/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Chip-tuning af ny Passat
Fra : Morten Astrup Christ~


Dato : 28-03-06 22:01

Min far har købt en ny Passat 2,0 TDi med 140hk / 320 nm, som han overveje
at chiptune. I den forbindelse er jeg blevet bedt om at undersøge sagen lidt
nærmere, for han vil selvfølgelig ikke have at bilen efterfølgende er
ulovlig, forurener for meget osv.

Efter at have læst lidt rundt omkring, har jeg fået indtryk af at Scantune
(www.scantune.dk) er en af de førende på området? På deres side står der
også, at de overholder alle krav til emmission osv så bilen stadig er
lovlig. Vil det sige, at min far for 4000 kr. kan få chippet bilen til 190hk
/ 440nm hvor den stadig er lovlig og ikke forurener for meget?

Kom gerne med forslag/erfaringer fra andre steder, men undlad venligst
ligegyldige kommentarer om, at det er dumt, overflødigt mm.

På forhånd tak!

/morten



 
 
Klaus D. Mikkelsen (28-03-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 28-03-06 22:38

Morten Astrup Christensen skriver:
>
> Min far har købt en ny Passat 2,0 TDi med 140hk / 320 nm, som han overveje
> at chiptune. I den forbindelse er jeg blevet bedt om at undersøge sagen lidt
> nærmere, for han vil selvfølgelig ikke have at bilen efterfølgende er
> ulovlig, forurener for meget osv.

Den bliver ulovlig.

> Efter at have læst lidt rundt omkring, har jeg fået indtryk af at Scantune
> (www.scantune.dk) er en af de førende på området?

Eller Landberg.
http://www.bokstuning.dk/


> På deres side står der
> også, at de overholder alle krav til emmission osv så bilen stadig er
> lovlig. Vil det sige, at min far for 4000 kr. kan få chippet bilen til 190hk
> / 440nm hvor den stadig er lovlig og ikke forurener for meget?

Den er ikke lovlig længere. Forurening eller ej.
Reglerne siger at en ændring af motorstyringen er en konstruktiv ændring
af bilen. Så skal bilen godkendes igen. Den "normale" tuningsgrænse
ligger ved 20%.


Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?
http://home6.inet.tele.dk/moppe/sononews.html

Morten Astrup Christ~ (28-03-2006)
Kommentar
Fra : Morten Astrup Christ~


Dato : 28-03-06 23:08

> Den er ikke lovlig længere. Forurening eller ej.
> Reglerne siger at en ændring af motorstyringen er en konstruktiv ændring
> af bilen. Så skal bilen godkendes igen. Den "normale" tuningsgrænse
> ligger ved 20%.

Okay, der kan man bare se Er det så lovligt at få den chippet til
140hk*1,2 = 168hk uden at den skal godkendes igen?

/morten



Klaus D. Mikkelsen (28-03-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 28-03-06 23:11

Morten Astrup Christensen skriver:
>
> Okay, der kan man bare se Er det så lovligt at få den chippet til
> 140hk*1,2 = 168hk uden at den skal godkendes igen?

Nej, for den danske lovgivning er så tosset at den siger at en ændring
af styringen er en konstruktionsmæssig ændring der kræver ny godkendelse
af hele bilen.


Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?
http://home6.inet.tele.dk/moppe/sononews.html

ena (30-03-2006)
Kommentar
Fra : ena


Dato : 30-03-06 17:27


"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:4429B474.1E58A8A3@du.kan.finde.den...
> Morten Astrup Christensen skriver:
>>
>> Okay, der kan man bare se Er det så lovligt at få den chippet til
>> 140hk*1,2 = 168hk uden at den skal godkendes igen?
>
> Nej, for den danske lovgivning er så tosset at den siger at en ændring
> af styringen er en konstruktionsmæssig ændring der kræver ny godkendelse
> af hele bilen.
>
>
> Klaus
> --
> Sonofon, er de bare inkompetente ?
> http://home6.inet.tele.dk/moppe/sononews.html
Det betyder jo at de fleste nyere biler er ulovlige - da de fleste nyere
biler af og til får foretaget en opdatering af motorstyringen - altså
softwaren opgraderes. Min E46 har da haft 4 forskellige motorstyrings
software versioner indlæst i de få den har eksisteret - alle foretaget af
BMW - men den er så åbenbart ulovlig da styringen jo er ændret.



Klaus D. Mikkelsen (30-03-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 30-03-06 17:35

ena skriver:
>
> Det betyder jo at de fleste nyere biler er ulovlige - da de fleste nyere
> biler af og til får foretaget en opdatering af motorstyringen - altså
> softwaren opgraderes. Min E46 har da haft 4 forskellige motorstyrings
> software versioner indlæst i de få den har eksisteret - alle foretaget af
> BMW - men den er så åbenbart ulovlig da styringen jo er ændret.

Ja, med mindre at BMW står for godkendelsen af den nye software.

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?
http://home6.inet.tele.dk/moppe/sononews.html

John Sahl (28-03-2006)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 28-03-06 23:10

Morten Astrup Christensen wrote:
> Okay, der kan man bare se Er det så lovligt at få den chippet til
> 140hk*1,2 = 168hk uden at den skal godkendes igen?

Nej.

--
John Sahl,
http://www.fotofaelden.dk - ikke helt det du troede



J.L. (29-03-2006)
Kommentar
Fra : J.L.


Dato : 29-03-06 18:41


"Morten Astrup Christensen" <astrupFJERNMIG@gmail.com> wrote in message
news:4429b3c1$0$60786$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>> Den er ikke lovlig længere. Forurening eller ej.
>> Reglerne siger at en ændring af motorstyringen er en konstruktiv ændring
>> af bilen. Så skal bilen godkendes igen. Den "normale" tuningsgrænse
>> ligger ved 20%.
>
> Okay, der kan man bare se Er det så lovligt at få den chippet til
> 140hk*1,2 = 168hk uden at den skal godkendes igen?
>
> /morten
>
Det kommer an på hvilken baggrund du beregner de 20 % ....... 2,0 tdi'eren
er mere end almindelig kendt for at yde 160 - 165 standard og det vil sige
at +20% betyder 192 - 198 hk .....

MEN der er endnu ikke ret mange der har en TÜV godkendelse på chiptuning,
som de danske myndigheder accepterer. Det har så vidt jeg ved kun Palms Auto
i Skovlunde og så er der vist en mere, som jeg ikke lige husker navnet på
......

Derimod er jeg ret sikker på at de tuninger der bliver udført fra Scantunes
side og ikke mindst Landberg i nordjylland, er i orden rent fagligt ......
men altså ikke når vi snakker myndighedsgodkendelser og garanti.

Mht OBD tuning kan dette ikke lade sig gøre på Passat'erne ifølge
eksperterne, idet passat'erne kører med Siemens motorstyring og ikke "bosch"
som Touran, Golf, Seat Altea, Toledo, Leon, Skoda Octavia etc.

Du kan blive meget klogere på www.vagcars.dk !!!

Mvh J.L



Per Henneberg Kriste~ (30-03-2006)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 30-03-06 08:10


"J.L." <JL@ingenting.dk> skrev i en meddelelse
news:442ac6b6$0$27555$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Det kommer an på hvilken baggrund du beregner de 20 % ....... 2,0 tdi'eren
> er mere end almindelig kendt for at yde 160 - 165 standard

Korrekt ...

> og det vil sige at +20% betyder 192 - 198 hk .....

Forkert. Man tager de 20% ud fra den opgivne ydelse..

--
Per, Esbjerg



Skinfakse (28-03-2006)
Kommentar
Fra : Skinfakse


Dato : 28-03-06 23:05

Den bliver meget ulovlig...

For at gøre sig håb om at få den lovlig skal din far bl.a. stille
med en emissionstest til syn eller evt. TÜV godkendelse af chippen!
(umiddelbart må det være svært at få en TÜV godkendelse på en
tuning der er skræddersyet til den enkelte bil, da det derved ikke er
en standard!) Derudover skal bilen omregistreres efter den er blevet
kendt lovlig til syn! - Alt i alt kan det nemt gå hen og blive meget
dyrt...

Det er iøvrigt lidt uklart om der er en grænse ved 20%
effektforøgelse... for AL chiptuning (om man så bare puster blidt
gennem OBD-stikket) er opført som "konstruktiv ændring" (som jo
udløser omregistrering)!


Klaus G. (28-03-2006)
Kommentar
Fra : Klaus G.


Dato : 28-03-06 23:13

> Efter at have læst lidt rundt omkring, har jeg fået indtryk af at Scantune
> (www.scantune.dk) er en af de førende på området? På deres side står der
> også, at de overholder alle krav til emmission osv så bilen stadig er
> lovlig. Vil det sige, at min far for 4000 kr. kan få chippet bilen til
190hk
> / 440nm hvor den stadig er lovlig og ikke forurener for meget?
>
> Kom gerne med forslag/erfaringer fra andre steder, men undlad venligst
> ligegyldige kommentarer om, at det er dumt, overflødigt mm.
>
Her er nok en meget relevant tråd du skal læse så:
http://www.vagcars.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=106289


Men ellers kan jeg oplyse at sådan en 2.0 TDI'er plejer at yde nærmere
160hk, end 150hk, selv om den "kun" er opgivet til 140hk...

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk



Morten Astrup Christ~ (29-03-2006)
Kommentar
Fra : Morten Astrup Christ~


Dato : 29-03-06 08:17

Det lyder da til at han godt kan opgive det igen, så... Er der nogen der har
et link til side med lovgivningen, så jeg kan printe det ud til ham?

/morten



Skinfakse (29-03-2006)
Kommentar
Fra : Skinfakse


Dato : 29-03-06 08:49


Morten Astrup Christensen skrev:

> Det lyder da til at han godt kan opgive det igen, så... Er der nogen der har
> et link til side med lovgivningen, så jeg kan printe det ud til ham?
>
> /morten


Prøv at kigge lidt på denne side: http://www.trm.dk/sw23095.asp


Møller (29-03-2006)
Kommentar
Fra : Møller


Dato : 29-03-06 10:55


"Skinfakse" <anders.teilmann@skolekom.dk> wrote in message
news:1143618510.475001.45760@g10g2000cwb.googlegroups.com...

Morten Astrup Christensen skrev:

> Det lyder da til at han godt kan opgive det igen, så... Er der nogen der
har
> et link til side med lovgivningen, så jeg kan printe det ud til ham?
>
> /morten


Prøv at kigge lidt på denne side:
http://www.trm.dk/sw23095.asp

F.eks.Peugeot advarer på deres hjemmeside:
http://www.peugeot.dk/services/AfterSales/?57694f390473828f9e4c37650297ca62


Og som det fremgår af
http://www.peugeot.dk/services/AfterSales/?57694f390473828f9e4c37650297ca62
gælder det også VAG'erne:

se også 1.3 i
http://www.volkswagen-service.dk/pdffiles/reklamation_personbiler.pdf

Nu må vi nok snart ikke komme 0W-40 olie i dyret, da det kan måske i
heldigste fald øge effekten med et par 0/00.
Møller



Brian Skaarup (29-03-2006)
Kommentar
Fra : Brian Skaarup


Dato : 29-03-06 13:14

Morten Astrup Christensen wrote:
> Min far har købt en ny Passat 2,0 TDi med 140hk / 320 nm,
Hvis den er helt ny har den sansynligvis stryreboks fra Siemens og svjv
er dimsport.dk de eneste der kan tune den model pt.
De kan også sørge for at den kan godkendes

Skinfakse (29-03-2006)
Kommentar
Fra : Skinfakse


Dato : 29-03-06 16:12

Brian Skaarup skrev:
"Hvis den er helt ny har den sansynligvis stryreboks fra Siemens og
svjv
er dimsport.dk de eneste der kan tune den model pt.
De kan også sørge for at den kan godkendes"


Jaaaee joooee... det er muligvis rigtigt nok (altså at de sørger for
den kan godkendes), men det fritager altså ikke ejeren af bilen for at
få den omregistreret!!!

Selvom bilen bliver kendt lovlig til syn er det altså ikke
ensbetydende med at bilen er lovlig at kører i! - Du kan jo også godt
få godkendt en bil der ikke er blevet betalt afgift af... men derfor
er den jo stadig ikke lovlig at kører i, førend der er betalt afgift!

I øvrigt har Scantune (som jo er omtalt i denne tråd) dette stående
på sin hjemmeside:

"Vi gør opmærksom på, at tuning ikke umiddelbart kan godkendes til
syn i Danmark og kan have forsikringsmæssige konsekvenser. Det
påhviler ejeren at fremstille bilen til syn umiddelbart efter
tuningen. Tilbud/priser dækker ikke evt. godkendelsesprocedurer eller
garanti for godkendelse"

Med andre ord: Tuneren har sin ryg fri, for han gør egenligt ikke
noget ulovligt... men ejeren kan få problemer hvis han ikke overholder
lovgivningen efter tuningen!

Så de der 4.000 - 10.000 kr det koster at få chiptunet bilen, er
altså langt fra de eneste penge det koster hvis du også vil ha´ en
lovlig bil at køre rundt i!

Det er jo op til den enkelte om man vil løbe risikoen ved at køre
rundt i en ulovlig bil... sansynligheden for at det bliver opdaget er
jo ikke stor! - men hvis man en dag bliver involveret i et større
uheld (evt. med personskade) vil jeg personligt meget nødig være i
den situation, at forsikringsselskabet ikke vil udbetale en krone
eftersom bilen er ulovlig! - Og husk så her på, at man i nogle
tilfælde godt kan få forsikringen til at dække de ekstra heste hvis
man oplyser dem derom... men det redder altså højst sansynligt stadig
ikke ens r.. hvis bilen ikke er lovlig! - Forsikringsselskabet har i
alle tilfælde fået en smutvej som de kan trække op af hatten hvis
situationen spidser lidt til... om de så vil gøre brug af den er en
anden sag... men hvem tør gamble med det? - Jeg gør i hvert fald
ikke! Slet ikke efter der efterhånden er kommet så meget fokus på
netop chiptuning... og det dermed nok ikke varer så længe før
forsikringsselskaberne begynder at få eksperter til at kigge på
motorstyringsboksen efter størrere uheld!!!

Bottomline: Der er i øjeblikket INGEN billig genvej til flere heste
ved chiptuning i DK hvis det skal være 100% lovligt... men det kan
godt lade sig gøre hvis man vil betale en ikke uanseelig sum for det!


Kim (29-03-2006)
Kommentar
Fra : Kim


Dato : 29-03-06 16:42


- Jeg gør i hvert fald
ikke! Slet ikke efter der efterhånden er kommet så meget fokus på
netop chiptuning... og det dermed nok ikke varer så længe før
forsikringsselskaberne begynder at få eksperter til at kigge på
motorstyringsboksen efter størrere uheld!!!

Og hvis nu dythornet ikke virker efter en uheld eller der er sprunget en
parkeringslys , så vil der nok også være nul erstatning

Kim



Møller (29-03-2006)
Kommentar
Fra : Møller


Dato : 29-03-06 18:48


"Kim" <kim014@mail.dk> wrote in message
news:442aaaa9$0$38648$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> - Jeg gør i hvert fald
> ikke! Slet ikke efter der efterhånden er kommet så meget fokus på
> netop chiptuning... og det dermed nok ikke varer så længe før
> forsikringsselskaberne begynder at få eksperter til at kigge på
> motorstyringsboksen efter størrere uheld!!!
>
> Og hvis nu dythornet ikke virker efter en uheld eller der er sprunget en
> parkeringslys , så vil der nok også være nul erstatning
>

Jeg tror at du har fat i noget af det rigtige, forudsat altså, at det er dig
der er fører af bemeldte køretøj.
Alle vi andre er underlagt normal lovgivning

Møller




Skinfakse (29-03-2006)
Kommentar
Fra : Skinfakse


Dato : 29-03-06 18:19

Kim skrev:

"Og hvis nu dythornet ikke virker efter en uheld eller der er sprunget
en
parkeringslys , så vil der nok også være nul erstatning"


Nu skrev jeg jo altså også "efter størrere uheld"... men grin bare!
- Prøv så også samtidigt evt. at læse lidt på alle de links - plus
følgelinks - der allerede er smidt i denne tråd! - Så kan du jo
derefter påpege de steder hvor du mener jeg har skrevet noget der ikke
passer!

Det er jo altså ikke for sjov der bliver barslet med en idé om, at
det skal give klip i kortet hvis din bil er chiptunet! (om det er en
god idé, eller relevant for færdselssikkerheden skal jeg her lade
være usagt) - Og hvis man tror forsikringsselskaberne ikke har fokus
på chiptuning og betydningen af om en bil er lovlig eller ej... så
vil jeg da gerne her opfordre til at man lige læser det der står med
småt i ens forsikringspolice for at se om man er på den sikre side
eller ej!


Kim (29-03-2006)
Kommentar
Fra : Kim


Dato : 29-03-06 20:13


"Skinfakse" <anders.teilmann@skolekom.dk> skrev i en meddelelse
news:1143652757.552938.244020@t31g2000cwb.googlegroups.com...
Kim skrev:

"Og hvis nu dythornet ikke virker efter en uheld eller der er sprunget
en
parkeringslys , så vil der nok også være nul erstatning"


Nu skrev jeg jo altså også "efter størrere uheld"... men grin bare!
- Prøv så også samtidigt evt. at læse lidt på alle de links - plus
følgelinks - der allerede er smidt i denne tråd! - Så kan du jo
derefter påpege de steder hvor du mener jeg har skrevet noget der ikke
passer!

J

Det er jo altså ikke for sjov der bliver barslet med en idé om, at
det skal give klip i kortet hvis din bil er chiptunet! (om det er en
god idé, eller relevant for færdselssikkerheden skal jeg her lade
være usagt) - Og hvis man tror forsikringsselskaberne ikke har fokus
på chiptuning og betydningen af om en bil er lovlig eller ej... så
vil jeg da gerne her opfordre til at man lige læser det der står med
småt i ens forsikringspolice for at se om man er på den sikre side
eller ej!



Kim (29-03-2006)
Kommentar
Fra : Kim


Dato : 29-03-06 20:30


"Skinfakse" <anders.teilmann@skolekom.dk> skrev i en meddelelse
news:1143652757.552938.244020@t31g2000cwb.googlegroups.com...
Kim skrev:

"Og hvis nu dythornet ikke virker efter en uheld eller der er sprunget
en
parkeringslys , så vil der nok også være nul erstatning"


Nu skrev jeg jo altså også "efter størrere uheld"... men grin bare!
- Prøv så også samtidigt evt. at læse lidt på alle de links - plus
følgelinks - der allerede er smidt i denne tråd! - Så kan du jo
derefter påpege de steder hvor du mener jeg har skrevet noget der ikke
passer!

Jeg griner skam ikke , og mener heller ikke , at det ikke passer det du
skriver :)

Det er jo altså ikke for sjov der bliver barslet med en idé om, at
det skal give klip i kortet hvis din bil er chiptunet! (om det er en
god idé, eller relevant for færdselssikkerheden skal jeg her lade
være usagt) - Og hvis man tror forsikringsselskaberne ikke har fokus
på chiptuning og betydningen af om en bil er lovlig eller ej... så
vil jeg da gerne her opfordre til at man lige læser det der står med
småt i ens forsikringspolice for at se om man er på den sikre side
eller ej!

Jeg har læst lidt i min fra GF , der står ingenting om chiptuning , men der
står noget om at hvis man kører med dæk, med mindre end 1,6 mm mønster,
dækker forsikringen måske ikke , men omkring en chiptunet bil , vil det ikke
være problematisk at , f.eks din bil var chiptunet uden du vidste det , og
kom i en færdselsulykke og forsikringen efterfølgene ikke vil udbetale
erstatning , vil det så ikke sige, at det er letsindig at købe en brugt bil,
fordi den kunne være chippet

Kim



Klaus D. Mikkelsen (29-03-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 29-03-06 18:34

Skinfakse skriver:
>
> Det er jo altså ikke for sjov der bliver barslet med en idé om, at
> det skal give klip i kortet hvis din bil er chiptunet!

Husk af DF er vild og tovlig med at få det indført.


Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?
http://home6.inet.tele.dk/moppe/sononews.html

Skinfakse (30-03-2006)
Kommentar
Fra : Skinfakse


Dato : 30-03-06 09:59

Kim skrev:

>
> Jeg griner skam ikke , og mener heller ikke , at det ikke passer det du
> skriver :)
>
> Jeg har læst lidt i min fra GF , der står ingenting om chiptuning , men der
> står noget om at hvis man kører med dæk, med mindre end 1,6 mm mønster,
> dækker forsikringen måske ikke , men omkring en chiptunet bil , vil det ikke
> være problematisk at , f.eks din bil var chiptunet uden du vidste det , og
> kom i en færdselsulykke og forsikringen efterfølgene ikke vil udbetale
> erstatning , vil det så ikke sige, at det er letsindig at købe en brugt bil,
> fordi den kunne være chippet

Hvis der ikke direkte står noget om chiptuning, så prøv at
undersøge hvordan selskabet stiller sig hvis det viser sig at din bil
ikke er lovlig (eksempelvis ved, at den ikke er blevet omregistreret
ved en konstruktiv ændring... som chiptuning jo høre under!).

Og jo, det vil nemlig lige præcis være problematisk at købe en
"skjult" chiptunet bil... for hvem skal klandres ifbm. en
ulykke!!?(læs: STOR ulykke) - Så hvis jeg skulle købe en nyere brugt
diesel bil, eller en nyere brugt bil med turbo, ville jeg nok vælge at
få den tjekket i hovede og r..!

Igen... Man KAN godt chiptune biler og få det godkendt... det er bare
dyrt hvis det skal være 100% lovligt! - Det er heller ikke sikkert, at
forsikringsselskabet stiller sig på bagbenene... men for mig er
uvisheden om at "ikke sikkert" eller "den går nok" for stor til jeg
vil løbe risikoen for at stå med håret ned af nakken i en eventuel
forsikringssag!


Per Henneberg Kriste~ (30-03-2006)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 30-03-06 16:44


"Skinfakse" <anders.teilmann@skolekom.dk> skrev i en meddelelse
news:1143709154.802089.91860@i40g2000cwc.googlegroups.com...

> Og jo, det vil nemlig lige præcis være problematisk at købe en
> "skjult" chiptunet bil... for hvem skal klandres ifbm. en
> ulykke!!?(læs: STOR ulykke) - Så hvis jeg skulle købe en nyere brugt
> diesel bil, eller en nyere brugt bil med turbo, ville jeg nok vælge at
> få den tjekket i hovede og r..!

Nu bliver fanden da godt nok lige farvelagt. Hvem (læs: HVEM) begynder at
checke om biler i en stor ulykke er (chip)tunede?

Ja - jeg spørger bare!

:)
--
Per, Esbjerg



Brian (30-03-2006)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 30-03-06 17:21

Per Henneberg Kristensen wrote:

> Nu bliver fanden da godt nok lige farvelagt. Hvem (læs: HVEM)
> begynder at checke om biler i en stor ulykke er (chip)tunede?
>
> Ja - jeg spørger bare!

Sådan en ulykke kan jo være temmelig dyr, og hvis forsikringsselskabet
kan sno sig uden om ved at konstatere at bilen er ulovlig, ville det
vel ikke være helt utænkeligt.

Ligeså snart det første selskab har lavet finten, skal alle andre
nok følge trop.

/Brian



Per Henneberg Kriste~ (01-04-2006)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 01-04-06 21:52


"Brian" <nej@tak.du> skrev i en meddelelse
news:442c0566$0$15781$14726298@news.sunsite.dk...
> Per Henneberg Kristensen wrote:

>> Nu bliver fanden da godt nok lige farvelagt. Hvem (læs: HVEM)
>> begynder at checke om biler i en stor ulykke er (chip)tunede?

>> Ja - jeg spørger bare!

> Sådan en ulykke kan jo være temmelig dyr, og hvis forsikringsselskabet
> kan sno sig uden om ved at konstatere at bilen er ulovlig, ville det
> vel ikke være helt utænkeligt.
>
> Ligeså snart det første selskab har lavet finten, skal alle andre
> nok følge trop.

Mit spørgsmål blev ikke besvaret. Det er noteret!

--
Per, Esbjerg



Brian (01-04-2006)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 01-04-06 22:04

Per Henneberg Kristensen wrote:

> Mit spørgsmål blev ikke besvaret. Det er noteret!

Betyder det, at jeg er kommet i din lille sorte bog ?

/Brian



Jan W Nielsen (01-04-2006)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 01-04-06 21:57

> Sådan en ulykke kan jo være temmelig dyr, og hvis forsikringsselskabet
> kan sno sig uden om ved at konstatere at bilen er ulovlig, ville det
> vel ikke være helt utænkeligt.

Det kan forsikringsselskabet ikke, så det behøver du ikke spekulere mere
på..

--
/Jan W Nielsen



Brian (01-04-2006)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 01-04-06 22:05

Jan W Nielsen wrote:

> Det kan forsikringsselskabet ikke, så det behøver du ikke spekulere
> mere på..

Hvorfor bliver bilen så gennemgået efter en ulykke ?

Men indrømmet, jeg har _ikke_ læst det med småt...

/Brian



Jan W Nielsen (01-04-2006)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 01-04-06 22:50

>> Det kan forsikringsselskabet ikke, så det behøver du ikke spekulere
>> mere på..

> Hvorfor bliver bilen så gennemgået efter en ulykke ?

For at fastslå, hvad det skal koste at få den lavet.

Forsikringsselskabet kan ikke undslå sig at dække, hvis det pågældende
forhold ikke har været direkte skyld i skaden.

Teknisk set kan du få en lidt mindre erstatning, da bilen på populært dansk
kan siges at have været underforsikret, men det er aldrig sket endnu - i
Danmark i hvert fald.

Konceptet er, at en TDi 170 ofte er lidt dyrere at forsikre end en TDi 140,
så hvis du selv tuner en TDi 140 på til de 170, og forsikringen dermed måske
var 10.000/år i stedet for 9.000/år, så ville du i TEORIEN kunne risikere
kun at få 90 procent (svarende til det du har betalt af præmien) udbetalt
ved en totalskade. Men som sagt .

Det er endnu aldrig sket.

--
/Jan W Nielsen



Brian (01-04-2006)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 01-04-06 23:11

Jan W Nielsen wrote:

> For at fastslå, hvad det skal koste at få den lavet.

Okay, jeg troede det var noget med at få placeret fejlen
f.eks ved en trafikulykke. Det mener jeg at jeg fik at vide, da
en anden ramlede ind i mig...

> Forsikringsselskabet kan ikke undslå sig at dække, hvis det pågældende
> forhold ikke har været direkte skyld i skaden.

Nææ, men det er vel et definitionsspørgsmål.
For høj fart er da ofte en væsentlig faktor i ulykkestilfælde.

Kunne en højfartsulykke være undgået/minimeret, hvis bilen ikke
havde været "justeret" til at kunne køre hurtigere ?

> Teknisk set kan du få en lidt mindre erstatning, da bilen på populært
> dansk kan siges at have været underforsikret, men det er aldrig sket
> endnu - i Danmark i hvert fald.

Og så er argumentet - når det første selskab har ført den tanke ud i livet,
tror jeg at andre vil følge med.

Jeg har ikke en skid at have mine meninger i, og har som sagt ikke sat mig
alverdens ind i forsikringsbetingelserne, men jeg ved da at
forsikringsselskaberne ikke forsikrer vores biler, for vores skyld

Desuden har uvidenhed omkring et emne, aldrig holdt nogen fra at diskutere
noget som helst i dette forum - men det har du jo selv oplevet

/Brian



Jan W Nielsen (02-04-2006)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 02-04-06 07:27

>> Forsikringsselskabet kan ikke undslå sig at dække, hvis det pågældende
>> forhold ikke har været direkte skyld i skaden.

> Nææ, men det er vel et definitionsspørgsmål.
> For høj fart er da ofte en væsentlig faktor i ulykkestilfælde.

Høj fart er skyld ulykker, ja men høj fart er et resultat ef personen, der
sidder bag rattet og ikke af bilens chiptuning.

Hvis du kører uden kørekort, gælder i øvrigt samme princip. Man ser på, hvad
der forårsagede ulykken, og hvis det har været køreevner, der var så
dårlige, at de kan siges med sikkerhed at have været bedre, hvis du havde
taget kørekort, kan du risikere, at de kommer efter dig - ellers er det
alene en politisag.

>> Teknisk set kan du få en lidt mindre erstatning, da bilen på populært
>> dansk kan siges at have været underforsikret, men det er aldrig sket
>> endnu - i Danmark i hvert fald.

> Og så er argumentet - når det første selskab har ført den tanke ud i
> livet,
> tror jeg at andre vil følge med.

Det har du ret i - men det er ikke noget, de rigtig interesserer sig for -
medmindre det "kammer helt over". Jeg har talt med Danmarks 10 største
selskaber på privatområdet for ikke ret lang tid siden om netop dette emne.

> Desuden har uvidenhed omkring et emne, aldrig holdt nogen fra at diskutere
> noget som helst i dette forum - men det har du jo selv oplevet

Nej, det har du ret i..

--
/Jan W Nielsen



Brian (02-04-2006)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 02-04-06 09:02

Jan W Nielsen wrote:

> Høj fart er skyld ulykker, ja men høj fart er et resultat ef
> personen, der sidder bag rattet og ikke af bilens chiptuning.

Det er jeg enig i - og så længe forsikringsselskaberne ser det
på samme måde, er der jo ingen ko på isen.

> Det har du ret i - men det er ikke noget, de rigtig interesserer sig
> for - medmindre det "kammer helt over". Jeg har talt med Danmarks 10
> største selskaber på privatområdet for ikke ret lang tid siden om
> netop dette emne.

Jamen så er alt jo godt - indtil det første eksempel skal statueres

/Brian



Jan W Nielsen (02-04-2006)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 02-04-06 10:23

>> Høj fart er skyld ulykker, ja men høj fart er et resultat ef
>> personen, der sidder bag rattet og ikke af bilens chiptuning.

> Det er jeg enig i - og så længe forsikringsselskaberne ser det
> på samme måde, er der jo ingen ko på isen.

Jeg vil måske sige:

"Så længe forsikringsankenævnet og dernæst domstolene ser på det samme måde,
så er der ingen ko på isen".

Og det gør de..

--
/Jan W Nielsen



Brian (02-04-2006)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 02-04-06 10:37

Jan W Nielsen wrote:

> Jeg vil måske sige:
>
> "Så længe forsikringsankenævnet og dernæst domstolene ser på det
> samme måde, så er der ingen ko på isen".
>
> Og det gør de..

Godt så - så skulle den ko være malket

/Brian



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408893
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste