3 ud af 4... Cylindre...
Fra : Troels - around 9000

Dato : 27-03-06 15:10

Hejsa,

Min stakkels bette Honda har fået lidt problemer.

(Civic 1.4 '89 Dual Karb - std. montering!)

Den kan slet ikke finde ud af tomgang, kommer den under ca. 1200
omdrejninger, dør tændingen eller benz-tilførslen, og den kan kun reddes ved
at træde klampen i bund, så vågner den.

Den tager omdrejninger helt fint, men kører man og giver gas fornemmer man
at den kun går på 3 cylindre - synes dog ikke den taber SÅ meget kraft ift.
hvad den plejer??

Nye tændrør + tændkabler er ordnet, har renset benzinfilter, og har gået
tændingen efter (dækslet gjort rent, det samme med rotor)

Den gør stadig det samme. Hvad overser jeg?

// Troels

Fra : Fam. Olsen

Dato : 27-03-06 15:44

"Troels - around 9000" <troels@fjern.dette.plougmann-olsen.dk> skrev i en
meddelelse news:EmSVf.66$Dk5.56@news.get2net.dk...

> Nye tændrør + tændkabler er ordnet, har renset benzinfilter, og har gået
> tændingen efter (dækslet gjort rent, det samme med rotor)
>
> Den gør stadig det samme. Hvad overser jeg?

Tændkabler ordnet, siger du. Er de målt igennem med et ohmmeter? Også selv
om de evt. er helt nye?

Hvad med luftfilter, div. vakumslanger og dåser? Er tændspolen ok?

Det kan også være pga. snavs i karburatorens tomgangssystem.

MVH Niels

Fra : Troels - around 9000

Dato : 27-03-06 16:16

> Tændkabler ordnet, siger du. Er de målt igennem med et ohmmeter? Også selv
> om de evt. er helt nye?

Nye, gav ingen ændring. Det skulle mærkeligt være at der var samme fejl på
samme kabel, igen. :)

> Hvad med luftfilter, div. vakumslanger og dåser? Er tændspolen ok?

Tændspolen sidder integreret i strømfordeleren her. Luftfilter er røget af -
Det gør diagnosen gennem lyden lettere - suger den lige meget på begge?.
:) - Det har aldrig tidligere haft indflydelse på motorens gang.

Vacuumslangerne er også gået efter, de har fået silikone for der var noget
der kunne boble hvis de var utætte, men ak nej.

> Det kan også være pga. snavs i karburatorens tomgangssystem.

Det kan vel ikke forklare at den vil gå på 3 cylindre, under
kørsel/acceleration?

Holder man gassen 1 sted, går den på 3 cylindre op til det omdrejningstal
der åbenbart passer med gassen, så kommer den sidste cylinder, og dermed
langt flere omdrejninger.

Har tjekket om tandremmen var hoppet, men nej.

// Troels

Fra : Ukendt

Dato : 27-03-06 18:51

Troels - around 9000 wrote:
> Holder man gassen 1 sted, går den på 3 cylindre op til det
> omdrejningstal der åbenbart passer med gassen, så kommer den sidste
> cylinder, og dermed langt flere omdrejninger.

Ja, det er en avanceret form for ventilstyring de japanere kan lave!

Fra : Fam. Olsen

Dato : 27-03-06 19:06

"Troels - around 9000" <troels@fjern.dette.plougmann-olsen.dk> skrev i en
meddelelse news:okTVf.78$cV6.72@news.get2net.dk...

> Nye, gav ingen ændring. Det skulle mærkeligt være at der var samme fejl på
> samme kabel, igen. :)

Man skal aldrig sige aldrig. Slet ikke hvis det er kultrådskabler. De
knækker i tråden så fandens let.

> Vacuumslangerne er også gået efter, de har fået silikone for der var noget
> der kunne boble hvis de var utætte, men ak nej.

Den vil heller ikke boble ved en utæthed. Den ville suge det ind i motoren
hvorved odr. ville sige en smule.

> Det kan vel ikke forklare at den vil gå på 3 cylindre, under
> kørsel/acceleration?

Det kan godt være svært at fornemme om motoren bare vælter rundt fordi den
går dårlig på alle cylindre eller om det er en cylinder der falder ud. Så
skal man afmontere en tændrørshætte af gangen og notere sig om omdr. falder.
Det ved jeg så selvfølgelig ikke om du har gjort.

MVH Niels

Fra : Troels - around 9000

Dato : 27-03-06 19:19

> [...]
> skal man afmontere en tændrørshætte af gangen og notere sig om omdr.
> falder. Det ved jeg så selvfølgelig ikke om du har gjort.

Hvis den bare kunne fåes til at gå tomgang var det intet problem at tage
hætterne 1 ad gangen.

Stabil omdr, går den jo lige pludselig på alle 4 ben ved. :)

Men har rodet så meget med biler, at jeg ret skråsikkert kan sige det er en
cylinder der pludselig vælger ikke at køre med. Hvis ikke det er 2. (stoppet
karb. i en af siderne)

// Troels

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 27-03-06 17:30

Troels - around 9000 wrote:
> [...]
> gået tændingen efter (dækslet gjort rent, det samme med rotor)
>
> Den gør stadig det samme. Hvad overser jeg?

Jeg ville lave en kompressionstest på den, kunne måske være en brændt ventil
eller slidt knast eller .....

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Troels - around 9000

Dato : 27-03-06 17:37

> Jeg ville lave en kompressionstest på den, kunne måske være en brændt
> ventil eller slidt knast eller .....

Slidt knast kunne jeg godt hælde til, men det er kommet fra øjeblik til
andet? :)

En brændt ventil burde vel larme en del? Det er jo en 16v'er, så 1 ventil
fra eller til burde vel ikke kunne slukke en cylinder - eller i det mindste
burde den vel lade en masse luft tilbage i indsugningen f.eks?

// Troels

Fra : Fam. Olsen

Dato : 27-03-06 19:11

"Troels - around 9000" <troels@fjern.dette.plougmann-olsen.dk> skrev i en
meddelelse news:GwUVf.93$sF7.27@news.get2net.dk...

> En brændt ventil burde vel larme en del? Det er jo en 16v'er, så 1 ventil
> fra eller til burde vel ikke kunne slukke en cylinder - eller i det
> mindste burde den vel lade en masse luft tilbage i indsugningen f.eks?

Den med en brændt ventil kan det faktisk også godt være. Mangler den en
ventil vil den ikke danne kompression og dermed ikke tænde. Det vil ikke
larme, da det højst sandsynligt er en udstødningsventil vil du ikke kunne
høre noget i indsugningen.

Men få den nu kompressionstestet før du maler fanden på væggen.

MVH Niels

Fra : Troels - around 9000

Dato : 27-03-06 19:21

> [...]
> larme, da det højst sandsynligt er en udstødningsventil vil du ikke kunne

Jamen, hvad så når den trækker som den skal, når den får noget klø? Så er
alle 4 cylindre jo med? :)

- BTW - hvad går en brændt ventil _egentlig_ ud på?

// Troels

Fra : jan@stevns.net

Dato : 27-03-06 20:11

"Troels - around 9000" <troels@fjern.dette.plougmann-olsen.dk> skrev :

>Jamen, hvad så når den trækker som den skal, når den får noget klø? Så er
>alle 4 cylindre jo med? :)

Kan du have en bukket ventilstamme ?

>- BTW - hvad går en brændt ventil _egentlig_ ud på?

at der er brændt et spor/revne i ventilen kant.
--
jan@stevns.net

Stafetten - hvad hulen er det ? Find selv svaret på
dk.fritid.bil's hjemmeside

Fra : Fam. Olsen

Dato : 27-03-06 20:26

"Troels - around 9000" <troels@fjern.dette.plougmann-olsen.dk> skrev i en
meddelelse news:S1WVf.119$od3.57@news.get2net.dk...

> Jamen, hvad så når den trækker som den skal, når den får noget klø? Så er
> alle 4 cylindre jo med? :)

Det kan forklares med at den ikke er brændt mere end den er blevet en smule
utæt. Når den så får noget at leve af så overvindes det. Der vil dog ikke gå
ret lang tid før end du vil kunne mærke "udsættere" under kørsel også. Til
sidst falder cylinderen helt ud.

> - BTW - hvad går en brændt ventil _egentlig_ ud på?

En brændt ventil går ud på at der brændes grater i ventilsædet, som så
bliver utæt. Så forsinder en del af forbrændingen den vej ud med en endnu
større utæthed til følge. Til sidst mangler der så meget af ventilen at der
er direkte gennemgang ud til manifolden. Jeg har set flere brændte ventiler
hvor der manglede ca. 1/5 af ventilen.

Årsagen til at en brændt ventil, kan skyldes for mager blanding. Eller at
den har været justeret så stramt at den ikke har kunnet lukke. Et stykke
løsrevet koks som sætter sig i klemme i ventilsædet kan resultere i det
samme.

MVH Niels