeg har endnu tilgode at opleve mere end en person i kø foran mig på
min lokale Metax tank. Som regel er der ingen i kø.

Fra : KT

Dato : 29-03-06 20:48

"Kito" <FUCK*SPAM!@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Mon ikke det er mest religion om mærket på benzin / diesel skal være det ene
eller andet.
Prøv at besøg et af de store depoter / raffinaderier og du vil kunne se
diverse farvestrålende logoer på tankbilerne - mon ikke det meste brændstof
oprindeligt kommer fra samme sted?

Knud

Fra : Thomas J.

Dato : 29-03-06 19:46

Den Wed, 29 Mar 2006 20:14:20 +0200 sendte Henrik Stidsen
<nntpspam@hs235.dk> følgende røgsignaler:

> [...]
>end når jeg har tanket på Metax. Kan det virkelig være rigtigt at den
>går knap 2km/mindre pr liter når dieselen kommer fra OK ?

Det burde ikke være sådan.

Men hvordan tanker du ?

1. Er det til pumpen slår fra første gang og så færdig?
2. Eller er det til dieselen står og sopper i påfyldningsstudsen?

Hvis det er det første, kan der være forskel på hvor følsomt
pumpestoppet er.

Jeg ved når jeg tanker benzin hos UNO-X på Sorøvej i Slagelse at
pumpen slår fra første gang når der er plads til ca. 9 liter endnu,
men hos f.eks. Statoil i Korsør slår pumpen først fra når der er plads
til ca. 3 liter.
Spørg ikke hvordan jeg fandt ud af det, please!

Jeg tænkte om det var det samme der gjorde sig gældende for dig.
Altså at du tanker 2-3 l "for lidt" hos OK og 2-3 l "for meget" hos
Metax.
For så kommer det jo til at se ud som om at du har kørt langt på
Metax-dieselen, mens du næste gang opdager at OK-dieselen ikke har
lige så mange km i sig (fordi at du heller ikke har fået tanken fyldt
til samme punkt hos OK)

Hvis det er den anden slags tankning du benytter, kan der være noget
om snakken, eller også kører du ubevidst anderledes fordi at du har
overbevist dig selv om at det er sådan.

--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 29-03-06 20:02

Thomas J. wrote :
> Men hvordan tanker du ?

Pistolen i tanken og fuld knald på ;)

> 1. Er det til pumpen slår fra første gang og så færdig?
> 2. Eller er det til dieselen står og sopper i påfyldningsstudsen?

Til den stopper og så et par liter mere.

> Spørg ikke hvordan jeg fandt ud af det, please!

Lyder som en god historie ;)

> Jeg tænkte om det var det samme der gjorde sig gældende for dig.
> Altså at du tanker 2-3 l "for lidt" hos OK og 2-3 l "for meget" hos
> Metax.

Det lyder som en okay forklaring egentlig, det er nemlig to forskellige
OK tanke jeg har hentet hos de to gange så det kunne jo godt være en
generel OK indstilling.

> Hvis det er den anden slags tankning du benytter, kan der være noget
> om snakken, eller også kører du ubevidst anderledes fordi at du har
> overbevist dig selv om at det er sådan.

Jeg tror ikke det er psykisk - for så ville jeg køre 40km/liter ;)

Jeg må prøve at tage OK de næste 2-3 gange og se om det ændrer på
sagerne.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 29-03-06 20:05

"Thomas J." <dsl83452fjernaltmellemtotalletogsnabelaet@vip.cybercity.dk>
skrev i en meddelelse

____SNIP_____

> Hvis det er den anden slags tankning du benytter, kan der være noget
> om snakken, eller også kører du ubevidst anderledes fordi at du har
> overbevist dig selv om at det er sådan.

Det er ALT for lille grundlag at lave troværdig statistik på, for mange
tilfældigheder har for stor indflydelse. Hvis der er 10* så mange målinger,
hjælpe det.
BTW. Så kommer alt fuel i DK. fra raffinaderierne i henh.vis Kalundborg,
Fredericia- Statoil, Shell.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 29-03-06 20:29

Jørgen M. Rasmussen laid this down on his screen :
> BTW. Så kommer alt fuel i DK. fra raffinaderierne i henh.vis Kalundborg,
> Fredericia- Statoil, Shell.

Men der er alligevel forskel på hvad de forskellige firmaer blander i
deres råmateriale.

"The secret of staying young is to live honestly, eat slowly, and lie
about your age." - Lucille Ball

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 29-03-06 20:57

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse

> Men der er alligevel forskel på hvad de forskellige firmaer blander i
> deres råmateriale.

Hvilke?. Er den ikke kun, hvad du tror du hælder i tanken? ;).

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 29-03-06 21:41

Jørgen M. Rasmussen pretended :

> Hvilke?. Er den ikke kun, hvad du tror du hælder i tanken?

Tjaa, iflg. FDM's benzinFAQ er det sådan det forholder sig...

Er der forskel på dyr og billig benzin i Danmark?
I Danmark har oliebranchen et sæt almene kvalitetskrav for grundbenzin.
Disse krav gælder uanset om der er tale om store eller små
benzinselskaber. Denne benzin er af god kvalitet.

Benzinen tilsættes derefter en række stoffer efter de enkelte
selskabers ønske og overbevisning. Det kan være stoffer til at udskille
kondens, forhindre isdannelser, samt stoffer med rensende egenskaber.
Hvor meget og hvilke stoffer der anvendes, oplyses ikke af selskaberne.
http://www.fdmbenzinpriser.dk/FAQ.aspx#6

"To be or not to be. That's not really a question." - Jean-Luc Godard

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 29-03-06 21:58

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse

> Tjaa, iflg. FDM's benzinFAQ er det sådan det forholder sig...

Snakker vi ikke diesel, som er et mindre raffineret produkt?.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 30-03-06 22:16

on 29-03-2006, Jørgen M. Rasmussen supposed :

> Snakker vi ikke diesel, som er et mindre raffineret produkt?.

Derfor kan de da godt putte forskellige tilsætningsstoffer i ?

"Is this now?" - Agatha, The Minority Report

Fra : Bo Rasmussen

Dato : 29-03-06 21:33

> BTW. Så kommer alt fuel i DK. fra raffinaderierne i henh.vis Kalundborg,
> Fredericia- Statoil, Shell.

Du har næsten ret,
Noget brændstof kommer fra Holland (vistnok).
Alle henterved de samme depoter, men additiverne i Benzin & Olie er
forskellige fra selskab til selskab, dog er der visse selskaber,
der bruger samme additiver, dog tilsat forskellig PPM.

Bo

Fra : Per Tolbøll

Dato : 29-03-06 20:10

Hvor i kongeriget tanker du ?
Øst eller vest for storebælt, nord/sydjylland ?

----
/Per

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 29-03-06 20:29

on 29-03-2006, Per Tolbøll supposed :
> Hvor i kongeriget tanker du ?
> Øst eller vest for storebælt, nord/sydjylland ?

Esbjerg - Metax Stormgade, OK i Hjerting og OK ved Kvickly.

Fra : Lars [6710]

Dato : 29-03-06 20:57

Henrik Stidsen skrev:
> on 29-03-2006, Per Tolbøll supposed :
>
> Esbjerg - Metax Stormgade, OK i Hjerting og OK ved Kvickly.

Hmmmm

Jeg tanker primært hos METAX (Ådalsparken, Esbjerg) og OK (Sædding
centret, Esbjerg) og der er (stort set ) ingen forskel på hvorledes
forbruget er fra tank til tank. jeg ligger næsten konstant på 17,5 km/l....

Kun i de tilfælde hvor jeg har afveget fra mit normale kørselsmønster
(Esbjerg - Kolding t/r ca 125 - 130 km/t) er der forskelle at spore.

Lars
Skoda Octavia Combi '04, 1.9 TDI 90 HK

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 30-03-06 08:33

> on 29-03-2006, Per Tolbøll supposed :
>
> Esbjerg - Metax Stormgade, OK i Hjerting og OK ved Kvickly.

Jeg har gennem en årrække tanket Metax Stormgade, OK Stormgade samt OK ved
den store rundkørsel - uden at kunne registrere en forskel som skyldes andet
end min kørselsrytme ...

--
Per, Esbjerg

Fra : Per Tolbøll

Dato : 30-03-06 16:39

> Esbjerg - Metax Stormgade, OK i Hjerting og OK ved Kvickly.

Så er jeg næsten 100% sikker på at dieselen kommer samme sted fra, nemlig
fra raffinaderiet i Fredericia.
Selve "grundsuppen" er den samme, men OK og Metax tilsætter forskellige
additiver.

/Per

Fra : Bo Rasmussen

Dato : 30-03-06 16:56

> [...]
> fra raffinaderiet i Fredericia.
> Selve "grundsuppen" er den samme, men OK og Metax tilsætter forskellige

Olie sejles ind fra det store udland til Samtank-depotet i Fredericia, men
OK og Hydro/Texco henter skam også på Shell-depotet
ved raffinaderiet.

Bo

Fra : Martin Sørensen

Dato : 30-03-06 08:24

Henrik Stidsen skrev:

> Når jeg har tanket på OK kører karetten altså markant kortere pr liter
> end når jeg har tanket på Metax. Kan det virkelig være rigtigt at den
> går knap 2km/mindre pr liter når dieselen kommer fra OK ?

Næppe.

> Nu er det kun 4 tankninger jeg har statistik for, men der viser sig da
> allerede en ret tydelig trend. På den anden side af weekenden kan jeg
> se om den rundet 16 igen, har tanket på Metax i dag.

Ud over den med skummet kan jeg forestille mig at bilen hælder
forskelligt på de to stationer.

Hvis bilen hos Metax hælder over mod studsen kan der være en
luftboble i den modsatte side - du vil derfor opleve at standeren
melder fuld før tiden. ofg et par liter kan let ødelægge din
statistik.

mvh

martin

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 30-03-06 10:50

"Martin Sørensen" <santana.sorensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

[...]

Jeg har oplevet i Golf III og Mondeo 93 at hældning på langs af bilen også
har en del at sige.

--
Per, Esbjerg

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 30-03-06 08:31

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg syns at spotte en "trend" i forbruget over de seneste fire tankninger:

> [...]

Har du kørt den samme distance på hver tankfuld? Hvis ikke kan du ikke
sammenligne ovenstående.

Det bliver varmere i vejret og vi er lige omkring det tidspunkt hvor
vinterdiesel bliver fjernet fra standerne. Det foregår i 2 tempi, ifølge
Shell.

Det er 3 ting på en gang. Så er der tankningen. Altid fylde helt op i
studsen. Min tager 5 liter efter at pistolen har slået fra og disse sidste 5
liter skal helst tankes med en lille pause, da der ellers kan komme en lille
bøvs fra tanken - den bøvser pludselig et par centiliter op - og er så klar
til meget mere.

På VW er der en ventil i studsen du kan påvirke med pistolen. Jeg ved ikke
om den findes på andre biler - men den hjælper med at tanke de sidste liter
hurtigere. Den lukker overskydende luft ud fra tanken op i studsen, så
påfyldningen ikke forstyrres.

--
Per, Esbjerg

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 30-03-06 22:18

After serious thinking Per Henneberg Kristensen wrote :
> Har du kørt den samme distance på hver tankfuld? Hvis ikke kan du ikke
> sammenligne ovenstående.

Ikke samme distance, men tanken er fyldt op ved hver tankning så man
kan godt beregne forbruget. Men hvis skummet snyder et par liter så kan
man naturligvis ikke.

De øvrige faktorer tror jeg har mere at sige.