Hjernekirurgi alias skifte en nærlyspære
Fra : Dak

Dato : 26-03-06 20:03

Hej

En af mine pærer sprang i dag. og så er det jo lige at jeg får den gode ide
at kigge i Haynes. Men der melder jeg pas.

Kan det passe man skal have hele forlygteenheden af for at skifte? eller kan
jeg bare ikke lige finde det rigtige sted. Fordi så siger den nemlig lige
bagefter at man skal indstille osv.

Dak
Ford Sierra 2.0i Azur DOHC EFI '90 4.dørs + 1 bagageklap

Fra : Ukendt

Dato : 26-03-06 20:11

"Dak" <dakSLET@REMOVEFJERNitsaret.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan jeg bare ikke lige finde det rigtige sted. Fordi så siger den nemlig
> lige bagefter at man skal indstille osv.

Nej på en sierra er de bestemt muligt at skifte pære uden at skal have hele
parabolen ud af bilen

--
Tom

Fra : Dak

Dato : 26-03-06 20:27

> Nej på en sierra er de bestemt muligt at skifte pære uden at skal have
> hele parabolen ud af bilen

Kan du så huske om det er en h4 eller h3 nærlyset er? Det er jo det
engelsk noget der forvirrer..

Fra : Ukendt

Dato : 26-03-06 21:09

> Kan du så huske om det er en h4 eller h3 nærlyset er? Det er jo det
> engelsk noget der forvirrer..

næh det husker jeg ikke mere, men det kan man jo se i samme sekund man har
pillet pæren ud. På sierra tager det kun 1 min.

--
Tom

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 27-03-06 17:21

Dak wrote:

> Kan du så huske om det er en h4 eller h3 nærlyset er? Det er jo
> det engelsk noget der forvirrer..

Nærlyset er H4.
Det tager max. 2 minutter, at skifte en forlygtepære på en Sierra og det er
endda hvis man har begge arme (og ben) i gips

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Finn Guldmann

Dato : 27-03-06 18:24

Per Beer Hansen skrev:
> Nærlyset er H4.
> Det tager max. 2 minutter, at skifte en forlygtepære på en Sierra og det er
> endda hvis man har begge arme (og ben) i gips

Bilder tak!

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 30-03-06 19:45

Finn Guldmann wrote:

> Bilder tak!

Godt nok er jeg dygtig, men at stå med begge arme og begge ben i gisp og
skifte forlygtepære og så samtidigt tage et billede af det, det kan jeg
sgutte'

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Uffe Ravn

Dato : 30-03-06 20:39

Per Beer Hansen wrote:

> Godt nok er jeg dygtig, men at stå med begge arme og begge ben i gisp
> og skifte forlygtepære og så samtidigt tage et billede af det, det
> kan jeg sgutte'

Find dig et kamera der kan

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Finn Guldmann

Dato : 30-03-06 20:32

Per Beer Hansen skrev:

> Godt nok er jeg dygtig, men at stå med begge arme og begge ben i gisp og
> skifte forlygtepære og så samtidigt tage et billede af det, det kan jeg
> sgutte'

Så må du s*u sætte et webcam op.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Fra : Jens Vejmand & Holge~

Dato : 26-03-06 20:12

Til nogle biler skal man skille alt ad - til andre er det næsten intet der
skal gøres ...

jv

Fra : Asger Ellekrog

Dato : 26-03-06 20:37

"Jens Vejmand & Holger Danske" <holger@danske.dk> skrev i en meddelelse
> Til nogle biler skal man skille alt ad - til andre er det næsten intet der
> skal gøres ...

På en Citroën Xsara 2002-model, skal man skille sin hånd ad, for at kunne
skifte positionslys-pærerne...

/Asger

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-03-06 20:44

Dak skriver:

> En af mine pærer sprang i dag. og så er det jo lige at jeg får den gode ide
> at kigge i Haynes. Men der melder jeg pas.

Dit køretøj er af sådan en alder så det (så vidt jeg husker) står i
instruktionsbogen, hvordan man gør.

> Kan det passe man skal have hele forlygteenheden af for at skifte?

Nej, kig lige på bagsiden af lygten, der hvor ledningerne går ind, er
der ikke en gummimanchet du kan fjerne ?

Bagefter er det blot at hive stikket af pæren og trykke bøjlen der
holder pæren fast lidt sammen, så er pæren ude....

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Ukendt

Dato : 26-03-06 21:12

> [...]
>
> Bagefter er det blot at hive stikket af pæren og trykke bøjlen der
> holder pæren fast lidt sammen, så er pæren ude....

Nej man skal dreje plastickappen bag på parabolen 1/8 omdrejning til en af
siderne og pille den af, derefter skal man pille en gummikappe af og så hive
stikket af pæren. For at få pæren ud skal man lige trykke begge ben på en
clips ind og dreje lidt til siden og så vippe clipsen ud.

--
Tom

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 27-03-06 14:34

Asger Ellekrog wrote:

> På en Citroën Xsara 2002-model, skal man skille sin hånd ad, for at kunne
> skifte positionslys-pærerne...

Og det er ikke langt fra at man osse skal det for hovedlyset. Jeg
skiftede den venstre af slagsen i weekenden under udgydelse af en hel
del ord jeg *ikke* har lært af min mor.

Ebbe

Fra : Aksel

Dato : 27-03-06 22:11

"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> skrev i en meddelelse
Asger Ellekrog wrote:

> [...]

Og det er ikke langt fra at man osse skal det for hovedlyset. Jeg
skiftede den venstre af slagsen i weekenden under udgydelse af en hel

Så er Citroen da blevet mere servicevenlige, på nogle modeller skal forreste
kofanger og frontpanelet af, 2 værkstedstimer, altså næsten 1000 kr. for at
skifte en skide forlygtepære.

Hilsen Aksel

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 28-03-06 14:43

Aksel wrote:
> Så er Citroen da blevet mere servicevenlige, på nogle modeller skal forreste
> kofanger og frontpanelet af, 2 værkstedstimer, altså næsten 1000 kr. for at
> skifte en skide forlygtepære.

Du tænker på tågelyspærer.
Sagen med tågelyspærer er, at hvis man ellers bruger dem reglementeret,
så holder de sgu næsten lige så lang tid som bilen.

--
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend
'87 Citroën CX 25 GTi Turbo2

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 28-03-06 09:36

Aksel wrote:

> Så er Citroen da blevet mere servicevenlige, på nogle modeller skal forreste
> kofanger og frontpanelet af, 2 værkstedstimer, altså næsten 1000 kr.. for at
> skifte en skide forlygtepære.

De er så osse blevet *mindre* servicevenlige igen. Mit lokale
Citroën-værksted fortæller lige præcis ovenstående om C5, som jo
er nyere end Xsara'en.

Ebbe