vandpumpe ok?
Fra : tb

Dato : 27-03-06 18:48

Hvor hurtigt er det lige sådan en vandpumpe pumper?

Jeg kom hjem fra en 100km tur og syntes at der kom sådan noget spøjs luft
ind i bilen. Åbnede motoren og synes den lugtede lidt vel varm/brændt.
Satte hånden på slangen der gik til køleren: Brændende varm. Slangen efter
køleren helt kold.

Lod den stod. Lige så stille blev køleren varm (som en radiator). Efter 5
min blev returvandet fra køleren også lun. Min tanke er, at hvis
termostaten er åben (det er den vel når der kommer varmt vand til køleren),
så burde det vel også rimeligt hurtigt komme rundt. For at virkede det som
om der ingen pumpen var - at det var flød naturligt.

Er dette korrekt? Ska lige sige at kileremmen siger spøjst (mek kunne ikke
se tegn på noget galt), og min tanke var at vandpumpen måske ikke går så
godt

Temp måler i bilen holder sig klippestabilt til enhver tid, og varmen kommer
efter en 5km.

Mvh TB
1.9 SDI

Fra : Ukendt

Dato : 28-03-06 07:53

"tb" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> 1.9 SDI
Hvis det er en VAG'er, er de kendt for en sart vandpumpe. Og som du selv
skriver, tyder det på dårligt flow. Få evt. tandremmen,strammer skiftet,
hvis den er "tæt på", arbejdet er det samme + rem&strammer.

Fra : tb

Dato : 28-03-06 15:21

> Hvis det er en VAG'er, er de kendt for en sart vandpumpe. Og som du selv
> skriver, tyder det på dårligt flow. Få evt. tandremmen,strammer skiftet,
> hvis den er "tæt på", arbejdet er det samme + rem&strammer.

jep VAG. Så man skifter bare? Er der ikke en måde man kan tjekke på først?

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 28-03-06 18:22

"tb" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> jep VAG. Så man skifter bare?

Det er ikke bare, da den som antydet er drevet af tandremmen :(. Men skift
den multi/ribrem som "snakker" alligevel ;).

Er der ikke en måde man kan tjekke på først?

Pas, kommer der varm luft når der "fyres" helt op for varmeapparatet?.

Fra : tb

Dato : 28-03-06 20:10

> Er der ikke en måde man kan tjekke på først?
>>
> Pas, kommer der varm luft når der "fyres" helt op for varmeapparatet?.

rigeligt varme i kabinen. Faktisk overdrevet meget (først efter 5 min
naturligvis) og tempmåler siger 90 hele tiden... Så intet alarmsignal her

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 28-03-06 21:25

"tb" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse news:442989f3$0$67264

> rigeligt varme i kabinen. Faktisk overdrevet meget (først efter 5 min
> naturligvis) og tempmåler siger 90 hele tiden... Så intet alarmsignal her
Så tror jeg faktisk, der ingen probs. er :). Hvis vandpumpen ikke køre, er
der ingen cirkulation i varmeapp., og når afgangen på køleren er kold, er
der fordi der er KOLDT. Hvis du dækker køleren til med fx. pap, vil du nok
opleve at den bliver lidt lun.

Fra : tb

Dato : 29-03-06 15:28

> Så tror jeg faktisk, der ingen probs. er :).

Det er da den bedste mulighed Takker for input

Mvh TB