Tips til BMW E46 ejere der savner ordentli~
Fra : Jacob Rungwald

Dato : 26-03-06 15:51

...og som ikke vil igang med den helt store ombygning.

Hejsa

Jeg har i lang tid været træt af lyden i min BMW E46, std radioen er noget
blaupunkt crap på 4*25w og uden line-out, og den kan ødelægge enhver
højtaler :) Derfor havde jeg 3 valg,

1. Skifte den originale radio ud med en std DIN radio ved brug af en
dækplade, denne løsning vil jeg helst ikke gå efter da den originale radio
er designet til resten af bilen.
2. Sætte en forstærker på der kunne tage highlevel input, denne løsning har
jeg nu prøvet og den kan også smadre en højtaler pga forvrængning.
3. Se om det var muligt at lave en rigtig line-out på den originale radio.

Jeg har nu valgt løsning 3, sammen med et nyt sæt 17cm højtalere der passer
i hattehylden, samt et nyt 2 vejs komponentsæt til fordørene, alle dele fra
Pioneer. Dertil et stk Alpine 2*90W forstærker.

Det spiller helt fantastisk, de foreste højtalere kører stadig(indtil jeg
får en 4-kanals forstærker) på radion, mens de 2 bagerste sidder på Alpine
via et rigtigt line-out signal :)

Det er altså muligt at lave line-out på sin originale BMW E46 radio, det
eneste det kræver at et line-kabel, og en loddekolbe og så er det ellers
bare igang med kolben :)

I radion sidder der 2 stks af disse http://wwww.ges.cz/sheet/t/tda7376b.pdf
, og dem har jeg simpelthen bare loddet ledningerne på(på input benene, da
jeg antager at de tager et line-signal), man kan for at være på den sikre
side, lave en ekstern boks med phonostik i, hvor man kan montere nogle
kondensatorer mellem signalledningerne for at undgå DC spænding, der evt
kunne komme tilbage. Jeg har dog ikke gjort dette da der sidder
kondensatorer til at beskytte resten af radioen allerede, så det værste der
kunne ske var at forstækerkresen røg sig en tur. Det er de dog ikke endnu,
så jeg satser på at det virker.

Jeg smider lige et par billeder i dk.binaer.motor under subject "BMW radio
med line-out"

Til sidst vil jeg bare sige...... do it, det er helt fantastisk bedre en det
originale :)

Jacob

P.S Fjern dyret i min email ved mailsvar

Fra : Carsten Hjorth

Dato : 26-03-06 16:00

"Jacob Rungwald" <jacob*giraf*@rungwald.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> med line-out"
>
> Til sidst vil jeg bare sige...... do it, det er helt fantastisk bedre en

Kanon, præceis det samme har jeg gjordt flere gange, det funker bare.

/Carsten